hjælp til uddybning af beskrivelse

Diverse d.  02. november. 2004, skrevet af vest
Vist: 238 gange.

vest

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:04:16
Svar/Indlæg:
258/72
Jeg sidder med min hoved opgave som datamatiker. opagven er et guide for alle til at sætte en LInux server op hjemme.
Denne guide skal have en ordforklaring, men der er et par ord jeg godt ku bruge lidt hjælp til at få uddybet, så 'alle' kan forstå det. Det skal være så en førstegrngsbruger ved hvad man snagger om. Ordene er:
Partitionering, processor, RAM, switch, TCP/IP, MAC adresse.
Jeg ved jo godt hvad det betyder men det er sku svært af få alle til at forstå ?:(

Undskyld dette er lidt uden for emnet, men kommer det ik på forsiden fåe man ik svar :r og har virkelig brug for det her svar, da opgaven skal aflevers fredag kl 12 :x

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:07:09
Svar/Indlæg:
2664/97
hmm du sidder med hoved opgaven?+ Hvor langt er det i din uddannelse??

vest

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:09:56
Svar/Indlæg:
258/72
er færdig om 1 måned.
problemet er ik at forstå det, men at få mere eller mindre uvidende til at forstå det

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:18:25
Svar/Indlæg:
2664/97
2# når oki. Men helt ærligt, burde du ikk kunne beskrive det når du næsten er færdig med din uddannelse?? :|

Men; partitioner: Det er når man deler en harddisk op i flere forskellige drev. C: D: E: ect.

processor: Det er computerens "hjerne" det er den der laver alle beregningerne i en computer.

tjaa.. gider ikk helt skrive de andre med mindre du synes.. For det skal vel være mere detaljeret ikk?

Ellers så er det jeg har skrevet da nok til at forklare en uvidene om hvad de forskellige ting er.. :)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:23:51
Svar/Indlæg:
6052/189
#3:

jeg kunne forestille mig at man skulle beskrive så selv den mest hjælpeløse ( undskyld ordet ) tumpe kunne fatte det.

Jeg har fx selv hjulpet en ældre gut på 45 år med sin ny-indkøbte pc. Han vidste ikke hvad en "fil" var, og man kunne højreklikke på en mus.

#0 er det sådan et niveau vi snakker ??

vest

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:25:11
Svar/Indlæg:
258/72
Det er nu ik så meget fordi jeg ik selv kan, men fordi jeg har brug for lidt indput udefra. Når man har skrevet i 3 mdr, er man lidt bims i hovedet.
Det jeg ku bruge er beskrivelser alle forstår, fx er der i partition forklaringen allerede 2 udtryk der skal forklares igen, nemlig drev og harddisk. det er meget lavt plan det ved jeg.
Men det er desværre også en del af målgruppen.

Men processor forklaringen er god :e

vest

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:25:46
Svar/Indlæg:
258/72
#4 jepper det niveau

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:31:17
Svar/Indlæg:
2664/97
5# ahh oki, på det niveau.. hehe

Harddisk: Harddisken er den del af computeren hvor man lagre alle sine data. Dataen bliver på harddisken når du slukker computeren, så alt hvad man har liggene er der stadig når man tænder computeren igen. Data er det man ligger på harddisken. Windows, spil, musik og programmer.

det var lige harddisken da ;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:31:48
Svar/Indlæg:
3943/44
Syntes du ikke det rammer lidt ved siden af, hvis man ikke ved hvad en Harddisk er, hvad fanden skal man så med en Linux server!

Ram kan man sammenligne med sit skrivebord (altså sådan et af træ, NØRDER!), hvor man har det man arbejder med, mens harddisken er arkivskabet! hvor man har det man ikke lige bruger!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:33:23
Svar/Indlæg:
10398/435
Partitioner: Inddelinger af en fysiske harddisk hvorved man på en harddisk kan opnå at have flere drev. Eksemplevis kan man på en harddisk have både C-drev og D-drev.

MAC adresse: En fysisk og unik adresse på et netkort. Bruges til at komme på internettet med.

Ram: Form for hurtig og midlertidig hukommelse i computeren. Data som ofte bruges og skal være hurtig tilgængeligt, ligges i denne form for hukommelse (skriv noget om hdd hukommelse og lav ref. dertil).

Switch: Ekstern boks som forbinder computere i et netværk.

NPI

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:35:50
Svar/Indlæg:
406/1
tja når det er på idiot niveau så kan du jo ikke bare oversætte artikler fra toms elelr anandtech... hmm... men prøv at se lidt på forklaringerne brugt i nogen af de der pc for dummies bøger/hæfter, der må stå noget du kan bruge. (husk at gøre rede for hvad forkotelserne står for og hvad det betyder, jeg har ofte set folk forklare newbies hvad en processor er, - uden at de fandt ud af at en processor i dagligdagen er kendt som en cpu etc..) Du kan også prøve at se dig lidt om her: http://www.mkdata.dk/ den side er skrevet af Michael Karbo (hvis erhverv er at skrive lær det selv hæfter)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:41:54
Svar/Indlæg:
6052/189
Processor er den del af din computer der beregner alt hvad der foregår. En processor's hastighed og styrke er hovedsagligt baseret på dens megahertz ( mhz ) ( 1000mhz = 1 gigahz ( ghz )).

Dette kan dog variere en del da der nu findes mange forskellige "instruktions-sæt" som gør beregning af forskellige data meget nemmere.

Moderne processorer kræver kraftigere køling, i forhold til de noget ældre processorer.

*Ret hvis forkert*

vest

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 13:46:03
Svar/Indlæg:
258/72
#8 det er meningen at give hver mand lidt viden om linux og så lære dem at sætte en linux server op på små netværk.
Argumentet til at det skal være en linux server er at med den som firewall og dhcp og dns server er mindre udsat for hackere osv. og så er det gratis.
Ellers har du ret at det er en stor mundfuld for absolut uvidende.

Og mange tak for alle de beskrivelser der er kommet ind til videre, det er fedt!!!