Er niveauet på OC blevet for lavt?

Hyggehjørnet d.  02. november. 2004, skrevet af Cyberguyen
Vist: 660 gange.

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 20:42:56
Svar/Indlæg:
611/26
Det hér vil måske skabe lidt dårlig karma herinde at jeg øffer.... :x

Jeg har jævnligt besøgt OC og læser en masse andre news sider og forums på nettet. Efterhånden synes jeg at det er begyndt at blive de mest tåbelige spørgsmål og gentagelser som kommer op at vende. Er niveauet ikke ved at blive for lavt?

Nogle indlæg dækker kun over blær/opmærksomhed, hvor man død og pine skal fortælle om sit lille system, som man er enormt glad for og som resten af verden skal se. Men man opdager hurtigt at der kun bag profilen gemmer sig en sølle aldi-maskine som er modded med noget maling eller et grimt hul i siden til en blæser.

Andre indlæg er dem hvor man spørger om det nu er det rigtige man er ved at købe og remser en masse hardware op - Dem er der mange af og halvdelen af de svar som bliver givet til folk om hvad de skal købe er kompetente. Den anden halvdel er fra folk som ikke ander om hvad de taler om, eller som selv har hardwaren, men som egentligt ikke ved om det er godt.
Den sidste halvdel argumenterer heller ikke hvorfor det "ATI/Nvidia" kort er godt - men skriver istedet: "køb det for det er for vildt" eller "det fås ikke bedre - jeg har det selv".

Det kunne måske være en idé med en slags top 10 liste om hvad brugerne kører med, eller en liste skrevet af en række brugere herinde som undersøger tingene til bunds og beskriver fordele og ulemper ved produkterne, uden at komme helt ned i bunden, som med et review. Måske kunne man også lave en liste som henviser til reviews

Det ville være rart hvs folk herinde kun ville udtale sig som ting som de med sikkerhed vidste eller kunne henvise til. Jeg har læst om de mest fantastiske ting herinde som "Det er bedre at placere radiatoren efter kølehovederne på min vandkøling..."
Hvis man bare har hørt en lille smule efter i fysikundervisningen, så ville man måske ikke skrive den slags postulater.

Så er der lige klassikeren om ham som tror han har en fejl på sin hardware og bliver rådet til at flashe sin nye DVD brænder eller tilsvarende, eller som af en eller anden grund selv er kommet frem til at det må være løsningen.
Hvordan kan man hjælpe dem?
- Jeg har ingen umiddelbare ideer. Men alle dem som ligger herinde og af uvidenhed foreslår en ting som gør at hardwaren mister garantien eller går istykker, burde have tænkt sig om. Det er ikke smart at råde en 13 knægt med sin nye konfirmations computer, til at flashe sin bios eller tilsvarende, hvis han ikke har et minimums kendskab til hardware og ved hvad det indebære.

Efterhånden minder OC om sandkassen nede i gården - Der er en masse som råber og skriver i munden på hinanden om de mest tåbelige ting - ting som Google eller andre søgemaskiner eller nogle af de mange hardware sider kan råde bod på. Når man 4 gange læser om det samme spøgsmål så er det ved at være rimeligt trivielt.
Er der nogle som har en idé til hvad man kan gøre for at undgå den slags?

Håber at folk kan tage dette med lidt god humor og at dem som føler sig truffet vil lede eller tænke en ekstra gang før de skal poste noget i forummet.

På forhånd undskyld for den dårlige karma :r

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 20:49:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det er måske lige at tage munden for fuld. Taler ikke som crew-member, men flerårig bruger af siden.

Oc.dk har altid "lidt" under at der var et pres på "eliten" af brugere. Det er sgu lækkert at der er kommet flere og nye kræfter til. Kvaliteten kan diskuteres, det er mildest talt korrekt, og jeg er da fuldt ud enig med dig.

Men at forlange seriøse og objektive svar fra (no offence) en snottet 13-årig CS-fortabt-teenager er måske at skyde lidt over målet.

Det er op til folk selv at vurdere den information de får smidt i nakken. Er man utilfreds med lugten i bageriet er man velkommen til at søge information andensteds.

Jeg kan da - indrømmet - selv godt blive lidt irriteret over at se saglige (ikke egne blot) udtalelser blive tabt på jorden over uintelligente svar og indlæg.

Jeg ønsker da også af og til, at "folk" selv gad at gå ind på google, og bruge tænkehatten.

Jeg ønsker da også af og til, at "folk" lige holder sin kæft når de nu en gang ikke har forstand på det...

Osv. osv.

Men sådan fungerer Verden/Oc.dk nu en gang ikke ;)

Vi skal alle være her og det betyder også de mindre bemidlede.

At forlange at folk, som vitterligt kun ved noget om hvad de snakker om, ville nok begrænse "udbuddet" en anelse. Der tror jeg måske at man skal værdsætte ildsjælene, og så må dem der har forstand på det bare lige rette dem lidt ind.

