flow

Vandkøling d.  14. november. 2004, skrevet af kasper2
Vist: 419 gange.

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 15:57:54
Svar/Indlæg:
996/49
hej

kan det godt passe at min eheim 1048 ikke kan trække det?

pumpen er i bunden og radi er i toppen i min high tower.

det er fordi der jeg havde det hele i samme højde var der meget mere flow

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:02:05
Svar/Indlæg:
2664/97
også en gang til..??

hvad er "det"

du må lige beskrive hvad dit vandkøling består af og hvad du mener, kan ikk helt forstår det du har skrevet der ;)

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:04:36
Svar/Indlæg:
996/49
jeg har:
Ehiem 1048
AquaComputer Cuplex a64
Aqua CoolerKit radiator
DangerDen Gfx Blok

men flowet er ikke særlig stor, hvad kan der være galt?

er det nemmere og forstå?:)

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:07:46
Svar/Indlæg:
2664/97
lidt bedre ja ;) har du tjekket der ikke er knæk på slangerne nogle steder? og at dine kølehoveder/radiator ikke er helt tilstoppet med alger eller andet snask.

det der står sidst i 0# er det.. at du har haft det sidene i samme højde før hvor der var mere flow?
i så fald sidder det på samme måde, eller hvad har du lavet om siden sidste opstilling.

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:13:44
Svar/Indlæg:
996/49
der er ikke nogle knæk på slangerne.

ja før lagde det bare på gulvet, der var der meget mere flow, men nu hvor det er kommet ind i kabinettet er der kommet mindre flow.

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:15:18
Svar/Indlæg:
235/13
først grundlæggende nej det kan ikke passe på det system som du beskriver.
Du beskriver det som et lukket system, (uden resovoir) hvilket udelukker faktoren "løftehøjde"på din pumpe... som er flow.

Det der sikkert er galt er at du har monteret din radi i toppen, og dermed har problemer med at lufte den helt ud.
Desuden er flow sekundært
(kom så med jeres ramaskrig og lade os gentage diskussionen fra sidst :00 )
Når man taler om vandkøling.

Doktor Torque anbefaler dig at afmontere dit "vandlæg" og sikre dig at der absolut INGEN luft er i systemet (ryste vende dreje etc.)
og slutteligt som #3 skriver ingen knækkede slanger.

held og lykke.

Nu kommer der en farlig masse post´s om at flow ER alfa og omega i et vand kølings anlæg.. bare vent og se :p

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:15:57
Svar/Indlæg:
2664/97
4# Der er altså også forskel på om det ligger på gulvet, eller er sat op ind ei computeren. Jeg har selv CPU, NB, RESERVOIR og RADIATOR og en 1048 pumpe, og mit flow er også meget lille, men hvad gør det? Der er ikk nogen forskel på om man har et lille elller et vild stort flow.

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:18:31
Svar/Indlæg:
996/49
oki, det er da bare i vinkel så:) hehe takker

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:19:39
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg kan huske Sajmon snakke noget om at flow egentlig ikke betyder specielt meget så længe man ikke kommer under 100L / min. Det kan være jeg husker forkert, men er ret sikker.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 16:23:38
Svar/Indlæg:
2664/97
8# 600L/t Det er stadig en del, og det er jeg langt under, så det må være 100L/t du mener, eller hva? en 1048 pumpe kan max give 600L/t og ligeså snart man putter noget på så falder ens flow mærkbart altså..

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 19:31:42
Svar/Indlæg:
3346/81
#9 - yep og 90° bøjninger bidrager også til at reducere flowet - men jeg har f.eks. smidt 7 af slagsen i systemet, og mine temps har ikke ændret sig af den grund - min opfattelse er klart at jeg har forskellige temps om jeg dyrker konvektion som Dr. Torque eller jeg har et flow - men man kan altså mishandle de flowværdier ganske groft og alligevel opnå den ønskede OC.

Det er også tæt på at være ligegyldigt om man kører 12 eller 7V på blæserne.

Så i relation til performance målt i graders Celsius og antal MHz der kan OCes så skal man da mindst have smidt mere end 5°C væk før end det har nogen betydning overhovedet.

Tomgun

The

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:18:04
Svar/Indlæg:
2651/179
Fjernvarmen er fyldt med 90 graders bøjninger. Over det hele faktisk.

balder

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:26:22
Svar/Indlæg:
367/3
Der er heller ikke noget rasende voldsomt flow i sådanne systemer.

Men uanset hvad folk så tror, så er løftehøjde ikke elimineret fordi der er tale om et lukket system.

Jo flere knæk der er på slagerne, jo større tryktab vil det afstedkomme. Og da pumpens ydelse (pumpekarakteristikken) er afhængig af de tryktab den skal overvinde er det helt naturligt at dens ydelse falder når man indsætter mange 90graders "knæk".

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:26:42
Svar/Indlæg:
1762/36
Hvad er der med den Ehiem 1048 pumpe?
Er den så meget bedre en de andre siden alle næsten der har vand har en?

NoNameNoFame

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:33:15
Svar/Indlæg:
156/19
Enig i det med flow og blæserhastighed, men man kan ikke sige at fordi det er et lukket system, at man sætter løftehøjde ud af kraft. Vi har jo stadig en forholdsvis kraftig ting kaldet tyndekraft, så "løftet" fra pumpe til højeste sted vandet skal passere, vil stadig have en indvirknng på ydeevnen.

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:39:34
Svar/Indlæg:
597/39
#14 Det bliver vel udlignet når vandet løber ned fra højeste punkt igen. Eller hva'?

