Odds for at få en TFT med endnu flere fejl?

Diverse d.  06. oktober. 2004, skrevet af rasmuslp
Vist: 517 gange.

rasmuslp
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2004 22:48:41
Svar/Indlæg:
74/6
Hej gutter!

Jeg har lige modtaget en LG L1710P idag, og jeg har en død subpixel, som resulterer i en grøn plet på sort skærm. Den sidder lidt irriterende da den siddet lige skråt oppe til højre for midten.

Spørgsmålet er så, hvad er oddsene for at få en der er bedre eller dårligere?

Jeg kan jo risikerer at der er flere / værre fejl hvis jeg får den byttet.

Hvad er jeres erfarringer på dette område?

(Eller skal man bare accepterer at der er en død subpixel på en skærm, fordi det er standarten på tft?)

Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2004 22:54:29
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg fik også en skærm med flere døde pixels... Jeg kunne simpelthen ikke leve med det, og fik straks pengene igen, da jeg havde bestilt den over internettet.

Jeg tror nu ikke at chancerne er specielt store for at få en med pixelfejl... Så jeg ville prøve at bytte den hvis jeg var dig, medmindre du kan leve med det.



|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2004 22:54:53
Svar/Indlæg:
2694/107
bytter du en skærm på grundlag af pixelfejl skal der vist mindst være 5 af slagsen.

/Ash



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2004 22:57:39
Svar/Indlæg:
3214/18
#2 Jeps det er korrekt. Men det svinger lidt fra producent til producent hvor mange det skal være før den betegnes som DOA.

Det er derfor jeg ALTID vil bestille over nettet når jeg køber sådan en ting som f.eks. en TFT-skærm. Ellers kunne man jo evt. tage ud til en forhandler og måske få lov til at se skærmen køre før man køber den...



Zaffa
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2004 23:04:55
Svar/Indlæg:
111/12
14 dages fuld returret... :o





Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2004 23:18:44
Svar/Indlæg:
434/11
#2 Det er ikke helt rigtigt. En producent som Sony tillader ikke en eneste pixelfejl.



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2004 23:48:36
Svar/Indlæg:
1137/24
Jeg har hørt fra foeniks-computer.dk , som er den forhandler som sælger flest LG skærme i dk, ifølge dem selv, at det er yderst sjældent, at der er pixelsfejl på LG skærmene!!
Min 1720B har heldigvis ingen :D
/Thomas



rasmuslp
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 07:20:21
Svar/Indlæg:
74/6
#1> Til 3500 kan jeg helt sikkert ikke leve med pixelfejlen hvor den sidder nu.

Jeg har netop bestilt den over nettet, så jeg har de 14 dages returret.

#6> Hvorfra ved du de er dem der sælger flest LG skærme?

Andre der har erfarringer?

Som det står nu tror jeg den ryger tilbage i næste uge. Bare surt at det koster 100kr hver vej, men okay, det er da stadig billigere end i de fleste butikker.



Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:21:12
Svar/Indlæg:
342/54
Du besvarer vel dit eget spørgsmål ved at sige du ikke kan leve med lige præcis den pixel fejl.??!??!?!

Det er klart en ommer.....

Gad vide hvor mange skærme med defekte pixel der cykler rundt i systemet, for sælges skal de jo..



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:27:52
Svar/Indlæg:
850/23
Undskyld jeg bryder ind... vi er alle enige om hvad returret er går jeg ud fra. Men skal varen sendes tilbage i ubrudt emballage? I så fald er der mange der har problemer! Købeloven dikterer at varen skal returneres i væsentlig samme stand... men flere butikker kræver at al emballage er ubrudt. Hvis jeg nu sender noget tilbage på returretten, som er blevet testet, og man efterfølgende fortryder købet, kan butikken så nægte at betale pengene tilbage?
Og hvad er "væsentlig samme tilstand"?

