Problemfyldt ny PC

Diverse d.  14. november. 2004, skrevet af wuggawugga
Vist: 225 gange.

wuggawugga

Overclocker
Tilføjet:
14-11-2004 18:25:36
Svar/Indlæg:
9/4
Hej allesammen. Jeg kunne rigtigt godt bruge noget hjælp med det her, for det er ved at drive mig til vanvid.

Jeg har lige(nok ca. en måned siden nu) købt en ny maskine som er bygget op således:

Lian-Li PC-V1000 Kabinet
Chill Innovation CP-510A Strømforsyning
ASUS A8V Deluxe WiFi Bundkort
Athlon64 3500+ CPU
4x512 MB GeIL Ultra PC3200 Dual channel RAM
Sapphire Radeon 9800 PRO med Zalman ZM80HD-HP køleprofil + blæser
SAMSUNG SP1614C 160 GB SATA Harddisk
NEC 3500A DVD brænder

Jeg har haft en række problemer med mit setup, og det har ikke altid været helt forudsigeligt.

Det første problem er, at skærmen under opstart er helt fyldt med flimrende skrammel og monitoren brokker sig over ugyldige scan frekvenser. Ud over at jeg ikke kan se hvad der foregår, ser det ellers ud til at windows start godt nok op i baggrunden. Problemet opstår kun første gang jeg tænder maskinen efter at den har været slukket i længere tid.

Herudover har Ramtest fortalt mig at min RAM var dårlig. Jeg gik ind på GeIL's hjemmeside og læste at jeg bare skulle give rammen lidt mere strøm. Det gjorde jeg så, og nu brokker Ramtest sig ikke mere.

Desuden har jeg haft store problemer med at kommer til at spille på min nye maskine. I starten kunne jeg ikke rigtigt spille noget som helst uden at min maskine crashede. Nogle gang med en blå skærm, andre gange fryser den bare, og den kan også finde på bare at genstarte. Dette problem har jeg vistnok også været i stand til at løse med drivere og BIOS settings. Mine spil har i hvertfald virket fint i en uge eller to.

Jeg har haft skidtet til at køre fint. Nogle af mine problemer blev 'løst' ved at give grafikkortet og rammen lidt mere strøm. Jeg har også installeret nye drivere, gamle drivere, opdateret min BIOS, sat mine settings til hvad der skulle være sikkert og slået alle ubrugte onboard features fra.

Men nu er den sq gal igen. Alle mine spil fryser/crasher(Doom 3 virker af en eller anden grund fint) og grafikkortet sender stadig skrammel ud når jeg tænder maskinen første gang. Og for at det ikke skal være nok, vil windows ikke længere kendes ved min DVD brænder.

Er der nogle af jer der kan komme med et bud på hvad der er galt? Jeg går ud fra at jeg har et eller andet hardware problem, eftersom grafikkortet stadig ikke er med når jeg starter op.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
14-11-2004 18:28:03
Svar/Indlæg:
14079/622
Hmm.. defekt bundkort måske ? :o

The

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 18:37:57
Svar/Indlæg:
2651/179
Grunden til at grafikkortet ikke er med under opstart er:

I bios er den sat til at pci grafikkortene skal have billede under opstart.

Sæt et pci grafikkort i og gå ind i bios under opstart, og skift instillinger fra agp til pci.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 19:16:37
Svar/Indlæg:
4657/53
prøv og tag 1 gb ram ud.
dine ram er sikkert DS ram . og jeg tror ikke at den kan køre med 4 stænger DS ram.
normal er det 2 x DS og 2 x SS ram man kan bruge.

wuggawugga

Overclocker
Tilføjet:
14-11-2004 20:41:55
Svar/Indlæg:
9/4
#1: Det skulle ikke undre mig hvis du har ret. Jeg skal ikke hævde at jeg har styr på noget som helst, men meget kunne tyde på at bundkortet har problemer med at h_åndtere strømmen til de forskellige enheder. Jeg har både skullet skrue op for AGP og DDR voltage, og eftersom problemet med grafikkortet under opstart kun er gældende første gang jeg start maskinen, kunne dette også pege i samme retning. Jeg tror jeg vil prøve at sætte en anden strømforsyning til og se hvad der sker.

#2: Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at de skal have billede under opstart. Der er noget med et fullscreen logo, er det det du mener? Der er også en setting der hedder Primary Graphics adapter, der skifter mellem PCI og AGP. Den har hele tiden stået til AGP.
Desuden kan jeg 'løse' problemet ved bare at genstarte en enkelt gang. Herefter ser alt helt normalt ud. Det virker lidt som om at grafikkortet bare ikke når at 'vågne' hurtigt nok når jeg starter første gang.

#3: Min manual siger at jeg skal bruge identiske stænger i alle 4 slots, så det har jeg gjort. Desuden er den sidste GB kommet i ca. en uge efter jeg samlede resten af systemet, og det så ikke ud til at ændre på stabiliteten overhovedet.
Jeg havde problemer med rammen, men efter at jeg øgede strømstyrken, kan jeg ramteste alt det jeg vil uden problemer.

Felix_gunner

Overclocker
Tilføjet:
14-11-2004 21:46:11
Svar/Indlæg:
65/4
Prøv at sætte et andet mærke ram i, har set at asus og geil lave de mest f***ed up ting i samme system, har selv oplevet det.

The

Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2004 21:47:13
Svar/Indlæg:
2651/179
-->#4

Nåh okay :o Så er jeg stået af for længst :r