OG, så skal dem der ikke har forstand på det, dæledytmig indordne sig, og ikke spille kloge ;)

Men for lige at summere op:

Jeg er dybt enig med dig, men jeg tror ("desværre") ikke at det er noget "man" kan ændre på ;)

Jokerman

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 20:53:27
Svar/Indlæg:
141/80
Jeg synes du umiddelbart har ret, men samtidig er dette et emne som efterhånden har været oppe at vende en del gange.
Jeg føler mig ikke specielt gammel (21år) men det føles som om ungdommen idag har mindre tålmodighed end vi selv havde da vi startede med computere hvilket jeg personligt tror har en hel del af skylden. Men sandsynligvis er det også fordi computere og hardware efterhånden er blevet hvermands eje. For nogen år siden var der nok knapt så mange som selv lavede deres computere, men der ringede man istedet til den lokale nørd (hvilket i min verden ikke er noget skidt) som gjorde arbejdet for en. På den måde var det næsten altid nogen som havde mere forstand på det han pillede ved en en som ikke ved noget, og som er stolt af sin nye computer, men alligevel lidt ked af den ikke virker.
hilsen Mikael

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 20:53:55
Svar/Indlæg:
3162/78
Enig, men som Nonig siger det, så bliver det sq nok aldrig sådan.

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:09:59
Svar/Indlæg:
830/15
Kan kun tilslutte mig #0 - Hvem drømmer sig ikke ind imellem tilbage til "chip"-menuen og de gode mørke nørdede farver? :)

Indrøm det nu bare hehe :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:13:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

*host* :00 *host*

;) :p

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:14:31
Svar/Indlæg:
3799/43
Dårlig karma ? NEj
brug for en del tips og trick og ofte stille spørgsmål.. Ville kunne hjælpe med en masse indlæg om de ting..
fx. max 128Gb i windows
bedste køler.. osv..

OC.dk er og bliver ikke en sandkasse.. hvis du mener det så tror jeg at du bør overvejer at ændre din holdning..

tidene skifter der kommer flere bruger se det som en god ting.. Hjælp dem... og uden at skulle kaste med mudder men hvor mange indlæg har du måske lige svaret på ??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:20:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Nu opstiller jeg nok (for mit vedkommende) et paradoks. Men antal svar er ikke ækvivilent med "visdom" når det gælder oc.dk ;)

GORK

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:36:41
Svar/Indlæg:
676/43
#0 Velkommen til internettet. Velkommen til internettet...

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:41:53
Svar/Indlæg:
611/26

Nu er jeg mest en læser herinde, men det hænder da at jeg skriver i en tråd. Men jeg synes ikke jeg bør udtale mig om ting jeg ikke ved nok om, eller begynde at svare på ting som allerede er besvaret.

Men som NoNig skriver, så er det ikke sjovt at se de rigtige svar drukne i forkerte svar.

Det giver jo også nogle gange en tsunami effekt, som får mange folk til at tro det forkerte, fordi at man er overbevisende nok i sin fejlagtige påstand.

Jeg vil meget gerne bidrage herinde - men det kunne være rart måske at få startet en diskussion om hvad vi kan gøre bedre herinde for folk og måske slippe for alle de forkerte forklaringer.

Men et stort problem er f.eks. hvis der bliver stillet et meget teknisk spørgsmål. Så når dette måske ikke at ligge længe nok på forsiden /toppen til at personen, som kan svare på det kommer forbi. Istedet bliver det presset i baggrunden af nogle ting kan læses tydeligt på side 2 i en manual.

Måske er løsningen en chat til nogle af de problemer?

havde ikke lige set at dette emne havde været oppe og vende et par gange :(

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:42:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

:f

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:47:07
Svar/Indlæg:
839/19
Jeg må give dig ret, jeg har da været her i nogen tid efterhånden og må også indrømme at niveauet er faldet. På den anden side er der kommet mange flere brugere til.

Et eller andet sted er det blevet normalt selv at rode med sine ting, og når der lige er et eller andet der går skævt, er det da dejlig nemt at lave et indlæg i det fora som man nu lige plejer at bruge - hvad enten det passer ind eller ej.
Målsætningen for OC.dk blev lavet om efter en voldsomt debateret tråd, men det har ikke ændret meget. Om folk ignorere det eller hvad skal jeg ikke kunne sige.

Som Steen T siger, så er det brugerne som bestemmer indholdet.
Brugerne afspejler et rimligt udsnit af den danske befolkning, og hvor svært er det fx ikke lige at få folk til at overholde hastigheds grænserne?

Jeg kan som sagt godt se hvor du vil hen, og hvad der end sker vil der være nogen som føler sig trådt på.
Skal siden tilbage til et højere niveau så skal der meget mere arbejde til fra crew'ets side - og sitets regler og indhold skal håndhæves noget strammere. Før jeg bliver bedt om at hoppe i arbejds tøjet, vil jeg sige at jeg bruger den slags tid på Burn-IT.

