First of all: Brug ikke F5 på oc.dk ;)
Sekcond: Jeg kan følge dig lidt af vejen og jeg indrømmer at chancen for at win installerer uden probs og finder al hardwaren uden problemer er større end med linux. Simpethen grundet bedre hw understøttelse. Dette skyltes nok primært at hw producenterne ikke er så gode til at slippe nok information om deres produkter så der kan udvikles drivere til dem. Eksempelvis har Canon nægtet både at lave Linux drivere og release nok information til at disse kan udvikles af 3. part.
Hvis linux installerer uden probs, finder al hwen osv vil jeg påstå at der er mindre arbejde med at opsette en linux maskine end en windows maskine. Software til alle de formål #0 nevner er inkluderet i langt de fleste distros. Dette inkluderer Open Office, (Gaim, aMSN, Kopete), (Mozilla, Mozilla firefox, Ephiphany(Gnome), Konqueror(KDE)). Disse medfølger og fungerer "out of the box" altså uden noget behov for tilpasning/installation af nogen art.
Ved din påstand om at Linux som desktop OS er for nørder står jeg fulstendig af. At compile en kærne selv og opbygge oset fra bunden er helt klart for de harcore. Men mange linux distroer idag (Specielt de komercielle) henvender sig direkte imod hjemmebrugere. Og jeg mener de opfylder denne målgruppes begov mindst ligså godt som windows.
Og når vi nu taler om Bill Gates. Hvem er det der lige har truet med at flytte alle Navisions medarbejdere hvis ikke EU gennemfører deres patentdiriktiv der har portentiale til at knuse alt der hedder open source og gratis software :o.
Hvis diriktivet indføres vil giganterne innenfor softwareudviklning sidde tilbage UDEN KONKURRENCE hvilket imo vil føre til en katastrofal udvikling. De vil kunne settet priserne så højt de vil, alle de gode gratis alternativer som OpenOffice, The GIMP, Firefox vil ophøre med at ekistere og nyudviklingen vil stoppe fulstendig op.
Eksemplet på betydningen og nødvendigheden af konurrence som jeg gentagene gange hiver frem er IE. Efter en mere eller mindre forandringsløs periode fra og med IE 4 inkluderede SP2 (efter sigende, kunne aldrig drømme om at installere sådan noget l*rt selv ;)) lige plutseligt en popupblocker fordi firefox begyndte at ånde ie i nakken.
Heldigvis ejes de fleste af patenterne af firmaer som traditionelt kan anses for værende linux vennelige men ms ejer stadig en del. Og tager man deres, på det seneste, defensive strategi der har ført til en funktionsmessig stilstand i udviklingen siden win 2k/IE 4(Longhiorn ser, efter udeladelsen af WinFS, heller ikke ud til at byde på det store) i betrakning må man regne med at ms vil gøre alt for at begrense konurrenters udvikling.
Jeg håber dog inderligt at EU's seneste dom over ms hvor de krever at ms åbner mere op og udgiver information om deres standarder. Selvom jeg tvivler :(.
Effekten af ms lukkethed ses allerede idag over alt. Tag fx et problem jeg sidder med lige nu. Jeg er bundet til at køre med Windows på min server fordi jeg i sin tid valgte NTFS. Og da der ikke findes noget officielt info om ntfs fra ms side er det op til nogle ivrige udviklere at udrede NTFS filsystemet, finde ud hvordan det er opbygget samt at kode en driver der tilader lese og skrivetilgang. Intil videre er kun lesetilgangen ferdigudviklet.
Ms offices formater er også lukkede, hvilket fører til at Open Office udviklerne, ud fra den samme fremgangsmåde som linux-ntfs udviklerne heller ikke kan garantere at open office kan lese skrive til ms office formater uden problemer som data korruption.
Lukketheden omkring Windows kærne er også med til at gøre livet svært for linux udviklerne. Tag projekter som Wine, CrossoverOffice og Cadega.
Ud fra dette vil jeg mene at er er al mulig grund til at vi, som forbrugere gør alt vi kan for at opnå en 50/50 fordeling mellem windows og linux. For så tror jeg virkelig vi vil mærke de gavnlige effekter af konkurrence. Software/Hardware producenterne udvikle programmer/drivere til både windows og linux.
Jeg mener at Linux idag har nået en grad af modenhed hvor det er klart til at overtage makedet. Det eneste vi mangler nu er at få sw/hw udviklerne med på projektet så fok har et reelt valg og ikke bliver bundet fordi de har brug for et program der kun understøttes af et bestemt os.