optimal vandblanding

Vandkøling d.  12. november. 2004, skrevet af GrafLe
Vist: 797 gange.

GrafLe
 
Superbruger
Tilføjet:
12-11-2004 07:07:21
Svar/Indlæg:
91/46
hvis jeg skal blande min vandblanding til mit h20køling selv... hvordan vil den mest optimale procentsammensætning så se ud... ?

Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 07:10:27
Svar/Indlæg:
6052/189
hvis vi snakker blandingen mellem vand og antikorrosion-middel, så hedder det vel 95% vand, 5% anti-middel.

*btw* Efter du har svaret på en tråd / oprettet en, skal du lige ud på forsiden en gang, ellers dobbelt-poster den svaret / tråden når du bruger opdater :)



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 07:30:26
Svar/Indlæg:
1455/78
1 & 2# DVS ingen brug af F5 ;)



Nugit
 
Superbruger
Tilføjet:
12-11-2004 08:06:10
Svar/Indlæg:
274/19
Har du aluminium i dit loop eller er det bare kobber/messing?



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 08:12:33
Svar/Indlæg:
1604/60
Den optimale blanding involvere 95% vand 5% kølevæske ( Antikorrosion) samt én teske fuld Atimon pr liter, så kommer der aldrig alger i det heller.
Man skal ikke blive forledt til at tro det hjælper med mere kølemiddel i vandet, det er nemlig ret dårligt til at transportere varme...




NoNameNoFame
 
Superbruger
Tilføjet:
12-11-2004 09:55:33
Svar/Indlæg:
156/19
#4
Mener du atamon? som man bruger når man sylter?. Hvis man bruger autokølevædske skulle det ikke være nødvendigt, med stats garanti er der ikke nogen alger der overlever i det.




Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2004 10:39:59
Svar/Indlæg:
1604/60
#5 Ja self er det Atamon sry :r

Har bare før haft en 5% blanding som der gik Alger i selvom der var UV-lys i kabi, så derfor begynte jeg med at bruge lidt Atamon, og siden har der ikke været problemer, hverken med alger eller oxidering af kobber osv. :)



MadsBundgas
 
Overclocker
Tilføjet:
12-11-2004 11:23:19
Svar/Indlæg:
55/19
Men altså, HELT fra bunden, HVa skal jeg så komme i, for at der ikke sker korrision, ingen alger, og uv lys? hvad er det bedste til dette? altså navnet på produktet, vil gerne ha så slangerne lyser blåt eller grønt. Har 2 uv rør i, i forvejen.



Whistler
 
Superbruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:12:15
Svar/Indlæg:
207/0
køb noget coolanol, det bruges til racer biler det har en ret god lede evne, du skal nok bestille det fra udlandet hvis du ønsker optimal, varme overførelse, samt du kan køre rent med det.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:37:23
Svar/Indlæg:
2664/97
Hmm.. Deminiraliseret vand, noget korrisionsmiddel også lidt atamon som Wise guy siger. så vil jeg tro den er der.

korrisionsmiddel: Der kan du bare bruge 5-10% kølervæske. Det er oki..



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:48:57
Svar/Indlæg:
1293/104
Hvordan i alverden kommer der alger i et lukket system, som er påfyldt helt rent destilleret/demineraliseret vand ?:( Det er jo fysisk umuligt at skabe liv ud af ingenting :i



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:55:06
Svar/Indlæg:
2664/97
10# der er jo nok noget i, ellers ville er ikk komme alger vel. destilleret vand burde de rikk komme noget i, men bruger man kun deminiraliseret vand så kan der jo sagtens.



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:00:25
Svar/Indlæg:
1293/104
Hvor skulle de alger komme fra ? Der er da ikke alger i demineraliseret vand. Det er levende væsner.



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:02:11
Svar/Indlæg:
1293/104
Hvor skulle de alger komme fra ? Der er da ikke alger i demineraliseret vand. Hvis beholderen er åben, er der selvfølgelig en mulighed. Men ikke i et lukket system. Der kommer jo heller ikke alger ud af vandhanen, vel ?



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:05:28
Svar/Indlæg:
2664/97
FIDDOO# deminiraliseret vand = INGEN mineraler. mineraler, og ikke bakterier.. det vil sige mineralerne er fjernet, men der kan stadig dannes alger, ligesom der kan af det vand du får ud af din vandhane.

Vil man sikre sig mest muligt, skal man koge sit deminiraliserede vand, og alligevel tilsætte noget alge hæmmene væske af en art.



