Må man ikke bruge kølepasta på Amd cpu?

Diverse d.  21. oktober. 2004, skrevet af Exos
Vist: 233 gange.

Exos

Overclocker
Tilføjet:
21-10-2004 23:51:06
Svar/Indlæg:
32/7
jeg sad og surfede lidt på de forskellige forhandler sites
, jeg faldt over dette stykke tekst:

"BEMÆRK!!
Der må ikke benyttes kølepasta på AMD CPUer, kun det phase change materiale der sidder på godkendte kølere(den pude der sidder under kølere og smelter ved varme). Dette kan få reklamationsretten til at bortfalde hvis ikke overholdt"

jeg har selv brugt noget actic silver 5 på min cpu, som nu er røget ind til Rma pga. jeg ikke havde gået den jeg bestilte.
jeg vil nu spørge om der er en risiko for at jeg ikke kan få den ombyttet fordi jeg har brugt kølepasta?

link:
http://www.compumail.dk/vare-o...

Anonym2024727164915

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2004 23:52:37
Svar/Indlæg:
4954/69
Jo du må skam gerne bruge kølepasta på AMD CPU'er såvel som Intel..

Om garantien ryger har jeg nu aldrig hørt før..

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2004 23:54:53
Svar/Indlæg:
456/27
:e hmm lyder interassant...smeltet kølepasta...nam nam ..ved ikke om det er bare mig men , skal det ikke side på coren ...ikke smelte ,men derimod kunne holde til varmen :00 :i

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2004 00:05:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det som det går ud på er, at der "engang" var problemer med det lort. Og garantien bortfaldt (fra forretningens side af) hvis man selv rodede med det.

I dag er de fleste så habile brugere at det godt kan finde ud af at bruge kølepasta.

"Historien" går lidt på den ledende kølepasta der indeholder små mængder - ledende - sølv. På blottede CPU'er, som f.eks. de gamle K7'ere kunne det godt være et problem hvis man grattede det ud over det hele. Så bortfaldt garantien, fordi man var en spasser til at påføre det.

Jeg tror at der er tale om et levn fra gammel tid. Jeg ville tage det med et gran salt og bare ryste lidt på hovedet ;)

-> #2

Pastaen smelter/bliver plastisk når den varmes op. Dermed flyder det ud og danner et ideelt tyndt lag ;)

Prøv at putte noget pasta i en alm spiseske og varm den op m. f.eks. kogende vand eller en lighter. Så skulle pastaen gerne udskille en vandig substans.

Det er derfor at kølepastaen bliver helt cementagtig efter længere brug. Denne substans forsvinder nemlig af sig selv. Det er ikke unormalt at det bliver plastisk under brug :)

Gadzilla

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2004 00:07:28
Svar/Indlæg:
346/42
De skal bare bytte den cpu hvis du ikke har gjort andet ved den end at smøre kølepasta på den. ;)

Mvh

Gadzilla

dR-EsKiMo

Superbruger
Tilføjet:
22-10-2004 00:16:07
Svar/Indlæg:
456/27
nå okay ^^ så forstår jeg pludselig bedre hvofor min lille brors kølepaster er som sten ;-p

Exos

Overclocker
Tilføjet:
22-10-2004 00:16:41
Svar/Indlæg:
32/7
ok, jeg blev bare rimelig meget nervøs da jeg læste det...
for jeg ved der sad en mikro smule pasta tilbage på cpu'en da jeg sende den.

men jeg hvar da også lidt skeptisk da jeg læste det....