Vandkøling i kælder

Vandkøling d.  20. november. 2004, skrevet af Fiddoo
Vist: 667 gange.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:35:42
Svar/Indlæg:
1293/104
Vil gerne have kommentarer til et "lille" projekt. Jeg har planer om at lave et vandkølingsanlæg i min kælder. Jeg har mulighed for at trække slanger/rør fra kælder til min pc, som står i mit værelse. Afstanden mellem pc og udstyr i kælder vil være cirka 100 til 150 centimeter. Der skal selvfølgelig bores huller gennem gulvet, hvilket ikke er noget problem. Min kælder er 10-15 grader året rundt. Jeg havde forestillet mig at bruge en akvariepumpe, noget ala den her: http://www.akvarieudstyr.dk/da...
Den burde gøre det ud for pumpe og resevoir. Er det korrekt ?

Som radiator en køler fra en bil, lavet af kobber. Evt med den originale blæser !!

Tingene bliver monteret på en hylde på væggen i kælderen, umiddelbart under min pc. Da gulvet er isoleret med glasuld (175 mm) burde støj være illimeneret. Udseendet er også ligegyldigt, da det jo står i kælderen. Der trækkes ledning til tænd/sluk gennem gulvet.

Regner med at bruge cpu og gfx kølehoveder fra Zalman.

Vil så trække stiv kobberrør gennem gulvet (10-16mm) hvorpå slangerne monteres. Der kan evt. monteres balofix på rørene.

Er projektet helt ude i skoven ?

Kan man bruge sådan en akvariepumpe ?

Skal radiatoren være før eller efter pumpen/resevoir ?

GgozZ

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:40:04
Svar/Indlæg:
377/17
Lyder satme kreativt :D
Men fed idé, kan desværre ikke hjælpe dig med vandkøling, med prøv at kontakt sajmon mener at han er blevet anbefalet til flere når det gælder vand :e

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:42:46
Svar/Indlæg:
1293/104
Jamen tak :) Mener selv det ville være smart at bruge kælderen. Bruger den alligevel kun til skrammel og en gammel vaskemaskine :e
Håber der dukker nogen flere kommentarer op :p

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:43:54
Svar/Indlæg:
1321/45

Du skal i hvertfald sikre dig, at pumpen kan løfte vandet helt op til din computer!

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:44:25
Svar/Indlæg:
4263/107
Det lyder da meget realistisk - lidt a la Ham_Selv^'s loftskøling projekt :e

Mht pumpe skal jeg ikke kunne sige det, dog tror jeg at det kan lade sig gøre (bare søg her - der findes MANGE laaaange diskutioner omkring emnet ;))

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:47:32
Svar/Indlæg:
458/22
Projektet er helt iorden du :)

Jeg vil nok vælge en anden pumpe, der er ikke nogen grund til at betale så meget for "så lidt" - en god Hydor L30 ville være et godt bud.

og sidst, det er ligegyldig hvor du sætter radiatoren, det har ingen målbar effekt

Held og lykke og husk at poste update mens du laver det :)

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:50:36
Svar/Indlæg:
1328/55
Jeg ville nok tage den her pumpe:

http://www.akvarieforretningen... i stedet for.. den burde sagtens kunne klare det - og den er også meget billigere...

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:50:48
Svar/Indlæg:
1321/45

Hvis du virkelig vil udnytte kulden i din kælder, kan du også med fordel overveje et ordentligt reservoir (eksempelvis 5 liter)

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:52:05
Svar/Indlæg:
1293/104
Tak for svarene :) Jo, jeg er opmærksom på løftehøjdeproblemet.
Vælger jeg en L30 (link ?) bør jeg vel også have et resevoir ?

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:55:27
Svar/Indlæg:
1293/104
#6. Ser sgu fin ud :p Men hvad så med resevoir ?

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:55:28
Svar/Indlæg:
1328/55
Som du kan se i det link jeg gav der har Eheim Compact 1002 en løftehøjde på 2 Meter!

Og det er så vidt jeg ved meget bedre kvalitet end Hydor.