/Kingu

Silent

Skribent
Tilføjet:
02-11-2004 21:48:00
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #9 Der findes Quakenet #overclocking.dk <-- mener jeg den hedder ellers er det #oc.dk

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:54:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Chatkanalen er faktisk oprettet som #overclocking.dk ;)

-> #11

Jeg kan forsikre dig om, at det ikke kun er Steen/The Boss der synes/siger det ;)

GORK

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:55:12
Svar/Indlæg:
676/43
#7 :f

red_martians

Moderator
Tilføjet:
02-11-2004 21:57:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ik for noget.... Du brokker dig over at niveauet er for lavt herinde, og folk ikke gider at søge, og spørgsmål ofte gentager sig.
Dette emne har været oppe og kører mindst 3 gange inden for den sidste måned. Og det er jeg faktisk ved at være godt træt af. De lidt mere anonyme brugerne herinde på OC/HT bliver nærmest bombarderet med religionskrige for tiden. om hvad der skidt, og hvad der er godt!! Det ødelægger stemningen. Man skal ikke kaste med objekter af geologisk oprindelse, når man selv residere i et transparant domicil :p
Så sorry. Jeg ved at der er gjort en masse initaitiver, så lad os lige se om de virker, inden vi kaster med flere sten!! ;)
Det sidste.. Denne her tråd burde efter reglerne, der blev opført for en måned siden, ha' ligger i soapbox, hvor alle de andre religionskrige hører til for tiden!! :)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 21:59:40
Svar/Indlæg:
4263/107
#0,1,8

Det er så sandt som det er sagt... :i :00 ;)

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 22:24:14
Svar/Indlæg:
611/26

man kan vel ikke forvente at dem som netop ikke ved noget om hardware og computere, skal hoppe på en IRC kanal på quakenet???

Enten skulle man lave en chat på OC eller også skulle man gøre lidt mere reklame for den kanal... :00

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 22:34:38
Svar/Indlæg:
839/19
Kanalen har svh ikke direkte relation til overclocking.dk, nok derfor at der ikke bliver lavet mere "reklame" ud af det..

/Kingu

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 22:38:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Bliver der omtalt "hardware-chat" har '#Overclocking.dk' været oppe og vende i ni ud af ti tilfælde. Søg evt. på det. Så "reklamen" har ikke manglet ;)

-> #18

"svh" = 'Så Vidt (h)vides' eller ?:(

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 22:57:13
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg syns nu at du har delvist ret. Der vil altid være nogle "nye" som kommer til og er usikre, og nu skal folk ikke komme og sige at så er det ikke sådan et her sted man skal komme. Men jeg syns nu at det kan det sagtens være. Alle har jo være nye på et eller andet tidspunkt. Om man så har fået sin computer erfaring i 80'erne, 90'erne eller først inden for de sidste par år eller skal til at komme igang med at samle sin egen computer. Jeg syns at det er fint at folk kan finde udaf at oprette en tråd hvor at de spørger om dit og dat. Men det er altså svært at vide at man kan søge på den her hjemmeside, og i virkeligheden kan det jo være at man ikke aner hvad problemet er.

Jeg er nu ganske enig i at det kan blive trivelt når der 5 gange på en uge bliver spurgt hvilket bundkort der er det bedste til S939. Eller hvilke ram man skal vælge etc etc. Men så er der så de brugere som har lært noget i tråden fra tidligere også formilder disse informationer mere eller mindre godt. Dette er efter min mening også sådan at det skal være for man lærer jo hele livet igennem. Men det er korrekt at det ofte er folk som skal blære sig med deres nye computer, som de jo syns er fuldstændig faktatisk. Eller at de nu har nået en ny clockfrekvens ved at prøve en anden indstilling. Så jeg syns da at der også skal være plads til det, det er vel det som denne side i sidste ende handler om. Eller har jeg læst forkert da jeg tilmeldte mig siden for 1½ år siden :o

Da jeg selv fandt denne side, fandt jeg en side hvor folk var venlige og det var muligt at få hjælp til hvad der var bedst. Dengang havde jeg meget lidt forstand på computere, men nu ved jeg en hel del mere skulle jeg da mene. Det meste af denne viden skylder jeg til denne side, for det er viden jeg har suget til mig via svar og indlæg. Derved kommer man til at kende alle tricksne til de forskellige systemer. Hvis jeg fx skulle lave et highperformance system ville jeg vide præcis hvilke dele der skal i det for at det virker optimalt. Men der skal jo være nogen som ikke ved det.

Så jeg syns at du skal rykke dine standpunkter lidt og så bare tænke what the heck når der kommer den 5 tråd om det samme på en uge. Også give de folk som ikke har forstand, men gerne vil lære nogle ting.

Just my 50 cent

A-38

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 22:57:28
Svar/Indlæg:
343/12
Jeg er enig i at OC.dk er faldet gevaldigt i nivou.
Og jeg ved snart ikke hvor mange gange folk har spurt om hvilken Athlon XP-M de skal vælge...
Da vi havde chip menu'en og de mørke farver var det hele meget bedre.
Jeg tror det handler om at gøre det klart for folk at OC.dk er for seriøse overclockere og ikke gamere eller n00bs, de hører til på hol.dk osv.
Og så er det da utroligt at folk spøger om hvad der er bedst når næsten alle hardware sider med et stor udvalg af tests osv. kan svare meget godt på det.

Men man kunne da prøve på at hejse nivou'et op på et stadie hvor det kun er nørderne der kan følge med, og så gøre det klart for folk at OC.dk er for dem der kan.

orchid5

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:05:38
Svar/Indlæg:
73/8

Jeg giver dig stort set ret. Men som NoNig siger - hvis man ikke kan lide lugten i bageriet kan man jo bare gå et andet sted hen - uden at det er uvenligt ment. Der findes mange gode (bedre ;) ?) alternativer derude. Overclocking har dog stadig et eller andet der får mig til at komme tilbage.

