Passiv TEC køling.

Vandkøling d.  20. oktober. 2004, skrevet af Svip?
Vist: 429 gange.

Svip?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:35:03
Svar/Indlæg:
26/8
Hey clocker !

Jeg har en lille plan om noget pasiv TEC køling af min vand ...

Jeg forstiller mig noget med et STORT kølegitter monteret på et/to 226W TEC moduler som så er monteret på en vandbeholder af kobber .. Min plan er at kunne styre frem løbes temp på vandet så man undgår kondens men aligevel kan få så lav temp ind så mugligt.

Det her er ikke noget som skal monteres i kaby men en ting der kan stå ved siden af commen.

men jeg har et par spørsmål :

1 Kan man styre efekten på et TEC ved at give det minder strøm ?

2 hvor få jeg fat i et MEGA kølergitter ?

3 Nogen der har prøvet det her før ? ? links ?


Planen er at lave en superpasivkøler der sparker røv ! ;)




SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:41:58
Svar/Indlæg:
1503/128
1: Ja, men ikke lineært

2: Kølergitter? Altså et gitter til en blæser, eller hvad tænker du på?

3: Ja, og det giver ikke ret meget at forsøge at køle sit reservoir på den måde. Grunden til dette, er at du også skal ha' kølet dit peltierelement! Hvis du ikke køler det ned, går der max 10 sekunder før du brænder hele lortet af ...

Med 2 x 226W TEC skal du have noget temmelig sindsygt vandkøling for at være med, og så kommer radiatoren fra denne køling til at blive sindsygt varm medmindre du monterer et utal af blæsere på den.



Aphix
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:42:23
Svar/Indlæg:
1494/10
Du kan godt skrue ned for effekten ved at give elementet en lavere spænding. Jeg tror bare du får svært ved at få en ordentlig køleevne ud af det ved at have en vandbeholder. Du vil så en meget bedre køleevne ved at have bare lidt luftcirkulation og en større overfladeareal som varmen kan flyttes fra. En radiator vil derfor være meget bedre selv med en lav luftgennemstrømning.



Svip?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 16:56:08
Svar/Indlæg:
26/8
kølegittert havde jeg forstillet mig noget med et af dem fra en transformator sation altså ca 1m langt og 0.5 højt de kan tage pænt mange Watt . Jeg ved godt at jo mere varme du kan tage væk fra TEC jo kolder bliver det men jeg er ikke ude efter -56c men bare noget der kan sinke temp på vandet til en +5/10c på hele systemet..

men det gør jo heller ikke noget at kølegittert er en 70-80c og maget stort for det vil jo også give en pæn overførsel når rum temp er ca 20C

Jeg tro på det ;) er der måske en der kan lave lidt udrengning på det her ? ? ?

Jeg tro ikke at størelsen på gitteret bliver problemet men nok mere at få kølet vandet af , men det forstiller jeg mig noget med omvent "bil" køler ting ...? forslag ?





SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 17:48:18
Svar/Indlæg:
1503/128
Jeg skal lige være helt med. Med kølergitter mener du en radiator? For så gi'r det hele lidt mere mening.

Jamen det er da værd at prøve, hvis du kan finde en radiator der er stor nok - evt. en stueradiator af en art.



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 18:07:55
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, dælme godt jeg ikke skal betale din elregning. Hvis du ikke allereder ejer de to 226 watt elementer, så står du over noget af en udskrevning - det sammenholdt med din kommende elregning, så kan du efter min mening lige så godt købe noget kompressorkøling...



Svip?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 21:25:26
Svar/Indlæg:
26/8
>superfly kølegitter/køleprofil ingen blæser "passivet køle system" om det lige skal være to 226W ved jeg ikke, kommer lidt and på hvor meget det køleprofil jeg finder kan tage uden at smælte :) .

Jeg er helt med på at det TEC bliver varmt! har lejet med det før , men et STORT køleprofil kan også godt tage fra...

Nogen der har lidt link til nogen der forhandler TEC her i DK ? ?
ud over www.studiedata.dk ? ?





heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 21:51:08
Svar/Indlæg:
1341/56

www.coolerkit.dk har også nogle..



Kirk
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 21:53:47
Svar/Indlæg:
54/0
Hvorfor placerer du ikke bare et af de store og voldsomme peltierelementer direkte på cpu'en og vandkøler det?

Så kan du få lavere cpu temperaturer og undgår evt. problemer med kondens under transport af vandet.



Svip?
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 22:09:48
Svar/Indlæg:
26/8
Fordi det hele går ud på et Passivt kølesystem og ikke 12x120mm på en gammel 6meter lang støbejernes radiatore
:e



#10
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
20-10-2004 22:55:29
Svar/Indlæg:
422/14
på en 6 meter lang støbejernsradiator behøver du nok ikke blæsere, så monter peltier på den i stedet for, så kan du jo eventuelt cirkulere vandet rundt i huset, og spare på varmeregningen, hvad du sætter til hos elværket. ;)



RedHot
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2004 23:05:31
Svar/Indlæg:
796/99
#6

prøv at få fat i McAnus her inde fra her købt et af ham da han bestilte nogle stykker fra U.S.A og mener han har et par i nu han godt vil af med ;)