Hvordan OC' er jeg mit GFX

Overclocking d.  29. oktober. 2004, skrevet af HeavyBombo
Vist: 232 gange.

HeavyBombo
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2004 11:36:25
Svar/Indlæg:
18/8
Jeg har et Gforce fx5500-256mb. Jeg har downloadet coolbits og rivatuner, men jeg har ikke den fjerneste idé om hvordan jeg bruger disse programmer. Har du et forslag?

Mvh HB

Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 11:37:12
Svar/Indlæg:
1321/45
Læser op på det?



HeavyBombo
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2004 12:00:32
Svar/Indlæg:
18/8
Hvad mener du?



NoNameNoFame
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 14:06:08
Svar/Indlæg:
156/19


Tesi
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2004 14:51:58
Svar/Indlæg:
52/3
Hey.. først installer rivatuner.... så kører du rivatuner.... bla bla bla.. så langt er du nok allerede kommet...

I RT's main page kan du øverst se hvilket gfx-kort der er installeret og i linien lige under er der lidt info om chip, pipelines og ram... jeg har et R9800 så ved mig står der "256-bit R 350 (8x1) with 128MB DDR memory"... godt så.. så står der også Customize og ved siden af er der en lille "skæv" pil...

Tryk på den og vælg første icon med kortet på... "Customize Low Level System Settings". Vælg "Enable low level hardware overclocking" og så er du faktisk klar. Et godt tip er at overclocke een ting ad gangen - altså enten ram eller chip på dit grafikkort. Grunden til det er, så du så helt præcis ved hvor du har en "max-grænse" når du på et tidspunkt når så højt op at kortet laver fejl. Altså grænsen på enten ram eller chip - og du vil jo ikke være i tvivl da du kun har pillet ved den ene ting.. (noget kæresten vist nok også brokkede sig over engang.. nå, anden historie.. )

Både med chip og ram går du forsigtigt frem.. se evt hvad andre har kunnet opnå med samme type kort før du kaster dig ud i helt tossede hastigheder. Ellers hæv en cirka 10 mhz ad gangen og dernæst test hastigheden med en enkelt sekvens af 3dmark eller lignende. Selv bruger jeg Mother Nature sekvensen i 3DMark03 - da den for mit vedkommende altid er den der først laver fejl.
Med dit gfx kan det nemt ske at være helt anderledes, men det ved jeg af gode grunde ikke noget om.
Håber du er med på hvad jeg mener her.. ellers så spørg løs... :)

Når du så finder en hastighed hvor fejl begynder at opstå, går du den anden vej - nemlig nedad for at finde en hastighed hvor fejlene er væk igen. Når du har gjort det har du jo egentlig fundet den Max- stabile hastighed for det du overclocker. Bagefter går du i gang med den anden del.. (ram eller chip) afhængig hvad du startede ud med. Sæt det du clockede i første omgang tilbage til default værdierne, så du igen er sikker på at du finder max-grænsen for netop det du clocker på nuværende tidspunkt.

Når begge max-værdier er fundet, prøver du at sætte både ram og chip til de max- værdier. (jeg mener selvfølgelig dem uden fejl.. ) og så tester du igen.. Prøv evt som før bare med en enkelt sekvens i første omgang, lykkedes det er det muligt at du har fundet max-potentialet for dit gfx-kort. Hvis du dog har tænkt dig at gøre indstillingerne mere permanente vil jeg råde dig til at teste systemet langt mere dybdegående nu da både ram og chip er oc'ede... Selv bruger jeg altid 3dmark - 2001, 2003, 2005 + Aquamark3 + CodeCreatures Pro

Min erfaring siger mig at kan din maskine køre alle 5 uden fejl - så virker svinet ;)

Det er muligt den laver fejl, men så prøver du bare at sætte hastigheden lidt ned. Nogle gange skal man lige et enkelt hak ned på enten ram eller chip før den er helt stabil.. men det er her din tålmodighed kommer på en prøve for nu skal der bare testes i vildskab... Hver gang der er en fejl = et hak ned.. og test igen.. Gaaaab.. men nogle mennesker synes det er fedt :) (vi kommer ikke så tit ud...)

Tænk iøvrigt ikke på køling. Det er der mange der gør, da de er bange for at de risikerer at brænde deres hardware af. Glem det...
Så længe det ikke laver nogle fejl bliver det heller ikke for varmt - så længe det ikke bliver for varmt brænder det formentligt ikke af. Selvfølgelig kan man i visse tilfælde få lidt ekstra mhz ud af sit kort hvis man vandkøler chippen eller monterer profiler på ram-chipsene... Det er korrekt, og så kommer ekstra køling til sin ret. Men det brænder ikke af hvis det ikke laver fejl!!! Og det du har gjort nu er at finde kortets max ydelse for den pågældende køle-løsning... Nemlig ja!

Dette her er min måde at gøre det på. Jeg har ikke læst om hvordan man gør tingene, men har besluttet mig for det fordi jeg synes det er mest logisk. Nogle har måske helt andre fremgangsmåder... bare lige så du ved det..

god fornøjelse

MVH Tesi



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2004 16:25:48
Svar/Indlæg:
1836/61
Dobbeltklik på coolbits filen som så tilføjer noget til din windows registreringsdatabase.

Derefter går du ind i grafik indstillinger til du kan klikke på dit GFX øverst i valgmulighederne.
Efter klik på dit GFX øverst kan du se en menu ude til venstre med
"Indstillinger for clock frekvenser" og derunder kan du overclocke dit GFX.

Husk at overclock i 3D mode (der har du brug for POWER).

Håber det hjalp dig lidt på vej.



HeavyBombo
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2004 15:51:21
Svar/Indlæg:
18/8
Tak alle sammen, det har været en fornøjelse at få hjælp her. Tusind tak.

HB