Erfaringer med varmeleme fra bil søges

Vandkøling d.  19. oktober. 2004, skrevet af Regsa
Vist: 920 gange.

Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2004 19:53:11
Svar/Indlæg:
125/34
Jeg har købt et varmeleme fra en Polo for en hund :e

Er der nogen der har erfaringer sådan et????

Ghostav
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2004 20:04:42
Svar/Indlæg:
310/38
hvad vil du vide?



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2004 20:19:04
Svar/Indlæg:
125/34
Hvor godt det køler og hvor meget den kan trække??

Jeg vil gerne køle CPU-chipsæt-GPU-PSU er der helt urealistisk




Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 11:18:20
Svar/Indlæg:
125/34
Jeg lagt et billede i min profil
varmelemet er 28*14*5 og en ½" slange kan lige klemmes på.
Jeg gav 100 kr for det ved en ophugger



noBrain
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 12:54:29
Svar/Indlæg:
326/165
Jeg har prøvet med et som lignede dit rigtigt meget - det var noget lort. Det rustede en smule, men ikke noget vildt - kunne ordnes ved at bruge kølevæske. Men den blev sgu utæt i bunden omkring det sorte plastik :( Pakningen var mørnet...



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 13:05:24
Svar/Indlæg:
125/34
8# Mit kan ikke ruste da det er lavet af ALU 8). Kølede det ellers godt nok???



Jokerman
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 13:07:36
Svar/Indlæg:
141/80
har prøvet med en del forskellige, og de har alle virket mere eller mindre godt. Men hvis du tester om den er tæt inden du sætter det sammen så er det en god start 🙂 og undgå dem med pakninger rundt omkring. Især dem fra Citröen har jeg haft gode erfaringer med. Men både corolla og nogen volvo er også fine..
medhensyn til om den kan trække det, måske, men det er ikke sikkert, især ikke når du vil have kølet psu'en også.

/mikael



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 14:07:33
Svar/Indlæg:
125/34
#7 Hvordan kan man se om der er pakning??du kan se den i min profil. Den er tæt



MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
20-10-2004 14:40:02
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg har hørt at der i Toyota Corolla fra 92 er et varmelegeme af kobber.

Min ven Mupp har en sådan radiator, der kan sidde 2 stk 120mm fans på den ene side, så den er vel 25cm * 12cm. Den er ret vild.



Svip?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 14:41:17
Svar/Indlæg:
26/8
den køler du har er det mortor kølerne eller den til varme inde i bilen ?




MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
20-10-2004 15:29:03
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg tror du har fået dig en god radiator. Men sug luften igennem med en støjsvag fan, derved larmer det mindst muligt.

Luften har også svært ved at blive pustet igennem, da der ikke er meget mellem rum mellem lamellerne. Man skulle tro jeg stammede med alle de L'er :e Fordi luften er mere turbolent efter den har været igennem en fan.





noBrain
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 15:53:20
Svar/Indlæg:
326/165
#6
Jeg huskede forkert mht. til rust. Det oxiderede, vandet fik en lille misfarvning, det var det hele. Pakningen så jeg først da jeg skildte skidtet af :)



Jokerman
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:08:06
Svar/Indlæg:
141/80
en anden ting som kan være en stor fordel, både med hensyn til støj og ydelse, brug en mindre vindtunnel..



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:15:21
Svar/Indlæg:
125/34
#10 det er den fra varmelemet der blæser luft ind i bilen

#11 det vil jeg gøre kan du anbefale en blæser?



Svip?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:18:05
Svar/Indlæg:
26/8
så er du da blevet taget godt i mumsen 100 bobs for den ?