ViperZ



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:30:00
Svar/Indlæg:
1137/24
#7
Quote #6
<I>"Jeg har hørt fra foeniks-computer.dk , som er den forhandler som sælger flest LG skærme i dk, <B>ifølge dem selv</B>, at det er yderst sjældent, at der er pixelsfejl på LG skærmene!!"</I>
Unquote
;)
/Thomas




Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:31:42
Svar/Indlæg:
1321/45
#9

"i væsentlig samme stand" betyder IMO, at selve kassen til whatever, godt må være åbnet, men absolut ikke voldtaget, ligesom evt. hardware også skal være "som da du modtog det" (uden fedtfingre, kølepasta over det hele, etc...)

Med andre ord, du må GODT prøve et stykke hardware og returnere det indenfor 14 dage, sålænge du "opfører dig ordentligt" ,med det.



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:36:51
Svar/Indlæg:
850/23
#11 Det er også min egen opfattelse af det, men på butikkens hp står der tydeligt "Varen kan dog kun leveres tilbage i ubrudt original emballage"! Er det ikke brud på købeloven så?

Og hvad hvis de nægter at modtage den?



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:40:07
Svar/Indlæg:
1321/45
#12

Dét ved jeg sørme ikke?!

Hvilken biks er det? Jeg troede at alle butikker gik med til #11 som ren service, men hvad loven egentlig dikterer, véd jeg ikke.

Dog kunne jeg godt forestille mig, at de er i deres gode ret til at sige "i uåbnet tilstand". (selvom det er ringe service ifht. andre butikker)



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:44:42
Svar/Indlæg:
850/23
#13 Proshop-direkte.

Uddrag af købeloven:
"Varen skal tilbageleveres i væsentlig samme stand

Som udgangspunkt skal varen være hel og ubeskadiget. Tøj o.l. må dog gerne have været prøvet, men må ikke være brugt. Varen skal tilbageleveres i original emballagen, hvis sælgeren skriftligt har gjort køberen opmærksom på dette krav. Det er ikke tilstrækkeligt, at kravet fremgår af den erhvervsdrivendes hjemmeside." (Reglen)

"Ved køb af lyd- og billedeoptagelser eller edb-programmer - det kan fx være computerspil, cd-ere med musik, dvd-film o.l. - falder fortrydelsesretten væk, hvis du bryder forseglingen. " (undtagelsen)

http://www.forbrug.dk/klage/re...



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 09:54:46
Svar/Indlæg:
1321/45
#14

Dét mener jeg også langt de fleste butikker efterlever?

Cd'er o.lign. må ikke pakkes op (hvilket jo er klart, da det kan kopieres), hvorimod hardware godt må pakkes op og returneres indenfor 14 dage, bare man passer godt på det.?



Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 10:49:22
Svar/Indlæg:
342/54
#12 og #14
Du trænger vist til et læsekursus...

Uddrag fra Proshop-direkte hjemmeside

§ 11. Returret
Som privat internetkunde er du beskyttet af købelovens almindelige regler for postordresalg. Der er således 14 dages returret. Varen kan dog kun leveres tilbage i original emballage, der er behandlet så det ikke forringer handelsværdien af produktet. Ved køb af software og forbrugsstoffer må emballagen ikke brydes. Der må ikke skrives eller påklæbes direkte på den originale emballage. Endvidere skal varen tilbagesendes fragtfrit og uden omkostninger for sælger.

Hvor får du ubrudt fra???? som skrevet blot returneres uden at være beskadiget og i original indpakning.



Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 10:52:47
Svar/Indlæg:
342/54
Jeg synes det er meget ringe at badmouthe en internet virksomhed, som potentielt får et ringe rygte,. Hvis man ikke engang gider undersøge sagen eller læse grundigt efter.

P.s. jeg er på ingen måde forbundet med proshop-direkte, men vi snakker om folks levebrød her :x :x :x :x :x



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:01:32
Svar/Indlæg:
850/23
#16 Nej jeg trænger ikke til et læsekursus, du trænger til at sætte dig mere ind i deres hjemmeside!!!

