Hvilket kølehoved kan klare op til ca 10 bar

Vandkøling d.  14. oktober. 2004, skrevet af System
Vist: 780 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
14-10-2004 14:26:17
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej alle

Nu skal i høre.....
Jeg har lavet et stort vandkølingssæt.
Det består af en grundfoss ups-45 cirkulations pumpe, en ekspansionsbeholder på 15 liter og sidst, men ikke mindst - en brugt radiatior fra et aircondition anlæg.

Disse dele har jeg så sat sammen, monteret en manometer
(trykmåler), og en cykel-ventil på ekspansionbeholderen.

Jeg har efterfølgende selv fået lavet et par cpu kølehoveder i udfræset kobber med plexi på toppen.

Grunden til, at jeg vil køre med så højt tryk, er, at der ikke bliver blandet luft i kølevæsken, og pumpen kører bedst ved 10 bars tryk...

Når jeg så har fyldt kølevæske på systemet, og pumper tryk i ekspansionsbeholderen, "sprænger kølehovederne ved 5-7 bar.

Hvis jeg skal ud og købe et færdiglavet kølehoved - er der så nogen, der kan klare op til 10 bars tryk, som i kender ??

Og hvilken kølevæske ville i anbefale.

Bruger p.t. noget, der er beregnet til aircondition, men mærkaten er faldet af.. :=)

MVH

Benshi
Lord

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 15:16:57
Svar/Indlæg:
55/8
din kølehoveder sprænger pga af du har et stort fortryk i i din beholder .. jeg er uddannet Energi/VVS-montør

virus

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2004 15:24:40
Svar/Indlæg:
888/34
hmmmmm 3 bar burde være meget mere ind rigligt der er sku tryk på såååå

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2004 15:32:29
Svar/Indlæg:
675/55
Jeg vil umidelbart mene at din eneste chance er et af de kølehoveder der ikke har plexitop o.l. f.eks. swifttec 6000 eller måske en ændre dangerden.. da de måske kan holde mere tryk..

Regsa

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 21:05:08
Svar/Indlæg:
125/34
Har du ikke et billede jeg ville gerne se hele dit system?????? :e

GORK

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2004 21:08:21
Svar/Indlæg:
676/43
Jeg ville satse på noget dangerden... men det er godt nok meget tryk!

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2004 21:30:48
Svar/Indlæg:
4657/53
du komme nok til og selv og lave nogle kølehovder.
tror ikke du kan købe noget der kan holde til det tryk.
jeg syndes 10 bar lyder meget vild. 1 til 2 bar kunne jeg forstå.
men et hoved i ren kobber som er loddet sammen skulle kunne holde til det.
jeg mener grundfos pumpen max kan tage 10 bar før den bliver utæt.

balder

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2004 21:34:48
Svar/Indlæg:
367/3
10 bar er ikke bar vildt, det er sindsygt! Jeg tvivler på du overhovedet kan finde nogen slanger og fittings der kan holde til det tryk.

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 21:56:30
Svar/Indlæg:
456/27
prøv at spørge en MEGET RAR splast sprøjte fabrik. de laver deres egne pressere....eller sagt på en anden måde...noget kan klare at blive presset sammen med 5 tons ca 100 gange i min...min far er gammel plastik and.... :e :D :r OMFG det lød lidt skævt ^^

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 22:31:32
Svar/Indlæg:
240/44
#0 => Det er ikke for at tage modet fra dig at jeg stiller mig så kritisk - jeg synes det er meget interessant det du har gang i - MEN:

jeg synes godt nok, at 10 bar er på grænsen til sindsygt.. :e det er efter min bedste overbevisning extremt overkill..

jeg kan godt følge dig i, at du gerne vil køre med sådan en grundfoss pumpe - har du forresten ikke nogen specs på den? modelnummer og såent.. ;) men alligevel? ville en eheim ikke kunne klare det?

hvad har du tiltænkt som slangediameter??? og vil du næsten ikke være nødsaget til at køre med noget armeret slange for at kunne holde det tryk?????

har du overvejet hvilke konsekvenser det vil kunne afstedkomme hvis "en slange hoppede af" under drift????

hvad angår kølehoveder vil jeg også tilslutte mig det som Riis nævner i nr. 6... få loddet en kobbertop på dine hoveder (ps. smid lige et billed af dem inden du gør det ;) ) , ellers tror jeg du får svært ved at det til at holde med det tryk :(

det var så lige min daler :)

held og lykke med det - og husk at melde tilbage herinde ;)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2004 22:40:46
Svar/Indlæg:
3346/81
Der er noget der ikke stemmer - en cirkulationspumpe og så 10 bar! Det er 100 meter vandsøjle!

