Router or not...?

Diverse d.  02. oktober. 2004, skrevet af CeeDee
Vist: 197 gange.

CeeDee
 
Superbruger
Tilføjet:
02-10-2004 19:05:56
Svar/Indlæg:
53/8
Hejsa...

Kører p.t. med ADSL af typen PPPoE. Altså en dial-up. Skifter inden for kort tid til DHCP som - så vidt jeg har forstået det - betyder at computeren er koblet op 24-7. Altså no more dial-up. Mit spørgsmål går så på om jeg - i forhold til firewall - bør anskaffe mig en router eller om en software baseret vil kunne klare det lige så godt?

Er en router overhovedet så bullet-proofed og lige til som der snakkes om? Hvilken vil i evt. kunne anbefale mig som førstegangsbruger?

#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2004 19:14:51
Svar/Indlæg:
1581/5
mht. sikkerhed, så er xp sp2 rigeligt med firewall, der ud over skal man sørge for at have password på alle sine brugere (administrator osv.)
Man skal selvfølgeligt også sørge for at have alle updates til OS'et inde.

kører du windows 2000, så vil CA's 12måneders gratis antivirus/firewall være et udmærket valg.
http://www.my-etrust.com/micro...

man skal selvfølgeligt altid have en eller anden form for antivirus på




TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2004 19:27:29
Svar/Indlæg:
1996/65
Spørgsmålet er vel rettere ... har du brug for en router ... !?

En Router, er en enhed, som gør at flere maskiner, kan benytte samme IP i et netværk ...

Af routere findes der så, hardware og software routere ... hardware, routere virker somregel også som firewall... Software router er når man lader en computer/server lave de samme opgaver som hardware routeren ...

Der er fordele og ulemper ved begge dele ... med en hardware router, slipper man for at have en 24/7 maskine kørende, og derved sparre man strøm ... ulempen er så at hardware routere er noget mere indstillinds begrænsede i forhold til software routere ... software router, har den fordel at man kan bruge maskinen til andre server funktioner så som FTP, web, DNS-server o.l. .. Men at have en computer kørende 24/7 kan være en lydgene og en stor elregning ...

Men for at vende tilbage til sagen ... hvis der er flere computere end Internet IP-adresser i hustanden... så skal du bruge en router ... ellers ikke ... :D



CeeDee
 
Superbruger
Tilføjet:
02-10-2004 20:12:51
Svar/Indlæg:
53/8
Så blev jeg det klogere. :i

Den eneste grund til at jeg overvejede en router var for at få en bullet-proof firewall. Det er der så ingen grund til kan jeg forstå på det.

Takker for svar!



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
02-10-2004 21:17:14
Svar/Indlæg:
527/21
Du kan også købe en hardware firewall, ikke at jeg vil anbefale det, men det findes.



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2004 21:51:24
Svar/Indlæg:
1262/95
#4 Uddyb hvorfor du ikke vil købe en hardware firewall ?