Batterilevetid på bærbare

Diverse d.  24. september. 2004, skrevet af slettes
Vist: 294 gange.

slettes

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2004 11:01:36
Svar/Indlæg:
69/23
Hej allesammen!

Jeg har for nyligt købt en ny studiecomputer: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Når jeg siger studiecomputer skal det siges at den ikke bruges til spil, men kun tekstbehandling, billedredigering og lign.

En af de vigtigste faktorer jeg gik efter var en lang batterilevetid. Og forhandleren lover her op til 5 timers arbejdstid pr. opladning. Det var jo perfekt tænkte jeg. Så har jeg lige batteri til en forelæsning og måske endda også til togturen hjem. Problemet er bare at jeg aldrig har oplevet mere end 3 en halv time på en fuld opladning. Er jeg blevet snydt?

Det skal lige siges at jeg når jeg har testet batteriet har haft slået det trådløse net fra, sat skærmbelysningen til det næstlaveste niveau og kun haft desktoppen stående. Og en enkelt gang siddet og arbejdet i word.

Gør jeg noget forkert der forkorter batterilevetiden? Endvidere skal det siges at jeg "initialiserede" batteriet lige da jeg fik computeren. Det gjorde jeg ved at lade det fuldt op, aflade det fuldstændigt og lade det op igen. Stadigvæk samme resultat. Hvad skal jeg gøre?

M.v.h.

Martin

SVK

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2004 11:34:28
Svar/Indlæg:
162/12
Normalt skal man lade batteriet op og aflade det helt et par gange før det er helt optimalt.

Jeg har en 2 uger gammel Zepto og 2. dag jeg kørte med den holdte den i 4,5timer uden strøm (de snakker om op til 5).

Ellers ring og snak med dem...

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2004 13:06:59
Svar/Indlæg:
850/23
Har du husket at sætte den på Maks Batteri? Hvis min f.eks. står til Altid Aktiveret, kører den jo max mhz, og det koster lige 2 timer af batteri tiden! Min centrino holder snildt 5 timer, og det er uden noget slået fra... såeh!? Selv når jeg surfer rundt via wireless lan, så holder den over 4 timer!

slettes

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2004 10:35:12
Svar/Indlæg:
69/23
Ja den står på maks bat og det hele. Og faktisk var det forkert at jeg skrev 3 en halv time. Det er kun 2 en halv. Altså halvdelen af hvad leverandøren siger. Men der står godt nok at batterilevetiden vil forøges efter den er blevet opladt og afladt nogle gange. Men jeg synes alligevel det virker usandsynligt at den kun giver 50% af den tid de skriver på siden. Men jeg tror nu jeg prøver at kontakte dem.

M.v.h.

Martin

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2004 12:30:25
Svar/Indlæg:
850/23
#3 2½ time er i mine øjne meget uacceptabelt! Batterilevetid er vel en af de største faktorer de fleste kigger på når man køber en bærbar ikke...!?

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2004 12:58:44
Svar/Indlæg:
1016/19
#4 Ikke nødvendigvis. Der er mange mennesker som bare har brug for at kunne transportere PC'en rundt mellem flere arbejdspladser, uden noget væsentligt behov for at benytte den undervejs. Typisk er det noget med en docking station derhjemme og en på kontoret.

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2004 13:03:00
Svar/Indlæg:
850/23
#5 Nej, derfor skrev jeg "er vel en af de største faktorer"! Det var også ment til privat brug! Hvis den kun kan holde 2 timer, mister den hele sin identitet som bærbar!

slettes

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2004 16:17:01
Svar/Indlæg:
69/23

Jeg er helt enig. Jeg valgte NETOP computeren fordi dens specs var ok, men særligt fordi der stod 5 timer hos leverandøren. Jeg regnede godt nok ikke med 5 timer, men i hvert fald 4 synes jeg måtte være et rimeligt krav. Men når tiden ikke er på mere end halvdelen af det angivne føler jeg mig snydt...

JakobL

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2004 16:35:53
Svar/Indlæg:
162/5
Jeg vil gætte på de 5 timer der oplyses fra forhandler er uden trådløst netværk aktiveret. Så vidt jeg er informeret trækker det en hel del strøm at køre med det aktiveret.

Baz

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2004 16:51:36
Svar/Indlæg:
170/24
Mener også at trådløst lan suger en del strøm.

Har selv en 1,5G Centrino, og den kører ved normal brug 4-6 timer (svinger naturligvis meget alt efter hvad normalt brug er den pågældende dag).

Der kan være noget om at mange mener at batteritiden på en bærbar er en vigtig ting når de skal købe en, men faktum er at den slags koster lidt mere, hvilket mange ikke er villige til at betale. Derudover er der også mange der har svært ved at indse at en 1,5G Centrino ikke er havl så hurtig som en alm. P4 3G, hvilket også er med til at folk vælger det strømslugende monster frem for lang levetid.
Og hvis i tvilver på at tingene hænger samme på den måde, så kan i jo bare se på udvalgt af bærbare computere. Der er væsentlig flere som kører på strømslugende CPU'er frem for strømeffektive systemer, grundet at der simpelt hen er den største efterspørgsel på den slags systemer (og ja, jeg er klar over at bærbare med lang levetid er ved at vinde kraftigt frem) :e