Som du selv nævner, så irriterer det også mig med alle de usaglige svar, der hele tiden kommer. Man gider simpelthen snart ikke mere at bruge tid på et skrive noget seriøst når man ligesom kan mærke på stemningen at ens svar bare vil drukne i mængden af alle de andre svar.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:09:11
Svar/Indlæg:
2502/221
jeg synes 0 har ret.. ALT for meget af det samme det samme det samme.. jeg har efterhånden været pænt aktiv herinde... men har ikke lyst mere, læser nogle få nyheder herinde en gang imellem, men mere er det sådan set ikke...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
02-11-2004 23:18:24
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er blevet sænket, ja.
Men i dag er det jo heller ikke særligt svært at oc. Det er jo ikke kun for inkarnerede nørder som "de gamle dage".

Jeg startede med at overclocke, for 1 år siden. Da vidste jeg ikke så meget om computere, og da slet ikke nået om FSB, multiplier, v-dimm, v-core og PCIlock :e

Og da jeg kom var der rigtig mange erfarne herinde, som så hjalp mig og forklarede mig hvordan tingene fungerede.
Og nu er jeg så selv blevet Hw-geek og overclocker, så jeg hjælper selvfølgelig også "de nye", som "de gamle" hjalp mig dengang.
Det er jo også kanon skægt at se dem stille samme spørgmål som man selv stillede engang...

Derudover synes jeg at det er rigtig fedt at de gamle OC-ere har prøvet at bringe den gamle ånd tilbage. Og jeg synes faktisk at det er lykkedes - til dels i hvert fald. :)
Tonen er generalt blevet mere venlig efter omlægningen synes jeg.

MEn slut med alle de tråde om hvor "elendig" oc.dk er, for det er løgn :)

Ros til crewet for at de gider at ligge så meget af jeres tid i siden - det er skidegodt drenge ;)

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:18:29
Svar/Indlæg:
389/13
Problemet er at folk ikke kender til "søge funktionen"

Jeg er rimelig ny her på siten, men 50 % af alle post har været oppe før

Mens jeg alligevel poster...

Hvilken ram er den bedste til et S939 board?
Hvilken stepping på CPU?
Er Crucial bedre end Corsair ram?
Hvorfor kan min CPU kun clocke til xxxx mhz?
Kan swiftech A-køler bruges til mit board (står sikkert på deres hjemmeside, men kan ikke finde den)
Hvad hedder AMD's hjemmeside?
Er der nogen der har link til en god søgemaskine - har prøvet google, men fik ingen hits
Er waterchill bedre en 6800 ultra?

OC.dk er et kanon sted til at få hjælp og viden, men når "folk" bare poster og poster uden selv at gøre en indsats bliver OC.dk et sted, hvor man ikke rigtig gider poste noget seriøst/hjælpe.

IMO burde der "poppe" en tekst op, hver gang man starter et nyt topic...

Har du søgt på Google eller brugt OC's søgefunktion?

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:20:53
Svar/Indlæg:
507/113
Nu er jeg relativ ny her på overclocking.dk. Jeg er også relativt ny i overclocking gamet. Jeg befinder mig trods for dette på et niveau som er højt nok til at se at Cyberguyen har en pointe. I starten var mit faglige niveau ikke højt nok til at gennemskue om folk vidste hvad de snakkede om, eller om der måske i højere grad var tale om folk som legede eksperter, uden egentlig at være det. Det forekommer mig dog nu som om der er mange herinde som besvarer spørgsmål uden egentlig at være kompetente nok til at gøre det. Det er selvfølgelig sådan et åbent forum fungerer, og der vil altid være folk der kan korrigere de folk som ikke besvarer spørgsmålene fyldestgørende. Desværre er det også den slags folk som er med til at trække niveauet ned.

Selvom jeg på ingen måde er hardcore overclocker, så kan jeg godt følge A-38´s pointe. Ved at løfte overclocking.dk op på et niveau hvor de hardcore overclockere debattere, så vil man helt automatisk løfte en masse andre brugere op på samme niveau. Dem som så ikke kan få svar på deres "er den her computer god nok" spørgsmål, finder nok svarene et andet sted. Det modsatte gør sig desværre ikke gældende med mere komplekse spørgsmål.

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:22:02
Svar/Indlæg:
2786/120
Arrrh, alle jer der synes at niveauet er faldet...
Jeg vil da sige så meget, at jeg har, på det sidste halve års tid, fået enormt meget hjælp på denne side, selv om jeg, da jeg kom, var så noob, som man næsten kan blive... Vidste f.eks. ikke hvad alt det der med +'erne betød på AMD... og vidste ikke at et 5600XT IKKE var godt :p ... Købte bare :r
Man lærer virkelig meget ved at læse med, og ved at spørge selv, netop FORDI folk herinde ikke bare siger "prøv google" eller "læs guiden"... Det sker måske en ud af 30 gange, at første indlæg siger dette... at der så senere i tråden kommer folk, der ikke lige læser den igennem, og måske ikke ser, at spørgsmålet er besvaret seriøst, kommer med en tåbelig bemærkning, synes jeg ikke at man skal tillægge så meget opmærksomhed... Spring_det_over... og læs de svar i gider... Ingen tvinger jer til at læse de svar, der er tåbelige, eller tage dem op til diskussion... Der vil ALTID være nye folk, der skal have hjælp, og når i "gamle" ser deres spørgsmål, kan de virke noget så tåbelige... Men det er højst sandsynligt fordi de ikke aner hvad de forskellige begreber betyder, selv efter de har læst diverse guides... Og lad os indse det, hvis det skulle være det ultimative nørd-site, så VILLE det nok blive LIDT kedeligt ;)

