Burde jeg vælge Linux ?

Diverse d.  11. november. 2004, skrevet af Lemming
Vist: 857 gange.

Lemming

Overclocker
Tilføjet:
11-11-2004 18:47:48
Svar/Indlæg:
48/14
Hey :)

Ville lige høre om her er nogle erfarne Linux-brugere ? ?:(
Kunne nemlig godt tænke mig at have Linux. Men kan det betale sig ? Jeg bruger mest min computer til Internet, MSN og skolearbejde. Hvis jeg skulle have Linux, hvilken version skulle det så være ? Nu er det heller ikke fordi jeg har SÅ meget forstand på computere !

Jeffrey

Superbruger
Tilføjet:
11-11-2004 19:06:58
Svar/Indlæg:
50/3

Hvis du ikke bruger din maskine ret meget, til at spille på, så kunne det måske godt betale sig...

Det er jo gratis, så du sparer licens pengene... :)
Og der findes en masse forskellige programmer til Linux, som kan klarer MSN ...

og til skolearbejde er der OpenOffice.. et rigtig godt alternativ til Ms office... og det findes også til windows endda... :)

Jeg ville anbefale den meget brugervenlige Mandrake ... :)
Der kan læses mere på http://www.mandrakelinux.com/

//Jeffrey// *På vej ud af døren*

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 19:54:31
Svar/Indlæg:
3943/44
Evt. ubunto -
www.ubuntu-linux.org

Eller
Xandros
www.Xandros.com

Begge er utroligt nemme at installere, faktisk nemmere end windows!

Ubunto er gratis og benytter Gnome desktoppen,

Xandros er næsten gratis, det koster penge hvis man vil brænde med over 4 speed, og vis man vil bruge wine (hvilket ikke skulle være nødvenligt, på en skole com) Syntes dog at det er lidt noget fuck!
En anden fordel ved Xandros er at den bruger KDE desktoppen (det er min holdning)

Syntes at du skal prøve med ubunto og se om det virker! (det gør det nemlig ikke altid). Også se om at du kan finde ud af at bruge Gnome desktoppen.

Der er self lidt arbejde med at skifte styresystem, i både ubuntu og Xandros er der et program til at downloade opdateringer og tilføjelser til systemet, som f.eks. ordbøger og programmer, bare ind i programmet og søg, og man kan finde langt de fleste af de programmer man kunne få brug for, så henter programmet det over internettet og installerer det!
Nemmere kan det ikke blive!

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 19:57:14
Svar/Indlæg:
3943/44
Btw. så er gnome ikke så svær at finde udaf men kde minder mest om windows!

og syntes at nogle af de administrationsværktøjer man har i kde er bedre end dem i gnome (men har ikke brugt gnome i 2 år!)

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 20:21:52
Svar/Indlæg:
1287/32
Jeg er helt enig med Jeffrey og vil også anbefale Mandrake. Den er mindst ligeså let at installere og konfigurere som windows og inkluderer mange lækre sager som fx OpenOffice, GIMP(Billedebehandlings program ala photoshop), tre forskellige browsere (Mozilla, Conqeur(stavehat) og Epiphany), Nogle simple spil (De fleste med pingvinen tux som hovedperson :p) og meget mere...
EDIT: Vil lige tilføje Ximan Evolution til listen over medfølgende programmer. Det er en mail klient fuldt på højde med outlook :)

OpenOffice er i øvrigt fuldt kompatibelt med word hvilket vil sige at det både kan åbne og gemme dokumenter i word format.

Når du installerer linux er der flere forskellige GIU'er (Graphic User Interface) at velge imellem. Det to mest brugte er GNOME og KDE. KDE ligner mest på windows mens GNOME er MacOS inspireret. Personligt foretrekker jeg GNOME, men det er en smags sag.

En del OpenGL baserede spil vil faktisk også køre på linux men desverre er det op til folkene på www.winehq.com at få DirectX spil til at køre (hvis de nogen sinde lykkes) da Microsoft sansynligvis ikke kommer til at lansere DirectX i en linuxudgave med det første :l

Selvom Mandrake har den bedste hardware understøttelse og detektion af alle linux distroer er den et stykke fra at komme op på windows niveau. Det kan derfor ikke udelukkes at du vil få problemer med at få visse hardware enheder til at fungere, men for det meste vil det installere sig uden problemer :)

Så alt i alt vil jeg klart anbefale linux til en med dine behov... Du kan få et fuldt funktionelt operativ system som inkluderer alle de programmer du nogen sinde vil få brug for og samtidigt benytte det 100% gratis mens du holder dig på den rigtige side af loven. Dog vil jeg opfordre til at man melder sig ind i mandrake club, køber en betalings udgave af linux eller donerer nogle penge da det er det som holder OpenSource udviklingen og kampen imod Microsofts monopolstatus oppe...