Hvis man logger ind, som man SKAL når man ønsker at returnere en vare, kommer der en side frem med denne tekst:

Købte produkter med returret
Som privat internetkunde er du beskyttet af købelovens almindelige regler for postordresalg. Der er således 14 dages returret. Varen kan dog kun leveres tilbage i ubrudt original emballage. Der må ikke skrives eller påklæbes direkte på den originale emballage. Endvidere skal varen tilbagesendes fragtfrit og uden omkostninger for sælger.

Du har ingen varer som er købt indenfor de seneste 14 dage.

DER får jeg det fra...



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:03:24
Svar/Indlæg:
850/23
#17 Iøvrigt er der ingen der "badmouther" noget som helst, du har vist slet ikke rigtig læst hvad der står i denne tråd hva.

Jeg stillede et spørgsmål om hvad jeg skulle gøre i så fald varen blev sendt tilbage! Det har du åbenbart ikke lige fattet :(



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:09:59
Svar/Indlæg:
1321/45
#19

Konklusionen må jo bare være, at Proshop-direkte har ringere service end andre virsomheder, hvis de håndhæver deres politik jvf. #18?



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:14:54
Svar/Indlæg:
2664/97
20# ja, og?? Hvad er problemet i det? Det er da ikk at badmouther, det er at sige tingene som de er??!!
Men hvem siger da også de håndhæver det som det står skrevet, det kan da godt være de har formuleret det lidt dårligt, eller at de i hvisse sager godt kan hjælpe med en sådan sitiuation..




ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:20:19
Svar/Indlæg:
850/23
#21 Neemlig ja ;)



Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:21:13
Svar/Indlæg:
342/54
Hmmm fiks detalje......

Man må sku håbe det beror på en hjernefejl hos dem der har skrevet teksten... Hvorfor skriver du ikke bare en mail til dem og spørger hvorfor der er det AFGØRENDE ord til forskel fra de betingelser man kan se fra deres forside, og de betingelser der fremgår når man så faktisk prøver at returnere varen.

Men ja det er sgu for dårligt af dem. Et spg. om "går den så går den", for jeg tror næppe de forsøger at håndhæve det.

Jeg ville sgu selv kontakte dem men jeg kan ikke få adgang til den ordly.... eller kan jeg?????

De skal ikke slippe godt fra at prøve at lave en "sniger"

Bare skriv noget om at man kunne få den ide at de ønsker afskrække forbrugeren fra at udnytte deres returret, men at det selvfølgelig må bero på en fejl at ordet "UBRUDT" har sneget sig ind.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:25:51
Svar/Indlæg:
2664/97
23# Tror ikk de prøver at afskrække nogen. Det tror jeg ikke der er nogen firmaer der kunne finde på. Tror mere jeg hælder til formulering fejl. De fleste firmaer vil jo gerne have tilfredse/glade kunder, og det får de jo ikke hvis de forsøger at sælge en vare en anden har retuneret, eller nægter at lade en kunde retunere. Og i sidste ende er det jo ikke dem der skal betale, de sender den nemilg bare tilbage til DERES leverendør og får pengene tilbage, for de har jo også en garentig der hvor de køber, men selvfølgelig findes der firmaer der er dovne og ikk gider at tage en vare retur hvis de lige kan slippe af med den for en lille løgn eller lign.



mer156
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:33:41
Svar/Indlæg:
29/5
Har engang bestilt en crt-skærm hos Proshop som fik pengene tilbage for selvom jeg havde prøvet den, synes at de har en god service.



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:34:14
Svar/Indlæg:
1321/45
#21

Slap lige af, hva'? 5 spørgsmålstegn og 2 udråbstegn på bare to linjer?

1. Jeg har på ingen måde kommenteret eller henvist til #16&17, og har da heller ikke snakket om at badmouthe nogensomhelst?

2. Læs lige #20 én gang til ;) Jeg siger jo netop hvis de de håndhæver.....Det véd jeg jo ikke om de gør (jvf. dit svar i #21)



Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:48:12
Svar/Indlæg:
342/54
#26 Jeg henviste heller ikke til indlæg fra dig :)

#24 NEJ ved alm. returvarer har butikken ikke nogen steder at sende dem hen da varen jo ikke er defekt, de skal blot ud og sælge den igen. Dette koster hurtigt mange penge for butikken, så kunne man blive fri for det ville det jo være rart.

