PSU-mystik

Diverse d.  19. oktober. 2004, skrevet af System
Vist: 289 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2004 21:28:05
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej, jeg er ny på dette forum, og har et lille computerproblem, som man har opfordret mig til at beskrive her og bede om gode tips:

For et par dage siden gik PSU'en i min nye computer i stykker. Jeg formoder en kortslutning. HFI-relæet slog ikke fra.

Jeg forsøgte så at få gang i den nye computer ved at sætte en meget svagere PSU fra min gamle computer i. Og der kom da også gang i den nye computer.

Nu har jeg bestilt en ny og meget dyr PSU.

MEN:

I går ville jeg så sætte den gamle, svage PSU tilbage i min gamle, driftsikre computer. Først skete der ikke noget, så åbnede jeg kabinettet og så, at stikket til bundkortet ikke var sat i. Så satte jeg det i. Strøm på. Med et smæld kortsluttede den gamle PSU, og HFI-relæet slog fra.

Som jeg ser det, kan man ikke rigtigt sætte stikkene forkert i.

Og jeg vil da meget nødigt brænde den dyre PSU af, som jeg har bestilt.

Har nogen her en idé til, hvad der kan være gået galt med den gamle PSU?

Elleer tips til, hvordan jeg undgår at brænde den nye, dyre PSU af?
Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2004 21:51:20
Svar/Indlæg:
2353/24
Lugter den gamle PSU brændt? hvis ja, så check dit bundkort om det har taget skade (sorte pletter, lugter grimt, "oppustede" transistore - eller hvad de nu hedder)

hvis nej, så prøv at pille alt fra moboet, og kortslut den grønne og en af de sorte ledninger i atx stikket, for at tjekke om den tænder.

du må hellere tjekke at du har nogle ekstra sikringer liggende først ;)

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2004 22:16:33
Svar/Indlæg:
637/15
hvis jeg ´var dig ville jeg lige prøve at starte PSU'erne op
og se om de i det hele taget kan starte , det gøres ved at
kortslutte den grønne ledning i ATX stikket med en sort,
(det er ikke alle der starter ved dette, så sæt lige en blæser i et
4pin stik) hvis den starter så mål div. spændinger om de er som de skal være. det er en relativ nem måde at finde ud af hvad
der kan være sket :)

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 00:09:42
Svar/Indlæg:
507/113
Hej mdk....TJ her ;)

Ville lige hilse på, når du nu har forvildet dig herover på overclocking. Jeg tror dog jeg vil undlade at svare på dit spørgsmål, og lade de rigtigt kloge hoveder tage sig af det :)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 00:25:56
Svar/Indlæg:
3162/78
Det kunne jo entlig godt tyde på der er noget galt med den "nye" computer!?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
20-10-2004 10:45:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9 det er et bundkort med integreret grafikkort. Men det var vist også det jeg kunne hjælpe med! :l

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 11:23:07
Svar/Indlæg:
507/113
mdk> hvad angår stikkene, så kan man stort set ikke ikke sætte noget forkert i. Du kan sætte det i, så det ikke rigtigt sidder ordentligt, men det skulle ikke betyde at lortet kortslutter. Det skulle bare betyde at skidtet ikke vil starte op.

For mig lyder det som om der er noget i din nye computer som er defekt, og som på mystisk får dine PSU´er til at ryge sig en tur. Jeg kan bare ikke lige se hvad det skulle være. Uanset hvad, så ville jeg ikke sætte den nye PSU til, før du har fundet ud af hvad der er galt.

Hvad var mærket af den gamle PSU som futtede af iøvrigt ?? Jeg har nemlig hørt at både Codegen og Q-tec har det med at tage diverse hardware med sig i døden, hvis de futter af. Og hvis det er tilfældet, så kunne man sikkert godt forestille sig at det ikke er alt for sundt at sætte en PSU til et system hvor det halve er futtet af.

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 12:17:36
Svar/Indlæg:
507/113
" men hvor mange ting der bruger strøm har du i den nye maskine? det er jo somregelt overforbrug af watt'sne der for en psu til at stille træskoene... "

Nu svarer jeg lige for mdk, da jeg sådan nogenlunde kan huske hvad han har af hardware. Og udfra det jeg ved, så kan det være næppe være årsagen. Han har en Celeron D maskine, med onboard grafikkort, og så vidt jeg ved kun 1 harddisk. Det kan næppe overbebyrde selv en discount 400 watt PSU.

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 12:20:41
Svar/Indlæg:
507/113
mdk> det er ikke så meget, hvor meget hardware du har, som er afgørende for PSU belastningen, men mere hvilken type. En Celeron maskine med onboard grafik forbruger ikke særligt mange watt, sammenlignet med en maskine med et high-end grafikkort og en high-end CPU. Så det er ikke der du skal finde svaret.