Komplet hjemmelavet passiv vandkølingssystem

Vandkøling d.  24. oktober. 2004, skrevet af System
Vist: 801 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
24-10-2004 22:38:25
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej, jeg skal lave et Passivt vandkølingssystem som min 3.g opgave.
Jeg har tænkt mig et system der ligner lidt Zalmans reserator.
Først vile jeg lave kølehovederne i sølv da det har den bedste lede evne, men der er kun 7% forskel i ydeevne på sølv og kobber, gik jeg hurtigt fra det igen.
Jeg laver en kombineret cpukøler og splitter, såden at der er tre/fire udgange på blokken.
De skal så op til en modificeret strømforsyning, der også er vandkølet.
En GPU-køler, og evt en HDD-køler. De skal så samles igen og ud i reseratoren, og det er her jeg har et problem. Jeg skal bruge en profil, der kan være nok vand i til at det kan virke som reservoir, samtidig skal det have køleribber af en art, og det er fandme svært at finde. Det jeg skal bruge er altså et rør eller en cylinder, med køleribber, er der nogen der ved hvor man kan få det??

Har i evt. spørgsmål, eller er interreseret i nogle regninger eller varmeteori kan i skrive her eller på min mail: dubio@nanolaug.dk

Mvh Dubio
SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 22:43:19
Svar/Indlæg:
1503/128
Angående flow!

Du kan risikere at rende næsen mod muren, hvis du forsøger dig med den omtalte splitter. Du vil splitte flowet ud til samtlige kølehoveder, for derefter at samle det igen for at blive kølet ned i din kølende "dims". Da flowet skal splittes til så mange vidt forskellige hoveder, med mange forskellige længder og modstande i slanger/hoveder, kan du risikere at du næsten ingen flow får i nogle af hovederne, og en masse i andre.

Det er ligesom med strøm. Vandet tager den letteste vej rundt i systemet.

Mit råd er: Lav en seriekobling i stedet for denne "split-ting".

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 22:45:49
Svar/Indlæg:
3799/43
du kan bruge en stue radiator.. der var også for nogle mdr. siden en som havde lavet en cylinder væskekøler (kan desværre ikke huske nick)

andgående psu så vil jeg kraftigt anbefale en bette blæser nogle komponenter som ikke er monteret på profilerne skal nemlig også køles..

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 22:54:09
Svar/Indlæg:
3346/81
#1 Er helt enig - drop ideen splittere.

#2 Det var vist en form for rør fra udstillingssystemer - de har nemlig fine stråler, kommer i lange længder og er i aluminimum.

Kan heller ikke huske nick :r

Tomgun

KingGuru

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 22:55:59
Svar/Indlæg:
624/173
hvordan er det lige du har fået kringlet den til at være en 3.G opgave ?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2004 22:57:27
Svar/Indlæg:
6052/189
kunne man ikke skaffe et tykt kobber-rør på 2-3 cm, og selv lodde "finner" på ? og så koble den fast på bagsiden af computeren ?

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2004 03:48:31
Svar/Indlæg:
458/22

The

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 08:32:48
Svar/Indlæg:
2651/179
-->1

Yup. Det er ligesom i en pisserande. Der kommer der mere vand ud af dem som er tætest på der hvor vandet kommer ud. Den sidste kan næsten ikke fungere.

dryz

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2004 09:42:21
Svar/Indlæg:
519/32
#7... Det handler ikke om hvor stor/stærk pumpen er. Hvis du laver en masse parallel koblinger, er det per definition ikke muligt at tvinge vandet til noget somhelst.
Det SuperflyDK siger er fakta, baseret på erfaring og eksperimentelle forsøg.
Husk at eksperimentelle forsøg illustrerer virkeligheden, som teorien modifiseres til at forklare ;)
Dermed ikke sagt at din plan ikke kan føres ud i livet. Blot at seriel kobling er mere effektiv.

dryz

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2004 09:44:46
Svar/Indlæg:
519/32
#9... Nice touch Leader :)

Kirk

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2004 12:19:05
Svar/Indlæg:
54/0
"det med splitteren, jeg vil ikke mene det med flow bliver et problem, jeg køber en forholdsvis stor pumpe, så lortet bliver sgu tvunget rundt i de rør, der bliver selvfølgelig lidt flowforskel, pga. af lidt forskellige modstande, som du siger, men jeg tror ik' forskellen i modstand vil have den helt store effekt."

Det er vil din opgave at regne på det! Du skal ikke tro du skal vide :e

Som du selv skriver er det en del af opgaven at regne på det.
"Så er der tryk og flow beregninger..."

"Jeg har kunnet kringle det til 3.g opgave, da der er fandens masse varmeteori i det."
Så må du jo også have gjort dig nogle overvejelser over den effekt der skal fjernes og de temperaturer du ønsker i sytemet.

"Alle slags varmeledning bliver jo brugt: konduktion, konvektion"
Det er rart at hører du ved noget om det! Så kan du jo også regne lidt på hvad du har brug for af køling, her tænker jeg specielt på, hvor stor en køler der skal til, således du kommer af med den ønskede effekt inden for de ønskede temperaturkrav.

De kommentar jeg har skrevet er ikke for at være hård ved dig, det er ment som en hjælp. Som jeg også har skrevet, skal du ikke tro du skal vide og derfor skal du udover det stadie, hvor du tror og vurdere - få nogle tal på, det er meget mere effektivt.

P.s. er der forresten en pumpe i et "passivt vandkølingssystem"?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 12:19:44
Svar/Indlæg:
6052/189
tag ud og find en køler fra en bil.

og så forstærker du kabinettet på bagsiden, og svejser / spænder den fast derpå..

og så brug seriel-kobling !!

cpu -> gfx -> psu -> pumpe -> radiator -> cpu osv. osv.

evt lav en beholder / tank ( kan sgu aldrig huske hvad de hedder i "fagsprog" ) og smid denne bagpå også.. og den laver du også i aluminium / kobber med lidt finner i..

The

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 12:52:58
Svar/Indlæg:
1836/61
#14,
Et reservoir i kobber med finner som så virker som 2. radiator (passiv),
det er sgu et godt råd som jeg ikke har hørt før.

Men brug seriekobling af kølehovederne, da kølevandets
temperatur ikke stiger væsentligt mellem kølehovederne.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 12:54:33
Svar/Indlæg:
1996/65
Man kan sagtens lave splittelser af vandet i et vandkøle system ... men det kræver at der er næsten lige stor modstand i de 2 veje man vælger ... og at man overdimintionere vandtilstrømningen i forhold til det vand som løber væk ...

Såe en deling af flowet kræver for eksempel at man går fra 12 til 8mm slanger ... da man derved halverere halvere arealet ....