hvad er reglerne for de 14 dags retur ret på

Diverse d.  03. november. 2004, skrevet af mikkelfrost
Vist: 300 gange.

mikkelfrost

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 22:17:48
Svar/Indlæg:
216/96
gælder de også hvis det er bestilings vare ??

jeg har bestil en bærebar hos ******* men de vil have en klasul på at hvis jeg sender den tilbage så skal de have 10 % af købsprisen for "spilt arbejde og løsdele de ikke kan sælge

er det lovligt ??

m

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 22:34:18
Svar/Indlæg:
688/32
kort svar=nej.

langt svar: Man kan IKKE lige meget hvad man gør komme uden om reglerne i købeloven. dvs. at skriver du under på den klausul ændrer det ikke din ret til at aflevere varen tilbage og få ALLE penge retur. Jeg vil dog ikke råde dig til at skrive under da det kan give nogle retsager hvis du gør. Fin dog et firma der ikke forsøger at bøje købeloven eller presse en forkert lov ned over hovedet på dig.

Ovenstående gælder self. KUN hvis du IKKE køber varen som beset. (Internet handel, postordre osv.)

Køber du den i en butik eller afhenter du selv varen så er den købt som beset og du kan derfor ikke kræve returret med mindre butikken åbenlyst skildrer med det. (gør de det er det en god ide at få underskrift fra sælger på det da de kan have pillet skildte ned hvis der bliver problemer)

Det er egentlig ret simpelt.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 22:42:15
Svar/Indlæg:
976/138
Smid en mail efter forbrugerstyrelsen!!!

Reglen siger for resten at du hvis du, som #1 siger, køber via internet eller postordre kan få alle dine penge retur (dog ikke fragtomkostninger) hvis varen vel og mærke kan sælges igen i original emballage osv. De kan altså godt tage noget af prisen hvis du for eksempel har ødelagt kassen eller sådan noget.

Hvis du for eksempel bestiller en banan og spiser det meste af den inden for de 14 dage og så bestemmer dig for at sende den retur fordi du ikke er tilfreds eller ikke fik hvad du forventede, kan de jo ikke så godt sælge den igen vel :D

Zimmermann

Overclocker
Tilføjet:
03-11-2004 23:21:56
Svar/Indlæg:
68/16
Hvis netbutikken har skræddersyet computeren til dig, kan du ikke få pengene tilbage - i dette tilfælde kan du så få 90% tilbage, men kun fordi butikken tilbyder det.

Hvis den er lavet i forvejen burde du kunne få alle dine penge tilbage, men tjek www.forbrug.dk - der kan du finde svar på ALT! ;)

mikkelfrost

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 23:24:54
Svar/Indlæg:
216/96
det der er humlen er det er en berebone hvor jeg selv vælger cpu.ram og hdd og de siger at de ikke kan sælge de løsdele igen hvis jeg sender den tilbage..

men det kan de ikke tillade sig at sige ??

M

ViperZ

Superbruger
Tilføjet:
03-11-2004 23:27:28
Svar/Indlæg:
850/23
Som #1 siger.... når det er "special" vare, gælder returretten ikke! Læs købeloven hvis du er i tvivl...!

Mere er der ikke at sige

Zimmermann

Overclocker
Tilføjet:
03-11-2004 23:27:50
Svar/Indlæg:
68/16
Som jeg siger i #3 kan du sandsynligvis ikke kræve 100% af beløbet tilbage.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 23:29:48
Svar/Indlæg:
1996/65
#1 .... det er ikke helt rigtigt, det du siger der ... det er faktisk lovligt at lave sådanne købs klausuler...

Købeloven gælder hvis der ikke er lavet nogen specifik aftale omkring købet ...

Men hvis han underskriver den omtalte klausul ... så gælder den som købsaftale ... og derved sætter den købeloven ud af kraft, på det/de områder hvor klausulen gælder ...

Såe hvis han ikke mener det er fair at butikken ikke giver ham alle pengene tilbage ... så skal han lade være med at underskrive klausulen ... og købe maskinen et andet sted ...

mikkelfrost

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 23:53:02
Svar/Indlæg:
216/96
har skrive og spurt FS så ser jeg lige hvad de siger :)

mikkelfrost

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2004 23:57:49
Svar/Indlæg:
216/96
nr 7:

jeg syntes der er fair hvis det var sådan at de dele jeg jeg selv har bedt om at få i skulle smide us bag efter og ikke kunne bruges når jeg har kikked lidt på dem men de kan godt bruges igen hvis det sker og det med 10% itil dækning det burde kun dække over de dele jeg selv har valgt at få sat i

M

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2004 08:46:40
Svar/Indlæg:
342/54
#7 Købeloven kan ikke fraviges negativt for forbrugeren uanset hvad der aftales. Reglen du henviser til kan kun bruges ved erhvervskøb hvor der er aftale frihed eller køb mellem private.

#3 Men som 3 siger, hvis det er en SPECIAL fremstillet vare er 14 dages returret ikke gældende. I dette tilfælde er det at kunne få 90% af købsprisen retur en SERVICE butikken tilbyder.

Man kan så diskuterer om en PC kan påståes at være special fremstillet fordi kunden selv har valgt RAM, CPU m.v.
For at afgøre dette vil det nok være nødvendigt at kontakte forbrugerklagenævnet, det er der formentlig ikke nogen på OC.dk der er i stand til juridisk at vurdere.

Nu kan jeg jo ikke se om du er bundet af dit køb. Du skriver "har bestilt" og lige efter "de vil have en klausul"
Jeg håber du har læst betingelserne inden du bestilte computeren, det er for trælst andet.

Kan du komme ud af købet så gør det, self. kun hvis de 14 dages returret er vigtig for dig.

Derefter kan du enten:
- Finde en forhandler der ikke har en sådan klausul
- Købe delene i løs vægt og sammel din PC selv(Med de risici det medfører for monteringsfejl)

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2004 12:50:44
Svar/Indlæg:
342/54
#9 Det er jo ikke bare omkostninger til ting der ikke direkte kan bruges igen. Det er omkostninger løn til de mennesker der skal håndtere:
1: at modtage pakken retur
2: at skille systemet ad igen
3: at pakke delene ind i "original indpakning"
4: at sælge delene igen. inklusiv pakning og forsendelse.

Så, i fald de er berettiget til det og har oplyst tydeligt om det kan jeg ikke se noget forkasteligt i det.

Spørgsmålet er dog om det kan tillade sig det når der samles en "special" computer, med relativt standardiseret indmad i.

Det var jo noget andet hvis du har skåret en rude ud specielt på din maskine, men fordi de smider et par stænger ram i mener jeg ikke det er "special-fremstillet".

Håber du vil poste resultatet af din kontakt til FS

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2004 14:06:32
Svar/Indlæg:
3943/44
Så kort sagt køb delene hver for sig, og saml den selv, så har du 14 dages returret