AGP 16x kunne sagtens impimenteres!! og nvidia arbejder bag sin PCI-e-bridge med en form for 16xAGP.
Men giver dig ret i, at PCIe's største opgave er at mindske komplexibiliten af bundkortene, og dermed gøre det billigere at lave print!
Hyper-memory og turbo-cache har en gevaldig fordel frem for AGP-texturing, som er det jeg tror du mener er AGP's svar på disse teknologier.
Rigtigt at det giver en højere latency at skulle forbi ramcontrolleren, men moderne ram på grafikkort har i forvejen meget højere latensy grundet de høje frekvenser.
Og hvad er forskellen på at en P4 skal igennem en chip og en grafikchip skal???
AGP-texturing er en del af bundkortet, og er i samspil mellem bundkortetes ramcontroller og grafikkortets.
Hypermemory og Turbo-cache giver grafikkortet 100% rådighed over rammene, ikke kun til textures som AGP-texturing, men også til cache som FSAA, og polygon-beregninger. Ergo, grafikkortet kan behandle disse ram, som var det dets egne.
AGP giver 2.1GB/s half duplex.... dvs. ca. en GB/s full duplex... et AGP-kort ville aldrig kunne presse textures igennem denne port for at udnytte de 6,4GB/s der venter på den anden side af porten. Det vil PCIe 16x tilgengæld i langt højere grad.
Ok jeg overdrev måske med de 1GB-ram....!!
Men scenariet kunne hedde 256MB med et 128MB grafikkort. Radeon9800pro får jo en gevaldig fordel i f.eks. farcry hvis det har 256MB frem for 128MB... Denne forskel kunne i høj grad fjernes ved at bruge f.eks. turbocache.
Men jeg giver dig ret i, at det er for at bygge mindre komplekse grafikkort og bundkort at man har valgt at bruge det serielle PCIe frem for det paralle AGP. At det så giver nogle fordele derudover er noget helt andet. Og grafikproducenterne har fået endnu mere frie tøjler til at udnytte resurcerne uden for grafikkortet. Og det er måske rigtigt nok at man sagtens kunne ha lavet det samme til AGP, men intet normalt spil, vil kunne arbejde med max 2GB/s i båndbredden.
Men ærligt, jeg kan ikke se forskellen om en pentium4 først skal igennem en chip med ramcontroller, for at komme til rammene, end at at grafikkort skal!! :l
Og ja... har jo også skrevet at de to teknologier i første omgang høre til low-end-sekmentet, men er meget sikker på at man også vil bruge det i high-end på et tidspunkt!
ja self kan 32x PCIe sagtens laves og det kan 64xPCIe også, men det vil være næsten lige så langt som et normalt bundkort, og vil absoslut ikke give nogen mening. Jeg tror ikke vi får et PCIe 32x at se, jo mindre de ændre på det grundlæggendes slots opbygning!
(bliver nok meget sjovt at læse om et par år det her🙂 )
Desuden ligger WGF stadig nogle år ude i fremtiden, og som tidligere, jeg tror ikke det bliver ret meget mere revolutionerende end DX9 og 8. grafiken bliver da helt sikkeret mere detaljeret, men tror ikke det handler om lyd-beregninger i GPU'en selvom jeg godt ved at det er muligt. Men lad nu lydproducenterne tage sig af lyden og grafikproducenterne tage sig af grafikken, sån har det været helt fra starten af, og det tror jeg det fortsætter med at være.
Fidussen er jo at man kan placere sit lydkort i et 1 eller 4x PCIe slot.
PCIe 16x er en ret fremtidssikret standard med høj båndbredde der vil kunne bruges i mange år fremover.
Men det kunne helt sikkert blive sjovt at læse dette når NV50 og R600 udkommer om et par år!! :e