Mist megatower problemer

Luftkøling d.  07. oktober. 2004, skrevet af Nomaden
Vist: 438 gange.

Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:10:44
Svar/Indlæg:
30/5
Hej,

Så fik jeg anskaffet mig den køler, for den lød helt kanon i anmeldelsen. Jeg har fulgt installationen her på siden, men jeg kan ikke få min puter til at boote når køleren sidder på. Lige nu har jeg den sat op på bordet uden kabinet, så jeg kan teste hva' der går galt. Jeg er kommet frem til at når Mist'en er på, så vil den slet ikke starte op, der sker kun det at kølerne i psu+mist lige snurer en gang, og så stopper de igen. Tager jeg mist'en af og har den liggende ved siden af, men stadig koblet til mobo'et, så snurer den fint rundt og der er liv i maskineriet. Så gik jeg igang med at prøve at sørge for den sad snor lige på cpu'en, men så snart jeg smider køleren hen over og begynder at skrue bare en smule, vil den igen ikke boote. Jeg kan være heldig at stille den overn på cpu'en, og undlade at skrue den på, hvor den så gerne vil boote..
Det er svært at forklare, men jeg håber i forstår og at nogen har et godt råd.
Moboet er et asus P5AD2 deluxe, og cpu'en er en prescott 3.0 ghz.

På forhånd tak

Muffe
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:16:49
Svar/Indlæg:
96/16
Hvad siger den? hvormange bip..

Anyways, så kan det ske at den ikke vil boot'e fordi at dit mobo. ikke ser omdrejningerne fra blæseren?

Den orginale køler sad vel på 3pin stik på mobo. og blæserne på mist'en bruger sikkert 4pins molex?

Dvs. at mobo. ikke får noget atvide om der overhovedet er nogen blæser som blæser på cpu'en..

Kan du følge mig? og kan det evt. være det?



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:21:50
Svar/Indlæg:
30/5
Den siger ingen bip ;-(

Det er 3 bens stik begge dele, og den vil jo gerne snurre nården IKKE sidder oven på cpu'en, imens når den sidder på cpu'en vil den ikke snurre.
Og psu blæseren begynder heller ikke at snurre, når køleren er sat på cpu'en, men når den ikke er på cpu'en, kører psu blæseren fint.. ;-/

Mange tak for de gode bud, håber du har flere, for jeg er selv løbet tør.



rysse
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:45:21
Svar/Indlæg:
102/26
Det kan måske godt lyde som om, du har ødelagt dit motherboard. Det er en rimlig stor køler, så vidst jeg husker. Fik gjort det samme med min Hyper6!



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:46:34
Svar/Indlæg:
3799/43
er bios sat op til at boote selvom rpm's er lave ?
hvordan har du den tilsluttet når blæseren kører ? det kan være at dit mobo ikke kan levere nok watt til blæseren



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:51:45
Svar/Indlæg:
30/5
#3 jeg tror ikke jeg har ødelagt mit mobo, for så ville det jo heller ikke spille når køleren var tilsluttet uden at være "installeret"

#4 Jeg forsøger ikke rigtig at boote, men der kommer slet ikke liv i dyret, når køleren er "installeret" oven på cpu'en, men når den ligger ved siden af, og stadig er tilsluttet moboet, så starter alle blæsere fint op. Og dermed også svar på dit sidste spørgsmål om watt, for ja de blæser jo så længe den ikke er på cpu'en, så der er watt nok.



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 20:15:29
Svar/Indlæg:
30/5
Opdatering.

Jeg har ALTID brugt den der 12V 4 ben stik(2x2) samtidig med mit 20v power stik, og det har bare spillet. Derfor har jeg så forsøgt hver gang jeg har testet med den nye køler, at bruge både 12'eren og 20'eren, men netop nu testede jeg uden 12'eren, og så spillede det bare med og uden den nye køler... Det giver mig så anledning til nye spørgsmål.

Kan det være fordi 12'eren ikke levere de 15A? Men hvorfor lige pludslig ikke?

Er det "skdeligt" ikke at køre med 12'eren, kan der ske noget ved jeg prøver uden?