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:56:48
Svar/Indlæg:
1328/55
Reservoir: Nak en mad-ting fra køkkenet ;)

petter78

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:57:13
Svar/Indlæg:
316/10
3# > Pumpen skal jo ikke kunne løfte vandet da det er forbundne kar, hvis vandet skulle pumpes ud i en spand på værelset skulle man tænke på hvor meget pumpen kan løfte, men nu svarer det bare til en hævert, så lige så snart der er vand i slangerne er der ingen problemer. Dog kan meget slangetræk give for stor modstand til at pumpen kan følge med, jeg ville i hvert tilfælde gå efter min. 1000l/t.
Udover det synes jeg det lyder som et meget fint projekt, jeg kan dog ikke helt se hvordan du kan klare dig med 1,5m rør, hvis det var mig ville jeg placere et reservoir på gulvet for at tage kulden derfra.
Held og lykke med projektet.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 18:58:53
Svar/Indlæg:
1293/104
#11. Mors gamle suppegryde ? :p :p Hvad bliver rækkefølgen så med gryde,pumpe og radiator ?

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:02:22
Svar/Indlæg:
1328/55
Som #5 siger har det vist ikke den store betydning...

jeg ville sætte det sådan her:

Pumpe (neddykket i reservoir) --> Vandkøler --> CPU --> GPU --> Reservoir --> Forfra

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:07:32
Svar/Indlæg:
1293/104
Tja, kunne sgu godt være man skulle gå langsomt igang :p Er nok mest til en akvariepumpe, da den er helt lukket. Men jeg hitter måske på noget andet.

Om der kommer kondens må komme an på en prøve :00

MADZ

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:08:46
Svar/Indlæg:
2602/173
Det lyder kreativt!

Prøv evt. at køre på flere radiatorer end kun én, det giver også et par grader

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:10:36
Svar/Indlæg:
1293/104
Ska´ jo prøve noget nyt en gang imellem :e

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:13:30
Svar/Indlæg:
202/8
Det betyder ikke så meget hvor du sættter radiatoren i sådan et system. I hvert fald ikke hvad varme angår.
Jeg vil forestå dig at have en lille tank af en slags, mellem 2 og 100 liter, hvad du nu har.
Og så vil jeg sætte det op sådan her:
fra resevoir til pumpe, op gennem gulvet rundt i pc'en ned igen. Gennem radiator og så til sidst NED i resevoir igen.

Du kan tænke på det sådan her:
Det skal op og ned igen, hvilket giver en løfte-højde på 0.
Men så er der en del meter rør i radi, så derfor villle jeg sætte den på vej ned. Altså sådan at du har så kort op (fra bund til top) som muligt, og så alt det lange rør på vej ned.
Du skal lige huske at have slangen fra radi til resevoir UNDER vand-overfladen. Ellers løber vandet ud af de nederste stykke når det er slukket.

Jeg ville mene at det er bedre at købe en anden pumpe og så have resevoir for sig selv. Det bliver meget lettere. Jeg har en Hydor L30 og den trækker det fint.
Eftersom larmen er ligemeget, vile jeg vælge en springvands pumpe som levere endnu mere, til samme pris. Så bliver den ikke for lille selv om du finde på at tilslutte flere ting end bare CPU og GFX.

Folk siger (og det lyder meget fornuftigt) at det ikke betyder noget om man har 10 eller 12 mm slanger og kølehoveder. Man siger også at flowet ikke behøver at være stort. Det er også rigtigt, da et større flow også betyder mindre køling af radi. Derfor betyder de to ting ikke noget.
MEN i dit sys betyder flow'et noget, da du har en MEGET stor radi og den er MEGET aktivt kølet. Det betyder at dit vand ikke vil blive særlig meget koldere af at være længe i radi. Altså vi kan betragte vand temp som konstant på et givent sted uanset hvordan vi ændre flow'et (dette betyder ikke at det er det samme hele vjen rundt, men at på stedet X er det det samme... uanset om flow'et er stort eller ej).
Til gengæld vil din CPU temp være lavere med et større flow.
Derfor skal du have:
En kraftig pumpe og 10 mm slanger og køle-blokke. Det er også lettere at trække rundt i maskinen.
Jeg har selv ½" slanger, og det var ikke let at lave bøjninger, så med mindre at du (som mig selv) bare vil have 12 mm, så er 10 fint.

