Hvad skal der være i en bærbar.

Diverse d.  28. oktober. 2004, skrevet af mikkelfrost
Vist: 286 gange.

mikkelfrost
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2004 23:02:29
Svar/Indlæg:
216/96
Står for at købe en bærbar :)

Men hvad skal jeg gå efter ??

Den skal bruges til skole arbejde (java + tekst) og så må jeg godt kunne se dvd film på den når jeg rejser ..

Den skal heller ikke veje for meget

vest
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2004 23:45:39
Svar/Indlæg:
258/72
først og fremmest lang batteri tid!!!
derefter ville jeg sørge for af den er med et bare lidt ok grafikkort, ATI eller NVidia, med seperate RAM.
Minimum 512 mb RAM, ellers bliver man hurtig ked af det :(
Og så bare en fornuftig harddisk, ca 40 Gb, måske mere.
Og ikke mindst en Mobile processor, mener både AMD og Intel laver Mobile processorer. Bogle monterer 'normale' processorer i bærbare og det giver en helvedes masse ekstra kølinglarm og kortere batterie tid :x

Der er lidt at holde øje med, men det er ik så nemt at opgraderer en bærbar, så hellere ofte lidt mere, og ha noget der holder lidt længere.



orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 01:22:40
Svar/Indlæg:
73/8
Som #1 siger så gå efter en maskine med en ordentlig mobile cpu. Jeg tror ikke rigtigt at AMD kan følge med Intel når det gælder mobile cpu'er med høj ydelse set i forhold til effektforbrug.
Du går i hvert fald ikke galt i byen hvis du vælger en maskine med pentium M cpu - helst den nye Dothan model med 2MB cache og endnu lavere effektforbrug end Banias.
512MB RAM som minimum. Sørg for at det er monteret som 1 modul og ikke 2*256MB af hensyn til senere opgradering.
Jeg vil ikke sige at du skal købe en maskine med Nvidia/ATI chip i med mindre du har tænkt dig at spille "alvorligt" på din maskine. Der er vel 1000-1500kr. at spare hvis du køber en maskine med sådan en billig integreret grafikløsning. Om der så kan være forskel på billedkvaliteten afhængig af hvilken løsning du vælger tør jeg ikke udtale mig om.
Hvis du skal tage hensyn til prisen og du skal have mest performance for pengene så lad være med at spendere 1500kr. ekstra for en cpu som måske er 10% hurtigere. Brug hellere de penge på en kvalitets harddisk (evt. Hitachi 7200rpm 8mb cache). Når du bare sidder og roder rundt i windows og måske ser lidt film så vil din cpu (hvis du har en Dothan for eksempel) alligevel ligge og køre 600MHz fordi den ikke bliver presset. Din harddisk har langt større betydning for oplevelsen af hvor hurtig din maskine er.
Hvis du har tænkt dig at encode meget eller lave andre cpu-tunge ting på din maskine så kan det selvfølgelig diskuteres.

Det er også en god ide at kigge på tastatur layout'et inden du vælger din maskine. Nogle keyboards har et laoyout der kan være skide irriterende. Det er selvfølgelig en vanesag men hvis du samtidig bruger din stationære er det rart at de 2 keyboards har nogenlunde samme layout.

Og ja så er der også skærmopløsningen at tage hensyn til. Hvis jeg var dig ville jeg få en med en 15" der kan køre 1400*1050. Altid rart når man sidder og programmerer og har gang i andre ting samtidig.



NPI
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 07:35:42
Svar/Indlæg:
406/1
Jeg er meget enig med ovenstående, men se også lidt på skallen/kabinettet... IBM's er suverænt de bedste (men også lige 50% dyrere end alle andre mærker) -personlingt har jeg dårlig erfaring med compaq evo serien, ikke nok med at tastaturet kunne røre ved skærmen når den var lukket (dette kan/vil give mærker i skærmen) dens plastik skal var også så sprød at den revnede flere steder under normalt brug.



orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 12:50:01
Svar/Indlæg:
73/8
Jeps jeg tror ikke du får bedre kvalitet end IBM når det gælder bærbare - men du får fandeme også lov til at betale for det!
Jeg har selv en Zepto 4200 som jeg er ganske glad for.



