Afkalkning af kølehoveder

Vandkøling d.  07. oktober. 2004, skrevet af Salkcin
Vist: 357 gange.

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:15:14
Svar/Indlæg:
1713/31
Hey...

Jeg tænkte på hvordan man bør afkalke et kølehovede. Jeg har nemlig været mindre smart og da jeg har afmonteret mit vandkøling har jeg ikke fået puttet en gang toiletpapir med elastik om studserne så det resterende vand i kølehoverne er fordampet og der er kommet kalk.

Umidbart ville jeg tro man skal bruge eddike, men spørgsmålet er om det skader kobber og aluminum? og evnt. plastik?

Nogen som har nogen gode råd/ideer til fjerning af det? skal jeg bare gå igang med eddiken?

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:29:42
Svar/Indlæg:
3346/81
Fra http://www.borup-kemi.dk :

Rensning af kobber og messing
I en balje opløses 1 spsk. Citronsyre og lidt opvaskemiddel i 1/2 - 1 liter kogende vand (blandingsforholdet er ikke så vigtigt). Sæt derefter emnet i blød i opløsningen et par minutter (eller fem) og vask derefter af med en blød børste. Skyl efter med rent vand og tør af.

Ellers prøv at kigge lidt i deres database!

Tomgun

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 19:51:09
Svar/Indlæg:
1713/31

Hehe, fandt den også via google, men syne sjeg havde brug for en afkalkning og ikke rengøring (tror det der gør det fint og blankt)... ville aligevel også være pæænt imporende hvis man kunne komme ned i kølehovedet med en stålbørste eller lignene og skruppe :P

...men jeg er vant til at lære på den hårde/dyre måde så jeg gik ned og smed noget ren eddike ned i kølehovederne i 5 minutter, hældte det ud og skyldte efter med en sprøjte der var demineraliseret vand i... så i en plastikpose så lortet umuligt kan fordampe.

Det ser jo ud til at være fin fin :)

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2004 20:07:14
Svar/Indlæg:
1419/29
Havde også hørt den af tomguns version, den fjerner nemlig også kalk.