-> #0
He he. Magnus linkede godt nok til tråden, men jeg valgte lige at "ignorere" den og veje folks reaktion.
<b>Det her er virkelig et godt initiativ</b>, for som Sajmon siger, så har jeg også erfaret at virkelig mange har det kort. Så det er helt fint at få en klar melding på hvad pokker vi sidder med.
Han kom mig bare i forvejen med rettelse af overskrift (men det er jo heller ikke første gang :00 ;) :p - Sajmon).
Min computer kører pt. 4,1GHz. Med åbent vindue og alle blæsere på fuld skrald. (Og nej, Rikke - kæresten - er ikke hjemme ;)).
Rammene kører godt og vel 1440MHz. Jeg har nemlig fået fingrene i et ret så heftigt bundkort, hvis man ser bort fra situationen med BIOS'en.
... men!
Jeg er nødt til at skuffe dig.
Jeg kører med, som du sikkert allerede ved, RD-ram. De kører med en forsinkelse på hele 40ns. Af en eller anden grund <i>staller</i> det 3Dmark01SE (b330), og jeg kan pr. princip ikke opnå scores højere end 14K.
Uanset hvor meget jeg clocker lortet, køler og optimerer. Så har jeg allerhøjest ramt 14.114 3Dmarks. Jeg kan simpelthen ikke komme over.
Men. Damn den renderer for groft i 3DsMax. Den rykker for vildt, så der har det virkelig kunnet mærkes (specielt pga. rammene er kommet de 400MHz op).
Jeg har desværre haft lidt problemer (efter at jeg lavede molexkabler) at den vilkårligt clocker ned når jeg oc'er. Jeg får en eller anden popsmart promt frem om, at der ikke bliver leveret strøm nok til grafikkortet.
Lidt sært, for jeg har siddet med multimeter og målt mens jeg gamer/bencher. Den viger kun fra 12V med +/- 100mV.
Situationen er lidt den samme i 3Dmark03 (pro), hvor jeg ikke kommer over de 5.600 3Dmarks pga. jeg ikke kan overclocke.
Rivatuner gider ikke. Jeg bruger normalt selv Coolbits, men selv dér gider den ikke frem og tilbage. Humlen er netop det med strømmen/spændingen.
Jeg ved ikke hvor mange der er klar over det, men det Radeon som lige er død fra mig (for 2. gang) er faktisk mit første radeon kort siden ATi rage fury pro.
Jeg har indtil da kørt med nVidia. Og det er nu ikke fordi at jeg er en eller anden latterlig fanboy, men mestendels pga. at jeg har haft problemer med ATi og deres drivere til 3DsMax, Maya osv.
Så jeg har "stolet" mest på nVidia. Min hardwarehistorie er lidt lang, men jeg har haft stort set hver eneste kort. Og det her er mit første nVidia siden Ti4600.
Jeg regnede faktisk selv med at springe Geforce5-serien over (pga. min skuffelse over NV30) og springe direkte på (mit længe ventede) NV40, men en uventet situation gjorde at jeg "blev nødt til" at investere nu og her.
Jeg scoopede markedet og faldt over det her 5900XT. Jeg havde hørt meget godt om det, og Point of View er et mærke jeg er tryg ved.
Men for lige at vende tilbage til skiftet:
Da jeg gik fra nVidia til ATi, var det et skift af deminsioner. Jeg vidste godt at Canadierne var gode til at lave fedt 2D og til dels 3D (Matrox), men havde sgu aldrig troet at ATi ville overraske mig så groft.
Det skal retfærdigvis siges at nVidia er kommet dem godt efter, plus at de nu leverer en særdeles imponerende ydelse.
FX5900XT var lidt et skridt "tilbage". Billedkvaliteten er "ok", men jeg er kommet til en erkendelse.
Billedkvalitet (nVidia og ATi imellem) er lidt som når folk diskuterer transistor- eller rørforstærkere.
Nogen er til det ene og andre er til det andet.
For mit vedkommende er jeg "rør-fan", og hos mig er det lig ATi/Matrox.
Jeg ved godt at NV40 (fed fed fed fed fed chip) gør op med dette. Desto mere grund til mine overvejelser om at skifte dette kort ud med et 6800GT.
Men jeg har først nu her set kortets potentiale, så jeg holder lidt på det. Venter til at 6800Ultra (Extreme) og X800 XT PE dukker op <i>for real</i> og dumper priserne på førnævnte...
Jeg er lidt en markedsluder der gerne venter lidt og opvejer folks erfaringer (de tosser som stormer ud og køber det første og det bedste? :00) og diverse tests. Jeg kan ikke bruge en paperlaunch til noget, så derfor landede jeg på 5900XT i stedet for lige at vente til dagen efter og købe et 6800GT.
Men <i>overall</i> så er jeg meget tilfreds med kortet. Det yder på højde med mit 9800pro, og jeg venter meget af det her. Det yder marginalt dårligere i 'Doom 3', men kortet er heller ikke blevet udnyttet til fulde.
Som sagt, så venter jeg mig meget af det her kort, og hvem ved?! Måske det også sidder i om godt og vel ½-1 års tid?! ;)