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 20:25:25
Svar/Indlæg:
830/15
Gnome er faktisk blevet nogenlunde "voksen" nu, jeg er selv KDE mand hvis det står mellem de 2 - men da gnome følger med Ubuntu gav jeg det en chance og det gør det faktisk nogenlunde hæderligt nu.

Jeg er dog mere til blackbox, enlightenment eller lign. når det kommer til stykket :)

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 20:27:49
Svar/Indlæg:
830/15
Lige mht. mandrake så synes jeg det er shitdårligt, en dist. som f.eks Slackware er 10 gange nemmere at arbejde med i mit hovede :) Slackware var iøvrigt "min" første dist. :)

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 22:03:13
Svar/Indlæg:
658/48
Jeg ville gå efter Fedora Core 2.... nemt at vedligeholde og nemt at sætte op (:

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 22:42:12
Svar/Indlæg:
839/19
Fedora Core 3 er udkommet, så det ville være dumt at vælge core 2.

#0 Ikke for at skælde ud, men linux har ikke meget med "PC hardware diverse" at gøre.

SuSE, Mandrake, Fedora vil være mit umidelbare valg, til en begynder distro.
Hvis du ikke rigtig kender til linux så prøv knoppix, den kan boote fra cd-rom drevet og så har du et virkende system som ikke laver om på dit nuværende system. Knoppix kan også installeres, selvom at mange har problemer da den laver nogle ting mere besværligt end nødvendigt.

Jeg vil nu mene at linux har en generel bedre understyttelse af hardware end windows har. De fleste linux distributioner kan skaffes i mere end en version, til forskellige arkitekture, og har et mere bredt spektrum af hardware. Ok, de wireless netkort som sidder i mange Centrino baserede bærbare er ikke så godt understøttet..

/Kingu

vest

Superbruger
Tilføjet:
11-11-2004 23:07:22
Svar/Indlæg:
258/72
Mandrake er meget nemtat arbejde med.
Men læs lidt på det.
www.linuxiso.org kan du hente næsten alt.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 23:24:18
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg syntes at mandrake sutter!, og siger det samme om fedora!

Mest på grund af pakke formatet RPM (lige til at lukke op og skide i!)
Kørte med fedore (da core 1 var moderne!) var nødt til at starte i single user mode (text mode) før jeg kunne installere mine programmer!, og første gang jeg installerede det, kunne jeg fint installere de programmer jeg ville!, så formaterede jeg og lavede en installation magen til så manglede der lige pludseligt nogele pakker!

Ville helt klart gå efter ubuntu som jeg også skrev tidligere!

#4 Du kunne betale for WineX så skulle langt de fleste DirectX spil virke på linux!

Hvis i ikke har opdaget det så er jeg en stor fortaler for linux. Regner med at skifte windows næsten fuldstændigt ud når jeg flytter hjemme fra til sommer! (og får noget ordenligt inet!)

linux skulle blive meget mere udbrædt i 2005, siger eksperterne!

Zirax83

Superbruger
Tilføjet:
11-11-2004 23:29:05
Svar/Indlæg:
73/8
Når du er ny i Linux verdenen ville jeg helt klart os gøre som #9 siger. Hent Dappix (dansk udgave) fra www.sslug.dk og brænd den på en cd og boot op med den i. Det er read only version dvs, den ik skriver noget på harddisken men alligevel sætter den alting automatisk op. Så kan du se om det er noget for dig.
Held og lykke med det

_-//KaNe oUt\\-_

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 23:38:11
Svar/Indlæg:
1996/65
Mandrake linux ... er et af de bedre begynder programmer ... hvis man ikke gider læse en lang manual for at kunne finde ud af det ...

Selv ved jeg ikke meget om linux (har haft det instaleret et par gang, men intet seriøst) ... men køre da lige nu debian, med gnome ...

