Det der er begrænsningen ved RAID for os "almindelige brugere" er PCI flaskehalsen! :( for dem der har en I/O (PCI) controller
Da 95% af de RAID controllere der er onboard kører via sydbroen, kan de færeste komme over de 150MB/s (SATA max)
Så selvom du sætter 8->?? hdd i RAID 0, så bliver din max hastighed begrænset af sydbroen. Men der hvor du får størst hastighd, er stadigvæk med en onboard SATA-RAID controller.
Skal du have hurtigere endnu, skla du over og have fat i et server MoBo, hvor der er PCI.64/PCI-X der kan kome op på 266MB/s så vidt jeg husker. Så kan det betale sig med de 8-?? raptor hdd i RAID, men stadigvæk er det din sydbro der er flaskehalsen.
Det hurtigeste RAID nevau er RAID 0, skarpt efterfulgt af RAID 10, og dernæst RAID 3 og 5
RAID 0= fart + meget kapacitet (Fra 2 hdd og opefter, både lige og ulige antal)
RAID 1= sikkerhed (min. 2 hdd, og der skal et lige antal hdd til)
RAID 10= fart + sikkerhed + lidt kapacitet (min. 4 hdd, og der skal et lige antal hdd til)
RAID 3= fart + sikkerthed + mellem kapacitet (min. 3 hdd og opefter da det ellers er RAID 1)
RAID 5= fart + sikkerthed + mellem kapacitet (min. 3 hdd og opefter da det ellers er RAID 1)
JBOD= Øget kapacitet
Lidt uden for kategori er der så JBOD, der udelukkende har til formål, at samle de "tilmeldte" hdd's kapacitet til ét drev, så man i stedet for XXX stk små drev, kan man lave ét stort.