PS. Da du slet ikke kan høre om pumpen kører det kunne være en god idé at have en puls-flow indikator som tilsluttes en 3 benet fan connector på dit mobo og laver du din opsætning sådan at hvis der måles 0 rpm på den "fan" så lukkes pc'en straks ned.
Dette må især siges at være 250 kr. som er godt givet ud hvis man har en amd cpu.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:16:36
Svar/Indlæg:
1293/104
#20: Tak for udredningen :) Vil komme med i mine overvejelser.

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:19:19
Svar/Indlæg:
202/8
hehe.... Da jeg begyndte at skrive #20 var der kun #1 og #2

Så jeg har først set de andre efter jeg har skevet #20
Men jeg holder stadig fast i det hele.
Jeg ville sætte radi på en stol (eller lignende) og resevoir på gulvet.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:22:24
Svar/Indlæg:
6052/189
kan man ikke benytte 2 pumper og få mere flow ud af det ?

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:25:04
Svar/Indlæg:
202/8
#23... Nope
Flowet vil være det samme. Det er kun din løfte-højde der vil vokse. Og det kan jo være lidt det samme. Da den samlede løfte-højde er 0.

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:27:57
Svar/Indlæg:
823/24

Jeg kan ikke se hvorfor det er lettere at have pumpen ved siden af..?

I mit "resevoir", har jeg bare smidt pumpen ned, og det kører jo bare derud af..

Desuden, så ville det da være dumt at have radiatoren oppe oven på.. Grunden til at han vil have det hele ned i kælderen er nok pga. larmen men bestemt også tempraturene.. Derfor skal man helst have radiatoren så langt nede mod gulvet i kælderen, da varme stiger op ad..

Om man bruger 8 - 10 - 12 mm er efter min mening pisse lige meget!

Mit innovative (staves?) kølehoved, som har 8 mm studse køler lige så godt som mit gamle 12mm kølehoved.. Målt med samme radiator, slanger o.s.v.¨

Det lyder som et meget godt og kreativt projekt ;)

Held og lykke.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:30:03
Svar/Indlæg:
1293/104
#24: Hvis jeg nu fastholder den "nemme" løsning med en akvariepumpe, hvor mange liter bør den så kunne levere ?
Det bliver ikke sat på gulvet, men på en hylde midt på væggen.
Det er heller ikke helt sikkert det bliver en køler fra en bil. En "rigtig" radiator med 2 stk. 120 mm blæsere kan også blive aktuel. Jeg kan jo ikke høre støjen ;)

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:32:21
Svar/Indlæg:
202/8
#24... lidt dårligt udtrykt. Det er netop FORDI at løfte-højden er 0 at du ikke vil få større flow. Håber det er til at forstå nu.

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:41:01
Svar/Indlæg:
202/8
#25 ... slange størrelse... jeg siger også at det er ligemeget.

Radi.... jeg har aldrig sagt at den skal være oppe i værelset. KUN at jeg ville sætte den lidt højere end resevoir.

Pumpe: Jeg har sagt at den skal sidde lige efter resevoir... det gør den også hvis den ligger ned i det.

Tag og læs #20 en gang til. Og forstå det!

#26 En bil radi... eller endnu bedre lastbil radi ville være bedre og billigere. Du kan få en hos en hugger. Han skal bare ikke have mere end max 200 kr for den. Hvis han vil have mere, så er det fordi han ved hvad den skal bruges til og at andre pc-vand-kølere er dumme nok til at give mere for den. Jeg vil lægge ud med en "hund" og så ellers være kold. Jeg har én gang sagt: Du må da være sindsyg, jeg køber den et andet sted". Så kunne han pludselig gå 3/4 ned i pris. :)

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 19:58:32
Svar/Indlæg:
823/24
#28 Efter at have læst det endnu en gang, kan jeg se at du ikke mener det på den måde.. Det var bare måden jeg så det inde i hovedet første gang.. Men nu er det i hvert fald slået 100% fast :r ;)

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:05:24
Svar/Indlæg:
202/8
#29 bare helt i orden ;)

Det irritere mig bare at, når jeg har brugt lang tid på at forklarer noget grundigt, folk så tillægger deres egen kreative fortolkning. Istedet for bare at læse hvad der står. :l

Glæder mig til at se billeder af systemet og få nogle specs over forbedringer.

