Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 16:34:11
Svar/Indlæg:
588/68
Hej.
Jeg står i den situation at min bærbar, en Hp ze4417EA, snart ikke kan holde strøm mere(18 min under brug og 45 min i standby). Dvs. batteriet er ved at være dødt. Det skal lige siges at computeren kun er 1 år og 3-4 måneder, men da der ikke er meget garanti på et batteri, da der er en arbejdsgenstand, så er der vel ikke så meget andet at gøre, end at købe et nyt, til 1100 kroner.
Men hvis jeg så gør det, hvad er så den mest optimale måle at bruge sådan et batteri.
Jeg har læst på flere forskellige hjemmesider at de her lithium-ion batterier ikke lider af "memory effekten" dvs. at de skal ikke afledes helt og så genoplades helt op til 100 % hver gang, lige som de ældre modeller. Men at man bare kan bruge som man vil, bare man ca. 1-2 gange om måneden aflader dem fuldt og oplader dem til 100% igen, så skulle de være køreklar igen. Og så skal de bruges jævnligt, eller bliver de dovne.
Et andet sted læste jeg at man helst ikke skulle aflade disse batterier ned til mere end 20% før de skulle oplades igen, og at det bar den mest optimale brug.
Hvad med klatladning, da det er det jeg er kommet til med mit nuværende batteri. Altså hver gang man kommer til en stikkontakt, så sætter men strøm til, uanset om man har den tændt(dvs man har brugt et par procent) eller slukket. Så vidt jeg kan læse mig til skulle lithium-ion batterier ikke have noget imod klatladning, eller hvad?
Eller er det bare fordi at de ikke kan holde til mere end små 500 opladninger, ink klatladninger?
Håber i kan hjælpe, da det er lidt bittert at skulle bruge 1100 kroner på et nyt batteri hvert år, bare fordi man skal kunne bruge den over 2 timer, uden strøm........
Mvh Tz