MVH.
En bruger på "et ½ år" ;)

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:23:19
Svar/Indlæg:
846/74
jeg vil give #0 tildels ret, og jeg ved desvæære også godt, jeg jeg selv har lavet mange "noobs" agtige tråde, men jeg mener selv at jeg er blevet bedre til at bruge f.eks. søgefunktionen, og ellers tænke mere over tingene selv

som der også biver sagt, er der mange ens tåde, og jeg vil gerne benytte lejkigheden til at brokke mig over, at der altid er mindst 2 tråde i forumet om: Hvilket socket 939 mobo er bedst.

Søgefunktionen er ganske udemærket, men bliver næsten ikk benyttet, hvilket ville spare formumet for MANGE gentagelser

/archos

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:24:06
Svar/Indlæg:
2694/107
Det jeg syntes er for dårligt er nok at der er visse mennesker der stadig spørger om hjælp til diverse spil. og ligger det i "PC hardware generelt" det hører ikek hjemme på OC.dk og hvis det endelig skal postes bedes det gøres i soap-box. og specielt CS. det har virkelig intet med oc.dk at gøre. (Jeg har bare generelt noget mod CS-gamere for de tror deres hardware er det bedste og kan ikke tage kritik.)
og ja, jeg har virkelig prøvet at beherske mig meget for ikke at svine dem til.

/Ash

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
02-11-2004 23:27:41
Svar/Indlæg:
14079/622
->#29
Godt jeg ikke er den eneste :)

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:30:30
Svar/Indlæg:
2786/120
Enig med #29.. Tror der kan blive bred enighed om, at folk der ikke gider lægge deres indlæg i de rigtige emner, somregel bare
1) er desperate
2)Tror at "rod/rødder" toleres a'la (igen) HOL.dk's forum
3) er vant til at svine hinanden til når de spiller CS :p
4) er hammer irriterende :e
Personligt tror jeg ikke på, at en negativ tone ("Jeg smadrer dig" :p ) giver noget som helst... specielt ikke når man ikke sidder i personlig kontakt til personen man "snakker" med ;)

MVH.
Toke :)

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:31:29
Svar/Indlæg:
507/113
Hvad er CS ?? :e :p

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:35:19
Svar/Indlæg:
846/74
#32 ikke for at fornærme dig, men det er en af disse slags indlæg som overhovedet ikke kan tages seriøst. selvfølgelig skal der også vare lidt humor tilstede, men den der er ved at være brugt al for tit

Ved godt jeg selv laver OT nu, sorry
Men mener det er påsin plads i denne situation

steen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:35:20
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg har ikke været herinde så længe som en del andre, men vil nu alligevel gerne give min mening til kende:

Se lidt på tingene som på fodbold-landsholdet....ind imellem må der nye kræfter til....de skal have tid til at lære spillets regler. Intet odiøst i det.

Ja, niveauet er måske dalet en smule....og der er mange gentagelser, men er det ikke hvad der kan forventes når der kommer nye kræfter til.

Jo da, det kan da til tider være noget trivielt at se de samme ? komme op i flere tråde på samme tid....men det var det nu også herinde for et år siden (selv om det måske ikke var helt i samme omfang)

Jeg har kigget med....deltaget med min viden (hvor begrænset den end må være) og forsøgt at dele min viden med de nye som er kommet til.

Jeg har oplevet nye brugere være glade for selv en smule hjælp...det er da positivt.

Jeg vil ikke opkaste mig til at være en stor kapacitet (som nogle af de garvede gutter herinde), men har da som nævnt oplevet at jeg har kunnet bidrage med hjælp på en sober måde.

Jeg har ikke glemt dem som hjalp mig, da jeg selv var newbie herinde. Jeg har netop på grund af folks hjælpsomhed lært en god del om at OC. (hertil skal nævnes at jeg har rodet med hardware i mange år - og har stadig en del at lære).

Mange gode råd har jeg fået af meget hjælpsomme mennesker herinde....mange tak for den ånd som er på oc.dk. Keep it up.....for uden dem som er villige til at hjælpe andre var OC måske ikke det det er i dag...en meget god og informativ HP.

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:40:17
Svar/Indlæg:
2786/120
Hmm... tråden forsvandt fra forsiden... fornuftigt... At fjerne en gentagelse :p Det var det 1. skridt "tilbage" ;) :e
Nu vi snakker gentagelser, så, alle i "gamle", tag og kig på, hvor mange positive indlæg der kommer om, at "n00bs" har fået svar på spørgsmål, som de nu selv synes er "barnlige"? Det må da være positivt, at de "nye" hjælper de "nyere" ?? :e :r

MVH.
Toke :)

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:41:07
Svar/Indlæg:
507/113
#33 fornærme mig ?? På ingen måde.