Hvis du har/kan låne (FIDDOO) et apparat til at måle dB med ville det være fedt hvis du kunne måle 1 meter fra maskinen nu, og igen når den kører med det nye kælder-vand :p

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:22:09
Svar/Indlæg:
202/8
Hmm..... vil lige sige:
Du skal ikke lytte til #31. Han har ret, men jeg tog det ikke med da det er så lidt så det ikke kan mærkes.
MEN til dem der gerne vil vide det så kommer forklaringen her:
Man skal omsætte den modstand der er i slanger og blokke mm. til løfte-højde. Det giver ikke ret meget når der ikke er mere en 20-30 meter rør (og ja, der er så meget hvis ellers man har en stor radi. Der er 24 meter rør i min radi). Jeg kan ikke lige huske værdierne, men hvis der er nogen der gider finde dem, så er det værdier for "tryktab i rør" vi snakker om. Når de er regnet om til X meter vand-søjle, så skal man se på sin pumpes specs. Der er der en graf som viser at jo større løfte-højde, jo mindre flow. MEN den første meter (eller deromkring) er der ikke meget tab i flow. Tilgengæld går det derefter hurtigt ned af bakke (for nogle pumper. Især de billige). da de 20-30 meter rør svarer til en så lille løfte-højde er der stort set ikke noget tab.
DERFOR kan man sige at det ikke giver noget ekstra at have 2 i serie. Det giver kun nogle få %.

Det ville være meget bedre med 2 radi'er istedet.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:29:20
Svar/Indlæg:
2453/80
jeg kan kun anbefale at lave sådan noget, hvis man har en kælder eller loft hvor det er muligt :)
så det er bare at komme igang!

har selv vandkøling på loftet, og det har kørt perfekt non-stop siden starten af august ;)

har ikke nogen billeder af det pt. men jeg kan da prøve at forklare hvordan det er bixet sammen :e

pumpe, radi, reservoir står på loftet.. pumpen er en L30, radi'en er en (ca.) 60x60 cm stureradiator, og reservoiret er en gammel 25 L mælkejunge i rustfri stål..
det er sat sammen således: pumpe - radi - comp - reservoir...

mit flow er ik særlig stort, men det er vist bare fordi jeg er tvunget til at bruge 6mm waterchill slange inde i compen.. alt andet er 12mm..

pumpen står 3½-4 meter over compen og det kan måske blive et problem når systemet skal fyldes...

der hvor slangerne kommer ud compen har jeg sat 4 kuglehaner, så svinet kan flyttes uden at systemet skal tømmes.. så kan man nemli også lave en kasse med mindre radi osv. og sætte på når man skal til lan :)

min temp ligge pt. på 17.3.. målt med digi-doc..

held og lykke med projektet :) ;)

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:46:35
Svar/Indlæg:
274/19
Til spørgsmålet om to pumper i serie, det giver altså øget flow da flowet jo er afhængig af trykket. Hvis du har et restriktivt system (mange blokke/restriktive blokke) vil der være ydelse at hente.

Om det er pengene værd? Det er op til dig selv, det giver jo self ikke 100% ekstra ydelse, men det vil da give noget hvir du som sagt har et restriktivt system (hvilket dit til en hvis grad er fr du endnu har sat blokke på pga selve størrelsen). Man skal selfølgelig også tænke på at flere pumper = mere varme i vandet. Men du har jo også tilstrækkelig køling så det burde ikke være noget problem.

Du kunne også prøve at se om du kunne få fat i en virkelig kraftig pumpe som en Iwaki 30, eller en lille Danfoss. De larmer nok mere end de almindelige pumper, spytter tonsvis af varme ud i vandet, men giver i flow så stort at man slet ikke tror det :e

Hvis du har nok plads i kælderen kunne du jo også overveje at droppe radiatoren og evt. bruge et gammet badekar eller stor plastikbalje i stedet.

Men det ville være lettere at foreslå hvilken kombo der vil være optimalt hvis du kunne sige noget om hvor mange vandblokke og hvilke du skal have i dit system....

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:51:05
Svar/Indlæg:
1293/104
Der bliver tale om hoved på cpu og gfx i første omgang.
Problemet med badekar baljer ol. er at der nemt kommer skidt i. Derfor skal mit system være lukket. Vil iøvrigt lave det pga støjniveoet og for at "lege" lidt.

Og så iøvrigt 100000000 tak til alle for den store interesse :e

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 20:55:43
Svar/Indlæg:
202/8
#34.....nej, nej & nej. Prøv lige at læse #32. Der forklarer jeg HVORFOR det er at flow'et IKKE er afhængingt af trykket.
Jeg kan give dig et hint:
Trykforskellen på den en og den anden side af pumpen er lille!

