Hjemmelavet kompressorkøling

Køling d.  22. september. 2004, skrevet af System
Vist: 1474 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2004 14:37:15
Svar/Indlæg:
0/11005
Så er det tid til noget ekstremtkøling :e

Vi er 2 studerende på HTX der skal til at lave et praktisk projekt....

Og vores valg, faldt på noget kompressorkøling... Men vores store problem lige nu er, hvordan med Kølehuset til sådan en fætter ? Hvordan laves det, og hvad med form og alt det der ?

Nogle der har nogle ideer, erfaring, eller evt. links til folk der er ligeså sygeligt besat af minus-grader som vi andre er 8) 8)

Jeg går stærkt ud fra, at vi smider billeder og evt. en guide ud på siden her...

Håber nogle vil hjælpe lidt..

Let the Games BEGIN :e
heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2004 14:53:04
Svar/Indlæg:
1341/56


Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2004 15:11:20
Svar/Indlæg:
30/5
Takker.... har været der inde og kikke lidt rundt... Men jo flere kilder jo bedre..



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2004 17:17:16
Svar/Indlæg:
567/2
jeg tror ganske simpelt ikke jeres projekt holder.. det er ulovligt at rode med kølemidler uden licens. dog ved jeg ikke hvordan det forholder sig med at bygge et system og få en fagmand til at fylde det.
når i siger kølehus taler i så om fordamperhovedet?
jeg ville gå efter et mazedesign. eventuelt dobbelt, det vil sige 2 labyrinter over hinanden.
bare få så meget overflade som muligt.
jeg vil dog mene i får problemer, i skal lære at slaglodde, skaffe rør, kapillærrør, tørrefiltre og schraderventiler.
derudover skal i have fyldt systemet. r290, aka flaskegas er udemærket, men det er som sagt ulovligt.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2004 17:33:42
Svar/Indlæg:
3532/303
Og hvordan kan det være et projekt hvis halvdelen er lavet af fagmænd.. Ville være det samme som at be ens mor og far lave sin 3. g opgave!



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2004 18:48:14
Svar/Indlæg:
30/5
Min makker kan slaglodde, og hvis hans talent på punktet ikke er tilstrækkeligt, må vi lige over på den anden side af vejen, til teknisk skole.. Der kan vi få lidt hjælp.

rør,kapillærrør tørrefilter og schraderventiler har jeg en bekendt der vil være behjælpelig med. Så det er ikke problemet, vi har jo tænkt over det.

Vi regner med at få en kølemontør til at skifte kølemidlet. Men har også spekuleret lidt i det selv, for der er en lære der mener at det kan han godt lige klare...

#3 Og det der med det er ulovligt.. Du skal ikke bilde mig ind, du aldrig har kørt 3 på en cykel ;)



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2004 21:07:32
Svar/Indlæg:
567/2
nej jeg siger ikke jeg ikke har kørt 3 på en cykel. vi væltede sgu næsten :00
det jeg siger er at JEG ville sgu ikke få lov at aflevere det i teknologi. vi skal helst dokumentere at det er muligt at hente en sharewareversion af et program vi har brugt hvis ikke skolen har det. de er ret strikse med den slags ;)
men hvis jeres lærer godtager det, fint. jeg har såmænd også puslet med selv at komme igang med r290 ;)



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
22-09-2004 21:34:34
Svar/Indlæg:
30/5
Okay.. Vores lærer har givet god for det, og syntes det var en god ide med at skifte gassen, for at vise dens effekt på systemets ydelse. Så det kan være der kommer 2 systemer ud af det.

Vi har tænkt os at forsøge at lave et system med R404a og et med r290.. Men nu må vi se hva det præcis bliver til...

Men, keep it coming.. Gerne nogle der selv har erfaring



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2004 22:00:47
Svar/Indlæg:
3799/43
www.vr-zone.com
se under deres guides. De har en del om, kompressor kølning :)



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2004 22:48:56
Svar/Indlæg:
567/2
ja vr-zones guides er gode.
hvad har i?
og hvad regner i med at skaffe?
hvordan vil i skaffe r404a?
jeg skal med glæde være behjælpelig, dog kan jeg kun hjælpe med toeretisk viden ;)



Cyber-Frog
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2004 23:25:46
Svar/Indlæg:
830/15
De vil vel købe det, ligesom folk der får refilled deres vapo'er etc. :)



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2004 00:05:22
Svar/Indlæg:
567/2
problemet kan bare være at finde ne kølemand der vil sælge det til en ok pris til folk han ikke kender. det han gør er ulovligt må man huske. det er det derimod ikke at genfylde..