Du mener ikke at mit indlæg er et af de indlæg som skal tages seriøst ?? Så har jeg en overraskelse til dig. Det var NETOP pointen med dette indlæg. At det ikke skulle tages seriøst. Det var for at illustrere Ash´s pointe, og erklære mig enig i det han sagde. Hvis du ikke fangede den, så kan DIT indlæg ikke tages seriøst. Og det er ikke for at fornærme dig ;)

Mente bare lige det var på sin plads i den her situation.....

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:42:51
Svar/Indlæg:
839/19
NoNig >
svh = Så Vidt jeg Husker ;)

Hvis folk nu satte sig ned og læste reglerne, og ellers gik efter målsætningen, ville denne post ikke være nødvendig.
Mange af trådene som bliver postet skulle efter den nye målsætning slet ikke være her, men ovre på søster sitet hardware-test.dk
Men igen, det er jo op til brugerne hvordan det hele skal ende og se ud..

/Kingu

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2004 23:52:01
Svar/Indlæg:
823/24
#0 Du har ret i meget af det du siger, men der skal jo være plads til alle..

Men en ting jeg ikke kan tage, er når folk skriver i en tråd om et enme som de ikke ved noget om.

Hvis der fx er en som vi have vuderet sin computer. Den er måske 2000 værd, så kommer der en eller anden tåbe og siger at den er mindst 3500 værd, alt under det ville være latterligt.

Det samme hvis man spørger om hvad for noget hardware man skal vælge, og man vil have P4, så kommer der en eller anden, som skriver:"P4 stinker, du skal have AMD". Han skriver ingen begrundelse, han skriver bare sådan.

Sådan noget koger jeg helt over, det er simpelthen så latterligt.

Kan man ikke lave en eller anden regel, som gør sådan at den "slags" personer, ikke MÅ skrive sådan?

Det oplevede man ikke i de "gamle" dage, det er noget nyt der er kommet, desvære :(.

Men hvis man ser bort fra det, så synes jeg oc.dk er det fedeste sted. Der er stadig meget af den gamle ånd, der er forsvundet lidt af den. Men man kan da håbe på at den kommer 100% tilbage..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 00:09:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Vi kan nu nok blive enige om, at der må være mindst 8.787 folk her i Verden der synes at oc.dk er noget ved.

Jeg er en af dem, og jeg ved at der findes mange som er glade for siden.

Mit #1 svar, skal (som så meget andet) tages med et gran salt og er ikke ment som en svada mod nye brugere. For Gud ved, at jeg værner om de nye ;)

Men på "alle", og at der er kun jer selv at takke for "det lave niveau".

Jeg har ikke noget imod at folk ikke ved noget om computere, eller er dårlige til at stave for den sags skyld. Men de skal helst ikke spille alt for kloge om noget de absolut ikke har forstand på.

Ikke fordi at det irriterer mig som sådan, men fordi at jeg har ondt af de folk der bliver misledt! ;)

Kaz2004

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2004 00:14:22
Svar/Indlæg:
507/113
"men fordi at jeg har ondt af de folk der bliver misledt!"

Det var netop det som var pointen i mit første indlæg i denne her tråd. Et dårligt råd kan jo nemt betyde at mange tusinde kroners hardware ryger ud af vinduet. Selvfølgelig er det folks eget ansvar, når de overclocker deres computer, men brugerne af overclocking.dk er til en vis grad også ansvarlig for at de svar de giver i det mindste ikke er fejlagtige. Mener man ikke at man er 100 % kompetent til at besvare et givent spørgsmål, så bør man efter min mening helt lade være.

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 00:34:24
Svar/Indlæg:
2694/107
Nu vi er ved snakken om hvad reglerne er på oc.dk og hvad de ikke er... så kig endelig på www.blah.lir.dk/oc.txt det er sådan set mest rettet til moderatorene her på siden.
og Godnat gutter

/Ash

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 01:22:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #40

Gid det så bare også var sådan...

-> #41

Salgsdelen og resten af forummet er "jeres". Oc.dk kan ikke drages til ansvar for ikke-fordelagtige handler som I måtte indgå. Det er - igen, som forummet - 100% jeres eget ansvar som brugere på siden.

Oc.dk kan på intet tidspunkt holde overblik og stille folk til regnskab for brudte aftaler. Igen, det er jer selv, som brugere, og ikke oc.dk der indgår handler med andre brugere.

Det du linker til, bør ikke møntes på moderatorerne, administrationen, men på brugerne. Et sådanne forsøg på at drage "os" til ansvar for jeres handler er dybest set ret så irrelevant.

En opfordring på omgangstone er ej heller tilegnet crew'et. Det er jer, som brugere, der holder og bestemmer tonen i diverse indlæg.

I særdeleshed køb-/salgsdelen...

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 07:49:25
Svar/Indlæg:
3346/81
#35 - Yep - I did that.

#41 - jeg er 100% enig med #42.

Jeg tror dog godt jeg ved hvad du mener, nemlig at vi skulle få smidt den tekst ned i introen til køb&salg.

