Hvilken computer til bil?

Diverse d.  04. oktober. 2004, skrevet af michaelnacho
Vist: 811 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 21:41:23
Svar/Indlæg:
281/74
Skal have lavet computer i bilen.

Det er jo nemt nok at købe de der dyrre løsninger på nettet og smide det i bilen. Det kræver bare nogle penge.

Men jeg synes det er sjovere selv at lave det. Så derfor er jeg på jagt efter nogle god råd til hvilket motherboard osv der vil være bedst til projektet..

Nogen som har nogle gode idéer og links?

De krav jeg har:

Størrelsen. Pladsen er trang så det skal være så småt så muligt 😉(Kan selv lave en kasse hvis det er)
Der skal være DVD-drev.
Der skal være tilsluttet en aftagelig harddisk skuffe.
Det skal ikke være en bærbar.
Der bliver sat en 7" touch skærm på.
der skal gps på.
Og en usb hub må der også ku være plads til så man kan sætte nogle ting til hvis det bliver nødvendigt..

Og gider ikke rode med for mange adaptere osv.. Det skal laves ordentligt.. Så ikke noget med at omforme fra 12v til 230v. kan man ikke udnytte at bilen bruger 12 volt?

SVK

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 21:42:06
Svar/Indlæg:
162/12
Mini-itx?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2004 21:49:57
Svar/Indlæg:
14079/622
HVad med sådan en her:
http://edbpriser.dk/Listprices...

Med sådan en i:
http://edbpriser.dk/Listprices...

Kan ikke lige gennemskue om der er onboard gfx i mobo. Men ellers kan du jo skaffe et ti-4200 el. lign. og en AGP-raiser, så du kan ligge det ned :)

Og lidt value ram, og en seagate ata HDD så har du da en fin pc.
Så laver du bare en kasse til den selv ;)

Ved desværre intet om PSU til den...

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 21:55:57
Svar/Indlæg:
281/74
agp raiser? hvor får man sådan én? 🙂 lyder som en god idé.

men man skal også tænkte på strømforbruget og varmen og den må heller ik larme FOR meget.. Den skal ligge inde bagved handserummet eller under sædet. kommer an på hvor meget plads det kommer til at tage.. Men håber på handskerummet.

Men kom bare med nogle fede idéer 😉

Og tak for linket SVK. www.mini.itx.com der er sku mange grineren putere hehe..

SVK

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 21:57:08
Svar/Indlæg:
162/12
Kig også i deres online store. Der er f.eks. strømforsyninger til 12V og sådan noget gejl.

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2004 21:57:10
Svar/Indlæg:
326/165
Find et billigt micro atx. Der er mange til lige under 300,- også med onboard grafikkort /m tv-out og lyd, usb osv.
Find den billigste cpu som passer.
256mb ram
en hd
Det er noget bøvl med en strømforsyning. De fås mindre end standard ATX størrelser, men ikke meget mindre. Du skal også bruge en 12vdc -> 220vac inverter. Fås i Thansen til ~300,-
Køb evt noget brugt her i forummet.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 21:58:33
Svar/Indlæg:
281/74
ps. tjek den her: http://www.mini-itx.com/projec...

synes bare det er total småt det hele.. er det dele fra en bærbar eller så noget?

har prøvet at tage nogle gamle motherboards og lægge det i handskerummet men kan ikke få plads til det..

så skal nok have et specialt småt mobo.. men mon ik det kan fåes i dk et sted??

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
04-10-2004 22:03:31
Svar/Indlæg:
14079/622
Den XP 2000+ bliver ikke særligt varm tror jeg...
Ellers kan du jo underclocke den :i :D

Og mht. APG "rejseren" ved jeg ikke hvor du får den. :l
Men det har været oppe at vende før. KAn bare ikke ifnde tråden :00

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 22:10:46
Svar/Indlæg:
281/74
damn det er en fed online store de har... mon man kan finde noget lignende her i dk? eller ska man virkelig bestille fra england?

De har jo alt hvad man ska bruge hehe.. og fuck de er små de boards 🙂

jeg må lige se nærmere på det imorgen hvor jeg har mere tid..

tak for hjælpen indtil videre gutter..

so/7ic

Superbruger
Tilføjet:
04-10-2004 23:35:08
Svar/Indlæg:
289/79
totalt nice ide der.. :D
og mini-itx er da genialt.. :D

trådløs lan i og så er det bare at gå igang, og når man så kører i mac drive, er det lige til at hoppe på inet...

