Onboardlyd vs. PCI

Diverse d.  13. oktober. 2004, skrevet af mbm
Vist: 304 gange.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2004 09:48:29
Svar/Indlæg:
3746/627
Hvad er bedst at køre med motherboardets onboard lydchip (Realtek ALC850) eller et SB PCI Live.
Jeg tænker ikke så meget på lydkvaliteten men mere på hvad der belaster systemet mindst?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-10-2004 10:16:04
Svar/Indlæg:
14079/622
Tror ikke at du skal bekymre dig om at det belaster systemet ;)
Men er ret sikker på at SBLive´et belaster det mindst

NPI

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2004 10:20:27
Svar/Indlæg:
406/1
SBlive belaster mindst og og egentlig belastning bliver der dog først tale om når der bruges 3d lyd og lign (som ved nyere spil via EAX og THX eller DVD film/audio).

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2004 10:29:38
Svar/Indlæg:
3746/627
Kan det passe at der ikke findes en ny driver til SB live kortene.
Jeg bruger stadig den fra cd-rom som er flere år gammel.

på SB hjemmeside er der kun opdatering til en speciel firmware.

Vil det sige at man ikke skal vælge 3D lyd eller EAX, da dette vil belaste systemmet? (Frames i sek.)

Hvad men optionen "hardware acceleration" i spil. Skal man bruge det?

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2004 10:45:27
Svar/Indlæg:
342/54
#1Onboard lyd benytter CPU som regnemaskine med undtagelse af Nvidias Soundstorm.
Der var en test for nylig hvor der var op til 9% forskel i ydelse(Frames pr. sec.) om de brugte Onboard lyd eller et godt PCI kort..

Hardware acceleration mener jeg benyttes når Lydkortet har en processor måske hedder det an audio processing unit???. Man benytter således alene lydkortet til at generere lyden med.

Jeg er ikke klar over om SB live har denne processor, men audigy har i hvert fald.

Det gjorde en stor positiv forskel da jeg slog det til i BF1942 efter jeg fik et audigy kort.

NPI

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2004 10:55:20
Svar/Indlæg:
406/1
Du skal ikke vælge 3d lyd og lignende fra hvis du kan holde det kørende (og har højtalerne til det) da det efter min bedste overbevisning er det par frames pr sek værd som det normalt sluger.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
13-10-2004 11:32:36
Svar/Indlæg:
7881/1165
5# Den er nu ikke helt rigtig!
Realtek-lyd benytter CPU'en som regnekraft, undtagen nvidia soundstorm.
Via's løsning (vinyl-audio) benytter Via Envy24-chippen. Den er heller ikke en belastning, ligesom flere også benytter en C-media-chip til lyd. begge chips er onboard, men de findes også på flere almindelige lydkort.
Så generelt er Realtek-lyd den eneste lyd-chip der benytter cpu'en fuldt ud ;)
Der findes massere af fornuftig onboard lyd foruden soundstorm! ;)

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2004 13:07:22
Svar/Indlæg:
2175/21
til gengæld er onboard lydkort som regel rimelig dårlig kvalitet......mange har problemer med mikrofon o.l. samt skrattende lyd....så mit råd er køb et audigy eller audigy2 pci kort....

red_martians

Moderator
Tilføjet:
13-10-2004 14:45:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
8# isåfald er mit råd at købe et ekstern Terratec Aureon til USB. Det der er grunden til tjøj, er at komponenterne sidder alt for tæt på blæsere og andre magnetiske forstyrelser!! Et ekstern lydkort giver generelt den bedste lydkvalitet. Mener også at Creative har et eksternt! Men de chip der oftest er problemer med er realtek, da deres beregninger er i software og ikke hardware!!
Deres chips er så også ret billige for producenterne!!

NPI

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2004 18:15:27
Svar/Indlæg:
406/1
tja Creative mener jeg har hele to eksterne kort, det ene hedder audigy 2 NX. At det sidder tæt på blæserne burde ikke have nogen indflydelse, det er som du også siger magnet felterne (som også dannes fra blæsernes spoler), men dette kan som regel være ligegyldigt da man altid kan rygge lidt rundt på sine pci kort, derimod kan en ikke ideel strømkilde skabe store lydtekniske problemer og et eksternt kort lider også udner dette problem. Min erfaring siger mig at der kun er grund til at gå eksternt hvis man 1. ikke har nogen ledige pci porte eller 2. har en bærbar som nogen gange ønskes at sættes til ens højtaler system.

Ang. Terratec Aureon ja, så er det er rigtigt godt kort men kun til musik, ved spil går det i forhold til audigy 2 koldt, aureon undetstøtter kun EAX1/2 mens uadigy 2 EAX 3/4 og kommer måske endda vi enten officielle eller uofficielle drivere til at understøtte det kommende EAX 5. (Aureon er dog omtrent på linje med audigy 1 i spil)

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2004 18:26:52
Svar/Indlæg:
507/113
Jeg har et Maya EX5 eksternt lydkort som varmt kan anbefales. Det giver en ekstremt god lyd. Nu er mit sammenligningsgrundlag dog rimeligt tyndt, så jeg skal ikke kunne sige om det er dårligere eller bedre end andre eksterne lydkort.

Heclo

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2004 18:49:05
Svar/Indlæg:
219/10
10#

enig, ville sgu ikke bytte min eax3/4 understøttelse for en anelse bedre lydkvalitet ;)

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2004 19:09:30
Svar/Indlæg:
2353/24
det er fortid at onbord sound var af dårlig kvalitet, nu omstunder er det oftest folks speakers som ikke er gode ;). dermed ikke sagt at onboard er det bedste, det er det bestemt ikke, men du skal op i audigy2 eller noget i den dur før det er bedre, men jeg syntes at nedestående sætning passer meget godt.

"kæden er ikke stærkere end det svageste led "