Tomgun

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 08:58:40
Svar/Indlæg:
611/26
Grunden til at jeg oprettede denne tråd (glemte at søge om tilsvarende tråde :x ) er ikke fordi jeg er negativ på OC eller fordi jeg ikke har lyst til at hjælpe. Men for mig virker det lidt som om at de "unge" idag ikke gidder gå den lange vej som vi andre har gået for at komme hvor vi er. Det er ikke for at prøve at fortælle at nogle er bedre end andre, eller for at sige at det er sejt at have fundet ud af det meste selv.
Jeg vil hellere end gerne hjælpe folk - men der er en betingelse vædhæftet og den hedder hjælp til selvhjælp. På mig virker det som om at mange af de spørgsmål der bliver stillet er fordi at folk ikke gidder lede efter informationen.

"passer PC3200 til mit nye Athlon 64 board"

Kunne man måske have fundet det et sted før man spørger?

"Hvad er en god PSU"

Personen som stiller det spørgsmål må jo vide hvad PSU er forkortelsen for - men hvorfor ved han ikke at man kan læse om forskellige tests flere steder? mange forhandlere linker til den slags.

Måske skulle man skrive "har du prøvet på google med ordene: dit og dat" istedte for bare at spørge om de har prøvet på google. Mange skriver nemlig tilbage: "ja jeg har prøvet google men den fandt ikke noget"
Meget mystisk for jeg finder faktisk 90% af alt min information derinde.
Et ikke særligt teknisk spørgsmål er med sikkerhed blevet besvaret før på Google.
Men det er jo sikkert for besværligt når man bare kan skrive på OC:

"Er 1024MB ram bedre end 512MB?"
"Er man nød til at bruge kølepasta?"
"Jeg har formateret harddisken, hvorfor er mine data væk?"
"Hvad er en Intel Xeon?"
"Hvad er bedst? Antivirus eller firewall?"
"Hvordan sætter man 2 computere sammen"

osv osv.

Måske kunne man bruge 5 min på selv at finde svarene, for jeg er sikker på at de er derude ?:(

Men grunden til at denne tråd blev smidt op, var for at finde forslag til løsninger på alle disse problemer som er blevet nævnt :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 09:04:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #44

Den ændring du søger skal findes hos brugerne...

Det er "folks" holdning til informationssøgning der skal ændres. Og tro mig, du er ikke ene om at føle den samme frustration. Man skal tage imod nye og have overbærenhed med at de ikke ved alt.

... men det er sgu ingen undskyldning for ikke at bruge øverste etage :i ;)

(Bare lige for at slå det fast: Jeg er 99,9% enig med dig! 8))

NPI

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2004 09:38:08
Svar/Indlæg:
406/1
Nu har jeg først for nyligt registeret mig.. - men jeg har floater forumet i flere år. Jeg kan derfor kun give dig ret i at der er flere og flere simple spørgsmål som hvordan man skal installere win xp på en s-ata disk, hvad der er det bedste køb lige nu og her, etc. Men det er samtidigt min opfattelse at antallet af besøgende er vokset proportionalt. OC/H-T er gået fra at være en "lille" kerne af HC computer interesserede, til nu også at omfatte en hel masse nybegyndere som gerne vil vide lidt mere om deres hardware. At vi nu har en hel masse n00bs (som de kalder dem hos hardwareonline) i blandt os ser jeg ikke som et problem, men nærmere som et fremskridt da målet med dette forum, sidst jeg tjekkede, er at oplyse og hjælpe andre. Det er korrekt at de fleste ville kunne finde svar på deres spørgsmål ved at søge på google, men når store dele af medlemmerne ikke kender de rigtige fagord/termer for deres problem.
Jeg er doe nig i at det er sørgeligt nogle af disse ikke alt foroplyste hw nørder af og til giver sig til at udøve rådgivning igennem udokumentere postulater som, "det fås ikke bedre", "den oc'er helt vildt", men så er der jo ikke andet at gøre end tilføje lidt dokumentation til sit eget indlæg, vi kan jo dårligt indføre et warning system eller et manden-med-flest-posts-har-altid-ret system.
#0 så vidt jeg forstod på din post foreslår du at et par udvalgte sætter sig ned og skriver en vejledende indkøbsliste over hvilke stykker hardware der er anbefalelsesværdige, - fin idee, men jeg anser den for at være umulig i praksis, så stort er sidens crew heller ikke og jeg tvivler på at det er muligt at finde folk med tilstrækkelig kompetence og overskud i medlemsskaren. Som alternativ ku' man selvfølgelig sætte nogen faste links op til fx anandtech som jævnligt opdaterer deres købs guider.

Btw.. noget slog mig forleden dag da jeg var her inde. der er efterhånden nærmest påfaldende hvor dårligt award systemet virker.. jeg mener, hvad er meningen i at have "safe buy" og "best buy" awards, når anmelderskaren en gang omkring juletid 2002 holdt op med at uddele dem (hvor de førhen uddelte dem næsten konstant).

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 09:45:18
Svar/Indlæg:
3346/81
#44 - Hvis man giver en mand en fisk stiller man hans sult samme dag, hvis man lærer ham at fiske stiller han selv sin sult. Det er vel det der er essensen?

En af anledningerne til at sitets (overclocking.dk) brugere har skiftet karakter er måske at der er dobbelt på pr. måned som for et år siden - nemlig 200.000 mod tidligere 100.000? En "bagside" af medaljen?