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2004 00:14:51
Svar/Indlæg:
30/5
Hvem siger at han ikke bare kan refilled den for os ? 8)

Men skidt nu med hva der lige er lovpligtigt på det punkt...

Er der virkelig slet ingen der selv har lavet det før, her inde ?

Tak for hjælpen So far, gutter..

Keep it coming :e :e :e :e



AsPeCt
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2004 09:20:52
Svar/Indlæg:
162/12
Hvis i har brug for hjælp til projektet, ideér , etc..
Så spørg herinde www.truextreme.com
Det er uden tvivl de bedste af de bedste indenfor kompressor-køling. Der er mange fagfolk og generelt folk med stor viden og erfaring indenfor at lave deres eget kompressor-sjov.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2004 10:45:41
Svar/Indlæg:
316/10
Det er ikke ulovligt at købe kølemiddel uden licens så længe det er under 1kg, man kan tage ud til Ahlsell og købe en engangsbeholder med R404a, R290, R600a, you name it. Men jeg er dog ikke sikker på at de vil sælge til private, det er så anden forhindring.

Jeg tror i skal læse en del før i fortsætter med projektet, det lyder ikke til at i har meget check på det teoretiske. Hver enkelt kompressor bliver designet til et bestemt kølemiddel, så hvis i vælger at skifte mellem f.eks R134a og R404a bryder i garantien på kompressoren da den specifikt er designet til det ene eller det andet kølemiddel. Nu er der jo så kølemidler der ligger ret tæt på hinanden i opførsel og som kører på samme olie, der vil det ikke være noget problem at substituere det ene for det andet. Men jeres projekt lyder mere til at det hører til hjemme i garagen og ikke på en teknisk skole hvor man vel bør gøre tingene korrekt.

Har i en vakumpumpe? Har i nogen idé om dimensioneringen af kapilarrøret? Har i gjort jer andre overvejelser end at det kunne være fedt at lave et hjemmelavet mach GT?



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2004 10:49:47
Svar/Indlæg:
316/10
Forresten, jeg har lavet anlæg før og skiftet kølemiddel på vapoer og macher.
Den eneste grund til at jeg har kunne det er fordi jeg kender en kølemontør hvis værksted jeg kan bruge, jeg gik i gang derhjemme i kælderen og havde hverken varme nok eller ordentlige dele til at kunne gennemføre projektet. I har helt sikkert en del mere værktøj til rådighed, men i kommer sikkert stadigvæk til at mangle nogle ting.

Jeg synes også det er fedt i vil prøve, men jeg synes bare i skal læse en del mere om tingene inden i bestemmer jer endeligt, det er ikke så let som nogle tror.



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2004 14:54:50
Svar/Indlæg:
30/5
Bare rolig, det er også meningen vi vil tilegne os meget større teoretisk viden inden vå går i gang.. Det er nettop derfor vi sprøger ind til emnet her inde...

Har allerede læst en guide eller 2, bare for at få en hurtigt fornemmelse af ideen bag det hele...

Men vi har også en lære her ude, der siger han nok sagtens kan hjælpe med meget af det..

# Ang. det med hvilke gasser der køre på hvilke olier har jeg undersøgt det hele lidt.. Og som sagt er vores setup langt fra tilende overvejet..

Regner med vi finder den kompressor vi vil bruge, og så bestemmer gasart og olie derud fra.

So far, mange tak for hjælpen.. Keep it coming, så skal vi nok få noget fedt ud af det hele :e :e :e



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2004 22:46:08
Svar/Indlæg:
30/5
Så nu er den første mulige kompressor fundet.. Det er en danfos pumpe fra en fryser. Den køre med r134a...

Fundet ved den lokale elektriker.. I morgen vil jeg lige ud og have serie-nummer på den, så jeg kan få yderligere data om den..



#18
Sila
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2004 08:42:05
Svar/Indlæg:
102/13
Jeg tænker også på at lave lidt kompressor køling, og har skaffet mig en Danfoss FR 8.5 kompressor kan den bruges?



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
24-09-2004 16:18:46
Svar/Indlæg:
30/5
#19
Hvor kommer den fra ?
Der står også på selve kompressoren hvilken gas den køre med...



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
24-09-2004 20:41:22
Svar/Indlæg:
316/10
#18 Hvis det er fra en almindelig fryser er det muligtvis en 5ccm eller deromkring, det er lidt for lidt til ordentligt kompressorkøling.