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:13:12
Svar/Indlæg:
1293/104
Der kan ikke komme alger ud af det vand du tapper fra din hane, ej heller fra demineraliseret vand. Det er noget sludder. Tag et syltetøjsglas, fyld det med demineraliseret vand, sæt låg på så det er tæt, og lad det stå i 10 år. Der er med garanti ingen alger. Alger er levende væsner, hvad skulle de leve af ? Kommer der alger i vandet er det udefra kommende. Altså en "forurening" af vandet. I et akvarie kan der dannes alger, da der er planter samt livsbetingelser for alger.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:14:56
Svar/Indlæg:
2664/97
15# nå oki, men kan du så ikke overbevise alle de alger os med vandkøling har. For de ved det sku ikk..



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:15:31
Svar/Indlæg:
2651/179
I et systemet kommer vandet i berøring med:

Luft
Slanger
Kobber / Alu
Pumpen der må da være noget inden i.

Mon det evt. Kunne være derfor ? :)
Men ja. Postevandet kommer vel også igennem noget kobber.

-->#16

:)



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:21:49
Svar/Indlæg:
1293/104
Der er ikke nogen af de ting du nævner som indeholder alger. Borset fra at luften kan være "smittebærer" .Så taler vi om en "forurening" udefra. Der er IKKE alger i hverken destilleret eller demineraliseret vand. Har man sin beholder åben i en stue med mange planter, er der selvfølgelig risiko for alger, på et eller andet tidspunkt. Men er systemet lukket og tæt, kommer der IKKE alger i.

Men derfor sker der jo ikke noget ved at gardere sig med algefjerner eller lignende :)



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:23:30
Svar/Indlæg:
1293/104
Iøvrigt behøver vandledninger til postevand ikke at være af kobber. Primært er det galvaniserede rør. Eller plast eller kobber.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:24:12
Svar/Indlæg:
2664/97
18# kommer lige i tanke om en ting.. Lige så snart Demiiraliseret vand kommer i kontak med luften, sker der et eller andet, også er det ikke så rent mere, og det er derfor der kan komme alger i.

Ellers PM Tumgun hvis du vil have en teknisk forklaring på det, mener han har godt forstand på det nemlig.



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 17:32:43
Svar/Indlæg:
1293/104
Så skal du være usædvanlig uheldig hvis du får alger ved at hælde væske på. Alger lever IKKE i luften, men i vandet ! Der kan være tale om "forurening" fra eventuelle stueplanter, intet andet. Der kan være tale om plantesporer i luften, som vil kunne forurene vandet. Får de rette livsbetingelser, vil der med tiden kunne dannes alger.

Fakta er at hverken destilleret eller demineraliseret vand indeholder alger.

Vil afslutningvis sige at jeg har brugt et par år af mit liv til at uddanne mig inden for bl.a. mikrobiologi, så det er ikke rent vrøvl jeg kommer med.

Iøvrigt skal vi heller ikke bruge #0´s tråd til dette. Så jeg afslutter hermed og takker for en hyggelig debat :)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 19:48:41
Svar/Indlæg:
3346/81
#20/21 - well, formålet med destilleret vand er at slippe af med organisk materiale (Kulstofforbindelser af forskellig karakter) - det fremstiller man på basis af demineraliseret vand - hvor de inorganiske forbindelser er fjernede.

Fortæl mig så lige hvorfor de ikke skulle belive reintroducerede i systemet - fordi slanger, kølehoveder, radiatorer etc. er s'gu da ihvertfald ikke fremstillet, eller håndteret med henblik på at undgå alger eller mikro-organismer -> de er smækfulde af dem, og det er de små pølsefingre der samler det s'gu også - så det kan vel ikke være en gåde hvor mikroorganismer - der i disse kredse populært refereres til som alger - kommer fra?

Når det så påstås at der ikke er alger i vandet der kommer ud af hanen, er det en sandhed med modifikationer - alger nej, men mikroorganismer er der fandme mange af - og da de er organisk materiale, er de altså også foder for f.eks. alger, og dermed vækst.

Prøv lige at slå op i drikkevandsdirektivet og kig på hvad de mikrobiologiske grænser er........... og slå så op i den europæiske Pharmacopea under Aqua ad Injectibilia (Water for Injection) og se hvad de tillader 🙂

Der er masser af guf for mikroorganismer og alger i de små vandsystemer - så uden en eller anden form for additiv er risikoen for vækst særdeles stor - specielt da det er kombineret med en ideel vandtemperatur for vækst.

Ergo er jeg nok mere enig med #20 end #21.

Kommentarer er yderst velkomne - vi kan allesammen kun lære af vores fælles know how.