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 20:59:43
Svar/Indlæg:
3346/81
#6

det 4 benede stik (2x2) med 2 sorte/2 gule ledninger skulle gerne fodre din CPU. Med det 20 benede går jeg ud fra at du mener ATX stikket på motherboardet? Hvor stor er din PSU?

Prøv lige at udfylde din profil, så vil det være lidt lettere for folk at diagnosticere.

Tomgun



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:13:07
Svar/Indlæg:
30/5
Okay, ja så er det jo nok derfor den gider give lyd fra sig, når 12v'eren ikke er i, hvis det er problem der er isoleret omkring cpu'en ;-/ Og ja jeg mente ATX stikket 😉

Min psu er en AO350-12APNF(1 md gammel), og den samme som jeg brugte for nogle timer siden, inden jeg gik igang med det her projekt. Det skal lige siges der ikke har været nogen som helst power problemer inden, og den har været dejlgi stabil, var bare træt af larmen fra in-a-box køleren.

Jeg har også lige testet med en anden PSU en TAGAN 380W og det var det samme



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:17:08
Svar/Indlæg:
3799/43
problemet var jo så at dit bundkort ikke kunne levere nok spændign til blæseren og derved har det ikke kunne starte op..



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:19:58
Svar/Indlæg:
30/5
Jeg er ved at være med på det nok er nok med spændingen, men så må det være mobo'et der ikke kan levere det rigtige?
I så fald hvordan kan det lige pludselig ske, imens jeg er ved at installere en ny cpu køler?





ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:27:49
Svar/Indlæg:
3799/43
din nye cpu køler bruger mere spænding (watt) derfor har dit bundkort ikke kunne levere det uden det så kaldte p4 stik



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:36:20
Svar/Indlæg:
30/5
Det giver mening, men hver gang jeg testede i starten brugte jeg p4 stikket, og da virkede det heller ikke. Og bruger sådan en Mist så meget mere spænding end standard køleren? Og hva' kan jeg gøre, står den på nyt mobo eller kan man gøre noget?



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:57:35
Svar/Indlæg:
3346/81
#12 - nyt mobo skulle der sandelig ikke være nogen anledning til - og umiddelbart burde den blæser vel heller ikke trække så meget mere end standard blæseren - men who knows.

Et par spørgsmål:

1) Du har monteret den bagplade på moboet - til afstivning?
2) Der følger også et molex stik med - har du prøvet at fodre blæseren via det - altså direkte fra PSUen, og ikke via moboet?

Tomgun



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 21:59:13
Svar/Indlæg:
1293/104
Lyder umiddelbart som om der er en dårlig forbindelse på dit MB. Når du monterer køleren kunne det tyde på at belastningen gør at noget slipper forbindelsen. :l



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2004 22:11:40
Svar/Indlæg:
30/5
#13 puhaaa håber du har ret, har ikke råd til nyt mobo lige pt 😉 Det med at give den direkte fra psu'en, den havde jeg sgu ikke lige fanget, så det tester jeg imorgen er nemlig på vej i kanen, så jeg giver besked omkring det imorgen... Bagstykket har jeg brugt lige fra start af, så bare rolig der 😉

#14 Den tanke har også strejfet mig, men jeg kan ikke se noget sidder løst, så jeg håber ikke det er tilfældet.

Opdaterer jer lige imorgen, og tak for alle de gode inputs, det er meget værdsat



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2004 06:30:27
Svar/Indlæg:
1293/104
Det kan være en printbane som er løs. Det kan du ikke umiddelbart se.



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2004 06:47:46
Svar/Indlæg:
30/5
#13 Det hjalp ikke at give den strøm direkte fra psu'en

#16 tror desværre du har ret i det, en jeg er bare altid meget forsigtig når jeg gør sådan noget som det her, så jeg kan ikke rigtig forstå det skulle kunne ske.



klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2004 06:48:28
Svar/Indlæg:
599/14
hmm.. lyder nøjagtig som mit problem..

jeg har et Abit it7max2v2, hvorpå jeg for et par uger siden købte et waterchill (entry kit) til erstatning for min alpha profil.