Det er dejligt nemt når man kender de mest nødvendige komandoer ... (så som apt-get) ... :D

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2004 23:46:04
Svar/Indlæg:
839/19
Den eneste grund til at jeg ikke vil anbefale debian til en som ikke har rørt linux før, er fordi at er noget sværer at installere. Det er jo ikke så automatiseret som mandrake, fedora og suse.
Ubuntu er som knoppix og dappix bygget på debian, og for Ubuntus vedkomne har den den nye debian installer, med automatisk hw detection.

Betale for WineX? Man kunne da også bare hente sourcen, compile det selv - det kunne man da sidst jeg kiggede.

/Kingu

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 00:01:17
Svar/Indlæg:
4337/121
#0 Du kan finde alt hvad du har brug for her www.nordicos.org siden er lavet med henblik på at få folk til at bruge OpenSource og personligt syntes jeg den er helt kanon

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 01:42:19
Svar/Indlæg:
1996/65
#14 ... ja jeg anfaler heller ikke manden at gå i gang med debian ... ihvertfald ikke uden at have været forbi www.debianguiden.dk og læse en hel del ...

Kender ikke lige til Ubuntu ... Men hvis det er i stil med knoppix ...og debian ... så kan jeg da kun tro at det er godt ...

Det skal dog lige siges at det eneste jeg skulle vide for at instalere debian (fra scratch) på min SATA harddisk ... var apt-get kommandoerne, og hvilke programmer som skulle instaleres... og så klarede internet forbindelsen resten ...

Og hvis man bare skal instalere på en IDE disk ... så vil jeg mene at man uden problemer kan instalere debian uden at vide særlig meget om linux ...

Lemming

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2004 08:01:21
Svar/Indlæg:
48/14
Kunne godt tænke mig at have Mandrakelinux.
Hvilke minimumskrav skal man have for at køre det ?
Og er det noget jeg kan downloade fra internettet, eller ? ?:(

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 09:52:08
Svar/Indlæg:
3943/44
Ubuntu er baseret på Debian! - men skal installeres på harddisken!

Wine er gratis! Det er wineX ikke (nu hedder den Cedega) se www.transgaming.com for mere information!

speedii

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2004 13:24:52
Svar/Indlæg:
5/1
jeg ville gå efter debian... kræver lidt i starten men meget stabil og rigtig god og nem brugergrænseflade

Lemming

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2004 14:48:56
Svar/Indlæg:
48/14
Hvad med det her ?:
www.xpde.com ??

Der er så meget at vælge imellem. Hvad ville den perfekte-linux version være, for en 13-årig dreng ? Det skal være nemt, sikkert, effektivt, og flot design :)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 17:31:01
Svar/Indlæg:
839/19
WineX / Cedega er OpenSource, og derfor er sourcekoden frit tilgængelig. Vil man have en prækompileret version skal man betale for den.

Nu har jeg ikke lige sat mig ind i xpde, og hvad man mener er flot design er absolut en smags sag.
Men ubuntu vil jeg mene er et fint valg, og det skulle være rimligt til at gå til. Vælger du gnome desktoppen så kan du hente themes, og jeg har sådan set fundet et som minder om xp's baby tema..
freshmeat har masser af temaer så der kan du lige kigge forbi
http://themes.freshmeat.net/

/Kingu

Lemming

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2004 19:34:35
Svar/Indlæg:
48/14
Njae. Kan bare godt lide at ting ser lidt smarte ud ;)
Er Linux-versioner generelt hurtigere end Windows ??
Synes f.eks det går meget langsommere med Xp, end med 2000 :l

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
12-11-2004 21:40:29
Svar/Indlæg:
1016/19
#22 Linux er generelt væsentligt mere effektivt i sin omgang med system-ressourcer end Windows. En middelmådig Windows-maskine vil i reglen sparke r.v med Linux på. Men skal du game, så kan selv Linux altså ikke lave et MX400 om til et 6800GT. Så også i Linux-verdenen hænger pris og hastighed sammen.

Det er i øvrigt smart at gå efter Nvidia, hvis man har planer om på et tidspunkt at prøve Linux. ATI's Linux-driver er skod....