Jeg bygget et system en gang med en køler fra en crosser (yamaha 250cc) havde 2x 80 på den jeg kørte med et TEC modul på 80w , CPUén var dengang en gode gamle Cely 333 og til sidst en 566 . Systemet kørte kanon endtil en dag jeg glæmte at jeg havde resetet BIOS og den så stod til "bootup on ring" (modemtider) . Jeg kom hjem til en grillet cely og et smæltet TEC modul , ja og en klam stank af brændt elektronik ...
men det var jo den gang ;)

Jeg er sikker på at de fleste køler fra biler kan tage den varme du putter ind om det så er fra en polo eller en opel :)
H&L

8)



Kaffa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 17:14:05
Svar/Indlæg:
25/5
Jeg har et varmelegme fra en gammel manta, den er lavet af kobber/messing. den har målene 170X150X50 mm køleflade.

Jeg køler min cpu - psu - gfx - nb





elsner
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 18:51:41
Svar/Indlæg:
184/24
#0

hoyer-autodele.dk har et varmelegeme.
Varmelegeme pol.4 alle 10/94-2/00 pr. stk.262,00

planer selv at ta derud imorgen og hente et.
det er det der sidder inde i kabinen. ved ikke om det er af kobber. tvivler til den pris, men det er da nyt, så ingen rust 😉



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 18:59:17
Svar/Indlæg:
125/34
#19

Mit har heller ingen rust det er af alu. du kan se det i min profil.

Det er købt ved en autoophugger for 100 kr. jeg vil da gerne spare 162 kr. det ser ud som nyt. :e



#18
huh?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 20:16:40
Svar/Indlæg:
149/39
Hold da op i er gode til at bruge F5 i den her tråd! :oMange af svarene er blevet postet flere gange.



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 20:39:42
Svar/Indlæg:
125/34
#23
Hvordan sker det? jeg har ikke trykket på F5



#20
Tesi
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 20:53:55
Svar/Indlæg:
52/3
Jeg har en onkel som har et autoophug og har derfor haft rig mulighed for at afprøve forskellige radiatorer.

Dem fra VW ser tit ud som den du har der. Jeg har prøvet een som ligner ufatteligt meget og den var såmænd helt fin, men som #11 siger sidder lamellerne meget tæt så den er måske ikke helt så velegnet til den slags blæsere vi oc'ere kan finde på at bruge sammen med den.

Derimod er jeg blevet glad for en anden type. Den er vist hovedsageligt fremstillet i messing, hvilket er fint nok, men der er meget mere "hul" mellem lamellerne hvilket gør at den er nemmere at blæse luft igennem.

Jeg går straks i gang med at lægge et par billeder i min profil hvis nogen skulle være interesseret. Den som jeg bruger lige nu, som er den med 120mm blæseren monteret på, er fra en gammel Volvo - aner ikke hvilken model. Den virker kanon og er også ret effektiv selvom der ikke er blæsere monteret. De to ens er fra Opel, men ellers samme type konstruktion.

LxBXD - Volvo: 220x195x50mm; Opel: 175x190x50
Pris er cirka 150,- pr stk

Jeg har iøvrigt ved flere lejligheder set forskellige tests af radiatorer hvor mange af de kendte har været med, og hvor denne her type radi har scoret vildt gode resultater. Smider lige et link hvis jeg støder på det igen...

Pt køler jeg iøvrigt kun cpu med volvo radi'en men der er meget mere potentiale i den end bare det.. så jeg ville ikke være bange for at hive både nb, gpu, hdd, og psu med.. overhovedet ikke!

Mvh Tesi




Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 17:28:25
Svar/Indlæg:
125/34
#21
Glæder mig til det link



opamann
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 18:19:47
Svar/Indlæg:
244/0
lige et par triks:

*vask den! der kan sidde blade gran nåle og alt muligt der stopper luften

*afstand til blæseren! da lamellerne er meget tætte på sådanne radiatorer skaber det ret meget luftmodstand som kan skabe en del støj

*rens indvendigt! da der bruges allemulige mærkelige væsker på dem kan de være meget beskidte og snavsede indvendigt. og det nedsætter køleevnen..
du kan bruge citronsyre til dette..



Regsa
 
Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 19:16:16
Svar/Indlæg:
125/34
#23
Pumpede du bare vand med citronsyre rundt i systemet? eller lagde du hele varmelemet i noget vand med citronsyre?