Hvilket lydkort? (lidt audiofil)

Diverse d.  21. oktober. 2004, skrevet af Nugit
Vist: 236 gange.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:09:01
Svar/Indlæg:
274/19
Har endeligt besluttet at tage skridtet, og lave min pc til mit hifi-system. Men jeg ved ikke hvilket lydkort der er bedst, her taler jeg ikke om mindst cpu belastning, eller funktioner, men rå lyd :e

Jeg har ikke brug for noget 7.1 og sådan noget, kun 2.0.

De højtalere jeg regner med at bygge er 3 vejs, med transmisionsline på bassen og riley delfilter () hvis det har nogen indflydelse...

Så vidt jeg kan se er defakto lydkort audigy 2, men giver dette også den bedste lyd?

På forhånd tak

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:14:37
Svar/Indlæg:
4337/121
Er der digital line in på din forstærker?

Hvis svaret er ja så er det faktisk ligemeget hvilket lydkort du vælger bare der er digital udgang på det.

digitalt + digitalt = intet tab :e

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:16:19
Svar/Indlæg:
274/19
Nej, det er analogt...

Det er ikke en pc forstærker, men en hypex 3 vejs

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:25:00
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg mistænker dig ikke for at have en PC fostærker.
Man kan godt få Hi-Fi og Hi-End forstærkere med digital in hvis du skulle være i tvivl.

Kan anbefale dig dette http://www.edbpriser.dk/Listpr... eller andre fra samme producent da det er høj klasse
:)

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:28:57
Svar/Indlæg:
274/19
Uha ja, ser rimlig godt ud, vidste slet ikke at man kunne få pc-lydkort med 1/4 udgange. Der kan man bare se :D

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:30:04
Svar/Indlæg:
4337/121
#0 tillykke med at du har en forstærker der kan spille i 1½ stereo :e :e

ROFL

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:31:57
Svar/Indlæg:
4337/121
#4 det er jo heller ikke et standart lydkort som Audigy 2 men mere et semi proff

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 21:58:50
Svar/Indlæg:
8947/160
Du skal da bare købe mit..
http://www.add-data.dk/info/in...
Smid en mail så får du kvali til lavpris.!! :e

red_martians

Moderator
Tilføjet:
21-10-2004 22:02:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3 Det er baseret på verdens bedste lydchip. Via Envy24
Længder foran Creative :e (Nu ved jeg jo godt at der er nogle der er uenige, Men så kan du jo få alle de fede fordele! ;) )

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 22:04:50
Svar/Indlæg:
274/19
#5 Haha

Hmm, læste nu xbitlabs test af maya-kortet og de konkluderede
"To position the quality of MAYA44 MKII even more precise, we state that it's placed above al multimedia/gaming cards, but still below Prodigy 7.1, Audigy2, Revolution 7.1, Aureon 7.1, etc."
Det virker på hele reviewet egentlig som om kortet er beregnet til (semi) prof lydoptagelse, og ikke så meget audiofile...

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 22:16:47
Svar/Indlæg:
4337/121
#9 hvis du har rigtig mange penge så kan jeg let og hurtigt finde et lydkort hvor du ikke bliver skuffet men så snakker vi nok noget på den anden side af 10k ;)

Det jeg forslår i #3 vil kke skuffe dig på nogen måder du skal jo tænke på at kæden ikke er stærker end sit svageste led :e

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 22:18:31
Svar/Indlæg:
4337/121
syntes også det er lidt fun at teste et 2,0 lydkort mod 7,1 lydkort eller er det bare mig der ikke kan se fidusen ?:(

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 22:27:43
Svar/Indlæg:
274/19
Hmm. Det er sq lidt svært med sådan noget, måske skal man bare købe et audigy2 og mayaet prøve dem begge og så bruge 14 dages returret...

Men det ligger alligevel lidt frem i tiden med det kort, foreløbigt skal jeg lige have bygget mine højtalere.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 22:59:27
Svar/Indlæg:
8947/160
Se lige mit forslag i 7*

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2004 00:43:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg må tilstå at jeg er noget kun uenig med Red_Martians. Envy'en er langt fra "verdens bedste" lydchip.

Man kan diskutere smagssag og jeg ved ikke hvad. Men når det kommer til gengivelse af lyd, er det meget subjektivt, men der er visse standarder.

Envy'en <b>er</b> god. Det vil jeg ikke betvivle ham på noget som helst tidspunkt, men skal du have det bedste og "nemmeste" sådan lige ud af landevejen er det et godt valg.

EMU10K-chippen er Envy'en langt overlegen. Det kan næsten ikke diskuteres. "Sjovt" nok, så er det netop den chip som Creative har baseret deres high-end kort på lige siden Live!

Maya er bestemt også udemærket, igen: Det er nok på linje med Envy'en men hvis du skulle vælge imellem dét og så Emu'en. Så ville jeg stærkt påstå at EMU10K'eren er den bedste.

Igen: Det er subjektivt, men til prisen er Envy'en bedst. Men hvad angår ren lydkvalitet, så er EMU10K'eren bedst.

Jeg synes at du ska gøre op med dig selv hvad der er bedst. Umiddelbart kan det til tider være rigtig svært at høre forskel, og forskellen er også nærmest så marginal at den "almindelige" bruger ville være ligeglad.

Men at påstå at Envy'en er "verdens bedste" er en overvurderet antagelse af deminsioner. Der findes mange digitale lydkort der er Envy'en langt overlegen. Mange af dem er baseret på EMU10K'eren (semi-prof). Men de virkelig seje er baseret på de bedre EMU-chips.

Men skal du have seriøs god hifi-lyd, så skal du gå efter nogle gode eksterne lydkort med PCI-controllere eller interfaces.

Men som sagt: Red_Martians har ret i, at Maya (Envy) er et rigtig godt kort. Men at kalde chippen for verdens bedste, ville jeg nok tage med et gran salt.

Der er, efter min mening, to-tre gode chips til os dødelige.

Emu
Layla
Envy

- i ovennævnte rækkefølge.

Gør op med dig selv hvor meget du vil ofre.

Jeg syntes blot, at du skulle vide, at der findes EMU-baserede kort til fair priser også.

Når alt dette er sagt, så ville jeg nok, på dine vegne, vælge et eksternt kort alá Audigy2.

Jeg kører selv med Hifi-anlæg (analog) på et af slagsen. Audigy2 ZS Platinum Pro bla. bla. bla.

Det lyder suberb! 8)

Men hvis du "bare" skal have lyd, som du selv siger. Så ville jeg anbefale #3's forslag, men opbakning fra red_martians ;)

Hvis ikke, så bare vælg "et eller andet" Audigy2-kort og opdatér det løbende med drivere og firmware. - Så går du ikke helt galt i byen ;) :D