#19 Alt afhængig af indsatsområde og kølemiddel vil jeg mene den er ganske udemærket til formålet. Men det kan jo godt være det er en hbp (high back pressure), altså at dens indsatsområde ligger højt, så måske kan den slet ikke holde til at køre ved lavere fordampning end -10C.



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
24-09-2004 21:57:55
Svar/Indlæg:
30/5
#21 Jeg har ikke undersøgt kompressoren nærmere endnu.. Lige nu ligger den ude ved min far. Men i morgen skal jeg der ud, og så skal jeg lige have serienummeret på den, så ser jeg hva den kan... Ellers fortsætter jagten på en anden kompressor...



Zalam
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2004 22:23:04
Svar/Indlæg:
1015/85
Har Wise Guy ikke været igang med at lave kompressor køling selv ?

Ville det ikke være nemmere for jer at lave en "chiller" i stedet for en kompressor ? Det skulle være væsentligt nememre og det findes vist en del flere guides.



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
25-09-2004 16:42:21
Svar/Indlæg:
30/5
#23 En chiller ? Hmmm jeg ved at jeg chiller i weekenderne, meeeeen, tror ikke lige det er det du mener :00

Kan du ikke lige uddybe det lidt, evt. med et link



Zalam
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2004 16:45:37
Svar/Indlæg:
1015/85
En Chiller er, hvor man bruger en kompressor til at køle vand med. Fx. til vandkøling, så køler kompressoren vandet ned så kan man opnå nogen pænt lave temps.

Jeg mener det er sådan en Petter78 har.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
26-09-2004 13:19:42
Svar/Indlæg:
316/10
#25 > Det er sådan en jeg har:
http://www.nskjaer.dk/computer...
Den gamle kan ses i min profil, den var noget mere simpel.



Dalle_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
10-10-2004 17:48:00
Svar/Indlæg:
285/29
Er i kommet videre?



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2004 19:27:13
Svar/Indlæg:
1604/60
#23

Jo jeg er igang med mit lille projekt, og det glider stille og roligt fremad, tror faktisk at jeg snart bliver færdig ;)

Ej der er mange så aspekter i sådanne et projekt, inden man har fået regnet sig frem til det hele, derefter er det så bare at få stumperne til at passe sammen i et begrænset mål, at få fremstillet de forskellige sager og der efter at få det samlet, så man kan teste om teorien faktisk holder stik.....

Men det lader til at jeg har regnet rigtigt, for prøve opstillingen blev fanme kold, og kunne trække en masse watt væk, så blev der lige rettet på et par detaljer, og nu er stumperne så lavet til det endelige system :D

Så nu skal der bare samles ( loddes & isoleres ) og skal lige have lavet en tryk & temperatur styring til blæseren, så systemet køre 100% hele tiden uafhængig af temperatur osv i det rum den så står i, det vil give betydlig lavere støj og vil sikre at kompressoren laver så lidt "overarbejde" som muligt.

Hygge til jer

ps. Min blæser kan levere 420 m3/h så der kommer altså lidt luft igennem sådan en Papst sag ;)



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2004 11:29:56
Svar/Indlæg:
2126/135
Det er dumt at rode med kompressorkøling hvis man ikke har licens til det... Nogle kølemidler der bruges idag er sindsygt giftige. bare ultra små doser kan slå en voksen ihjæl.

Prøv at finde bogen Noget om Køling (Danfoss).
Jeg tror den kan købes på Kbh. Maskinmesterskoles boghandel, der købte jeg den.
Jeg har taget forsk. kurser i køleteknik, ikke fordi jeg roder med det, det er noget skole...
Men det blev fint understreget at det ikke er 100% safe og rode med... derfor er det også ulovligt at rode med uden licens...
Men det squ fint at i vil prøve... Det er altså bare ikke helt enkelt hvis I vil have et fungerende kølesystem, der er en del at sætte sig ind i... Du vil ikke have at systemet lægger fordi du har regnet forkert....



Xabre
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2004 17:07:53
Svar/Indlæg:
30/5
Så er jeg her igen..

Nej vi er ikke rigtig kommet videre med projektet, men vi starter op tirsdag næste uge...

Jeg har fået en bekendt til at få et tilbud hjem fra en af hans venner, som er kølemontør, som skulle kunne gøre det billigt...

Men som projektet skrider frem, skal jeg nok ligge ud her i tråden, hvordan det går.

Best regaards Xabre