Cpublæser til VIA chipset?

Bundkort / CPU d.  15. november. 2004, skrevet af Jabbe
Vist: 192 gange.

Jabbe

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 09:21:39
Svar/Indlæg:
7/2
Jeg har et bundkort ASUS A7V880 (VIA KT880 chipset) og er i tvivl om hvilken blæser jeg kan bruge. Når jeg feks. ser op SHG salgs side står der ved næsten alle cpu-kølere at de ikke kan bruges til VIA chipset.
Da jeg har problemer lurer jeg lidt på om det kan være det. Vil f.eks. en papst blæser kunne sende de rigtige informationer til bundkort?

(Jeg ved godt der er mange andre fejlmuligheder og dette er kun for at udelukke en på rimelig billig vis)

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 09:29:12
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg tror at de mener, at de ikke kan bruges til VIA CPU'er.

Der burde ikke være nogen problemer med det bundkort du har. Du skal bare finde en køler som passer til socket A.
[edit] Og så skal du selvfølgelig checke om den skal monteres i hullerne rundt om CPU-soklen. For dem ved jeg ikke om findes på dit bundkort.

Mht. blæserne så kan de sagtens sende de rpm. til bundkortet, hvis blæseren har mulighed for at aflæse det.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-11-2004 09:31:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ej blæseren er ligemeget. Det der ikke er ligemeget er, om der er 4 huller i bundkortet omkring CPU'en. Jeg kunne forestille mig at via's bundkort nok sjældent har de fire huller!
En anden ting kunne være at bios'n simpelthen slår fra ved for lave blæserhastigheder. Det vil gøre at du ikke kan starte din computer op, før den registrere at fornuftigt omdrejningstal fra blæseren!
Men ærligt, der burde være massere af CPU-kølere til sådan en fætter!

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-11-2004 09:33:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1:
Har lige været inde hos SHG.
Du har ret. Det er til bundkort med Via-CPU!! ;)

Jabbe

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 09:54:35
Svar/Indlæg:
7/2
He he - selvfølgelig Tak for det. Min hjerne må da være totalt nedsmeltet. Havde sgu da helt overset den mulighed.

Så er det jo nok ikke blæser - den fiser også lystigt rundt - fejlsøger bare videre.

Men tak for hjælpen.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 09:56:25
Svar/Indlæg:
3214/18
#3 Det tænkte jeg nok... ;)

#4 Hvad er der da galt? Det kunne jo være at der var nogle kloge hoveder der kunne hjælpe dig, hvis du skriver symptomerne.

Jabbe

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2004 10:42:40
Svar/Indlæg:
7/2
#5 Jeg skal lige hjem fra arbejde :r

Det kræver en længere beskrivelse af forløbet og hvad jeg har prøvet og ikke prøvet. Det gælder jo om at være grundig i beskrivelserne ellers er det jo svært at give gode råd.

Så jeg laver nok en ny tråd hvis ikke jeg får skidtet til at virke. ;)