Når vi leverer centrifugalpumper til vandanlæg er det sjældent mere end 5 - 6 bar.

Normalt til den type tryk ville man anvende multi-stage pumper eller positiv pumper - jeg tvivler stærkt på at der er en vægtig grund til at tryksætte systemet til 10 bar.

Med hensyn til kølehovederne er jeg enig med Riis - lod en kobbertop på - men 10 bar er helt gak. Sorry.

Tomgun

dryz

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 22:57:13
Svar/Indlæg:
519/32
hehehe jeg elsker overkill :) Måske kunne man modde et D-Tek WW (alu top!), ved f.eks at slibe det så man kan sætte et par spændebånd omkring (ude i kanten naturligvis). Dog et lidt halvdyrt eksperiment hvis lortet futter af :l

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 23:13:04
Svar/Indlæg:
456/27
find en plast støber ...det var ikke bare pis jeg sagde :r ..min far har haft sit eget plast firma ! hvor vi selv lavede preserne..de skulle nogle gange holde op til 20 tons tryk ...ikke bare en gang MEN de skulle MINDST kunne lave xxx.xxx.xxx plast dele...i ved plast løg til spray dåser...gæt hvem der laver dem!! de skulle normalt have ca 5-6 tons tryk!!

Kirk

Superbruger
Tilføjet:
14-10-2004 23:34:32
Svar/Indlæg:
54/0
Jeg er ikke helt sikker på hvordan dit system er opbygget, men jeg kunne forstille mig noget i stil med: pumpe -> kølehoved -> "radiator" -> ekspansionsbeholder -> pumpe. Er det rigtigt?

I dit system har du en meget stærk pumpe, i hvert fald til vandkøling, der gerne vil flytte en hel masse "væske". Når du flytter en masse væske og får et stort flow, skal du være opmærksom på dimensioneringen af resten af systemet ellers får du store tryktab i de enkelte komponenter, radiatoren er sikkert synderen.
Med den opbygning af systemet jeg har foreslået får du derfor et meget stort tryk lige efter pumpen!

Det leder så til de næste spørgsmål:
Hvordan opretholder du et tryk på 10 bar?, og hvordan måler du det? -> hvor har du indsat trykmåleren i dit system?

En ekspansionsbeholder er ikke beregnet til tryk! Den er beregnet til optage, normalt, temperatur afhængige udvidelser.

Alt i alt vil jeg vurdere, at dine komponenter ikke er egnet til at kører sammen, men at en mulig løsning er at skifte til en mindre pumpe eller neddrosle den allerede benyttede hvis muligt.

P.s. Jeg kan nu ikke finde nogen UPS med et maksimalt arbejdstryk på over 10 bar.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2004 00:40:27
Svar/Indlæg:
6624/113
En Grundfoss UPS serie er absolut ikke beregnet til at køre i et miljø med 10 atmosfæres tryk, og desuden afsætter den noget der minder om 40-60 watt effekt i vandet - som du også skal fjerne igen. Det er en ganske almindelig cirkulationspumpe, som normalt bruges i centralvarmeanlæg, hvor trykket ikke overstiger de 1½ bars fortryk som din ekspansionsbeholder ofte har.

Dit projekt er komplet dødfødt lige fra starten, idet tingene er ude af proportioner. Skal du udnytte den pumpe optimalt, skal den have minimum 3/4" rørføring alle steder, idet den kun kan cirkulere vand hurtigt, men ikke opbygge noget nævneværdigt modtryk. Den har med andre ord ingen løftehøjde der er værd at nævne...

Dit vandsystem vil virke mindst lige så godt, hvis ikke væsentligt bedre med en Hydor L20 eller Eheim 1048....

Så ville du også kunne benytte enten dine hjemmelavede hoveder, eller andre fint ydende alternativer.