optimal udnyttelse af lithium-ion batteri

Diverse d.  24. oktober. 2004, skrevet af Tz
Vist: 302 gange.

Tz
Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:34:11
Svar/Indlæg:
588/68
Hej.

Jeg står i den situation at min bærbar, en Hp ze4417EA, snart ikke kan holde strøm mere(18 min under brug og 45 min i standby). Dvs. batteriet er ved at være dødt. Det skal lige siges at computeren kun er 1 år og 3-4 måneder, men da der ikke er meget garanti på et batteri, da der er en arbejdsgenstand, så er der vel ikke så meget andet at gøre, end at købe et nyt, til 1100 kroner.

Men hvis jeg så gør det, hvad er så den mest optimale måle at bruge sådan et batteri.

Jeg har læst på flere forskellige hjemmesider at de her lithium-ion batterier ikke lider af "memory effekten" dvs. at de skal ikke afledes helt og så genoplades helt op til 100 % hver gang, lige som de ældre modeller. Men at man bare kan bruge som man vil, bare man ca. 1-2 gange om måneden aflader dem fuldt og oplader dem til 100% igen, så skulle de være køreklar igen. Og så skal de bruges jævnligt, eller bliver de dovne.

Et andet sted læste jeg at man helst ikke skulle aflade disse batterier ned til mere end 20% før de skulle oplades igen, og at det bar den mest optimale brug.

Hvad med klatladning, da det er det jeg er kommet til med mit nuværende batteri. Altså hver gang man kommer til en stikkontakt, så sætter men strøm til, uanset om man har den tændt(dvs man har brugt et par procent) eller slukket. Så vidt jeg kan læse mig til skulle lithium-ion batterier ikke have noget imod klatladning, eller hvad?

Eller er det bare fordi at de ikke kan holde til mere end små 500 opladninger, ink klatladninger?

Håber i kan hjælpe, da det er lidt bittert at skulle bruge 1100 kroner på et nyt batteri hvert år, bare fordi man skal kunne bruge den over 2 timer, uden strøm........

Mvh Tz

Heclo

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:46:50
Svar/Indlæg:
219/10
det må du da kunne få rma'et da et lithium-ion batteri er beregnet til den behandling du foreskriver, det vil enda kunne holde til være behandling. det med ikke at aflade det til under 20% gælder alle genopladelige batterier da en fuldstændig afladning kan foresage en polvending på en eller flere celler

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:50:23
Svar/Indlæg:
4263/107

Er med på en lytter... 8)

Nej, der er også kun 6 mdr. garanti på mit batteri :x

(og det er der vel på alle andre ?:()

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:55:03
Svar/Indlæg:
588/68
jeg prøver at snakke med Bilka om det, da det er der jeg har købt den.

Tjek de her billeder. Det er fra et program som laver en statestik over stømforbrug, og så kan den sammenligne med nogle vædier på 0,5 h(30 min), 1 h (1 t.) osv. Desuden kan man se hvormeget strøm den forbruger, og ens capacitet.

Link 1: Når jeg kører en film, jeg har liggende på HD.

Link2: når jeg bare lader den står, uden at røre den. Alt strømbesparende er deaktiveret, kun AMD powernow virker. Altså en standby tid.

Mvh Tz

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:57:22
Svar/Indlæg:
588/68
3# jeg kan ikke huske med mit, men jeg ved at Dell giver 1 år

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:59:10
Svar/Indlæg:
588/68
linkene kommer her igen, det er self uden ftp.........

Link1

Link2

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:00:03
Svar/Indlæg:
4338/142
Når I har jeres blærbare sat til 220V derhjemme, så pil batteriet af - så bliver det nemlig ikke opladet hele tiden, og kan holde 4-5 år.

Alle batterier af Li-Ion typen kan klare ca. 1000 genopladninger - så hvis i sætter maskinen til 220V 3 gange om dagen, så holder batteriet kun et års tid :l

Aflad batteriet HELT cirka ved hver 5. opladning - det har det godt af.

Heclo

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:06:56
Svar/Indlæg:
219/10
6#

læs 1# et genopladeligt batteri må ikke aflades helt da der er chance for polvending, hvis det sker er batteriet helt ubrugeligt ved mindre du ved hvordan man skifter celler på de specialbyggede batterier en bærbar for det meste bruger.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:08:15
Svar/Indlæg:
1996/65
Lithium-ion batterier har det bedst hvis de bliver opladet ved omkring 40% tilbageværende strøm ... så oplades de hurtist og de mister mindst mulig yddelse ....