Det virkede også fint indtil jeg begyndte at spænde kølehovedet fast.. så kunne skidtet heller ikke startes...
det viste sig at mit bundkort bøjede (warpede er måske mer korrekt) når jeg skruede fingerskruerne til vandkølehovedet fast, faktisk så skulle der ekstremt lidt spænding på fjedrene til, før at systemet ikke ville starte.. og her kunne jeg ikke se at skidtet bøjede.. men det gjorde det nok, for lige så snart at jeg løsnede skruerne så virkede det fino igen...

jeg har så til gengæld ingen bagplade...
men spørgsmålet er så, afstiver din bagplade bundkortet godt nok ?
for det lyder i mine øre ikke som strøm problem, såfremt at blæser på cpukøler virker fint når køler ligger ved siden af mobo..

ps: min løsning hidtil har været blot at montere vandkølehovedet, og så kun lige skrue det meget lidt fast.. kun lige til jeg kunne mærke fjedrenes modstand.. og dette virker fint for mig.. (max 47 grader celcius ved load over maaange timer (og det er jo abit))

pss: hvilken position har dit brædt været i, når du har testet (har det stået oprejst, eller har det lagt ned ?



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2004 07:07:16
Svar/Indlæg:
30/5
#18 Det kan godt være det har bukket, men jeg føler bare ikke jeg har skruet særlig stramt ;-/ Den bagplade der følger med, virker temmelig fornuftig, så jeg tror den er helt fin.
Hver gang jeg har testet har bundkortet ligget vandret på bordet.



Empty
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2004 10:30:22
Svar/Indlæg:
91/26
Hmm....for mig lyder det som om der er et eller andet der kortslutter på bundkortet når du spænder køleren på.

Jeg havde et lignende problem med en gammel P4 1700, hvor jeg skiftede køleren ud, den kørte fint med box køleren, men efter jeg skiftede til den nye køler ville den ikke boote...... Det var metal bagpladen der lavede en kortslutning, løsningen var sort elektrikker tape, maskinen kører endu, med samme køler. ;)



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
08-10-2004 11:16:21
Svar/Indlæg:
30/5
Jeg har prøvet alt føler jeg, så nu har jeg bestilt nyt mobo, da jeg ikke tror en RMA vil dække det her, og vil nødigt kaste penge efter noget som ikke giver pote, så derfor tog jeg det store skridt og købte nyt mobo.. Lad os håbe det samme ikke sker igen 😉



Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2004 14:10:14
Svar/Indlæg:
461/31
Skriv lige når du har nyt i sagen - og om et nyt mobo hjælper på dit problem! :=)



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2004 15:40:45
Svar/Indlæg:
1293/104
Ja, lad os få afslutningen på historien :p



Boomer
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2004 17:33:27
Svar/Indlæg:
906/100
har du tjekket om køleren rammer noget andet på bundkortet så det kortslutter.



Nomaden
 
Superbruger
Tilføjet:
09-10-2004 09:40:03
Svar/Indlæg:
30/5
Hej igen,

Så fik jeg nyt mobo kl 7 imorges, og kastede mig ud i at installere mist'en igen, og denne gang spiller det bare. så for dem der har tænkt sig at prøve sådan en, så SKAL der skrues blidt, jeg troede selv jeg skruede blidt, men har tilsyneladende ikek gjort det.

Enden på det hele må være, at en eller anden printebane er røget i svinget, pga for meget tryk på bagpladen, og derfor gik 12v'eren sig en tur.. så igen vær meget meget forsigtige 😉

Tak for jeres gode hjælp.. bare surt det ksotede mig 1800 at smide ny køler på hehehe..

Go' weekend



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2004 09:45:16
Svar/Indlæg:
3346/81
Ja det er s'gu surt show - og lidt meget dyrt.

Fedt med en tilbagemelding - det er folk ikke altid lige gode til 🙂

Men forhåbentligt cool nok med køleren!

Tomgun



Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2004 16:46:19
Svar/Indlæg:
461/31
Hvordan ligger temperaturen med MIST-køleren? Det kunne være godt at få at vide især nu du har en Prescott!