BiRdX

Elitebruger
Tilføjet:
13-11-2004 00:48:11
Svar/Indlæg:
302/71
jeg holder med #16...

jeg er windowsbruger, men har prøvet Knoppix og er kommet til den konklussion at hvis jeg en dag skal gå fra til windows til andet, er knoppix helt klart det første OS som kommer på tale... Det er meget nemt at bruge, er gratis, indeholder både internet program og tekstbehandlingen OpenOffice, som helt klart kan måle sig med M$ office. Men igen, så er det smag og behag.... Jeg mener bare Knoppix er godt for begyndere og newbs som mig :p

Lemming

Overclocker
Tilføjet:
13-11-2004 18:55:23
Svar/Indlæg:
48/14
SuSE ?
Dappix ?
Mandrake ?

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2004 22:10:55
Svar/Indlæg:
3943/44
#21 du har ret med hensyn til wineX, (undrede mig også lidt over at de måtte tage penge for software baseret på Wine) men har fundet ud af at det kun virker (perfekt) til 8 spil!

MADZ

Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2004 22:31:29
Svar/Indlæg:
2602/173
Mener jeg har hørt at Linux er mere stabilt/mindre fejl end i windows? :)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
17-11-2004 23:10:31
Svar/Indlæg:
1016/19
#25 Mandrake, Fedora, Ubuntu, SuSE (Novel) er alle ok for begyndere. Det er bare at snuppe en (kig her www.distrowatch.org ). Dappix er - som sit forbillede Knoppix - en særlig Linux som ikke skal installeres på harddisken. De kører fra en CD.

#27 Det er relativt. Linux inderholder jo også utallige muligheder for at justere, tweake og patche, f.eks. så man kan presse sin hardware til det yderste. Og hvis man bevæger sig til grænsen, kan man sagtens sende sit Linux-system i dørken nøjagtigt som ved Windowse.

Men et standard Linux-system kører i reglen til man slukker det eller el-værket løber tør for strøm, hvad der så end måtte ske først. Hvis et program går ned med en fejl, går det kun ud over selve programmet - Linux går ikke med ned. Det gælder også selvom man skulle crashe hele desktoppen. I modsætning til Windows hvor GUI'en er en del af systemet, så er Linux desktoppen blot et program.

Men Windows har jo i øvrigt haft Crash Protection (tm) siden Win-95, så det går naturligvis heller aldrig ned... :e

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2004 08:50:13
Svar/Indlæg:
3943/44
Man skal passe på med linux, Root (admin) har rettigheder til meget mere end i windows, han kan f.eks. slette system filer mens de er i brug!

Linux sviner ikke så meget med resurcerne!
Doom 3 Win sys req:
1.5 GHz or XP 1500+
384MB RAM
+ Gfx som kan trække det!

Doom 3 linux sys req.
Pentium III, 1Ghz
256Mb RAM
+ Lyd + Gfx som kan trække det!

Tror sku jeg vil hjem og installere D3 på min linux partion! burde kunne score nogle fps!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 20:17:58
Svar/Indlæg:
10398/435
hehe, et lille *bump*....

sidder og skal installe noget linux.. Mandrake 10.1 vil ikke ind, den hænger med sort skærm efter jeg kan trykke F1 eller Enter. jeg har prøvet "vgalo" og "linux" som install modes..

nu vil jeg ha noget debian.. hvor mange cd'er skal jeg hente? alle 7 eller kan jeg nøjes med nogle andre?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 20:20:26
Svar/Indlæg:
10398/435
og hvorfor hedder det i386 og ikke i586?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 20:26:57
Svar/Indlæg:
1287/32
#30 Jeg er lige nu igang med at teste den debianbaserede distro Ubuntu ( www.ubuntulinux.org ). Og intil videre er jeg vildt begejstret... Så den kan klart anbefales :)

Hvis du vil have Debian vil jeg anbefale dig at downloade et web install image hvor du kan velge kun at installere de pakker du har brug for. Disse pakker installers derefter direkte. Så behøver du ikke at downloade alle 7 cd'er

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 20:35:23
Svar/Indlæg:
10398/435
okay.. kan ubunto webinstalle?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 20:47:08
Svar/Indlæg:
10398/435
ang. ubunto, skal jeg ta' den til 64bit cpu, eller bare den almindelige? jeg kunne nemli forestille mig at den til 64bit stadig var i et tidligt stadie?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2005 21:15:42
Svar/Indlæg:
1287/32
#33 Den ene cd du downloader indeholder basissytemet og programmer som OpenOffice, Gimp, Firefox osv... Efter installation kan du så downloade flere pakker.

