-> #0
Jeg må tilstå at jeg er noget kun uenig med Red_Martians. Envy'en er langt fra "verdens bedste" lydchip.
Man kan diskutere smagssag og jeg ved ikke hvad. Men når det kommer til gengivelse af lyd, er det meget subjektivt, men der er visse standarder.
Envy'en <b>er</b> god. Det vil jeg ikke betvivle ham på noget som helst tidspunkt, men skal du have det bedste og "nemmeste" sådan lige ud af landevejen er det et godt valg.
EMU10K-chippen er Envy'en langt overlegen. Det kan næsten ikke diskuteres. "Sjovt" nok, så er det netop den chip som Creative har baseret deres high-end kort på lige siden Live!
Maya er bestemt også udemærket, igen: Det er nok på linje med Envy'en men hvis du skulle vælge imellem dét og så Emu'en. Så ville jeg stærkt påstå at EMU10K'eren er den bedste.
Igen: Det er subjektivt, men til prisen er Envy'en bedst. Men hvad angår ren lydkvalitet, så er EMU10K'eren bedst.
Jeg synes at du ska gøre op med dig selv hvad der er bedst. Umiddelbart kan det til tider være rigtig svært at høre forskel, og forskellen er også nærmest så marginal at den "almindelige" bruger ville være ligeglad.
Men at påstå at Envy'en er "verdens bedste" er en overvurderet antagelse af deminsioner. Der findes mange digitale lydkort der er Envy'en langt overlegen. Mange af dem er baseret på EMU10K'eren (semi-prof). Men de virkelig seje er baseret på de bedre EMU-chips.
Men skal du have seriøs god hifi-lyd, så skal du gå efter nogle gode eksterne lydkort med PCI-controllere eller interfaces.
Men som sagt: Red_Martians har ret i, at Maya (Envy) er et rigtig godt kort. Men at kalde chippen for verdens bedste, ville jeg nok tage med et gran salt.
Der er, efter min mening, to-tre gode chips til os dødelige.
Emu
Layla
Envy
- i ovennævnte rækkefølge.
Gør op med dig selv hvor meget du vil ofre.
Jeg syntes blot, at du skulle vide, at der findes EMU-baserede kort til fair priser også.
Når alt dette er sagt, så ville jeg nok, på dine vegne, vælge et eksternt kort alá Audigy2.
Jeg kører selv med Hifi-anlæg (analog) på et af slagsen. Audigy2 ZS Platinum Pro bla. bla. bla.
Det lyder suberb! 8)
Men hvis du "bare" skal have lyd, som du selv siger. Så ville jeg anbefale #3's forslag, men opbakning fra red_martians ;)
Hvis ikke, så bare vælg "et eller andet" Audigy2-kort og opdatér det løbende med drivere og firmware. - Så går du ikke helt galt i byen ;) :D