Flash en bios chip?

Bundkort / CPU d.  28. september. 2004, skrevet af Muffe
Vist: 381 gange.

Muffe

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2004 09:12:24
Svar/Indlæg:
96/16
Jeg har læst lidt omkring at flashe en Bios chip uden fx. en Bios savior.. nogen der kan forklare nærmere hvordan det virker..

Har læst noget om at man bare skal smide et stykke tråd ind under den orginale bios, og så boot'e op på fx. winflash, og så rykker du i tråden når den HAR boot'et, og så falder biosen ud, og så putter du den chip i som du vil have "flashet" eller brændt, eller hvad du vil kalde det, og så køre du ellers bare winflash, popper din orginale bios tilbage i boardet, og rebooter!

Så har du en extra chip til dit mobo. hvis du nu skulle fuck'e det op, ligesom AN7 og NF7 boards..

Nogen der kan af- eller bekræfte det her, eller måske rette nogle fejl? Det er sådan jeg har forstået at man skulle gøre, for at spare 280kr på en Bios Savior.. og hvor kan man evt. købe bios chips? tomme..

Quato

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2004 09:25:31
Svar/Indlæg:
240/13
Jeg kender ikke detaljerne i et hotflash, men det kan lade sig gøre. Hvad jeg derimod har helt styr på er, at hvis man har lavet noget skidt med sin BIOS kan man få det rettet for 125.

Send en mail til ham her http://www.bios-flash.dk/index...

Han retter i hvert fald fejlflash.

Quato

Muffe

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2004 10:02:24
Svar/Indlæg:
96/16
Jaah, men er ikke interesseret i at købe en bios, når det er fordi jeg selv ville kunne lave en..

fx. når hele systemet bare køre som det skal, og alt er stabilt, så skynder man sig lige at gemme en .rom og så flashe en backup bios, hvis man nu skulle smadre den orginale bios.. :)

Post code 90, ingen boot osv. you name it..

Desuden vil jeg give 125kr for at få brændt en bios, når man kan købe en bios brænder incl. tom bios for 280kr

Quato

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2004 17:38:44
Svar/Indlæg:
240/13
Nååå. Så man får både en tom BIOS og en brænder for 280. Så kan jeg godt se, at man skal ikke få brug for det ret mange gange, før det kan betale sig.

Beklager, så kan jeg ikke hjælpe.

Quato

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2004 20:26:53
Svar/Indlæg:
52/10
Muffe: Jeg har for en time siden lavet min første hot-flash af en bios - og det lykkedes endda :)

Det er ikke så vanskeligt. Du giver næsten selv beskrivelsen, dog skal du ikke bruge Winflash, når du flasher i DOS. Du skal bruge awdflash til Award bios-chips og AMIflash til AMI-chip.

Boot op med windows98 startdiskette eller lign. Når du når til A:\ prompt skifter du bios-chippen ud med den defekte. Starter awdflash.exe og lader programmet flashe. (Bios filen og awdflash har du selvfølgelig forinden lagt ned på en floppy). Sluk computeren. Den flashede chip smides nu tilbage i oprindelige bundkort. Og voila!

Vær forsigtig når du løfter chippen op. De kan sidde meget i spænd. Brug ikke metal-pincet eller lignende, da den leder strøm. Jeg tapede bare spidserne til. Det er et godt trick med en tråd under chippen til at løfte den op igen. Jeg brugte tandtråd, da det er ret stærkt.

Held og lykke med projektet ;)