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 21:02:26
Svar/Indlæg:
202/8
#36 er jeg godt klar over :) også derfor jeg skrive: " Du skal ikke lytte til #31" ;)

Ang. mig selv. Ja, min radi er helt passiv.'
Ja, det er med det hele tilsluttet.
Du kan (fra på mandag) læse en hel masse om mit sys. her:
www.mekatronik.dk/water

Serveren er ikke på inet før end mandag morgen kl 0.00

petter78

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 23:09:48
Svar/Indlæg:
316/10
#38 > Du skriver selv i #20 at løftehøjden er 0, men samtidigt skriver du også at radiatoren skal placeres på strengen fra computeren og ned i kælderen da vandet så ikke har så mange meter rør op i forhold til ned, det giver ikke helt mening. Man kan også bare tænke på det som slange der ligger på gulvet, placeringen af radiatoren er fuldstændigt ligegyldig mht flow, modstanden i rørerne ændrer sig ikke og løftehøjden ændrer sig ikke.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
20-11-2004 23:34:14
Svar/Indlæg:
240/44
Hey der... nu vil jeg også blande mig i diskussionen...

MLAonWater har så afgjort fat i den lange ende. :e

Jeg ville dog nok vælge at benytte den pumpe, som der linkes til i #6 :) har selv 2 af slagsen og der har aldrig været problemer med dem.. udgangsstudsen er godt nok en 16mm. men du kan for ca. 15-20 kroner købe en 3/8" => 12mm. studs som du kan sætte på pumpens udgangsstuds med et stykke slange og et par spændebånd.

en ting jeg dog kan se vil være en fordel for dig, uanset hvilken løsning du vil vælge, og det vil være at placere en airtrap i din computer (et T stykke, hvorpå der sidder et stykke slange med en prop på, foruden at det er tilsluttet dit loop / slangeførelse gennem computeren). Fordelen, som jeg ser det, vil være, at du derigennem kan sørge for, at der er væske i dine slanger + rørføring ned til reservoiret, således, at din pumpe ikke skal knokle mere end nødvendigt første gang du skal have systemet til at køre ;)

åh ja.. du skal selvfølgelig fylde dit reservoir inden du hælder vand på fra din computer.. forestil dig at skulle fylde et 5 liter reservoir gennem en 10mm. slange??? :e

en sidste ting : hvis du giver dig i kast med projektet så husk billeder.. MAAAASSER af billeder ;)

MADZ

Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2004 23:58:09
Svar/Indlæg:
2602/173

Måske du skulle overveje at lave en monster radiator og stille ned i kælderen? sådan en med 10x120mm blæsere på ! :e

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 01:49:28
Svar/Indlæg:
4112/53
#24, #32 og #34, det i siger er ikke helt korrekt, men alligevel lidt inde på sporet.

Sætter man én pumpe til at drive et system, vil man få et væskeflow på X l/min.
Sætter man så to pumper til at kører i serie, vil man stadigvæk "kun" kunne levere den væskemængde, som én pumpe kan lever, men man kan levere den til ca. det dobbelte tryk/løftehøjde.
Sætter man så to pumper til at kører i parralel, så vil man få ca. det dobbelte væskeflow, end med én pumpe, men dog stadigvæk med det samme "lave" tryk, som max.

#0 Hvis du vælger en (last)bilradiator, så kan du med fordel køre med 16mm slanger, imellem dit resoir, 2 pumper i parralel, og så til gang/retur til/fra din Computer.
Inde i din computer, skal du så lave to "ventilhuse"/fordeler rør (et til "tilgang" og et til "retur"), hvor du har 16mm på "hoved røret", og så bruger 6-12 mm diameter (afhængig om det er NB (6mm), GFX (8-10mm), HDD(8mm) eller CPU (10-12mm), der skal tilsluttes den pågældende studs).

Alle de lange diametre jeg omtaler, er ID.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2004 10:11:02
Svar/Indlæg:
274/19
#37 Ej nu må du prøve at læse hvad jeg skriver :p

Jeg siger at hvis han har et restriktivt system (=tryktab) vil det være fordelagtigt med flere pumper.