NoNameNoFame

Superbruger
Tilføjet:
14-11-2004 23:44:29
Svar/Indlæg:
156/19
halllo, i har lige opfundet evighedsmaskinen!!!
tænk jer nu godt og grundigt om inden i fiser ned på patentkontoret og anmelder den.
:e :e

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 23:58:59
Svar/Indlæg:
1548/24
Går ud fra de fleste her inde fra ved at man godt kan få vand til selv at løbe over kanten på en skål eller lign, hvis bare at udmundningen af slangen er under vandspejlet...

Det er her tyngde kraften der "trækker" vandet, det samme gør sig gældende i et normalt, vandkølesystem og det opvejer den kraft der skal til at "løfte" vandet... Det er så teorien, I praksis er det dog nok en anden sag hvor der er noget vi ikke har taget højde for...

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 08:37:33
Svar/Indlæg:
2664/97
FFS til jer der stadig siger at i et lukket system er der stadig mere flow..

Fair.. så kom hjem til mig, så skal vi lave nogle målinger med mit system. Først prøver vi hvor jeg har det helt lukket, et lukket system, også tager vi hvor jeg kører med åbent reservoir så ser vi forskellen. ja, meget lille. det er hvad jeg kan konkludere om åbne/lukkede systemer. Så selvom ens system er lukket får man sku ikk et bedre flow fordi alt udligner alt..

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2004 12:02:34
Svar/Indlæg:
235/13
OT:on
Læs de nederste 2 linier i #5 :e hvad sagde jeg?? OT:off

#12, 17 Mfl.
Tjaa vi har alle diskuteret dette emne til hudløshed her på OC.dk
Og stadigvæk er der ingen der er kommet med en forklaring på deres postulat, andet end "sådan er det bare"

men faktum er altså at løfter du i et lukket system en vandsøjle på 20m VIL du også have et fald på 20m dvs at vandet har et tryk lige før pumpen (forudsat den står på 0m) på 20m vandsøjle.
Og lige bag ved pumpen ligeledes et tryk på 20m vandsøjle.
Disse to tryk udligner, hvor meget i så end ikke vil være ved det, hinanden. da der på vendepunktet i 20m højde, vil være et vacuum (det modsatte af tryk) på 20 vandsøjle

jeg har prøvet med min hydror L20, at sætte en vandslange på 7m på og fylde den med vand, starte pumpen og løfte den op, ved hjælp af snoren i en flagstang til ca 3,5m og pumpen kørte vandet rundt med STØRSTE fornøjelse.

Til evighedsmaskinisterne..... :00
i teorien vil vandet flyde når først det er sat i gang. MEN!

Der blev allerede i de første spæde dage af evighedsmaskinens
udtænkelse, fastslået at man ikke kunne bruge vand, alene på den baggrund at vand slider afsindigt meget på sine omgivelser.
Se blot klipper, de bliver slidt ned på "ingen tid" (relativt) af vand
Derfor bliver alle ansøgninger om patent på evighedsmaskiner der indeholder vand, eller andre flydende ting som olie etc.
afvist på det grundlag alene!!!

Trods det, står der ved en privat virksomhed i spanien det hvad der må betegnes som det tætteste man er kommet på en evigheds maskine, nemlig en tank med vand der bliver varmet op af solenergi, som forddamper og fortættes i toppen af tanken ,som så løber ned igennem et rør og driver en propel/turbine der driver et ur. med rubin/keramik lejer det har kørt over 40 år nu, uden nogen indblanding af nogen art. andet end at stille uret i ny og næ.

Vand/noget flydende, er det eneste element der ikke kan godkendes i en evigheds maskine, men samtidigt det eneste der har potentiale til at blive en evighedsmaskine. et paradoks der er velkendt!

DISCLAIMER:
Indlæg der ikke indeholder fornuftige forklaringer/spørgsmål/teorier
ang. vand, løftehøjde,evighedsmaskiner vil blive ignoreret af undertegnede (as if u´d give a flying rat´s ass)
:e

/TorQue

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 18:56:30
Svar/Indlæg:
3346/81
#21 - hvis der er to ens væskesøjler, så har vi i princippet det samme som to forbundne kar? OK i et lukket system er de så forbundne i toppen.

Hvad sker der så? Ikke en skid, fordi de modsat rettede kræfter ophæver hinanden - altså sker der først noget når der tilføres energi i form af en pumpe.

Det der så kan føre til diverse forskelle er antallet af bøjninger/kølehoveder/radiatorer på vej op og ned - det vil selvfølgelig medføre en difference der skal overvindes = energiforbrug = pumpe.

Så vi er vel enige så langt - perpetuum mobile vil jeg lade andre om.

Tomgun

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 18:58:40
Svar/Indlæg:
458/22
#20 det er ikke definationen på et lukket og åbent system, begge slange ender er under vand.
Et åbent system er f.eks. at sætte sin pumpe på gulvet ved siden af sin bong (ikke den man ryger af), lade pumpen pumpe vand ind i computeren og lade vandet fosse ud i en 1m høj bongkøler, SÅ har du et åbent system da der ikke er 1m slange på vej ned igen til at udligne trykket.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 20:37:41
Svar/Indlæg:
3346/81
#23 - Jep, og så skal der energi (i form af en pumpe) til at løfte det op i toppen af bongkøleren igen, og pumpen har ikke noget positivt tilløb, andet end den højde vandet har i bunden af bongen.

Tomgun