Blev jeg snydt?

Diverse d.  29. september. 2004, skrevet af palle22
Vist: 795 gange.

palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 20:50:47
Svar/Indlæg:
818/185
Hej.
Den 31/7 i år, købte jeg en Abit DigiDice hos shg.dk. Jeg moddede kassen, med et 80mm blæserhul bagi, og klippede blæsegitteret på psu'en ud. Herefter kørte maskinen i tre uger uden problemer. Da jeg en aften, efter tre uger med maskinen sad og surfede på nettet, eksploderede maskinen nærmest, og sikringen i lejligheden sprang. Jeg sendte maskinen til RMA, og idag, efter maskinen har været hos shg.dk og Abit i 7 uger, har jeg så fået besked om at de ikke vil erstatte maskinen. Men på kvitteringen står der, at [I]reklamationsretten ikke dækker skader som er opstået pga. modifikationer fra købers side.[/I] Og denne skade havde helt sikkert ingenting at gøre med mine udvendige modifikationer.

Men er shg.dk alligevel i deres gode ret til at nægte et erstatte min maskine?

Og er det fair, og lovligt, at de holder mig hen i uvished, uden en PC, i 7 uger?

VH Palle22

AlexKrycek
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2004 20:59:18
Svar/Indlæg:
199/4
Ja - shg.dk er i deres gode ret til at nægte at erstatte da du har udfært et sådanne mod. Og så er det sådan set bedøvenes ligegyldigt om dit mod har haft noget med det at gøre eller ej



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 21:02:06
Svar/Indlæg:
818/185
Okay.
Og har de også ret til at beholde min PC i 7 uger? Så jeg har måttet klare mig uden PC så længe?



nOvastar
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 21:03:57
Svar/Indlæg:
245/15
precis som #1 siger.. desværre...





Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 21:08:00
Svar/Indlæg:
4954/69
De må vist nok holde din maskine i en måned.. dvs. ca. 4 uger.. men selvom de har holdt den længere, får du nok ikke noget ud af at klage da du jo selv er skyld i ulykken..

Selvom dine mods ikke var det som forågsagede fejlen..



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 21:10:39
Svar/Indlæg:
2353/24
#3 + 5
læs min signatur ;)

#0
står der noget om på shg.dk`s hjemmeside om hvorlange tid en rma-sag ved dem tager?
hvis ikke, så kontakt dem (uden at henvise til din egen sag), for at høre hvorlang tid en gennemsnits rma-sag tager, og der udfra bedømme om 7 uger er for lang tid



jbj
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2004 21:15:44
Svar/Indlæg:
17/0
jeg nægter at tro at de kan gøre det.
det ville jo svare til at motoren stod af i din nye bil, men du blev nægtet en ny, fordi du havde monteret en hækspoiler.
prøv da at spørge forbrugerstyrelsen.



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 21:22:18
Svar/Indlæg:
2353/24
#7
det er et ekstremt dårligt eksempel du kommer med der, da moteren er ligeglad med jernstøv, som kommer fra de huller som du har boret, for at sætte hæk spoileren fast, men det er et mobo eller en psu ikke!

man kan nemli ikke udelukke at modificeringen har været årsag til det - ej heller bevise det, men det kan let være en lille smule jernstøv, som har ligget i et hjørne e.lign. i kabinettet og som pludselig (efter 3 uger) bliver hvirvlet rundt af airflowet og kommer til at kortslutte noget i psuen...



adrinator
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2004 22:18:42
Svar/Indlæg:
118/26
"reklamationsretten ikke dækker skader som er opstået pga. modifikationer fra købers side."

Såfremt den intrådte skade ikke skyldtes den modifikation som du har lavet dækker reklamationsretten altså. Det er ihvertfald sådan jeg forstår den sætning.



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 22:51:36
Svar/Indlæg:
818/185
#9 netop det jeg mener. Og så mener jeg det må være shg til at bevise at skaden skyldes min modifikation. Men det er ikke tilfældet?



Ladekarl
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2004 23:12:08
Svar/Indlæg:
180/47
Mener at det er forhandleren der skal bevise at det er din skyld fejlen er sket, hvis fejlen er opstået inden for 6 mdr. Er det sket derefter og op til 2 år, er det dig der skal bevise at skaden er sket inden du fik produktet - hvilket kan være vanskeligt at bevise med hardware.