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:08:56
Svar/Indlæg:
767/119
Hej t_z, nu skrev du at du ville tage fat i bilka - jeg arbejder som reperationsmedarbejder i Bilka så syntes lige jeg ville svare dig hvad det er der sker når sådan en sag kommer..

Sådan en PC som ikke vil holde strøm særligt længe vil blive sendt ind til producenten (her HP) der vil de tjekke om der rent faktisk er en fejl - har lige fået en hjem fra Acer hvor batteriet også var som du beskriver, men batteriet bliver ikke teste hos producenten da dette er en forbrugsvare - altså noget som man ikke kan forvente holder evigt.. Men så er det at det bliver svært - i mit tilfælde tager jeg altid fat i min chef, og oftest resultere det i at vi (bilka) ombytter varen eller finder en løsning - dette er bare det som sker i Odense, for der er ingen pligt til at reperarer/erstatte dit batteri.. Men prøv at ringe derud - forklar dem at du virkelig ikke finder dette rimeligt, hvis ham du snakker med bliver ved med at protestere så bed om at få chefen - oftest "bøjer" de sig da det ikke er godt at få negativ omtale..

Husk på at lige nu optræder jeg som Kim Schmidt (nørden) og ikke Bilka-medarbejderen! ;) Men der er en rimelig chance for at de vil bytte det!

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:09:53
Svar/Indlæg:
588/68
6# så vidt jeg har hørt, så stopper strømforsyningen selv, når batteriet er ladet fuldt op, det gør mit i hvert fald.

Når du skriver at det kan holde 1000 opladninger, hvad mener du så med én opladning. Er det hver gang den er sat til strøm, også kun hvis det er fra 98% til 100%. Jeg ved nemlig at jeg har klatladet på den. Den er sat til strøm hver gang man kommer ind i et nyt klasse lokale, dvs. 2 - 5 gange omdagen!

Når et batteri kan holde til 1000 opladninger, hvordan skal det så fortolkes? Er det 1000 ladninger, før batteriet mister levetid(standby tid falder) eller hvad?

Mvh Tz

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:18:23
Svar/Indlæg:
588/68
9# Det er godt at hører fra en insider. Jeg har mange GODE erfaringer med Bilka (Odense) og bærbare. I mit første år(1.g), købte jeg en Notebook, noname bærbar. Efter mange mange problemmer og rep for ca 5000 kr. klagede jeg min nød, og 2 dage efter stod jeg med min nuværende bærbar. Flike folk og en nice politik. 2 måneder senere fik jeg endda en mail fra chefen ved Bilkas indkøbsafdeling, om han meget gerne ville kigge på min sag. Jeg måtte så self meddele at mit lille problem var blevet løst:p

Jeg prøver at tage ud til bilka og snakke med dem her mandag eller tirsdag.

Mange tak for jeres svar, og bliv endelig ved. ;)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:27:16
Svar/Indlæg:
4338/142

Har en 2½ år gammel Mobil der holder batteri i en uge - den er blevet FULDT afladet ca. hver femte gang.

En opladning på 3% er stadig en opladning - gode batterier holder max. til 1100 opladninger. Så pil batteriet af inden du sætter strøm til, dog skal du sikre dig at dit 3,3v batteri har størm nok - så du ikke skal indstille tid og dato konstant.

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:33:16
Svar/Indlæg:
588/68
#12 det var sådan noget information jeg ville ønske HP gav videre til deres kunder, da jeg ikke var klar over at alle opladninger gælder som 1 ud af de små 1000 mulige opladninger...

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:37:39
Svar/Indlæg:
4338/142

De tjener jo penge på at sælge nye batterier til folk - så netop derfor nævner de det ikke og netop derfor er deres batterier så dyre - da folk ikke tjekker batteriprisen når de køber blærbar.

