Harddiske klikker i raid 0

Diverse d.  06. oktober. 2004, skrevet af Pioneer2k
Vist: 400 gange.

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2004 22:23:00
Svar/Indlæg:
870/45
Hej

Jeg har lige fået sat mine harddiske sat til i raid 0 vha onboard controler.

Ind i mellem når jeg ikke bruger computeren, kan de godt finde på at begynde og klikke ret højlydt, ikke sindsygt højt, men mere end hvad jeg er vant til.

Det er seagate S-ATA 200gb 7200rpm/8mb cache der er tale om. De skulle være ret lydløse, hvilket min ældre Seagate også er...

Jeg er førstegangsbruger af Raid, og ved derfor ikke om dette er normalt for diske der sider i raid, da de jo læser og skriver på en anden måde ??
Eller om den type harddisk blot har den klikke lyd ind i mellem?

MVH pioneer2k

GORK

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 00:03:53
Svar/Indlæg:
676/43
det er ikke bare fordi de klikker på nøjagtigt samme tid? det er jo meningen at de skal synkronsvømme ;) ellers kunne du evt smide nyeste bios ind....

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:21:31
Svar/Indlæg:
2664/97
1# de skal da ikk "synkronsvømme" i RAID 0. Det ville jeg da hellere sige om et RAID 1 Arrey, hvor begge diske gør nøjagtig det samme hele tiden.

0# Jeg tror ikke det er fordi de sidder i RAID 0, tror bare det er disken. Hvis du har mulighed for det, så prøv brug disken på alm. vis. Altså bare som en SATA disk. Ikke i raid eller noget, så kan du sel hører forskellen (som ikk skulle være der :p;))

Men det kan jo også godt være det er en defekt disk, hvis den er helt ny??

Laver computeren noget når disken klikker?

Locutus_dk

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 13:01:00
Svar/Indlæg:
117/2
#2 Du har ret - det kan meget nemt være en defekt disk. Også selv om den er ny.

#0 Jeg fik byttet en Seagate disk for et halv års tid side, som netop begyndte med de små klik lyde. Da den begyndte med det, var den ikke mere end to dage gammel!
Desuden tog det ret lang tid (5-10 sekunder) for Raid controlleren at finde et array på diskene.
Jeg prøvede også at køre HD Tach på mit ny oprettede array og søgetiden var helt i skoven (40-50 ms).

Efter jeg fik den byttet, kørte det bare perfekt.

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 13:51:49
Svar/Indlæg:
870/45
Når den gør det, laver jeg ikke noget på computeren, dog kan jeg ikke mærke noget som helst, faktisk kører det bare som det skal, men med lidt lyde ind i mellem.

Den skal sikkert også sige en smule og jeg har heller ikke siden sat på mit kabinet, men burde den ikke næsten være helt lydløs???

Hvad er det for noget med et array man kan finde??

Jeg er som sagt helt ny med raid endnu...

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 14:03:27
Svar/Indlæg:
870/45
Jeg har lige fået hentet det der HD Tach og kørt en quick test, resultatet kan ses her:

Ser det ikke meget godt ud med

average read 90.7mb/s
random access på 12.5ms

?????

Locutus_dk

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 17:05:11
Svar/Indlæg:
117/2
Jo - det er ikke helt tosset.
Men hvis den klikker, så plejer det ikke at være gode tegn :l

dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 17:44:54
Svar/Indlæg:
378/106
sidst min disk lavede klikke lyde, gik der 3 dage.. og så var den død :(

nik.dk

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 17:57:07
Svar/Indlæg:
196/6
Jeg har selv haft "problemet" med at en HD "klikkede" sjovt nok var det når computeren blev presset. Koblede lidt hardware fra osv og så var der intet, konklusion: min PSU var for lille. Efter jeg fik en NorthQ monster har jeg ikke haft nogen problemer. Så du kunne starte med at clocke din computer til normalt. Evt. koble brænder/cdrom drev. Kabinet blæsere osv fra. Forsvinder dine klik lyde så, tja så mangler du mere power ;)

Pioneer2k

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 18:49:36
Svar/Indlæg:
870/45
Jeg har lige prøvet at køre HD Tach igen, det er kun ved "Random access" den "klikker" en smule mere end ved normalt brug.

Dog er det kun når den laver noget på harddiske at den klikker.

Da jeg satte det til igår aftes, havde min computer stået et par minutter og var skiftet til pauseskærm, så gik der lidt hvorefter den begyndte på den klikke lyd. Jeg skal dog ikke kunne sige hvorfor den skulle læse/skrive noget på det tidspunkt, men sån er der jo så meget. Men nu her når den står mere eller mindre standby, kan jeg stadig høre en svag klikken, burde den være der eller skal den være helt lydløs?

Men til jer andre som har oplevet den klikke-lyd, hvor meget larmer det hos jer?

Og i så fald, hvis jeg sender dem retur til forhandleren, kan jeg så få pengene igen med det samme, eller skal de først gennem RMA så der går 2 uger inden jeg får nye?