RAID 0, hvordan ?

Diverse d.  28. oktober. 2004, skrevet af legebarN
Vist: 160 gange.

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2004 14:52:25
Svar/Indlæg:
487/59
Ville give mit system et lille ydelsesboost ved at sætte to HDer i RAID 0. Har nogen spørgsmål:

Nogen gode generelle guides?

Mit bundkort (DFI LANPARTY NFII ULTRA B) understøtter SATA RAID, og deraf kommer der spørgsmål som: Kan SATA RAID betaler sig fremfor alm. IDE RAID ? Ydelsen er vel ca den samme (man opnår jo sjældent peak performance), men man sparer da en del CPU-beregninger?

Nogen HDer der er specielt gode?
Hvis det bliver IDE RAID regner jeg med bare at købe en Seagate Barracuda 7200.7 til. Hvis det bliver SATA har jeg kigget lidt på Maxtor DiamondMax Plus 9 (den har self også fordelen med 8mb cache vs Barracudaens 2mb).

Og ellers bare kom med jeres kommentarer om RAID 0 (og husk jeg er absolut grøn på dette område, så ikke for teknisk 🙂

På forhånd tak.

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 15:18:01
Svar/Indlæg:
1155/43
Hej Legebarn

Der er skam ikke så meget teknisk fis i raid 0.

Det eneste du skal sørge for er at de to (eller flere?) diske du har tænkt dig at bruge er så tæt på ens som muligt. Altså, helst samme producent og størrelse/model.

Men om det giver dig et ydelses boost skal jeg ikke kunne sige. Det er rigtigt nok at et raid0 setup giver dig nogle flere mb/s, når du læser fra diskene. Du vil først kunne mærke den store forskel når du køber en disk der har hurtigere søgetid end din nuværende, såsom f.eks WD's Raptor.

Søgetiden, er den tid læsehovedet på harddisken er om at finde din data på disken. Jo hurtigere den er om det, jo hurtigere kan din maskine forarbejde dataen og jo hurtigere vil det fremstå.

Mit råd til dig er derfor. Køb en (eller to hvis du har råd :) WD Raptor og installer dit system på den/dem. Det er der du vil kunne mærke det egentlige performance boost.

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
28-10-2004 15:29:29
Svar/Indlæg:
487/59
Ideen med WD raptor diskene er tiltalende, men jeg vægter stilhed over performance :)

Vil det ved alm brug. (surf, office, spil og lign.) ikke give noget performance boost (lidt har også ret)?

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 21:08:38
Svar/Indlæg:
1155/43
Som udgangspunkt så nej...

Det eneste du får ud af at sætte nogle diske i Raid0 er større (flere mb/s) overførselshastighed, på bekostning af en lidt dårlige søgetid end ellers.

Og denne overførselshastighed er kun større ved overførsel af store filer. Hvis det er små filer, vil du få langsommere overførselstider...

Så raptor er vejen frem, hvis du vil 'vinde' et performance boost. Den nye version larmer altså ikke så meget.

Jeg kører selv med to SCSI 15000rpms i raid0, og dette køb fortryder jeg en kende... Og de diske larmer mindre end mine 2 120gb wd diske :)