Kapitalismen i dens sande natur :l

Prøv at tænk på hvor meget FOKIA tjener på kvinder der oplader deres mobil 3 gange om dagen så de ikke løber tør når veninderne ringer :00 - en FOKIA 3310 kan fåes for 199,- men batteriet alene koster 299,-

Mr

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:39:45
Svar/Indlæg:
73/8
Jeg kan sige at jeg kun har dårlige erfaringer med HP's bærbare. Mit batteri nåede at blive udskiftet 3 gange på 12 måneder samt at lydkortet brændte af og skærmen løsnede!!! Det er godnok alt for dårligt, 3. gang jeg fik batteriet tilbage fra RMA hos HP solgte jeg maskinen og købte mig min Dell Latitude D800 med Pentium M 1,6 processor, den er i dag 1½ år og batteriet holder stadig langt over 4 timer! Dell har samtidig rigtig god service synes jeg, de kom ud og skiftede bundkort på min fars bærbare efter at det ikke kunne styre ladefunktionen til batteriet længere. HP derimod præsterede at sende min bærbare til Holland med UPS hvor den blev væk, den dukkede så desværre op igen...og blev solgt!!! Nåja, jeg kender også 2 andre der har HP bærbare, batterierne holder ikke mere end 20 min hos dem efter ca. et års brug...

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:47:14
Svar/Indlæg:
588/68
15# de erfaringer kunne jeg godt have brugt for et oar år siden ;)

Har en af mine venner, som har købt en HP i ELgiganten(hold jer væk fra dem). Hans bærbar er "forsvundet" hos den reperatør der tager sig af hp produkter npr de er over et år gamle, for det gider hp jo self ikke tage sig af!!!!!! Ind til vidre har den været væk i små to måneder. Han er rigmelig pissed!!!

Ville også købe mit en lille D400 eller x300 fra del, hvis jeg kunne komme af med den bærbar her.

Det skal så lige siges at jeg ikke har haft et eneste problem ud over det her mad batteriet, så helt dårlige er de ikke.

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 17:50:57
Svar/Indlæg:
588/68
godt med lidt favetejl eller er det stavefejl det hedder.

oar = par
npr = når
del = dell

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 18:27:35
Svar/Indlæg:
767/119
#11 - hvis du kommer tirsdag aften i Bilka Odense så er jeg der.. :D

Heclo

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2004 19:30:38
Svar/Indlæg:
219/10
12#

jeg tror du har været heldig med den telefon. jeg har kørt med radiostyrede biler siden jeg var 9 (jeg er 17 nu) og jeg har ved uheld (og i starten uvidenhed :r ) ødelagt to Nicd, et nimh og et lithium-ion batteri på grund af polvending, ved fuld afladning. det er selvfølgelig ikke så meget da jeg har haft omkring 20 genopladelige batteri pakker. men de koster også kun i gennemsnit 350kr p/stk altså i alt for 1400kr ødelagte batterier. hvis det var genopladelige batterier til en bærbar ville den regning være på den forkerte side af 4000kr.

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 19:40:39
Svar/Indlæg:
767/119
#16 - det lyder som om Elgiganten har fyret en løgn af over for din kammerat, de vil og SKAL supportere alle deres egne produkter. Når et HP produkt sælges er det i HP øjne en vare, altså ikke de mange dele den består af.. Derfor selv hvis det bare er en strømforsyning der er gået død skal hele computeren sendes ind, belastende!

SVK

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2004 19:42:38
Svar/Indlæg:
162/12
Prøv at gå ind på batterier.dk under "Spørg om batterier" -> "Computerbatterier"

Der står en del om det... :)

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 22:09:44
Svar/Indlæg:
588/68
K1lroy -> det var også den dag jeg havde regnet med. Så må vi se hvad de siger til det.

20# Denne gang var det hans HD der var brændt af. Han har haft skiftet skærmen en gang, kabinettet en gang mm. I samlingen mellem hans skærm og selv kabinettet revner den, og skærer kablerne over der sidder i overgangen.....

21# jeg havde kigget den igennem. Der var lidt jeg kunne bruge, men det er begrænset. Eller tak. Det var desuden der jeg havde fundet prisen på de små 1100 kroner for et batteri til min bærbar.

Har nu prøvet at motionere mit batteri. Da jeg startede kunne jeg benytte mig af de ca. 20.000 mWh ud af de i alt 65.000. Nu er den neden under 10.000 mwh!!!!!!! ved at aflede og oplade tre gange er jeg nu nede på 1/6 af den oprindelige kapacitet.... Det batteri er vist kaput! :x

Mvh Tz