Hardware check tool?

Diverse d.  20. september. 2004, skrevet af deamill
Vist: 426 gange.

deamill

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2004 08:37:22
Svar/Indlæg:
70/18
Hey, Er der nogen som har kendskab til et diagnosticerings værktøj, som kan checke ens hardware m.m.?

Mit problem er, at lige pludselig så hænger min maskine, eller booter,så jeg tænkte på, om der måske var en hardware konflikt eller noget ?:(

/deamill

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2004 09:34:21
Svar/Indlæg:
235/13
Jeg tror ikke problemet ligger i nogen konflikt.
Er dit Oc stabilt? har du testet med prime 95/og eller andet?

typisk kunne det være noget som temperatur. jeg kan se du "kun" har in-a-box køler på. (evt. fejl setting i shut down temp?)

Havde du problemet før du overclockede den??

Men til dit spørgsmål. jeg kender ingen HW diagnosticerings tools eller ande trylle ting for den sags skyld :e

deamill

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2004 10:04:59
Svar/Indlæg:
70/18
nej jeg har ikke testet med prime 95, det vil jeg sgu lige gøre!

hmm... jeg tror faktisk ikke jeg havde disse problemer før overclocking :p

hvor varm må min cpu blive?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2004 10:15:28
Svar/Indlæg:
6052/189
#2:

jeg vil sige 50 grader.. 55grader er lige på kanten til det er for galt..

en 60 grader så vil cpu'en nok begynde at lave regnefejl pga varme, og så er den ustabil...

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2004 10:30:20
Svar/Indlæg:
3943/44
#3 der er vist nogle p4'er som genstarter allerede ved 50 grader, det var der vist en af brugerne her inde som skrev om!

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2004 10:41:30
Svar/Indlæg:
1713/31

Skulle undre mig meget hvis at en Pentium 4 genstarter ved 50 grader. Ved 70+ grader (72 mener jeg) sætter den sig selv ned i hastighed så den kan køle sig selv passivt. Så når den kommer under 70+ grader så er der fuld frekvenz igen.

Hvis en Pentium 4 fryser overclocked er det pga. mangel af spænding - der vil 40 eller 65 grader load ikke gøre en forskel. Først når vi kommer ned omkring frysegraderne.

Kan sige at min Pentium 4 bliver 71-72 grader hver dag da jeg glemmer at tænde pumpen (den larmer) næsten hver dag... så kommer Asus probe lige op og brokker sig, jeg tænder pumpen også køre den bare... det er forresten ikke det system der er at finde i min profil, men det andet er ikke helt oppe endnu så opdaterer den ikke lige :)

deamill

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2004 10:45:54
Svar/Indlæg:
70/18
min AMD ligger gennemsintlig på 50 grader når den laver noget, er det for meget?

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2004 11:04:18
Svar/Indlæg:
1713/31

Nej... en AMD skulle meget gerne operérer stabilt ved 50 grader load. Først ved 60-65 grader det går galt og det er ikke engang alle... tror først de crasher omkring 70, men er lidt forskel på hvilken temperatur folk siger de crasher pga. forskel på målingen i probesne

deamill

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2004 21:23:01
Svar/Indlæg:
70/18
:r

#1:

Jeg har netop startet Prime95 testen for ca. 3 timer siden, jeg er lidt i tvivl om havd jeg skal kigge efter!?

Hvad betyder det når den skriver "Chance of finding a factor is an estimated 5.42%?

Efter 3 timer skriver den pludselig SUMOUT error occurred, hvad betyder det?

P.S.: Da fejlen opstod var cpu'en 57 grader varm og system var 43 grader varmt!

Er der eller noget jeg skal kigge efter?

?:(

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2004 22:39:36
Svar/Indlæg:
2664/97
8# kender ikk prime så godt. Men er du sikker på det er toture testen du har kørt.

hvis det er og den stadig crasher ved 3Timer så skal du nok clocke lidt ned. Den skal helst kunne runde 6 timer, uden at lave fejl, så er den klippe stabil.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2004 22:45:55
Svar/Indlæg:
235/13
Yep du har et problem.. 3 timer om en
fejl burde dog ikke give dig reboot, og crash etc. men du har nok presset citronen til max med den køling du har PT.

Overvej alternativ køling som vand, eller extrem luft, samtidigt tror jeg måske du kan hale lidt mindre temp ud af din cpu, ved at sænke temp i dit kabi. Da den er latterlig høj imo.

har du hævet Vdimm??

deamill

Overclocker
Tilføjet:
21-09-2004 07:14:07
Svar/Indlæg:
70/18
:i Okay, jeg tror ikke det er en helt tosset idé at kigge på temperaturen i kabinettet, jeg har netop bestilt lidt ekstra ind og udsugning, samt en blæser til at lave cirkulation, så vil jeg prøve at se om det hjælper!

Jeg har sat vcore og vdimm en tak op (kan ikke huske tallet), det gjorde faktisk at den ikke var så ustabil, men nu bliver den så lidt ekstra varm :p

Jeg kom til at tænke på, at den strømforsyning jeg bruger er ret gammel, den blev købt sammen med mit kabinet for næsten 3 år siden, da jeg købte min celeron... Kan det være strømforsyningen som ikke kan levere det som AMD'en skal bruge? Hvilken type strømforsyning vil i anbefale til mit setup!?

I øvrigt vil jeg sige tak for hjælpen, det er rart med lidt hjælp når man er lidt grøn på oc området ;)

/deamill

Zirax83

Superbruger
Tilføjet:
21-09-2004 07:18:37
Svar/Indlæg:
73/8
prøv at hente SiSoft Sandra. Det kan (så vidt jeg ved) kontrollere det meste af dit hardware

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
21-09-2004 09:18:56
Svar/Indlæg:
235/13
Prøv Evt. "bare" at tage kabinet siden af, det hjælper tit.
Samtidigt er det jo ikke smart hvis din Pc. Står ved siden af en radiator eller brændeovn :e (eller du i øvrigt har en rum temp. på noget over 20*)

Når man clocker er Vcore den største fjende i varme, men din bedste ven i ydelse " keep your friends close, and your enemy even closer" :e

Det er ikke sikkert at du behøver at hæve Vcore indnu, og dermed heller ikke hæve temperaturen på din Cpu.
Du kan jo forsøge at sætte den ned igen, og sikre et lidt bedre OC.

Hvad angår strømforsyning, vil jeg sige Så stor/dyr som muligt !!
Der vil sikkert komme nogen med konkrete forslag på hvilken en du skal købe. men hold øjet på bolden, og lad være med at købe noget billigt skrammel der lige nøjagtigt kan klare dit system.
En merudgift på et par hundrede bobs, er nemt tjent hjem, i forhold til næste gang du skal opgradere og finder ud af at dit system ikke vil boote Pga. manglende power. Og du så igen skal ud og investere i en ny større PSU.
(taler af trefoldig erfaring) :e

Hvad angår hjælpsomhed. Det er jo rent faktisk det vi er her for. :)

/TorQue

jmose

Moderator
Tilføjet:
21-09-2004 09:56:08
Svar/Indlæg:
3863/538
#8 Sorry for OT. Men når Prime skriver det er det fordi det jo rent faktisk et projekt i stil med Folding og Seti. Her handler det bare om at finde det største mulige primtal. Foreløbig er det største der er fundet på ca 40 milll cifre :o

(har en ven der er sysadmin - han kører primtal på ca 70 pc´er - det er derfor jeg ved det)