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 13:03:00
Svar/Indlæg:
850/23
Jeg anbefaler HP og Acer....

Også Centrino platform, det SKAL du simpelthen vælge! En banias kerne er al rigelig til dit forbrug... og en 1.6 ghz er også rigelig. Den svarer ca til en P4 2.2 - 2.4 ghz.
Enig med harddisken, næsten alle idag er 4200 rpm, og det er simpelthen for lidt! I det mindste en 5400, men gerne en 7200 rpm'er.
512 mb ram er et MUST!
Angående GFX... tjaa - kommer an på om du vil spille. Min har et Radeon 9200 Mobility, og jeg kan spille FarCry, NFSU 2 demoen og andre spil flydende i 1024 x 768, så det mener jeg er al rigelig.
Den jeg har, har en 15,4 widescreen skærm, og det er rigtig rart til mange ting, dog fylder den mere af samme grund! Den vejer ca 3 kg, og jeg synes det er helt fint!
Og designet - ja jeg synes HP's er nogle af de flotteste! Hvor IBM er lige det modsatte - fandme om jeg ville eje sådan en stor sort firkantet djævel, aldrig!

Min model er en HP Pavilion ZT3232EA.... og har også dvd brænder, 60 gb harddisk og andre features...

Husk også på at centrino maskiner har jo indbygget trådløs lan, det er en rar ting! Samt at de har Speedstep, hvilket kort siger at den nedclocker cpuen når den ikke bruges ret meget. P.T. kører min 221 mhz, og det er alt rigelig til surf osv.
Ligeledes er den en blæser i, som stort set er lydløs - og den kører kun når den bliver for varm, dvs. ved spil!

Skriv bare hvis du vil have yderligere detaljer!

Mvh

ViperZ



orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 13:52:14
Svar/Indlæg:
73/8
#5
Det har nu ikke så meget at gøre med om en Banias coren er rigeligt til hans forbrug eller ej. Dothan coren koster ikke mere end Banias coren og du får samtidig mere performance ved et given effektforbrug... Dothan er bare en forbedret version af pentium M cpu'en i forhold til Banias. Det ville svare til at gå ud og købe en AthlonXP med Palomino core i stedet for en med T-Bred core..

Men ja hvis du vælger en Centrino maskine skal både cpu, motherboard og netkort overholde visse energimæssige standarder. Så det er en god ting.



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 14:11:02
Svar/Indlæg:
850/23
#7 Det var ud fra et rent prismæssigt synspunkt, og der deler vi ikke holdning!



orchid5
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 14:58:34
Svar/Indlæg:
73/8
#8
Et hurtigt kig på edbpriser fortæller mig at Banias 1,4 - 1,6GHz alle koster ca. 1600kr. Dothan 1,5GHz koster ca. 1400kr. Men det kan da godt være at du ved noget jeg ikke ved? ;)



mikkelfrost
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2004 00:25:11
Svar/Indlæg:
216/96
har i ikke nogle link til sælger ??

gærne et sted hvor man kan bygge den efter behov.

lige for at opsumere:

Centrino platform
pentium M cpu - helst den nye Dothan model med 2MB cache og endnu lavere effektforbrug end Banias.

1 *512 mb ram (pc3200)

7200 rpm hdd

Speedstep

er der mere jeg skal huske ??

nr 5 : har du links??




ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2004 00:32:56
Svar/Indlæg:
850/23
#9 Jeg snakker ikke om at samle den selv, jeg snakker samlede systemer! Kig igen!



ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2004 00:40:38
Svar/Indlæg:
850/23