Tomgun



balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 20:00:46
Svar/Indlæg:
367/3
En demineralisering er altså ikke nogen steril process. Det er indlysende at der ikke er mikro organismer i destilleret vand, men det er altså ikke det samme.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 20:04:58
Svar/Indlæg:
3346/81
#23 - Det er nemlig rigtig ja, men der kommer skisme nemt mikro organismer i destilleret vand - specielt i det miljø vi hælder det op/over/håndterer det i.

Tomgun



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 20:07:58
Svar/Indlæg:
1293/104
Du blander tingene sammen ! Alger og mikroorganismer er 2 ting. Mikrober findes overalt. Der vil selvfølgelig komme sådan i et vandsystem, lukket eller ej, specielt når man piller med sine fingre. Det har du HELT ret i. Det "snask" som måske dannes, er "blot" bakteriekolonier og har absolut INTET med alger at gøre. Alger er en PLANTEART . Der er ikke, og har ALDRIG været, alger i hverken destilleret eller demineraliseret vand som man køber. Der kan ALDRIG komme alger i et system, medmindre der er sket en forurening. Og den vil være svær at lave, da man normalt ikke render rundt med alger på fingrene. Der vil altid ske en forurening af mikrober, når man rører ved tingene. Dette kan kun undgås ved at sterillisere tingene bagefte (autoklavering) , hvilket nok vil være lidt voldsomt. Vækst af mikrober i et vandsystem til pc, vil naturligt kunne forekomme, men har stadig INTET med alger at gøre.

Pas på ikke at blande tingene sammen. Det er 2 forskellige ting !

Iøvrig håber jeg ikke du har alger i dit drikkevand, da alger kan være særdeles giftige ! Tænk på de problemer limfjorden har haft pga. alger, samt de advarsler der bliver udsendt til badene gæster efterhånden hver sommer.

Alger i drikkevandet: NEJ !! Mikrober: Ja i massevis ! Det er en af grundene til at jeg har en brønd i baghaven, som er lukket. Den er fundet uegnet til drikkevand, pga. for højt indhold af coli.

" Kommentarer er yderst velkomne - vi kan allesammen kun lære af vores fælles know how." Det har du HELT ret i :)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 20:34:15
Svar/Indlæg:
3346/81
#25 - "så det kan vel ikke være en gåde hvor mikroorganismer - der i disse kredse populært refereres til som <B>alger</B> - kommer fra?"

Og læs så lige hvad det er jeg skriver inden du harcellerer og trykker på CapsLock tasten 🙂 ->

"Når det så påstås at der ikke er alger i vandet der kommer ud af hanen, er det en sandhed med modifikationer - alger nej, men mikroorganismer er der fandme mange af - og da de er organisk materiale, er de altså også foder for f.eks. alger, og dermed vækst.


Lad mig derimod citere Wijdeveld - fra Aseteks HP:

a)

It seems I've to write a new article ... on the difference between algea and bacteria Let's summarize it for now by saying bacteria break down organic matter (preferably with oxygen) and algea produce organic matter by growing on dissolved carbon (like (bi)carbonate) and are mostly limited in their growth by nutrients (N and P) and light.

So, preventing bacterial growth is something quite different from preventing algea growth. I use silverchloride for killing bacteria, but that's not the same as pure silver (the solubility of pure silver is quite low). So, you might try it for algea, but no guaranties that it works from here ,
Use destilled water (almost nutrient free, possible some N) and don't put a light source directly above the water (I'm not sure about UV light, but you'll be taking a risk) and you should be fine. My reservoir is still clear after 6 months.

b)

Back on the topic of algae!
Just a quick explanation if and how algae can grow inside your watercooling setup. Algae are producers of organic matter since they are able to ‘transform’ anorganic compounds to organic matter in the presence of light. Without going into detail how that process work it is useful to look at a very simplified formula of organic matter (in this case a sugar):

C6H12O6

As you can see, this can be derives from simple C, H and O. From these three elements C is the hardest to come by (shouldn’t be present in distilled water). BUT we forget that the water is in contact with the atmosphere and therefore with CO2:

CO2(g) + H2O(aq) => H2CO3(aq)

At PH 6-9 the most common speciation is CH2O3(aq) => HCO3-(aq) + H+(aq)

So, all mayor elements are there. What is missing? Algae need some trace elements, and phosphorus and nitrogen are the most important ones. While the exact ratio between all these elements (Redfield ratio) is somewhat variable, a for algae usable ratio is:

Molar ratio of C:N:P = 106:16:1

Nitrogen is present in air (over 80% of it), but not in a directly usable form. BUT blue-green algae are able to reduce atmospheric nitrogen to ammonia (nitrogen fixation)! So, we now have C & N and are only lacking P!