#34 Jeg tror ikke der er nogen funktionsmessig forskeld på 32 og 64 bit udgaverne. Bortset fra at 64bit udgaven kan udnytte 64bit instruktionerne i din cpu.

niels31

Overclocker
Tilføjet:
15-02-2005 21:53:03
Svar/Indlæg:
68/54
Undskyld jeg bryder ind i tråden!!!

Men kan Linux snakke sammen med Win Xp? Jeg kunne godt finde på at skifte, hvis det kan.... Kan i skrive til min mail? nielsniels243@hotmail.com

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 01:00:10
Svar/Indlæg:
10398/435
jeps... linux er stadig crap. ligesom for 4 år siden.. ville hellere ha' Windows 3.11.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 01:01:55
Svar/Indlæg:
1287/32
#37 øhh... Hvad får dig til at konkludere det?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 01:10:32
Svar/Indlæg:
10398/435
at jeg prøvede linux for 4 år siden og jeg prøvede linux i dag...

Mandrake: "Enter to install" loadede lidt og hang (ikke lockup)
ved F3: stoppede den ved VIA PCI Fix-up...

Ubunto: fejl dér fejl her... kan ikke installe kernel.. crappede i alle de millioner af updates (103mb = mere end XP med SP2!) crappede i xserver..

Debian: installering var ikke så gal som forventet.. men tak en omgang alligevel.. der et altid det med at lave user, fremfor root.. what is up with that? lignede redhat som det var for 4 år siden.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 01:30:22
Svar/Indlæg:
1996/65
#36 ...Hvis du med komunikere mener, om linux kan finde ud af netværk ... så ja ... Email, Web, FTP, Windows fildeling, p2p netværker og Instant Messengerers ...

Det kræver bare at man har de rigtige programmer instaleret ... :i

Ubuntu er en udemærket disto ... som foresten også kan hentes i en LiveCD udgave ... så man ikke behøver instalere linux på maskinen ...

#37 ..... Hvad får dig til at ville køre Windows 3.11 ... jeg spørger bare ... linux idag er mindst 20 gange mere brugerevenlig end det var for 4 år siden ... der er sket et stort fremskridt på Hardware detekterings området blandt andet ... så nu behøver man faktisk ikke vide en skid om sin egen computer for at få det til at virke ...

dog skal man stadig under alle omstændigheder gide sætte sig ind i hvordan styresystemet fungere ... Da der er en verden til forskel imellem linux og windows ... ligesom at der også er imellem Windows og Mac OS ...

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 01:30:34
Svar/Indlæg:
1287/32
Jeg vil starte med at sige at jeg har installeret linux på en lang rekker forskellige platforme Inkl. K6 233, PII350mhz/440BX, P4 1,5/815, 2x Barton 2500+/NF2-400U, p4-M1,8/845MP, P4 2,4/875P Dette har været med mange forskellige distroer som Redhat, Mandrake, Debian og Ubuntu. På INGEN af de nyere systemer havde jeg nogle prolemer som har noget at gøre med genkendelse af hw. De ældre var lidt mere problematiske men jeg fik installeret det hele til sidst.

Jeg har lige installeret ubuntu på min klap. Det hele kører som smurt... Inkl ting som WLAN

Hvorfor du oplever så mange problemer er svært at sige. Det virker underligt at linux plutselig skulle have dårlig understøttelse af hw. Specielt med tanke på at mine erfaringer viser at det på ældre systemer er betydeligt sværer at få installeret alt hwen.

Er du sikker på at dit OC er helt stabilt? Linux er nemlig ekstremt følsom over for ustabil HW og de problemer du nævner ligener meget på det jeg oplever ved for meget oc.Så prøv at clock ned til default for at se om det hjælper.

Valgte du 64-bit udgaven? Det kunne jo være denne var nødvendig for amd64?

De updates kan fravelges. Desuden er størrelsen ikke stor iforhold til alle de programmer der inkluderes i de fleste linux distros.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 01:39:53
Svar/Indlæg:
1287/32
#36 Jeps... Som #40 siger kan de fint samarbejde om de fleste ting. Det eneste punkt hvor du kan opleve problemer er hvis du ønsker at lese din NTFS windows disk fra linux og omvendt. Linux har kun lese tilgang til NTFS. Skrivetilgang skulle være muligt, dog kun på et expirimentielt stadie. Da micrsosft (skaberen af NTFS), som bekendt, har det med at holde info om sine værker tet indtil sig vil det nok tage et stykke tid før vi får problemfri skrivetilgang. Dog har jeg aldrig fundet ud af hvordan denne skrivetilgang aktiveres?