Klitgaard
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2004 23:15:45
Svar/Indlæg:
109/18
#10 så er det netop op til dig at bevise at det ikke er sket på grund af mod. Men hvis jeg ikke tager fejl så dækker det ikke lige meget hvad :)



wolver
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 23:21:09
Svar/Indlæg:
652/24
#11 og da det er inden 6 måneder kan han godt få det byttet.

De skal ligefrem bevise det er jernstøv der har gjort det.!

Jeg havde noget ligene.

synes ikke selv SHG er ret godt til at Lave RMA.!

#13 eller også er det fordi SHG ikke vil have ekstra udgifter og finder på den første undskyldning der er... hvad får de øje på et blowhole !!!! "jamen der er fejlen" tænker de og små griner!.....

:( Klag så de slukker telefonen jeg vil blive godt gal i skralden



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2004 23:30:35
Svar/Indlæg:
361/82
I henhold til forbrugerstyrelsen har et firma 30dage til at repare eller til at håndtere en RMA sag...hvis de ikke gør det inden for denne tid har køber ret til at ophæve købet...dette kan findes i købeloven...og det holder vand....




wolver
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2004 23:33:43
Svar/Indlæg:
652/24
#15 Det lyder meget rigtig men når jeg tænker tilbage så har jeg haft nogen lunde samme problem.

Jeg kom til at betale 1600 kr med teknikker regninger osv osv...
Hvilket ikke var rart da jeg ingen arbejde havde der.

Jeg er færdig med at købe stor ting ved SHG eller ihvertfald vil jeg tænke mig godt om før jeg køber ved SHG. Nu er jeg så heldig at bo meget tæt på SHG så kan gå der ned i århus tager et kvarter men er sikker på det havde været meget dyre ellers at skulle betale fragt og det.





Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2004 23:35:08
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg kan da godt forstå at de ikke vil tage mit kabinet, hvis jeg har boret og skåret i det.
Men føler med dig :x.
Sådan er det - hvis man vil lege må man betale.

Fx. døde mit 6800 af kølerskift.
Og nu har jeg så købt et nyt. Ironisk nok kunne jeg have fået et 6800gt for de penge det 6800 har kostet mig :l



mobillars
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 00:04:08
Svar/Indlæg:
12/4
Godt råd, køb delene enkeltvis, så skal du kun sende de dele ind der ikke fungerer, I dit tilfælde er det nok lidt et problem! Og stål partikler kan meget vel have være dræberen på pc'en, men check den lige selv når du får den retur, forhåbentlig et det kun PSU delen der er røget!



#17
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 11:23:05
Svar/Indlæg:
519/32
Gør dog som #7 siger og kontakt forbrugerstyrelsen, det koster jo ikke noget.
Det ville da også være en god idé at følge op på det som #16 skriver. De ville dælme få tudefjæs hvis du kunne ophæve købet (nice one McTBeer... hehe).



#18
foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 11:31:20
Svar/Indlæg:
1685/240
Du kan selvfølgelig godt kontakte forbruerstyrelsen, men jeg tror ikke du vil få noget ud af det. Som jeg forstår det, så har SHG sendt produktet videre til ait, og i sådan et tilfælde kan SHG jo ikke gøre noget før de får det tilbage igen, og da produktet højst sandsynligt er sendt til den europæiske fabrik som abit har, dækker den danske lov ikke, og så kommer det helt an på den lovgivning der er i det pågældende land.

Tror det hænger såen sammen, mener jeg at have hørt noget om.

\\foo`



Empty
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 12:06:17
Svar/Indlæg:
91/26
#21

Nu er varen købt i danmark hos en dansk forhandler, så selvfølgeligt gælder dabske love og regler, uanset hvor i verden at SHG vælger at sende varen til rep.....hvis det du siger holdt vand, så kunne feks Folkevogn jo bare sende biler der er under garanti til rep i tyskland for at slippe for at betale en ombytinings motor under garantien...sorry, den holder ikke.... :00



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 14:38:51
Svar/Indlæg:
818/185
Kan man vælge at annulere handlen? For så kan jeg jo bare kræve mine penge tilbage? Lyder lidt for let, men er det muligt?



Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 14:49:03
Svar/Indlæg:
10398/435
#23 huh? kan du ta en bid af en mars bar og få pengene tilbage? :e



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 15:01:22
Svar/Indlæg:
818/185
#24 du ved vist godt hvad jeg mener. Det som står i #16



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 15:27:48
Svar/Indlæg:
4263/107
Hmm....

Mens vi alligevel kåger over shg.dk - jeg har nu for 2 mdr. siden sendt nogle varer retur fra et fortrydelseskøb...

Problemet er bare at jeg endnu ikke har set nogle penge (næsten 2500,-), og jeg har en kvitering på at de skulle være "tilbageført" (:00) den 9. september (behøver jeg at nævne hvilken dato det er i dag ?)

Hvad skal jeg gøre? Forbrugerådet? Vold-flame dem til jeg får mine penge ?

(det skal nævnes at jeg ringede næsten hver 2-3 dag mellem d. 1. september - 22. september)



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 15:41:32
Svar/Indlæg:
602/17
Alle>>

Hvis man piller ved sit HW på ligegyldigt hvilken måde ud over det der er tiltænkt skal man altså ikke rende og tude bagefter fordi skidtet ikke virker mere og at man ikke kan få sine penge igen.

Skærer man i sit kabinet er det ALTID en god ting at pille alt ud ALT! Strip kabinettet så meget som det overhovedet er muligt.

På den måde sviner man mindst til i kabinettet og det er deuden lettere at gøre rent bagefter.

Stamps>>

Prøv at kontakt shg.dk igen og ha' din kvittering ved hånden og prøv at snakke med dem. Lad for guds skyld være med at hidse dig op - det hjælper nok ikke så meget.

Hvis de stadig ikke indbetaler pengene vil jeg råde dig til at kontakte forbrugerstyrelsen og se hvad de kan gøre for dig.

Du kan eventuelt sige til shg.dk at du agter at bringe forbrugerstyrelsen med ind i hele affæren og så se om det ikke skulle hjælpe.

Men lad være med at gå helt amok og i koma og skrige og råbe af dem. Det har man læst så mange der har gjort og til ingen nytte.



Rubberbob
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2004 15:46:06
Svar/Indlæg:
77/7
En møg dum situation at sidde i. Jeg føler med dig og at du får en nogenlunde fornuftig afslutning for dig. :)

Og så får man jo mindre og mindre lyst til at handle hos SHG. :l



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 16:44:07
Svar/Indlæg:
602/17
#28 Hvorfor skulle man få mindre lyst til at handle hos shg?

Der er da ikke noget at sige til at de ikke vil refundere ham når han jo har modificeret på produktet. Så bortfalder garantien jo.



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 16:47:25
Svar/Indlæg:
818/185
Er tildels enig med #30. De holder bare på deres ret.
Men kan lige nævne at jeg de sidste ti dage har haft ret til at annulere handelen, som det foreslåes i #16. Har talt med forbrugerstyrelsen. Jeg skulle dog have sendt et klagebrev efter en måned, og have givet dem 14 dage. Havde de så ikke leveret min vare, kunne jeg annullere handlen. Men shg har min vare igen, og jeg får den i næste uge, siger de. Må jo så stole på dem, og ud at bruge penge!
Tak for hjælpen!



Submail
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 16:52:49
Svar/Indlæg:
133/43
Til PALLE22

Til din information.... SHG.DK MÅ KUN beholde din maskine i MAX. 21 dage, derefter SKAL de have en afklaring på dine problemer også selv om de har sendt dit produkt til en andet land. dette er gældende under repartioner iflg. købeloven. de skal godtgøre at du ikke har din computer efter 21 dage. og dette er et faktim i følge dansk lovgivning.........



palle22
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2004 17:07:25
Svar/Indlæg:
818/185
#32 og hvad kan jeg gøre ved det?



Submail
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2004 17:12:10
Svar/Indlæg:
133/43
PALLE22

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte. forbrygerstyrelsen.....

De kan ikke rende for det ansvar, de har for din repation, heller ikke om de så sender den til sydpolen,

Jeg kan kun opfortre dig til at fortælle dem (SHG) om din ret ilfg lovgivningen, de SKAL give dig en kompetation for din tid.....

DER MÅ IKKE GÅ længre en de 21 dage før end de SKAL give dig svar. ellers har du krav på et nyt produkt eller du kan ophæve din handel igen iflg dnsk lovgivning.......