Ok har så efterfølgende fået at vide at det ikke er et dual cpu SLI system med et raid array på 8 harddiske der skal vandkøles fuldt ud :p

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 10:57:02
Svar/Indlæg:
1293/104
Næh, der bliver kun tale om cpu og gfx i første omgang. Og ingen oc :00

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 12:33:54
Svar/Indlæg:
1293/104
Har foreløbig fundet frem til dette:
Kølehoveder fra Zalman til gfx og cpu.
Radiator: En alm stueradiator, dobbelt med konvektor 500x600 mm (743 watt)
Pumpe: Fandt en Grundfoss cirkulationspumpe. Giver 750 L/T på trin 1.
Ved ikke om man kan bruge sådan en. Ellers bliver det en Eheim el.lign.
Resevoir: Laver et eller andet på 2-3 liter.
Bliver sat fast på væggen i kælderen. Derefter trækkes der 12 mm kobberrør op til pc. Der monteres kugleventiler på, så der kan lukkes. Videre fremførsel til pc vil ske med plastslange.

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2004 14:19:57
Svar/Indlæg:
274/19
En grundfoss pumpe vil virke ok, bare lige check at strømforbruget ikke er helt overdrevent...

Draz0r

Overclocker
Tilføjet:
21-11-2004 14:43:30
Svar/Indlæg:
107/22
Hvad er det koldeste man kan få et vandkølings set ned på ? :)
har tænkt lidt på det her på det sidste :)

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:05:53
Svar/Indlæg:
1293/104
Tja, det må vel være 0 grader, da vand bliver til is ved denne temp ;)
Men det bliver nok umuligt i praksis. Desuden vil der være problemer med kondens. Tror omkring 15-20 grader vil være realistisk.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:25:33
Svar/Indlæg:
3346/81
Uden aktiv køling bliver det identisk med omgivelsestemperaturen.
Altså typisk en vandtemperatur mellem 20 - 25°C

Hvis man brugte rindende vand fra hanen 8°C - men det ville dælme blive dyrt.

Med aktiv køling via en kompressor eller tilsvarende kan det komme langt ned - mellem 0 - 10°C.

Problemet er at når du kommer under omgivelsestemperaturen så får du kondens i kassen.

Tomgun

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 15:33:31
Svar/Indlæg:
1293/104
Og spørgsmålet, kære Tomgun, er så om jeg også får problemer med kondens med mit lille projekt ?:(

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 16:19:44
Svar/Indlæg:
2453/80
#51 hmm.. rindende vand..? tror jeg man vil prøve en dag :e
man får vel gratis vand :p

#52 tvivler jeg på.. jeg har ingen probs med det indtil videre..
mit vand er næsten konstant 18-20 grader ;)

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2004 19:48:45
Svar/Indlæg:
301/14
FIDDOO

God idé med det Zalman hoved! Det er smart at man kan dreje det, så slangerne sidder som man ønsker det :i Desuden er det ekstra smart at det kan monteres i en P4 bracket, hvis man har 478 :)

The

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 19:55:16
Svar/Indlæg:
2651/179
Ellers er en radiator fra en Jaguar E type rimelig stor, ( har en liggende men den skal ligesom bruges til en af bilerne )

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 19:57:25
Svar/Indlæg:
3346/81
#52 - nej - fordi jeg har ikke formuleret mig 100% korrekt - der er en difference på ca. 10°C - afhænger af luftfugtighed etc.

Så efter mit skøn så løber du ikke i problemer hvis du holder delta t på max 10°C.

Tomgun

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 20:14:33
Svar/Indlæg:
1293/104
Så er jeg mere rolig :l Kom til at tænke på om jeg behøver et resevoir. Hvis jeg laver indløb og udløb i hver sin ende , i bunden af radiatoren, og bruger et af de øverste huller til permanent udluftning, burde et resevoir så være nødvendigt ?

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
21-11-2004 20:31:11
Svar/Indlæg:
274/19
#57 Ej det er ikke nødvendig med et res, men du kan jo ligeså godt smide en tupperware container i loopet. Eller ihvertfald bruge et reservoir til lige at fylde systemet, bare en gammel spand eller noget og så kør med den lidt tid for at få det bleedet.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2004 20:32:36
Svar/Indlæg:
1293/104
Ja, det var måske en ide. Men ellers burde det være nok med radiatoren. Måske fylde den 80% op.