#7:
Ej ej... bit'sne er i denne sammenhæng noget helt andet end MB'sne. bit'sne beskriver hvor mange bits rammene kan overføre per clockslag. Hvor dine MB's er hvor meget der kan ligge på rammene.
Oftest kan en enkelt ramblock overføre 32bit per clocksslag. dvs. har man 2 ram-blokke på sit grafikkort er det oftest 64bit, 4 er oftest 128bit og 8 er oftest 256bit. (dette er en regel med mange undtagelser, da rammene sagtens kan lægges serielt, således at to eller flere ramblocke kører over den samme forbindelse) rammene kan derudover også være 16bit per stk. osv. Men BGA-ram er i alle de tilfælde jeg kender 32bit (de små kvadratiske ram) men kan stadig lægges serielt.
Når vi så snakker bit's i båndbredden, skal de forståes ligesom almindeligt ram kan køre i dual-channal. på grafikkort køre de næsten altid dual(64bit), quad(128bit), eller med octa forbindelser(256bit)
Når jeg så beskriver det som jeg gør, skal de følgende ram med forskellige bit-bredde have følgende frekvenser for at have samme båndbredde til rammene som 256bit:
350Mhz 256bit ram
700Mhz 128bit ram
1400Mhz 64 bit ram
regne-stykket ser således ud:
(350Mhz * 2 DDR * 256bit) / (8 * 1024) = 21,875 GB/s
;) Håber det er forståeligt!