Eller et smut forbi naboens accespoint... :P :e

hehe.. men anyway ville bare lige sige nice ide #0, og kunne godt tænke mig at se det endelige resultat.. :D

sonic

RedHot

Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2004 23:54:08
Svar/Indlæg:
796/99
dame Nano-ITX er småt :D

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 10:46:31
Svar/Indlæg:
97/21
Kan man trække strøm direkte fra batteriet, som går uden om"tændingen"? (ved sgu ikke lige hvad det hedder :P).
For ellers får man vel problemer hvis bilen går i stå, eller man glemmer at få pc'en lukket ned, inden man hiver nøglen ud.

Ved ikke om den strømforsyning han bruger i linket i #10, kan noget lignende.
Selv har jeg også gået og tænkt over den slags (ikke at jeg har hverken råd eller bil :P), og jeg tænkte på at bruge strømforsyning/batteri fra en bærbar. Dette er forudsat at der enten er de "normale" computerledninger eller at man ville kunne "fuske" sig til dem.
Så er man jo ude over problemet med at tænde og slukke bilen, da pc'en så har indbygget batteri.
Bare en tanke...

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:00:16
Svar/Indlæg:
281/74
#10 kanon 🙂 så kan jeg jo sagtens komme igang.. Men skal også bruge en strømforsyning. special til bil. hvor mon man kan få det henne..

Jeg vil bygge den ind i handskerummet, for i bagagerummet bliver der proppet med anlæg 😉

Men tænkte også lige på noget.. når man spiller høj musik og også bilens rystelser.. det er en harddisk jo ikke så glad for. så ville nok lave noget fusk med nogle gummi ophæng til disken. men skulle det være en almindelig 3.5 diske eller sku det være bærbar diske 2.5 ?

for så ku man jo have styresystemet på en disk som bare sad i puteren og så en aftagelig disk man kunne tage med op og "fylde" op engang imellem 😉 så noget som den her fx:
http://www.thansen.dk/product....

nemmere bliver det vel ikke...

bare nederen at det er nogle år siden jeg var udlært i IT og havde styr på det helt nye osv osv.. jeg kan jo ikke se ud fra det link hvad jeg skal købe af board hehe.. det kommer til at tage en krig at få kigget det hele igennem.

hvad vil i foreslå at vælge imellem? hvad kan jeg gå op i..
men det er kun de øverste fra VIA på compumail.dk der er de små der ik?

hmm.. ku være jeg skulle skrive til compumail og høre hvad de vil anbefale og om de har strømforsyninger, adaptere til agp kort så de kan ligge ned osv osv..

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:21:28
Svar/Indlæg:
281/74
ps. dem hos compumail har ikke agp slot 😕 så man kan kun bruge det indbyggede.. Mon det er nok til at trække film osv.. ku jo også være fedt hvis det lige kunne trække noget need for speed underground osv 😉

skulle gerne have plads til et lydkort PCI og et grafikkort AGP og så må resten vel kunne klares over USB via usb hubs?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:30:16
Svar/Indlæg:
3214/18
Hvorfor ikke smide en chippet X-box i?

Så har du også mulighed for film, musik og samtidig spil der kører rigtig godt. Dog kan du så ikke køre med touchscreen, hvis det var din plan.

Tranberg

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:37:04
Svar/Indlæg:
31/40
Hey michaelnacho

Nu har jeg ikke lige læst samtlige indlæg, men jeg kan fortælle at jeg er i gang med et lignende projekt, og nu faktisk snart har brugt 3 mdr. bare på at læse om det. Men jeg er så småt gået i gang med at købe de dele jeg skal bruge til projektet.

Jeg har valgt at basere mit system på en Intel Mobile 2.2Ghz CPU, som kører ved 1200 MHz, dertil har jeg købt et MicroATX board fra ASUS, med Intel 865GV chipset med Intel Extreme 2 grafikkort. Ud over det har jeg så købt en 160GB SATA disk, og har brugt nogle ram jeg havde i forvejen. Har faktisk lige i dag bestilt en Touch screen, et laptop slot loading DVD/CD-RW drev, en omformer fra IDE-USB og så en speciel CARPC DC-DC strømforsyning (pisse dyr)

Det du skal starte med at at beslutte dig for hvad computeren skal bruges til, i de fleste tilfælde vil du kunne nøjes med et VIA Epia M10000 board!

Det største problem i en bil er strømmen! Hvis du køber en alm. 12/230v omformer vil du stadigvæk løbe ind i nogle problemer. Da et bil batteri laver store spændingsfald når du starter bilen. dvs. at du kan være helt sikkert på din computer går død. Dette kan løses med nogle specielle PSU'er fra OPUS solutions og kan fås i både 90watt og 150watt. Jeg vil kraftigt råde dig til at overvje en af disse.

