SCSI spørgsmål

Diverse d.  19. oktober. 2004, skrevet af System
Vist: 254 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2004 22:02:38
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa :)

jeg overvejer at prøve scsi.
Men er som en blind hest på en ukendt vej.

Først vil jeg fortælle hvad jeg skal bruge det til og havde tænkt mig:
en controller til at sætte i et pci slot.
og så 2 eller flere scsi diske i raid.
Bruges til: evt. lille server eller som windows/linux disk. vil der være en forbedring i hastigheden her? altså load tiden, og general windows programmer - vil det påvirke 3d programmer som 3dmax osv. i den rigtige retning?
Og hvad skal man kigge efter/holde sig fra, og hvad betyder de forskellige ting i teorien, og hvor meget holder de til i praksis?

Håber i kan, og vil hjælpe mig lidt. :p

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 01:14:14
Svar/Indlæg:
1581/5
Jeg er for træt til at skrive for meget idag, skal nok skrive noget mere imorgen.

Du vil opleve øget hastighed (pga. lav søgetid) i de tilfælde hvor du tilgår disken, dvs. startup af programmer, loading, saving, kopiering, swapping.
Selve windows booten bliver ofte ikke hurtigere, fordi der er kommet en controler mere i pc'en.

ang. raid, så er en billig løsning at få fat i en adaptec 29320, den har raid 0, 1 og 10 i hardware, vil man ha andre raid muligheder, så kommer det til at koste.
Af diske, der er 15.000rpm selvfølgeligt førende, og du vil kunne mærke en hel del forskel på en pc, med OS og programmer på sådan en disk i forhold til en 7200rpm ide, det er groft sagt over 2x så hurtigt at arbejde med.

men så er det det med prisen, med mindre du kan finde noget brugt, så kan det simpelthen aldrig nogensinde betale sig overhovedet at tænke på at begynde på scsi.
Den bedste løsning for at få lidt mere gang i søgetid og overførsel er at invistere i et par WD raptor diske.

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 07:15:41
Svar/Indlæg:
1155/43
Devastator... Jeg tillader mig lige at rette dig. 29320, kan ikke køre raid 0, 1 og 10 i hardware raid. Der er Host Raid på denne controler og det er en form for software raid...

Men Ruskima, SCSI er klart den bedste investering jeg har avet i lang tid. Dog skal du som Devastator påpeger, prøve om du ikke kan finde noget brugt!

palle

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 08:53:45
Svar/Indlæg:
2307/37
Jeg kører selv med en 15.000 rpm SCSI disk i mit system, og jeg får svært ved nogensinde at acceptere mindre. Når det er sagt, så vil jeg give #1 og #2 ret i, at efter WD lancerede Raptor'en er der ingen ide i for almindelige mennesker at bygge et nyt SCSi system op fra bunden med 10.000 rpm SCSI diske - her er Raptor'en lige så god og billigere.

Noget man også skal være opmærksom på ved SCSI diske er, at de som tommelfingerregel alle sammen som minimum er certifiseret til 1,2 mill. MTBF og kommer med 5 års garanti - dvs. at gennemsnitligt vil max. 1 disk ud af 27 fejle ved 24/7 drift i 5 år. Det er noget af det, man betaler for ved SCSI. Det skal så lige siges, at Raptor'en som den første SATA/IDE disk kommer med samme specs. og garanti.

Hvis du vil prøve SCSI, så vil jeg anbefale dig at droppe ideen om SCSI raid. Gå i stedet efter en forholdsvis billig controller som f.eks. Adaptec 19160 (gerne brugt) og så en 36 GB Maxtor Atlas 15K II som systemdisk. Til lagerplads kan du så enten køre nogle billigere 10.000 rpm scsi diske i software raid eller lave et simpelt SATA/IDE raid setup. Med sådan et sytem vil du kunne mærke forskel i load tider, men det koster jo også... ;)

o27

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 09:05:52
Svar/Indlæg:
937/191
helt enig med #3
Har selv haft 2 scsi setup´s inden jeg gik over til den nye 74gb WD Raptor.
Første scsi setup var 2xChetaah 15.000rpm diske på en Adaptec 19160 controller
Andet setup var samme diske og en Adaptec 2110s raid controller.
Af de to setups var den første uden raid det der føltes hurtigst!!! Men det har siden vist sig at Adaptec ikke laver de bedste scsi raid controllere - på nær den 29320 der henvises til skulle være god ;)
Ellers er raid controller fra Mylex ogAMI gode.
Men jeg må indrømme at til mit daglig brug, desktop, surfe, gaming etc opfylder min 74gb til fulde mit behov. Overvejer en extra til raid0 men mange test viser at det aktuelle boost ved raid ikke er overvældende i praksis - så jeg tror jeg venter lidt

palle

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 18:42:30
Svar/Indlæg:
2307/37
#5, det kan typisk ikke betale sig at købe bundkort med scsi, med mindre du har brug for de andre ekstra funktioner, som sådan et bundkort har - f.eks. dual processor understøttelse.

Adaptec er såmen seriøst nok til almindelige dødelige - dvs. til single disks og software raid. På et Adaptec 19160 kan der sidde op til 14 harddiske, så du kan sagtens køre både en single 15k systemdisk og f.eks. to 10k diske i et softwareraid setup på den samme controller. Til typisk brug kommer man alligevel ikke i kambolage med PCI bussens grænse på omkring 120 MB/s i praksis.

En del controller kort er lavet til den hurtigere PCI-X standard, der kun findes på server og workstation bundkort. Men man kan jo forestille sig, at der snart kommer PCIe controller kort til f.eks. 4x PCIe portene på de nyeste bundkort. Så er 120 MB grænsen i hvert fald udryddet...

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 19:38:22
Svar/Indlæg:
1341/56

låner lige tråden en smule....

hvad med stik... har set der er nogle 15k rpm diske ret billigt på ebay, men de har 80pins stik, og de controllere jeg har fundet har 68pins..

kan man få convertere eller skal man finde en controller med de rigtige stik?

og betyder det ellers noget om det er med 80 eller 68 pins?

palle

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 08:41:14
Svar/Indlæg:
2307/37
Konvertere gør hverken fra eller til. Forskellen på 80 pins og 68 pin er, at 80 pins diskene får deres strøm igennem stikket, mens 68 pins diskene skal have et 12 volt molex stik tilsluttet ligesom almindelige IDE harddiske. Derfor bruges 80 pins diskene typisk i servere, hvor det er vigtigt at kunne skifte diske hurtigt og bekvemt. Men til almindelige brugere er det nemmere og billigere med 68 pins diske...

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 11:23:33
Svar/Indlæg:
1349/11
En sidste lille ting som du skal være opmærksom på er prisen på scsikabler, de kan ligesom resten af udstyret være lidt peprede, men rigtig entusiaster af scsi påstår at der er MEGET stor forskel på kablerne, og her er det ligesom med meget andet at prisfaktoren er den afgørende faktor, jo dyrer desto bedre.
Derfor sammenlign priserne godt på de forskellige sæt, bulk kontra retail, nogle gange afhængig af forhandler kan det godt betale sig at købe et retailsæt, dvs. du får alt med fra drivercd'er, kabler osv.