Installation af Win98 på ny bærbar

Diverse d.  02. november. 2004, skrevet af Mummelmann
Vist: 284 gange.

Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:26:17
Svar/Indlæg:
172/55
Davs!
Jeg er blevet sat i den uheldige situation at jeg skal installere win98 på en ny bærbar. Det skal køre sammen med winXP, og det burde jo sådan set være en rimelig overkommelig opgave at få det sat op...
Mit problem er bare, at når jeg prøver at installere windows98, så kan jeg godt starte installationen fra cd'en - og installationen kopierer filerne fra cd'en ind på harddisken, men herefter nægter maskinen at finde cd-rom drevet!
Lige så snart man kommer ind i "rigtig" windows tilstand, og den vil til at installere drivere til alle komponenterne, så beder den en om at smide 98' cd'en i, men den kan bare ikke finde drevet!
Jeg prøvede at ringe ind til dell support, men det eneste de kunne fortælle mig var at jeg skulle bruge noget "laptop system software". Jeg tænkte at det nok var et program der kunne downloades og som jeg skulle smide ind på et tidspunkt under win98 installationen, men "supporteren" har altså valgt at henvise mig til at jeg bare skal bruge de cd'er der følger med computeren når jeg vil installere et styresystem :x

Jeg er helt blank - jeg aner ikke hvad jeg skal stille op! Dell support fatter, om muligt, endnu mindre end mig, og computeren står og skal bruges af en gut på en forretningsrejse om få dage.
Er der nogen af jer der kan fortælle mig hvordan hulen jeg får det forbandede cd-rom drev til at makke ret, og blive genkendt af windows?

BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:29:44
Svar/Indlæg:
2732/41
Hvorfor skal han bruge Windows 98???
XP kan køre alt det 98 kan



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:31:04
Svar/Indlæg:
191/6
Kan du ikke kopiere alle installationsfilerne ind på harddisken, og så installere 'uden' cd'en ?



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:33:14
Svar/Indlæg:
1262/95
Den "korrekte"måde er at installere Windows 98 først og så Windows XP bagefter, på den måde kan man benytte Windows XP's boot-manager til at bestemme hvilken af Windows versionerne man vil starte op på.



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:40:15
Svar/Indlæg:
172/55
#1 - noget halløj med nogle programmeringsværktøjer til industrimaskiner, der ikke er blevet opdaterede de sidste mange år, og crasher under XP
#2 - Det kan godt være at jeg kan det, men det hjælper mig jo ikke meget senere hen når jeg skal til at installere programmer :(
#3 - jeg har altså udført "indgrebet" før. Jeg er godt klar over at win98 nakker boot.ini filen hvis den installeres efter XP, så jeg har kørt fdisk og opdelt harddisken i 2 partitioner og står nu med en helt "ren" harddisk.



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:43:25
Svar/Indlæg:
191/6
#4: "men det hjælper mig jo ikke meget senere hen når jeg skal til at installere programmer"

Det fatter jeg ikke en meter af ? Hvad er det du ikke kan installere hvis du ikke har installeret Win98 fra en cd?



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:45:45
Svar/Indlæg:
172/55
#5 - Mit problem er at jeg godt kan læse fra cd'en og kopiere filer ind så længe jeg er i dos tilstand, men det sekund jeg kommer ind i windows kan jeg ikke få den til at finde drevet, og det er jo lidt svært at installere windowsprogrammer fra dos ;)



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:51:55
Svar/Indlæg:
191/6
Jeg forstår stadig ikke ?! Hvad er det der forhindrer dig i at kopiere alle .cab-filer etc ind på harddisken, og installere Windows derfra ? Når først Windows er installeret, så er det jo bare at installere løs ?

Jeg fatter nok bare ikke hvad du mener, undskyld...



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 14:56:43
Svar/Indlæg:
172/55
#7 - det er helt i orden. Jeg tager den lige fra starten af igen ;)

Jeg kan godt starte windows installationen fra cden.
Jeg kan godt komme forbi det punkt hvor den kopierer installationsfilerne over.
Herfra går det galt - når den har installeret, og jeg kommer ind i "rigtig" windowstilstand - så lægger den ud med at ville installere en masse drivere. Det er herfra og fremefter jeg ikke kan finde cd-rom drevet...

Hvis jeg bare smed alle cab-filerne over fra dostilstand, og installerede driverne på den måde, så ville jeg jo stadig have problemer når jeg skulle have tredjepartsdrivere og programmer installeret i windows.



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:00:38
Svar/Indlæg:
191/6
Jamen hvis du kopierer alle filerne ind INDEN du overhovedet starter installationen, og derefter starter den fra harddisken (fx. c:\win98cabs), så er du så vidt jeg kan se helt udover dit problem med cdrom-drevet (som i øvrigt er mærkeligt). Den fremgangsmåde vil ikke give dig nogen somhelst problemer med at installere andre ting EFTER win98-installationen er overstået, heller ikke hvis du sletter .cab-filerne fra harddisken (forudsat du stadig har cd'en, og den virker i windows).