Men jeg synes at du skal give dig til at læse lidt mere om det inden du gir dig i kast med det, for der er virkelig mange ting der kan give problemer, hvis man ikke lige har undersøgt tingene ordenligt.

Jeg vil foreslå at du giver dig til at læse lidt på www.mp3car.com der er masser af vejledning i deres forum, både om strøm, skærmvalg, software osv.

Håber det hjælper dig lidt :)

Mvh Tranberg

Tranberg

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:42:09
Svar/Indlæg:
31/40
Nåh jow forresten så havde jeg lige en tilføjelse til indlæg #2

1. Hold dig langt væk fra almindelige CPU'er, eller prøv at tjekke producenternes hjemmesider for specs. det er sygt hvad de trækker i strøm og det er noget af det sidste du har brug for i din bil. Min CPU trækker ved de 2.2GHz 30watt, og højst sansynligt noget mindre ved de 1.2GHz :)

2. Hold dig endnu længere væk fra AGP graffikkort, de trækker også ALT for meget strøm til at kunne bruges ordenligt i en bil.

Du kan evt. bruge ting som bærbare harddiske, og slim dvd-drev for at spare på strømen! Det eneste grund til jeg har valgt en almindelig 3.5" harddisk er fordi jeg har valgt den store 150watt PSU fra opus, og dermed skulle det ikke blive et problem :)

Tranberg

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:49:07
Svar/Indlæg:
31/40
Hehe lige en lille ting mere, det er lidt til hvad harddisk angår. Så SKAL sådan en monteres lodret i en bil, da der ellers er alt for stor sansynlighed for at læsehovedet vil crashe ned i skiverne, ved bump eller lignende!!!

Tranberg

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:51:53
Svar/Indlæg:
31/40
Og så var der lige et lille link til en af de instalationer jeg synes er helt i top! :o

http://www.mp3car.com/vbulleti...

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
05-10-2004 21:53:23
Svar/Indlæg:
281/74
lyder sku godt tranberg.. har du nogle links til steder du har købt dine ting? ville være kanon.

jeg skal også først læse en masse om det først. for vil lave det ordentligt.. ikke nogle halv løsninger og penge ud af vinduet.. det er ikke helt billigt men hvad har din puter uden skærm kostet?

og hvad kostede den psu alene?

kan man kun have den tændt EFTER man har startet bilen? og ikke tænde den når bilen er slukket. (ligesom et musikanlæg).

og hvordan får jeg lyden fra computeren over bilens anlæg?

håber du er fresh på noget mere info. evt skrive over mail hvis det er.. hvor er du fra mester? jeg er fra kbh. Skal igang med en mega ombygning af hele min bil her til vinter..

jeg vil smutte i seng.. ska tidligt op imorgen hehe.. snakkes..

Tranberg

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2004 16:16:54
Svar/Indlæg:
31/40
Alt alm. hardware har jeg købt hos SHG (ligger lige rundt om hjørnet) og alle de andre dele er købt hos www.cartft.com og www.linitx.com

PSU'en alene koster 1600 kr. :( Hvilket efter min mening er alt for meget, men det er trods alt det mest vigtige i systemet såh ....

Du kan læse om hvad PSU'en kan og ikke kan på www.opussolutions.com

For at få lyden fra PC og over på din headunit skal du bruge en AUX udgang på din radio. Og så kan du få et stik der går fra mini jack og ud i phono stik.

Jeg er fra Aarhus, er også selv i gang med et større projekt, er ved at have fået erhvervet mig alle stumperme, så nu starter jeg også så småt på en stører ombygning. Har dog fået lavet mine dørsider, de skal bare lige til en saddelmager. :e

thingy

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2005 15:39:33
Svar/Indlæg:
8/0
Jeg har læst om et bundkort der ikke krævede andert end en 12v tilslutning - kan desværre ikke huske hvad det hed men det findes derude et sted - muligvis var det af den type der har fastmonteret cpu ?? - håber det duer - ved at der er flere der har det i bilen - mener også at lfaudio.dk kan hjælpe dig men er ikke sikker

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2005 15:57:19
Svar/Indlæg:
823/24
#0 Jeg sidder som dig også og kigger på at lave en computer til bilen..

De bedste links jeg har fundet indtil nu, er disse:

www.cartft.com , det er en engelsk butik, som virkelig har mange ting til fair priser..
http://www.autopc.dk/ , et godt forum. Det er lidt stille derinde, men der er altid nogle som svare hvis man har nogle spørgsmål.. Der kan du se en masse om de ting man bør have når man har computer i bilen.

Held og lykke ;)