Død katode = "død" HD

Diverse d.  29. oktober. 2004, skrevet af sgt.hp
Vist: 266 gange.

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 09:20:59
Svar/Indlæg:
436/69
Hej...

Hele forløbet startede med at den ene Maxtor 9+ SATA 120gb i mit raid-0-array, lige pludselig mente at den var "free" - dvs at jeg lige mistede 150-200 gb data x( x( x( . Løsningen var at genopsætte arrayet, og nu kører det fint.

Så sker der det til LAN at mit ene UV-katode begynder at brænde (måske lidt overdrevet, med det lugtede og nu er det dødt)... :x :x

SÅ her for et par dage siden mener min Maxtor 9+ SATA 120gb, som ikke er med i noget raid også at sige at den er "free" - ARRRRGH!!!!

Du er spørgsmplet jo bare hvad det kan skyldes. Jeg tror HD'erne er undskyldt, da det er mærkeligt at 2 forskellige HD'er får samme problem inden for samme tid.

I forbindelse med at nr. 2 HD mente at den var free, oplevede heg at det løs som om at den havde svært ved at starte... Forsøgte igen og igen. Da jeg så slukkede for den katode som ikke var brændt af, startede den, men den var stadig free.

Spørgsmålet er nu om at en "syg" katode-inverteren er skyld i de 2 "frie" HD'er, eller om det er controllerens skyld (Promise FastTrack TX4)?

Eller om det er den katodeinvertder der er korupt, og har smadret katode og fået forstyrret 2 HD'er.?

Håber i kan hjælpe mig med at afdække mysteriet, samt det ville være rart hvis nogen kender et triks til at få HD'en til at blive ikke-"free" igen uden at smide al data ud..

På forhånd tak.
Morten

Outcast

Overclocker
Tilføjet:
29-10-2004 09:29:43
Svar/Indlæg:
47/8
altså ikke noget jeg ved med sikkerhed, men en mulighed er at med det døde kathode, har inverteren forsøgt at starte kathoden op igen, op til flere gange.
Det burde ikke kunne lade sig gøre, men hvir inverteren er kaputt, kan den ha forårsaget en højfrekvent støj på dit strøm-net som har gået ind og provokeret start-mekanismen i dine hd's.

hvis det hjælper at slukke for kathoderne, så skrot inverteren, og prøv med en ny, hvis det ikke hjælper. så prøv nogle andre rør.
eller brug LED's istedet for kathoder, der er ikke den samme fede spredning af lyset, men de køre uden de større mods fint på 5-12v.
og det behøver jo ikke nødvendigtvis være de her 30-70kr LEDs du kan købe hos f.eks chippen.dk eller studiedata.dk.
en butik jeg har benyttet meget er www.vejle-rc.dk
de har nogle acceptable priser, og med en modstand og noget kreativitet kan du få mindst lige så flotte resultater.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 10:20:24
Svar/Indlæg:
1548/24
#0 tjoo.... kunne godt være det... jeg har en kammerat som selv har brændt en HD af og er næsten sikker på at det er den inverter for vi havde den over i en anden maskine og på under en time virkede harddisken heller ikke der :o

behøver vel ikke at sige at vi har forbandet den inverter langt ind i helved :00

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 10:30:14
Svar/Indlæg:
436/69
#3: Sidder i et CM stacker = 120mm blæser til køling, så jeg tror ikke det er et problem..

#2: Den følelse kender jeg godt x( x( x(

Jeg tror også set er inverteren/katoden der er skurken.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 10:43:36
Svar/Indlæg:
2664/97
Hvor tæt har jeres invertere sidet på jeres harddiske.. Nu sidder jeg og bliver lidt nervøs jo :p hehe.. Har et hightower hvor min inverter ligger ende i bunden, og en oven på min psu, og nu regner jeg emd at flytte begge til oven på psu...
Og hvor gamle var de da de døede ca?

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 10:57:58
Svar/Indlæg:
2502/221
har aldrig hørt om eller prøvet og har haft masser af katoder i mit gamle chiftech, og der var der to inverterer omkring hd`s.
Men skal jo ikk ku modbevise det!

steen

Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 12:01:19
Svar/Indlæg:
2870/65
Nu er Maxtor jo desværre heller ikke kendt for at være det mest stabile.

Selv om det kan være surt, bør du prøve med en anden disk...om ikke andet bare for at se om det kun er Maxtor disken som skejer ud.