At win kommer til at understøtte EXT3 kan du glemme alt om. Micro..... (kan ikke isige det navn) :00

Derfor vil jeg foreslå at du opretter en FAT partion som du kan bruge til at overføre data imellem din windows og linux isntallation.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
16-02-2005 07:10:35
Svar/Indlæg:
2309/846
Svaret på dit indledende spørgsmål er naturligvis et rungende NEEEEEJ DU SKAL IKKE VÆLGE LINUX.......hvis du er almindelig dødelig windowsbruger så hold dig langt væk.
Linux er genialt til servere/netværksopgaver men det voldstinker som desktopplatform. Hvis du f.eks vil ændre skærmopløsningen så beregn venligst et par dage med at pløje dig igennem et utal af forumindlæg og newbieguides for at hitte ud af hvordan.
Jeg kan give dig et hav af eksempler på almindelige windowsfunktioner som bare ikke fungerer eller findes i linux, eller som er så omstændige at du brækker dig.
Jeg har IHÆRDIGT forsøgt med både Dappix, RedHat, Mandrake og Suse, og resultatet er det samme hver gang.
Efter et par dage sidder man ved sin Windowsbox og surfer efter svar på hvorfor man ikke kan få sin fine gratis software til at virke.
( HædrHædr...nu har jeg da vist fået hele Linux Communitiet på nakken. ) Det er MIN erfaring, og den skal da selvfølgelig ikke stå i vejen for at du undersøger Linux's muligheder. Man kan lave en såkaldt Dual Boot installation med både Windows og Linux, det er ikke så svært at have med at gøre. Men jeg garanterer at du havner tilbage i Windows efter kort tid; Linux Desktops er simpelthen for trælse.

CerB

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 07:57:05
Svar/Indlæg:
392/18
Hvis jeg skulle have Linux, hvilken version skulle det så være ? Nu er det heller ikke fordi jeg har SÅ meget forstand på computere

Derfor nej

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 09:13:04
Svar/Indlæg:
1881/217

Hvis det er at du er i tvivl, så prøv Knoppix, du downloader den, brænder den ud på en skive og starter den op.

Knoppix installeres nemlig ikke på harddisken, men afvikles direkte fra CD´en, så du ikke sletter din Windows på din harddisk (Note, den er ikke ligeså hurtig som en rigtig Linux installation da den afvikles fra CD´en)

Hvis du derefter finder ud af, at Linux er noget for dig, ville de bedste valg derefter være SuSE Personal 9,1 og Red Hats Fedora Core 3.

Så vidt jeg ved koster Mandrake penge og ligeledes gør Linspire og Coral Xandros.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2005 17:34:39
Svar/Indlæg:
1287/32
#45 Mandrake koster intet :) og der findes også Live cder med Ubuntu og Mandrake

#43 Lyder som det er lenge siden du har prøvet linux?
For at ændre skærmopløsning: Compuer -> System configuratiion -> Skærmopløsning ;)

Linux kan løse ALLE normale desktop opgaver ligeså godt som win. Det eneste sted det stadig halter bagefter er til spil fordi spilproducenterne ikke gidder udvikle til sådan en lille platform

Hvis man ikke kan finde software:
http://linuxshop.ru/linuxbegin...

Jeg kunne også godt tenke mig at du nevnte eksempler på de win funktioner som du mener ikke findes/fungerer under linux.

btw. Kik lige på #0's dato ;)

Silent

Skribent
Tilføjet:
16-02-2005 17:58:33
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #0
Hvis du køber Alt Om Data særnummer i denne måned, får du en kode så du kan købe en Suse Linux 9,2 Professional for 549,- (Normal pris 725,-)

http://www.linuxshoppen.dk/aod...