Nu har jeg oprettet mig som bruger og kontaktet direktøren, så må vi se om ikke ordlyden snart bliver lavet om.





Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:52:28
Svar/Indlæg:
342/54
#26 Glem lige første linje i #27 :r

#21 Det var mig der nævnte ordet badmouthe. I den tro at den tekst jeg har fundet frem til var korrekt. Det viste sig der var en anden tekst på hjemmesiden hvor der stod noget andet..

Se #17 som undskyldt for og slettet da den er skrevet på et delvist forkert grundlag.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 11:57:10
Svar/Indlæg:
2664/97
hehe :r sry tror jeg har læst lidt forkert, :p

27# De skal da ikk betale noget hvis du vil sende en vare retur. Det er da dit ansvar. De betaler jo aldrig portoen, det er den stakkels lille forbruger der gør det. Butikken ligger jo porto oven i pakken når de sende den til en



Abildhauge
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 12:01:50
Svar/Indlæg:
342/54
Ja, men bøvlet med først at pakke det og få den på posthuset, derefter modtage den retur igen, kontrollere og pakke den om så den fremstår som ny, derefter pakke den igen og sende den på posthuset....

Det koster sgu nok en del mere end portoen :)




joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 13:06:48
Svar/Indlæg:
121/20
du kan godt benytte din 14-dages returret selvom emballagen er brudt (på nær de nævnte undtagleser ift. software) og hvis de ikke overholder købeloven så fortæl dem hvilke konsekvenser dette har - du klager til relevante klagenævn (kontakt forbrugerrådet eller forbrugerstyrlesen) og sviner butikken til her på sitet (=det sidste er noget de forstår og et evt. tab på dit produkt vil være langt mindre værd end dårlig omtale...).

vær dog opmærksom på at de kan kræve at du skal udfylde en formular eller lignende inden du sender varen retur, sådan at de kan behandle den korrekt.



rasmuslp
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2004 22:18:51
Svar/Indlæg:
74/6
Jeg takker for alle svarene.

For lige at følge op på sagen var det faktisk Proshop-direkte jeg havde købt skærmen hos, og de modtog den og tilbagebetalte det fylde beløb, selvom skærmen havde stået på mit bord i 3 dage. Pengene var også overført inden for et par dage. Så jeg er fuldt tilfreds med handlen. Både den ene og anden vej.

Det de har skrevet under returnering må være en tanketorsk.



Atomizer
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2004 23:38:49
Svar/Indlæg:
688/32
Hør nu her... ligemeget HVAD de skriver på deres hjemmeside så GÆLDER købeloven. dvs. at de ikke kan gøre noget ved det hvis du fortryder købet og sender varen tilbage igen (så længe du overholder kravene som står i købeloven, indenfor 14 dage og væsentlig samme mængde og stand osv.)

Husk også at dette kun gælder fjernsalg. Altså salg hvor man ikke køber en vare beset.

Køber du i en butik har du KUN returret hvis der er skiltet tydeligt med det i forretningen eller hvis det står på bongen. Her er det man skal passe på hvis man køber over internettet og afhenter selv... så er der heller ikke juridisk returret med mindre de skilter med det.

At firmaet så skriver noget andet på deres hjemmeside er da blot for at det måske afholder en lille del fra at sende en vare retur. Ringer man til dem og fortæller at den ikke helt holder siger de nok det er en fejl.



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2004 00:14:02
Svar/Indlæg:
850/23
Ja - jeg må sige at det må være en fejl på Proshops hjemmeside... jeg har fået pengene med det samme, allerede dagen efter de modtog returvarerne, var pengene på min konto! Så et stort plus til Proshop Direkte herfra ;)



rasmuslp
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:42:41
Svar/Indlæg:
74/6
Atomizer> Du har helt ret, men der er jo nogen der _vil_ gøre det besværligt for kunderne, selvom de dog ikke er i brachen længe. Ville bare lige informere folket, så alle er afklarede :)