Kender du det... Mach II probs -> Varmepuden?

Diverse d.  12. oktober. 2004, skrevet af NoNig
Vist: 310 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2004 01:46:53
Svar/Indlæg:
23132/740
- At man køber et af Jordens fedeste køleløsninger. Et Prometeia Mach II, fra det nu afdøde nVENTIV - tidligere kendt som Chip-Con. Man kommer hjem med dette herlige stykke hardware og sætter lortet op.

... et par dage senere dør computeren så, under mystiske omstændigheder. Man har ikke den ringeste anelse om hvorfor, og begynder retteligt at diagnosticere. Man finder relativt hurtigt frem til at bundkortet er dødt. Årsag ukendt, men noget tyder på kondens.

Efter lidt kradseri i den dertil-anbragte hovedprydelse, også kaldet "garn", giver ikke rigtig noget afkast. Senere kigger man rigtig godt efter og opdager at det pasta, som realiteten ikke skulle kunne "smelte" er forsvundet fra VPU'en. Man er tilbøjelig til at give sit døde grafikkort skylden, og får ligeledes byttet det.

Efter en helvedes ventetid, for det er jo ikke sådan lige at få skaffet et P4T533-R hjem. Det er jo ikke ligefrem main-stream (:00). Ikke desto mindre kommer lortet hjem, omtrendt samtidig som firmaet man købte førnævnte køling af, går nedenom og hjem.

Man sukker opgivende og et rungende "typisk!" farer igennem tomrummet i knolden. Man monterer lortet og starter op. Nice! 8). 3D Studio Max 4 knalder lystigt afsted når svinet kører 4GHz og spillene flyder over skærmen med flere frames pr. second end godt er.

Ikke desto mindre går der et lille stykke tid, og ens grafikkort begynder at artifacte. Pis pis! Så opdager undertegnede at man glemte den famøse kontakt til at tænde sin vandpumpe. Resultat: Et eller andet infamt peltierelement har leget grillfest med ens grafikkort. "Fuckerlortelortededelortelort!" - er det eneste man kan komme på i en sådan situation.

Nå!

På den igen. Man kontakter forhandleren (Ikke-rekvalme :00), og forklarer at man sidder med et grafikkort og det er pludselig dødt. De er meget rare og lover at kigge på det. Man fjerner diverse spor fra voldtægten efter sig, og sender kortet ind - i tilbage-flashet tilstand, naturligvis - og håber det bedste. En returmail er lige ved at sætte hele situationen på en spids. Et lovet grafikkort er først i hænde omkring 4-6 efter indsendelse.

... :(

Intense forhandlinger og grædende knæ trygler om et grafikkort, nu! Uni står for døren, og en ingeniør-udd. er lidt træls at påbegynde uden sit/et grafikkort.

Den søde forhandler forbarmer sig, og sender et "brugt" grafikkort retur. Lortet ryger i, men computeren vil stadig ikke tænde.

"Mystisk!" - og man kradser sig lidt i håret... hmm. Måske bundkortet også er røget, og ganske rigtigt. Endnu en diagnose det bunder ud i "kondens". Men hvor fanden?! Der er sgu ingen tegn på kondens, what-so-ever.

Man sukker endnu en gang og klør på. Om så ikke lortet artifacter umiddelbart efter residens-ændring. Pis og lort. Et gammelt Geforce 2 GTS (også i dag kendt som: "Geforce4 MX"), bliver tiltusket og lortet kører.

... indtil!

Man opdager den førnævnte kondens. På kølehovedet til Mach'en sidder store fede dråber. Det er før set, og undertegnede har tidligere også foretaget aktioner der hæmmede denne faktor. Nemlig lidt foldet toiletpapir under kølehovedet.

Kondensen bliver indfanget. Men ak! Skæbnen vil, at undertegnede havde glemt det.

Lortet starter ikke op midlertidigt. Mindre dovenskab og mangel på tid medfører at undertegnede ikke får kigget på det før aftenen dags dato.

Hele computeren bliver skildt ad, kæresten er drukket småfuld, så hun brokker sig ikke. Ikke desto mindre får man selv lyst til at joine hende da...

Man opdager, at bagpå bundkortet sidder der store aflejringer af grønlig kalk. Man får den der sugende fornemmelse i maven som når man er forelsket og vedkommende afviser en på det groveste.

- eller bare tømmermænd.

Kvalmen, man har ikke lyst til at leve længere, hovedpinen og den altoverskyggende følelse af skyld melder sig.

Man får pludselig lyst til at lege chicken med de store lastbiler på vejen uden for.

Hvorfor?! Ohh kære Gud?! Hvorfor.

Man har haft det Mach II i snart et halvt år. Hvorfor er det først nu, at man opdager, at ens heat-/thermal-pad ikke virker.

Diagnose: Kondens

Fejl: Varmeplade ikke-funktionel

Symptomer: Der kom ikke strøm til

Hvorfor?!: Har absolut ingen anelse

Løsning: Vides ikke. Firmaet eksisterer ikke længere...

Men!!!

Jeg tror at jeg har en idé.

Pladen kører på 12V. Måske man/jeg "bare" kan finde en 12 volts linje i kølesystemet og sætte elementet på dér?

Det trækker omkring 7-8W, hvilket komponenterne godt kan køre med. Eller kan jeg lige så godt "bare" sætte det på en 12V direkte fra strømforsyningen?

Mit egentlige spørgsmål: Er der nogen der ved, om pladen først bliver varm når computeren ER tændt, eller før?

Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2004 01:58:51
Svar/Indlæg:
4954/69
Nej..

Men pænt træls at læse hele denne roman for at finde ud af man ingen anelse har om spørgsmålet :00



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2004 02:01:05
Svar/Indlæg:
4337/121
Føler med dig NoNig og tak for grineren :e



Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-10-2004 04:03:17
Svar/Indlæg:
3385/80
Om det får strøm det ene eller det andet sted fra, vil jeg mene er ligemeget. Det som har noget at sige, er om det varmer med det samme, eller først når kompressoren har "startet op".



Scotty
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2004 07:20:35
Svar/Indlæg:
258/12
zzz



Danilo
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2004 10:55:26
Svar/Indlæg:
43/8
hmm tark for morgenlæsningen og næste gang skriv problemmet i starten så man kan nå at klikke væk hehe.... men pænt trist og held og lykke med løsningen :)



The
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2004 11:16:05
Svar/Indlæg:
438/66
Hehe..
Stakkels dig..!

Held og lykke.. siger jeg bare!



Speje
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2004 11:25:56
Svar/Indlæg:
104/3
kontrollér kontrollér og kontrollér ;) husk det nu ;P

kender vi ikke allesammen det, den svage 'duft' af brandt elektronik og den der uvished om komponentet har draget sit sidste suk ?:(

læser du på AAU el. DTU ? har lidt på fornemmeren at mange herinde læser EE, måske en lille afstemning var på sin plads? Selv er jeg lige startet i Aalborg :e



jackthesniper
 
Overclocker
Tilføjet:
12-10-2004 11:27:24
Svar/Indlæg:
49/9
sur æv, men jeg det grønne stads er såkaldte irer, har selv været ude for det med lidt vandkøling ned over gfx....
Men tak for denne dejlige roman!



NPI
 
Superbruger
Tilføjet:
12-10-2004 11:57:31
Svar/Indlæg:
406/1
tja vi føler med dig, selv har jeg aldrig været ude for sådan noget (hvis vi ser bort fra den gang min p3 maskine blev gennemristet af en lidt for voldsomt moddet psu) og kan derfor heller ikke hjælpe...