Det synes jeg ikke at det er, men det er anderledes.

Jeg er dog helt enig med dig i at vi i højere grad skal yde hjælp til selvhjælp, end bare at servere det hele.

Tomgun

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 11:25:55
Svar/Indlæg:
2694/107
Citat fra Tomgun:

"#35 - Yep - I did that.

#41 - jeg er 100% enig med #42.

Jeg tror dog godt jeg ved hvad du mener, nemlig at vi skulle få smidt den tekst ned i introen til køb&salg.

Tomgun "

Det er der jeg vil hen med den tekst. nemlig at det skal være et krav at se den før man poster en tråd i salgsforummet. for det er godtnok ikke ofte jeg bruger penge der men aligevel kigger jeg da med og kommer også med små kommentarer hvis der bare står

diverse hardware.

Jeg sælger følgende hardware
bundkort socket A
CPU. passer til bundkort
ram. ved ikke hvor store
giv et bud.

for som i kan se er der jo ikke nogle der ved hvad der er der bliver solgt. men på den anden side. folk hopper det sikkert bare over istedet for at læse det.

/Ash

NPI

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2004 11:33:09
Svar/Indlæg:
406/1
#48... lyder da meget fint, men det er nok ikke det letteste at implementere uden folk bliver irriteret :l

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 11:43:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Ikke for at lyde nedslående, men man kunne et eller andet sted lige så godt have et kæmpebanner på forsiden. Hvorpå der stod

"Tænk før du skriver, og vid hvad du taler om"

eller bare "Tænk!".

;)

Men jeg er helt med på hvad du mener. Jeg ønsker også en forhøjning af de intellektuelle niveau på siden. Men der er nu en gang en stor spredning på skarene, så det tror jeg ikke vi kan ændre på.

Og med den udvikling som de små spirer lægger for dagen, tror jeg heller ikke at vi kommer til at se noget i den retning.

Det er blevet for "nemt" at spørge, og man er ikke dum hvis man bare slår øverste etage fra og spørger uden omtanke til højre og venstre...

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 12:18:00
Svar/Indlæg:
3943/44
Syntes at det var en god ide med en Søg før du opretter box
og man skal søge både på google og OC.dk

Syntes også at det var en god ide med flere regler, til de forskellige katagorier.

Syntes heller ikke at admins skal finde sig i noget brok, fra folk bare fordi de disabler deres tråde, med de samme spørgsmål som er blevet stillet 17 gange i løbet af ugen!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 12:22:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #51

Vi deaktiverer ikke en tråd fordi at spørgsmålet er stillet før.

Men en opfordring til generelt at bruge øverste etage og tænke lidt selvstændigt ville nok være på sin plads! :i ;)

bias_hjorth1

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2004 12:35:54
Svar/Indlæg:
93/3
Jeg undskylder men vi noobs skal da også have plads til at være her :D

0: Well said!

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 13:49:23
Svar/Indlæg:
3640/1231
Min ydmyge mening.

Om det går frem eller tilbage for OC vil jeg ikke argumentere for. De fleste kender min holdning :p

En del af det som går igen er at folk er trætte af at se de samme post igen og igen.
Jeg kan godt forstå jeres frustration, men tænk på hvis der KUN måtte postes nye topics.

Altså man kunne ikke skrive et indlæg hvis et lignende før havde været postet.
Så ville jeg blive chokeret hvis vi kunne runde 10 nye indlæg om dagen :x

Min pointe er:
Man kan ofte se på overskriften hvad det handler om, så hvis der står "Hvilken køler til 3.0 Prescott?" så kan man jo bare lade være med at klikke ind på den, hvis man mener der er blevet spurgt og svaret på det samme spørgsmål tidligere.

Der er masser af mennesker som intet problem har med at svare igen, og igen gøre en ny bruger glad.
Så lad dem som vil få glæden af at gøre det, og undgå at få kvaler ved selv at klikke ind på den ;)

Der er mange forskellige holdninger på OC.
Både hvad der er relevant og hvad der er Off Topic.

Hvis alle bare gør det de vil, så kan alle jo egentlig være glade.

Det kræver faktisk ikke ret meget, og man kan mere eller mindre få det som man vil herinde.

Og der er jo et eller andet ved siden i kan lide, for i kommer jo igen, og det eneste formål med siden er at give jer et sted i kan lide at være.

Så stop crying... BE HAAAAAPPYYYY :e :e :e

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2004 08:40:15
Svar/Indlæg:
839/19
Lige netop det jeg er stoppet med at gøre, jeg kigger listen på forsiden igennem for hvad der lyder interessant/relavant/hvad jeg kan svare på/hjælpe med eller på anden måde bruge.

Personligt kan jeg sige at det er meget sjældent at jeg kigger direkte i foraet, og derfor bliver "gamle" tråde (af mig) ikke set. Med "gamle" tråde mener jeg de tråde som ikke er på forsiden.
Og kommer der 2 tråde med hvilke køler til 3,0 presscot, så er der andre tråde som bliver puffet ud og ikke længere set - selvom at de kunne være meget mere relavante.

For mig set er det det samme som at oppe salgstråde, hvilket betyder at andre bliver skubbet væk - og ikke længere set.

/Kingu