Ellers kan du hente friske ISO Images her->
FTP: ftp.sunet.se

ftp.orst.edu
user/pass anonymous

Stoned_Badger

Superbruger
Tilføjet:
16-02-2005 18:46:59
Svar/Indlæg:
894/36
folk siger "Windows er lagg og bug fyldt!"

jeg siger "Baah what ever jeg kan godt lide Vinddåser! " :e

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
17-02-2005 21:25:47
Svar/Indlæg:
2309/846
Helt ærligt drenge og piger..........
Hvordan en i h......... kan i sidde og anbefale en 13 årig dreng, der indledningsvis fortæller at han ikke har specielt meget forstand på PC'er, at han BARE skal gå i gang med Linux. SKAM JER !!! x(

Hør nu her Jonas. Hvis det er en maskine du skal bruge til MSN, Skolearbejde ( hvilket system bruger din skole ) og surfing, så hold dig til Windows XP, og skid på hvad folk siger af mere eller mindre grimme ting om Bill Gates og hans imperium. Fakta er at Windows XP virker upåklageligt og altid, og hvis du har et antivirusprogram installeret så er du i rimelig sikkerhed for de grimme fyre på nettet.

Og i øvrigt findes der jo Open Source Software der kan køre på windows også, hvis du vil have billige alternativer til Office mm.

Linux desktops er for hardcore nørder ( og jeg er selv nørd ) der elsker at bruge timer på deres lille lækre Linux-Box med at kompilere systemkerner og andet software så det passer præcis til deres setup. Man skal have samme forhold til sin PC som Gollum har til ringen - "my precious" - for at gå i gang med et Linux/Unix system.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
17-02-2005 21:28:20
Svar/Indlæg:
2309/846
Helt ærligt drenge og piger..........
Hvordan en i h......... kan i sidde og anbefale en 13 årig dreng, der indledningsvis fortæller at han ikke har specielt meget forstand på PC'er, at han BARE skal gå i gang med Linux. SKAM JER !!! x(

Hør nu her Jonas. Hvis det er en maskine du skal bruge til MSN, Skolearbejde ( hvilket system bruger din skole ) og surfing, så hold dig til Windows XP, og skid på hvad folk siger af mere eller mindre grimme ting om Bill Gates og hans imperium. Fakta er at Windows XP virker upåklageligt og altid, og hvis du har et antivirusprogram installeret så er du i rimelig sikkerhed for de grimme fyre på nettet.

Og i øvrigt findes der jo Open Source Software der kan køre på windows også, hvis du vil have billige alternativer til Office mm.

Linux desktops er for hardcore nørder ( og jeg er selv nørd ) der elsker at bruge timer på deres lille lækre Linux-Box med at kompilere systemkerner og andet software så det passer præcis til deres setup. Man skal have samme forhold til sin PC som Gollum har til ringen - "my precious" - for at gå i gang med et Linux/Unix system.

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2005 00:03:12
Svar/Indlæg:
1287/32
First of all: Brug ikke F5 på oc.dk ;)

Sekcond: Jeg kan følge dig lidt af vejen og jeg indrømmer at chancen for at win installerer uden probs og finder al hardwaren uden problemer er større end med linux. Simpethen grundet bedre hw understøttelse. Dette skyltes nok primært at hw producenterne ikke er så gode til at slippe nok information om deres produkter så der kan udvikles drivere til dem. Eksempelvis har Canon nægtet både at lave Linux drivere og release nok information til at disse kan udvikles af 3. part.

Hvis linux installerer uden probs, finder al hwen osv vil jeg påstå at der er mindre arbejde med at opsette en linux maskine end en windows maskine. Software til alle de formål #0 nevner er inkluderet i langt de fleste distros. Dette inkluderer Open Office, (Gaim, aMSN, Kopete), (Mozilla, Mozilla firefox, Ephiphany(Gnome), Konqueror(KDE)). Disse medfølger og fungerer "out of the box" altså uden noget behov for tilpasning/installation af nogen art.

Ved din påstand om at Linux som desktop OS er for nørder står jeg fulstendig af. At compile en kærne selv og opbygge oset fra bunden er helt klart for de harcore. Men mange linux distroer idag (Specielt de komercielle) henvender sig direkte imod hjemmebrugere. Og jeg mener de opfylder denne målgruppes begov mindst ligså godt som windows.

Og når vi nu taler om Bill Gates. Hvem er det der lige har truet med at flytte alle Navisions medarbejdere hvis ikke EU gennemfører deres patentdiriktiv der har portentiale til at knuse alt der hedder open source og gratis software :o.

