Min nye maskine crasher

Diverse d.  09. oktober. 2004, skrevet af wuggawugga
Vist: 229 gange.

wuggawugga

Overclocker
Tilføjet:
09-10-2004 15:35:17
Svar/Indlæg:
9/4
Hej

Jeg har lige købt og samlet en ny maskine der ser således ud:

Athlon64 3500+
Asus A8V
2x512MB Geil Ultra Platinum PC3200 Dual Channel
Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128MB
160 GB Samsung SATA Harddisk
Chill Innovation CP510-A PSU

Den kører skam også fint, bare ikke ret længe ad gangen. I starten crashede den inden for måske 20 minutter.
Nu har jeg været rundt og hente de nyeste drivers og BIOS, og det ser ud til at have hjulpet lidt.
Jeg lod maskinen stå tændt i nat, og i morges var den gal igen. Desuden crasher min maskine også i Doom3. (Har ikke lige andre spil at teste med endnu)

Nu er mit spørgsmål så: Tyder det her på en hardware fejl, og hvordan finder jeg ud af hvor det går galt?

SAX

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2004 15:37:31
Svar/Indlæg:
35/24
hvor har du købt comp

wuggawugga

Overclocker
Tilføjet:
09-10-2004 15:45:40
Svar/Indlæg:
9/4
Delene er købt lidt forskellige steder....jeg kan huske midtdata, shg, bob.dk og pc-focus

NPI

Superbruger
Tilføjet:
10-10-2004 09:29:33
Svar/Indlæg:
406/1
agp til 4? 9800 og s939b-kort er da native agp8? selv hvsi det skulle hjælpe vil det jo tærre tilpas meget i ydelsen til det hele kan være ligegyldigt...

NPI

Superbruger
Tilføjet:
10-10-2004 09:30:26
Svar/Indlæg:
406/1
lige en ting til... hvordan ligger det mde køling i dit system? er der intake exhaust og en aktiv cpu køler?

wuggawugga

Overclocker
Tilføjet:
10-10-2004 13:22:37
Svar/Indlæg:
9/4
#3: Tak for forslaget, jeg vil prøve det når jeg kommer hjem i morgen. Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan jeg har det med at skulle slukke for features i mit system for at det virker.

#5: Køling har jeg ikke gjort noget ved endnu. Jeg har faktisk postet en anden tråd omkring det. Systemet sidder i et Lian Li PC-V1000 med varmezoner og to 120mm kabinet kølere. Cpu og grafikkort bruger de kølere der fulgte med. Jeg tror dog ikke det er et problem med varmeudvikling, men det er da slet ikke umuligt. Er der nogen der har et forslag til et godt program der kan logge varmeudviklingen? Der fulgte et med til mit bundkort, men de data det gemmer er ret ubrugelige.

Min kammerat fortalte mig om nogle drivere(Omega) der skulle være bedre end dem ATI selv udgiver. Underligt at jeg ikke selv har tænt på det eftersom jeg selv bruger dem med stor succes på min laptop. Når jeg kommer hjem vil jeg lige se om de kan gøre en forskel.

wuggawugga

Overclocker
Tilføjet:
12-10-2004 09:05:58
Svar/Indlæg:
9/4
Opdatering

Da jeg kom hjem, virkede internettet ikke, så jeg fik ikke lige rodet alt for meget med maskinen. Jeg fik dog lidt flere oplysninger.

Da jeg starter maskinen første gang efter weekenden(skete også i morges) spytter grafikkortet underlige ting ud. Først vil monitoren ikke vise noget som helst (invalid scan frequency) derefter kommer der en masse flimmer. efter endnu en stund bliver billedet stabilt, men stadig komplet ubrugeligt. Hvis jeg resetter er problemet væk.

Efter jeg fik systemet op at køre igen: Satte ny rekord i Doom 3, jeg kunne nok spille i en halv til en hel times tid, men så crashede spillet. Jeg kørte en burt-in test, hvor CPU-delen ikke gav problemer overhovedet, men RAM-testen gav blå skærm.

Kan begge problemer evt. skyldes dårlig RAM? Eller grafikkort? Eller begge dele?

Det skal lige siges at jeg hverken har prøvet AGP tricket eller de nye drivere endnu, jeg ville lige se om jeg kunne få lidt mere styr på, hvornår og hvordan problemerne opstod.