XP-boot diskette og sata.

Diverse d.  23. oktober. 2004, skrevet af WanthaL
Vist: 275 gange.

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
23-10-2004 00:55:19
Svar/Indlæg:
607/20
Hey oc'ere

Nu har jeg læst en masse tråde om dette emne, men kan stadig ikke fatte det. Ja jeg er meget forståelses langsom!!! ;)

Derfor beder jeg en venlig og hjælpsom sjæl om at hjælpe mig.

Mit problem er at jeg har et asus k8v deluxe en raptor og xp sp1 cd..

jeg skal have instaleret win xp på min raptor og jeg kan simpelt hen ikke finde ud af det!

detfor vil jeg blive utrolig glad hvis der var en der gad skrive en guide til mig, som forklare tingene stille og roligt, hvordan jeg skal gøre... og hver gang der bliver nævnt programmer osv. vil jeg meget gerne have et præsis link til det osv. altså en rigtigt NOOOOOOOOBBBB guide, sådan at fatsvage mig kan få xp på min raptor :)

På forhånd 10000 mange gange tak!!!!!!!!

jeg har nu i 6 dage forsøgt at få det til at virke uden held! så jeg er virkelig på skideren!

MVH. WanthaL - kasper neve

steen

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2004 02:26:18
Svar/Indlæg:
2870/65
OK....stille og roligt...skal prøve:

Når du bruger en SATA disk, vil dit bundkorts bios registrere din Raptor disk som en SCSI ting. Derfor skal du sikre dig 3 ting:

1. At der i din BIOS er et sted (under boot rækkefølge) enten står SATA eller SCSI som nummer 2 i boot rækkefølgen....første er selvfølgelig din cd-rom...som du skal boote fra pga installation.

2. At SATA eller SCSI er enabled i BIOS

3. At du har fået kopieret din SATA driver ud på en diskette.

Under 3, skal du huske at sørge for at få den sidste nye SATA driver, da du skal installere win xp med SP1 integreret. Grunden er, at der i nogle af de ældre drivere ikke er understøttelse af SP1....giver en fejl-medelelse under installation.

Når du så har fået kopieret den SATA driver ud på en diskette, starter du installationen.

1. Start op med din win xp-cd i maskinen og boot fra den

2. I de allerførste sekunder (faktisk i det øjeblik den blå skærm starter) vil du i bunden af den blå skærm kunne se, at hvis du vil bruge et SCSI device, skal du trykke på F6-tasten. Sørg for at du har trykket grundigt på F6-tasten. Skærmen går nu videre...og loader nogle flere filer. Nu sætter du disketten med SATA driveren i floppy-drevet.

3. Efter 20-30 sekunder kommer der en skærm som spørger efter en driver til det SCSI device som du har fortalt at du vil installere. Der spørges efter en diskette på A-drevet. Hvis du har disketten i floppy-drevet, vil den have at du trykker på Enter-tasten...det gør du så.

4 Nu får du mulighed for at vælge mellem en driver til win 2000 eller win XP....du kan med pile-tasterne vælge den til XP...og tryk på Enter-tasten for at komme videre.

5. Nu spørges der om du vil installere flere SCSI drivere...klik på Enter-tasten for at fortsætte uden at installere flere SCSI drivere.

Nu er det værste overstået. Installationen finder nu din harddisk. Du laver så en/flere partitioner...og installationen fortsætter.

På et tidspunkt (når installationen registrerer hardwaren) kommer der sikkert en skærm op som fortæller at driveren ikke er godkendt af Microsoft. Bare klik Yes til at fortsætte installationen med den driver....det skulle være det hele.

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
23-10-2004 03:35:36
Svar/Indlæg:
607/20
Rigtig mange 1000 gang tak for hjælpen... det var sgu ved at give mig grå hår i hovedet det problem...

killroy

Superbruger
Tilføjet:
23-10-2004 05:07:05
Svar/Indlæg:
53/3
Flot steen.
Virkelig god forklaring.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2004 05:53:15
Svar/Indlæg:
2175/21
ja smid den da ind under guider...evt under windows for dummies :)

Bøge

Superbruger
Tilføjet:
23-10-2004 10:03:50
Svar/Indlæg:
205/1
#1 Eneste tilføjelse skal være at der lige nøjagtig på det bundkort er to SATA controllere og de benytter hver sin driver. Derfor er det ikke ligegyldigt hvilket stik på bundkortet der benyttes til SATA disken, men ellers en flot forklaring :)

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2004 10:13:00
Svar/Indlæg:
2732/41
1# Og hvis man har ATA/IDE diske skal man tage dem fra ellers kopiere Windows filerne ind på både IDE disken og SATA disken,
og Windows vil ikke starte kun med SATA disken ;)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2004 11:30:08
Svar/Indlæg:
2870/65
#5+#6...i har ret...det mangler i min forklaring. Lavede forklaringen uden at undersøge hvad der er af controllere på netop det board. my mistake

#4 ved ikke hvordan jeg flytter den, men du er da velkommen til at flytte den til det sted hvor den gør mest gavn :e