While there shouldn’t be any P in the water, some small contamination of the used water of some atmospheric deposition in time could add a little P. Since P is only needed in very limited amounts (see the Redfield ratio), this could lead to algae growth.

What can be done about it:
- use of anti algae; there are different options
1) use of active chloride (Chlorine)
2) use of algaecide like a cupper sulfate salt
3) unsuitable living conditions like extremely low or high pH
- BEST WAY: avoid light in the visible spectrum. Visible light is the primary power source for growth!!!
- use of ‘real’ UV lamps; some algae are sensitive to ultra violet light. But be careful and use a case window which filters this out since UV can be harmful to humans.

As stated, the primary cause of algae growth is some small P pollution in combination with large amounts of available energy (case lights). Turn of the case-lights if you’re not at a LAN party or don’t want to show off and the algae problem will be reduced.

[EDIT] Look what I found:

"UV absorbing additive for use in UV transmitting (UVT ... A dye, pigment or phospor is desired, that can convert light of either 400 nm to light of 430-500 nm ... "

So using a case light with an UV additive in your water introducing both visible light and P!!!

c)

Two things:
1) When you boil water the main an organic 'coating' of your block, Calcium will precipitate as CaCO3 (calcite or as we call it here in Holland 'kettle stone') in your boiler. If you don't boil your water this process will occur in your setup and preferably at the hottest place (the water block)
2) While anti-algae is good for killing most algae on the short run, you still have bacterial activity and in the longer run algae will return since the anti-algae stuff will break down. By boiling the water you kill most bacteria and algae in the first place and there will be less 'seeding' material for when the anti-algae becomes less effective.

This is a very simplistic view on the carbonate chemistry but I think you get the picture. It is always better to use de-ionized/demi-water in the first place.

Så der er fortsat delte meninger om hvorvidt der forekommer alger eller ej, men jeg er helt enig med dig i at mikroorganismer ofte fejlagtigt refereres til som alger, jf. min indledning.

Tomgun

Hele tråden kan findes her:
http://forum.vapochill.com/sho...



Jam
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 20:50:46
Svar/Indlæg:
976/138
LOL

Alt den tekst for at finde ud af at alger og mikroorganismer ikke er det samme, og at mikroorganismerne ofte kaldes alger i sammenhæng med vandkøling (som tomgun siger).

Skal vi ikke bare alle sammen blive enige om at kalde både mikroorganismer og alger for "snask", så er der ingen der behøver at skrive så meget i fremtiden :p



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:18:21
Svar/Indlæg:
1293/104
Artiklen er fin. Den gengiver og forfiner blot hvad jeg har sagt. Bakterier (mikrober) og alger er 2 ting. Begge kan forekomme i et vandsystem. Dette har jeg heller ikke benægtet. Men mest sandsynligt er bakteriekolonier . Desuden er det stadig vigtigt at kalde en spade for en spade, og en skovl for en skovl. Ellers bliver det håbløst at blive enige om noget.

Som artiklen også nævner, kan en forurening ske når man samler det. Derfor kan der forebygges med forskellige midler, hvilket nok også er nødvendigt. En gennemskyldning med klorvand, når systemet er samlet, kunne være en forebygelse. Dette forudsætter selvfølgelig at kobberet kan tåle dette, hvilket jeg ikke er klar over.

Desuden har der været postuleret at destilleret/demineraliseret vand skulle indeholde alger. Det er noget sludder. Jeg vil ikke udelukke at der kan være bakterier. For at undgå dette skulle fabrikanterne sterilisere (autoklavere) vandet inden det bliver fyldt på flaske. Jeg er ikke bekendt med om det bliver gjort.

Jeg mener vi skal stoppe debatten nu. Mener heller ikke vi kan være bekendt at "spamme" #0´s tråd.

Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg selv går over på vand i løbet af ugen. Det er bl.a. derfor jeg læser disse tråde om vandkøling. Jeg har jo også brug for at lære en gang i mellem ;)

Mvh.



Fiddoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:22:42
Svar/Indlæg:
1293/104
#27: Det er da så hyggeligt at skrive sammen, en gang imellem ;)
Tomgun. Tak for debatten og din seriøsitet :)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:47:50
Svar/Indlæg:
3346/81
#29 - lige over - også til balder (#23).

Jeg synes så ikke at vi spammer #0 tråd, fordi vi stadig holder til emnet, men never mind.

Tomgun