dioder, og stik.

Case-modding d.  27. oktober. 2004, skrevet af System
Vist: 305 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2004 18:37:23
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa :)

jeg tænkte på, hvis jeg nu skal skfite dioderne der viser om min putter er tændt, og om der er hd aktivitet, skal der så oxo en modstand på, så den laver det om fra 12volt og til diode volt ?(2.4vdc) eller giver bundkortet lavere antal volt?

og så en anden ting, hvor kan man købe de "stik" som sidder i molex stikene, altså sådan at hvis man skulle lave sit eget herlige molex stik ledning-dims ? (Både han og hun stik)
og sidst, men ikke mindst, hedder det jeg lige beskrev stik? eller hvad er betegnelsen?

:)

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2004 18:41:07
Svar/Indlæg:
637/15
du kan godt regne med at den spænding du har på bundkortet er ca 2V muligvis lavere,
men hvis jeg var dig ville jeg måle efter :)
der er også den mulighed at hive stikket ud og
så bare bruge et alm 12V molex, hvis spændingen
på bundkortets egen udgang ikke er høj nok.
der kommer jo 12v på det molex så snart du starter maskinen
såe' :)

The

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2004 18:41:32
Svar/Indlæg:
2651/179
Du køber bare nogle molex stik, der følger "Pinsne" med, som du omtaler. Du kan købe molex stikkene her: www.el-supply.dk Under stik.

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2004 18:51:49
Svar/Indlæg:
637/15
tror han mener de stik der sidder på dioderne :00
dem har de ikke hos elsupply,
men de har alm molex har selv en dynge af dem.
men ved ik' vi afventer "resultat" :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-10-2004 19:15:03
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan sagtens skifte dioderne der sidder som HD/power osv. Der sidder en driver nede på bundkortet som strømbegrænser strømmen, så lige meget hvor mange og hvor store osv. dioder du sætter på, så vil den samlede strøm ikke overstige 10-20mA... Muligvis er der nok også nogle bundkort der sender en puls ud til dioderne for at få dem til at lyse kraftigere... det er nemlig så smart at de lyser en anelse kraftigere lige når de tænder, så hvis man kan få dem til at stå og pulse, så vinder man lidt der 😉 (Du vil nødvendigvis ikke kunne se denne pulsen...)

Hvis du sætter en diode direkte på 12v. eller 5v. linien, så skal der self. en modstand på til at strømbegrænse den. Selvom der er mange der nok beregner modstanden ud fra de 12v. eller 5v. så skal man lige huske at der ligger en spænding over dioden også, så hvis du vil have 100% udbytte af dioden, skal du trække den spænding fra! f.eks. hvis der ligger 2,4v. over din diode, så skal du trække det fra de 12v. = 9,6v. og en typisk diode kan klare en strøm på omkring de 20mA. dvs. at for at finde modstanden så skal du dividere spædningen med strømmen = 9,6v / 20mA = 480ohm 😉