Hvis diriktivet indføres vil giganterne innenfor softwareudviklning sidde tilbage UDEN KONKURRENCE hvilket imo vil føre til en katastrofal udvikling. De vil kunne settet priserne så højt de vil, alle de gode gratis alternativer som OpenOffice, The GIMP, Firefox vil ophøre med at ekistere og nyudviklingen vil stoppe fulstendig op.

Eksemplet på betydningen og nødvendigheden af konurrence som jeg gentagene gange hiver frem er IE. Efter en mere eller mindre forandringsløs periode fra og med IE 4 inkluderede SP2 (efter sigende, kunne aldrig drømme om at installere sådan noget l*rt selv ;)) lige plutseligt en popupblocker fordi firefox begyndte at ånde ie i nakken.

Heldigvis ejes de fleste af patenterne af firmaer som traditionelt kan anses for værende linux vennelige men ms ejer stadig en del. Og tager man deres, på det seneste, defensive strategi der har ført til en funktionsmessig stilstand i udviklingen siden win 2k/IE 4(Longhiorn ser, efter udeladelsen af WinFS, heller ikke ud til at byde på det store) i betrakning må man regne med at ms vil gøre alt for at begrense konurrenters udvikling.

Jeg håber dog inderligt at EU's seneste dom over ms hvor de krever at ms åbner mere op og udgiver information om deres standarder. Selvom jeg tvivler :(.

Effekten af ms lukkethed ses allerede idag over alt. Tag fx et problem jeg sidder med lige nu. Jeg er bundet til at køre med Windows på min server fordi jeg i sin tid valgte NTFS. Og da der ikke findes noget officielt info om ntfs fra ms side er det op til nogle ivrige udviklere at udrede NTFS filsystemet, finde ud hvordan det er opbygget samt at kode en driver der tilader lese og skrivetilgang. Intil videre er kun lesetilgangen ferdigudviklet.

Ms offices formater er også lukkede, hvilket fører til at Open Office udviklerne, ud fra den samme fremgangsmåde som linux-ntfs udviklerne heller ikke kan garantere at open office kan lese skrive til ms office formater uden problemer som data korruption.

Lukketheden omkring Windows kærne er også med til at gøre livet svært for linux udviklerne. Tag projekter som Wine, CrossoverOffice og Cadega.

Ud fra dette vil jeg mene at er er al mulig grund til at vi, som forbrugere gør alt vi kan for at opnå en 50/50 fordeling mellem windows og linux. For så tror jeg virkelig vi vil mærke de gavnlige effekter af konkurrence. Software/Hardware producenterne udvikle programmer/drivere til både windows og linux.

Jeg mener at Linux idag har nået en grad af modenhed hvor det er klart til at overtage makedet. Det eneste vi mangler nu er at få sw/hw udviklerne med på projektet så fok har et reelt valg og ikke bliver bundet fordi de har brug for et program der kun understøttes af et bestemt os.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
18-02-2005 09:49:34
Svar/Indlæg:
2309/846
OOOOPS..jeg er lidt utålmodig...der kom vist lidt flere svar end beregnet...SORRY :r

#52 du har da så evigt ret, forudsat at #0 KUN skal bruge den til de nævnte ting - men i virkelighedens verden kommer der jo et tidspunkt hvor man også gerne lige vil spille lidt spil, noget der er RET svært at få til at fungere på Linux, og fortæl ham lige hvor mange gange man som USER får beskeden, at det program man prøver at benytte er ejet af ROOT og skal have tilladelse herfra - hvilket igen kræver et konsol og en semikrypteret tekstkommando med minimum 42 tegn.
Prøv at installere en RedHat og få den til at brænde en CD som USER, jeg har da sjældent spildt så meget tid. Linux er LANGT fra modent til at overtage markedet, alene fordi der ikke er en fælles standard for hvordan man bygger sådan et system op - de enkelte Linux distroer er jo ikke engang kompatible med hinanden - hvad sker der den dag Jonas vil installere et nyt program han har set, på sin LinuxBox ? lad os håbe han kan RPM'me sig ud af det, og at der ikke er Library dependencies der er gået fløjten, for det er lige DER man får problemer - og det er disse problemer man slipper for i Windows.

Og når du siger at det eneste vi mangler er at SW/HW udviklerne hopper med på vognen, så understreger det jo bare min pointe.

Jeg bruger selv en Suse på min filserver, og det fungerer fremragende, men jeg kan kun drømme om den dag hvor jeg tør bruge det som Desktop, dertil er Linux ALT for omstændigt.