Det er også muligt det er MIG der udtrykker mig tåget :)



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:17:37
Svar/Indlæg:
172/55
Okay... kan jeg så nøjes med de cabfiler der er i win98 mappen, eller skal jeg have hele cd'en over? Hvis jeg skal have det hele over kunne jeg godt tænke mig at vide om der findes en kommando i dos, så man kan kopiere mapper MED subfolders, for jeg kender du ganske almindelig "copy", og den tager altså ikke subfolders med :l



#11
Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:22:08
Svar/Indlæg:
191/6
Nu ved jeg ikke hvad der ligger på din cd, men du burde kunne nøjes med det der ligger i win98-mappen.

Hvis du i dos skal kopiere undermapper etc., så brug xcopy, fx.

xcopy *.* c:\win98cabs /s

Ovenstående forudsætter du 'står' i windows-mappen på cdrom-drevet.



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:28:51
Svar/Indlæg:
172/55
ligemeget hvad jeg skriver med xcopy får jeg smidt "bad command or file name" i hovedet - og det er til trods for at jeg er inde i win98 mappen på cd'en ?:(



#13
Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:32:15
Svar/Indlæg:
191/6
Hmm, prøv at skriv dir xcopy.* /s, den skulle gerne vise dig, hvor xcopy.exe ligger (fx. c:\windows\system32). Så skriver du blot

c:\windows\system32\xcopy *.* /s (eller hvor xcopy nu lå).

Det er muligt du skal lave 'søgningen' både på harddisken og cd'en, men den burde være der et sted.



Emp2K
 
Overclocker
Tilføjet:
02-11-2004 15:53:29
Svar/Indlæg:
84/10
hmm skal din partition ikke være FAT32 & ikke XP´s NTFS standard?

eller har jeg spist for mange svampe? :l



#15
Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:56:29
Svar/Indlæg:
191/6
#14: Du har sandsynligvis spist alt for mange svampe, men du har da ret i, at Win98 skal installeres på en FAT32-partition. Men jeg synes ikke det fremgår, at Mummelmann prøver at installere på en ntfs-partition ?



chrown
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 15:59:13
Svar/Indlæg:
258/28
Hvis du har en Windows 98 CD og du så vil kopiere filerne fra Win98 kan du gøre således:

1. Gå til drev c: og skriv:
c:\>md win98 (eller hvad mappen skal hedde)

Skriv så:
c:\>cd win98 (eller hvad mappen hedder)

2.Nu skal du jo have kopieret filerne. Du behøver nu ikke at bruge Xcopy når di kun skal kopiere Win98 mappen. Skriv så:
c:\win98\>copy x:\win98 (Hvor X: er dit CD-drevs navn)

3. Start installationen ved at skrive:
c:\win98\>install.exe

Jeg håber det hjalp!



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 17:10:25
Svar/Indlæg:
172/55
#14 - budet med svampene var rigtigt ;)

#16 - tak, det havde jeg regnet ud. Jeg sagde jo sådan set at jeg godt kunne finde ud af at bruge copy i dos, men at jeg gerne ville vide om der var en kommando der kunne kopiere mappen med subfolders HVIS der var behov for at kopiere mere end win98-mappen på cd'en...

Anyway - jeg har fået windows til at færdiginstallere med drivere, men jeg kan stadig ikke finde cdrom drevet. Det lader til at jeg må rippe de cd'er på en anden computer, og så installere dem vha. deamon tools over netværket. Besværligt, men det skal sgu nok virke :00

Tak for hjælpen!



chrown
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 17:39:59
Svar/Indlæg:
258/28
#17 Ja jeg ved godt at DU nok kan finde ud af det men der er jo muligvis andre der aldrig har brugt dos før!



Mummelmann
 
Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 17:46:36
Svar/Indlæg:
172/55
#18 - Jamen når jeg gør opmærksom på at jeg godt kender funktionen, så er der da ingen grund til at uddybe den, med mindre der kommer en forbi og specifikt stiller et spørgsmål til netop den funktion.... Eller okay - det kan godt være at der er en grund til at lave det indlæg hvis man går op i hvor mange posts man har :00



#20
Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
03-11-2004 08:20:53
Svar/Indlæg:
191/6
Jeg forstår stadig ikke du vælger at gøre det på den besværlige måde, men det må du selvfølgelig selv om :) Jeg vil i øvrigt godt sætte penge på, at den af mig beskrevne metode tidsmæssigt også er den hurtigste (hvorfor jeg altid selv gør det på den måde).



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 10:08:33
Svar/Indlæg:
3943/44
Virker det så nu eller skal du have hjælp af en 3. år HTx'er? Visti

evt. prøv de programmer der ligger på din delle cd, som skulle kunne løse problemet i følge delle, de kan jo også kopieres i dos!

ellers kan man fremskaffe et exterent cd-rom drev! (eizum fra 3.e har et)