Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2004 13:02:35
Svar/Indlæg:
3712/44
Nu har der herinde efterhånden været en del tests af diverse psu'er, og jeg har sidst (og bestemt ikke mindst) nydt Deep Thoughts test af OCZ Powerstream 520W psu.
Så meget at jeg tænkte at jeg var nødt til personligt at teste den op imod den, i mine øjne, ellers bedste psu på markedet, nemlig PC Power and Cooling Turbo Cool 510.
Jeg har først lige fået min OCZ med posten i går, og da jeg var på arbejde i går aftes har jeg kun lige haft et par timer til at lege med den her til formiddag. Indtil videre ser det interessant ud.
De fleste af de "gamle" herinde kender nok mit system, hvis ikke kan man jo kigge i profilen for mere info. Alle tests er kørt med de indstillinger der står i min profil, dog med én tilføjelse. For at ikke testen skulle blive for nem, har jeg yderligere tilføjet et 80W peltier element, som formentlig bliver smidt på grafikkortet i morgen eller i overmorgen.
Før jeg skulle teste OCZ i forhold til min PCP&C, startede jeg systemet op og gik ind i bios og justerede rails, så de viste nøjagtigt det samme som min PCP&C gjorde. Jeg ved det ikke er en videnskabelig måde at gøre det på, men i mangel af et multimeter må det gøre det for nu. Alle komponeneter, inkl. strømmåler, er jo 100% identiske, så selv om jeg ikke kan garantere nøjagitgt HVAD spændingerne er IRL, ja så er jeg om ikke andet ret sikker på at spændingerne er de samme som før.
Første indtryk af OCZ psu var rimeligt ok. 3.3V lå lidt lavt i bios, men igen, 2GB ram trækker en del strøm af bundkortet. 12V og 5V lå også en lille smule under PCP&C, men den har jeg justeret op til max (kan dog kun justeres +/- 1%. Så ikke noget negativt i det, egentlig. Alle spændinger blev justeret op på samme niveau som PCP&C lå på, og jeg bootede ind i windows. Alt kører fint med OCZ psu'en.
Så tænkte jeg at jeg jo lige så godt kunne køre lige på og hårdt, så jeg starter 2x prime95 torture op, på hver sin "virtuelle" cpu, altså med affinity på hhv. "0" og "1". Dernæst sætter jeg spil og download disken (2 separate harddiske) til at kopiere en masse filer, og starter til sidst 3dmark03 test 4 op og kører den adskillige gange i 1600x1200. Begge psu'er klarer ovennævnte uden problemer. Jeg kører max i ca 30 min med hver fordi jeg ikke gider mere.
PCP&C trak max. 560 Watt målt med min strøm måler, og OCZ trak max 570W, så effektiviteten er stort set den samme. Begge klarede det uden problemer. Dog var PCP&C mærkbart mere larmende end OCZ var.
Næste del var så at spille Doom 3 i et stykke tid, primært for at følge udsving på især 3.3V og 5V da memory og diske bruges en del. Jeg spillede samme bane på begge psu'er for at gøre det så ens som muligt.
Lad mig sige det som det er, der er stort set ingen forskel på de to psu'er. Ifølge MBM svinger spændingerne næsten nøjagtigt det samme på begge psu'er. Den maksimale forskel på min og max spændinger (mål over 1 time med hhv 30 min dual prime + 3dmark og 30 min Doom 3) er som følger:
PCP&C:
12V : 0.19V
5V : 0.08V
3.3V : 0.06V
OCZ :
12V : 0.18V
5V : 0.05V
3.3V : 0.08V
OCZ kan dog justere spændingerne langt højere op end PCP&C, så jeg er indtil nu meget imponeret af den. Det er en meget fin psu den her kan måle sig 100% med i ren ydelse, og i features mener jeg den er endnu bedre.
Den kommende tid skal den så gennemtestes for alvor, og der skal eksperimenteres med justeringerne på rails. Jeg burde nok låne et multimeter for at få "rigtige" spændinger, men det vigtigste for mig har altid været om en given psu kunne give noget mere overclockings/stabilitets potentiale end en anden. Og det er der ikke nogen bedre måde at teste på end IRL performance.