Der er mange aspekter af "Bygselv". Som jeg forstår det, er det at man ikke selv gider modde pumpe og lodde hoveder sammen.
Af samlede sæt, er Asetek nok der hvor du får det nemmest, omend du osse kommer til at betale mest...
Du kunne osse købe billige hoveder fra www.pc-modd.dk - vandkølere ( Procores ) fra www.vcore.dk og slanger / pumpe / reservoir fra www.studiedata.dk . Så længe man vælger den samme slangestørrelse på alle dele, virker det uden problemer.
Den eneste forskel på Asetek og de fleste andre, er jo studserne. Du skal stadig selv opfinde montering til pumpe og vandkøler, og stadig selv hakke hul i kabinet osv. :00
Prøv at søge lidt på det. Det er det bedste råd jeg kan give dig. Hvis du har nada erfaring på området ville det bedste nok være at du erhvervede dig lidt viden.
Vandkøling er efterhånden blevet så meget mainstream at "alle" kan være med. - Uden at det skulle lyde videre nedsættende.
Der findes mange gode "færdig"-løsninger derude. Men tro mig:
Hvis du vælger et af de konventionelle sæt, så kommer du en sjælden gang ud for at det er samlet på forhånd. Så om du betaler lidt for et mærkenavn, eller tager dig selv ved nakken vil jeg lade være op til dig.
Men, under alle omstændigheder, så ville det fedeste være at læse om det, gruble lidt, købe delene og samle selv. Tro mig, glæden er desto mere større.
Jeg kom selv med på vandkølings-vognen lige før det blev mainstream, og med de løsninger der er i dag, skal man virkelig kvaje sig for at fucke lortet op.
"Dengang" var det straks værre. Det var lidt sværere at vurdere hvordan det i virkeligheden skulle hænge sammen. Men har man lidt omløb i hovedet og mod på det, så skulle det (helst) ikke kunne gå helt galt ;)
Men! - Hvis du virkelig er <i>hooked</i> på at købe et færdigt sæt, så er Aseteks serie(r) bestemt ikke dårlige. Bare gør op med dig selv hvad du vil med sættet.
De fleste konventionelle sæt sigter efter "low-noise", hvor, hvis du hellere vil oc lidt, men samtidig have ørelyd, faktisk er nødt til selv at gå i gang.
Det er ikke sværere end at vælge et færdigt sæt.
Du ser hvad du vil have kølet: CPU, GPU og chipsæt.
Så tager du nogle gode sider der sælger lortet (f.eks. www.studiedata.dk ) og ser dig lidt omkring. Tjekker de forskellige dele ud, læser et par tests eller noget materiale derom.
Slangediameter er lidt en smagssag, men vælger du kølehoveder fra samme producent (f.eks. Innovatek eller AquaComputer) så skulle diamtetrene gerne passe sammen. Der er så en anden del af siden der tager sig af slanger, og så matcher du bare dem henover.
Pumpen er ligeledes lidt en mode/smags-sag. Mange sværger til Eihem (jeg er selv en af dem), men mange er også glade for Hydor'en, hvilken jeg personligt også er lidt pjattet med.
Så kigger du på priserne. Er det for dyrt, jamen så må du justere lidt ned et eller andet sted.
Prøv at se her: Nu tager jeg udgangspunkt i min egen maskine. Først går jeg ind på studiedata's hjemmeside:
Jeg leger lidt med tanken om at det skal sidde på mit nu afdøde Radeon9800. Dertil har AquaComputer lavet dette kølehoved: http://www.studiedata.dk/produ... - Kr. 295,-
Et særdeles ok et af slagsen hvis jeg må tilføje...
Til CPU'en, der har jeg selv en Pentium4, så den skal naturligvis passe dertil. Der har AquaComputer igen lavet dette lille pragtstykke: http://www.studiedata.dk/produ... - Kr. 259,-
Men som sagt: Så er Eihem også et godt valg. Så det er op til dig...
Radiator, der ville mit valg nok falde på en forholdsvis stor radiator. Strategisk placeret kan dens luftgennemgang nemlig udnyttes i kabinettet. Nu har jeg selv et stort kabinet, så jeg har monteret den i toppen ligesom Lars Krag (Lars) har valgt at gøre. Lad og se på udvalget...
Den er bare god, så der er ikke så meget at rafle om...
Resevoir er lidt en smagssag. Jeg sværger lidt til "store" resevoirs ud fra et fysisk synspunkt, men dette er også et godt et af mærket: http://www.studiedata.dk/produ... - Kr. 199,-
Dog ville jeg nok have valgt et lidt større alá Innovatek, da det nok er lidt for lille til diameteren. Det betyder nok ikke så meget, man kan godt være lidt problematisk ang. påfyldning.
Her vælger du bare alt efter temperement (og diameter), opmåler og plotter ind.
Alt i alt giver det ca.: Kr. 2.000,- alt efter slange- og pumpevalg.
Det er "faktisk" ikke en så langhåret affære, bare man tager sine forholdsregler og sætter sig lidt ind i tingene.
"Desværre" er det blevet lidt for nemt, så man har måske tendens til at springe over hvor gærdet er lavest. Det kan godt være at man lader sig friste, men det stiller nu ikke dig, som køber, frit for lige at sætte sig bare en smule ind i tingene... ;)