Opfør jer ordentligt i salgstrådene..

Diverse d.  24. november. 2004, skrevet af Gadzilla
Vist: 587 gange.

Gadzilla

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2004 23:59:11
Svar/Indlæg:
346/42
Jeg har lagt mærke til at niveauet i salgs- og købstrådene er faldet drastisk her på det sidste.(dette er er min egen personlige mening)

Jeg har i løbet af de sidste ugers tid set flere eksempler på at folk skriver noget som "Det bundkort er noget lort", i en salgstråd og er ihvertfald ikke noget som ligefrem gavner en salgstråd jo. :l

Jeg kan også remse mange flere eksempler op også i købstråde, men undlader at gøre det da i jo nok har forstået hvad pointen er.

Så jeg vil derfor benytte lejligheden til at sige til synderne:
Tænk på hvad i skriver i de tråde, ville i selv synes det var særligt fedt hvis nogen skrev sådan noget i jeres salgs eller købs tråd? Oprethold det ellers gode niveau som er her på overclocking.dk så det ikke ender i et kaos af dumme kommentarer som på f.eks hol.dk.

Mvh

Gadzilla

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 00:35:55
Svar/Indlæg:
262/26
Hvis det er sproget, der bliver brugt, så kan jeg måske forstå dig (er ikke så tyndhudet selv, men en ordentlig tone på forummet er naturligvis at foretrække).

Hvis det er kommentarer til selve produkterne, så syntes jeg absolut ikke der er noget i vejen med at gøre opmærksom på, at man har haft problemer med produktet selv. Eller at det måske er direkte fejlbehæftet. Det kan måske gøre det sværere at få tingene solgt til den pris man forlanger, men sådan er livet jo. Hvis man sælger noget knapt så godt, får man også knap så mange penge for det.
Hvis nu du skulle købe et brugt stykke hardware (e.ks) RAM, ville du så ikke være glad for at vide om de rent faktisk var noget værd, om nogle havde haft problemer med dem, og om de passede i dit bundkort?

Nogen vil måske tænke: "Jamen, så google da produktet og find ud af det selv". Sikkert - men med den tankegang, kunne vi ligeså godt lukke hele forummet (muligvis m. undtagelse af køb/salg) - vi kan jo bare google!

Tænk over det!

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 00:38:26
Svar/Indlæg:
2694/107
noget der egentlig burde være en regl for at oprette en tråd i salgs forummet er følgende:

Hvad sælger du?
skriv det tydeligt i overskriften

I Hvilken stand er varen du sælger?
Gerne med billeder og så detaljeret som muligt. og kom med et link til varen på www.edbpriser.dk

Hvorfor sælger du?
Bare en hurtig begrundelse som f.eks jeg har købt nyt. den er ikke kompatibel

Hvad er din mindstepris
Vær realistisk. på Overclocking.dk ved folk godt hvad hardware er værd.
Hvis du ikke sætter en så glem alt om at blive sur hvis der bliver budt 100kr for din sprit nye AMD FX CPU.

Hvad er Alderen på varen, og er der garanti/kvittering på?
Er der lavet nogle mods på varen som køber skal være opmærksom på?

Er prisen med eller uden porto (pp)

Alle bud skal skrives i tråden
For så kan alle følge med i hvad det højeste bud er

Har du sat varen til salg andre steder?
Link direkte til tråden/trådene

Hvad er slutdatoen?

Hvad er minimum budforøgelse?

hvis i forstår hvad jeg mener.
for med de ovenstående informationer burde der ikke herske tvivl.

/Ash

Heclo

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2004 00:41:08
Svar/Indlæg:
219/10
åh nej, skal vi nu have endnu en takt og tone tråd :x

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 01:07:26
Svar/Indlæg:
1321/45

Rigtig god skabelon dér! ;)

"så syntes jeg absolut ikke der er noget i vejen med at gøre opmærksom på, at man har haft problemer med produktet selv"

Dét bliver lynhurtigt uoverskueligt!
Dvs enhver noob med hardwareproblemer skal have lov til at kommentere i en salgstråd? (hvilket nogle vil gøre, i manglende erkendelse af egne begrænsninger!)

"Eller at det måske er direkte fejlbehæftet"

Hvor tit ser du det? (så du med sikkerhed kan sige til e potentiel køber "køb ikke X vare"?

"Hvis nu du skulle købe et brugt stykke hardware (e.ks) RAM, ville du så ikke være glad for at vide om de rent faktisk var noget værd, om nogle havde haft problemer med dem, og om de passede i dit bundkort?"

Det må i sidste ende være folks eget ansvar at undersøge aktuel brugtpris/kombatibilitet. Vi er ikke en børnehave. Selvfølgelig kan man da godt smide en bemærking hvis en stakkel er ved at blive tørret for 1000,- men igen: Hvor tit sker det?

"Nogen vil måske tænke: "Jamen, så google da produktet og find ud af det selv". Sikkert - men med den tankegang, kunne vi ligeså godt lukke hele forummet (muligvis m. undtagelse af køb/salg) - vi kan jo bare google!"

Tja, hvis man ikke er sikker på at éns hardware passer sammen, så lad være med at købe. Igen, der må være en "nedre grænse" for "hjælpsomheden". Køb/salg er på eget ansvar!

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 01:24:59
Svar/Indlæg:
2694/107
tak tak :e
Jeg sad en aften for en måneds tid siden og lavede den i kedsomhed. og den fik også nogle kommentarer fra gutterne på #overclocking.dk.
der ligger også en kopi af den på www.blah.lir.dk/oc.txt
for ikke at være egoistisk så syntes jeg det er en glimrende skabelon om vil være meget hjælpelig hvis altså den blev brugt.

/Ash

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 01:26:27
Svar/Indlæg:
262/26
#4:
" Dét bliver lynhurtigt uoverskueligt!"

Gu' gør det ej.
Hvad er uoverskueligt for dig? 20 svar? 50 svar? Det er ikke sikkert at alle har samme tærskel for dig, og om du kan lide det eller ej, så skal vi alle være her.

"Dvs enhver noob med hardwareproblemer skal have lov til at kommentere i en salgstråd? (hvilket nogle vil gøre, i manglende erkendelse af egne begrænsninger!) "

Hvis man selv er lidt usikker på, hvorvidt man ved noget om det, så begynder man nok ikke at udbrede det i en salgstråd.
Jeg kan jo passende spørge: "Hvor tit ser du det?"
Jeg kan pt. komme i tanke om en tråd, der omhandlede nogle BH-5 RAM, ellers ikke.

"Hvor tit ser du det? (så du med sikkerhed kan sige til e potentiel køber "køb ikke X vare"?"

Det sker en gang imellem. Ikke ofte, hvilket heller ikke er pointen. Men det sker jævnligt, at helt nye produkter er fejlbehæftede på den ene eller anden måde. Hvilket igen medfører at nogle folk desværre forsøger at sælge dem, til noget nær nypris (hvilket er set før).

"Det må i sidste ende være folks eget ansvar at undersøge aktuel brugtpris/kombatibilitet."

Ja, i sidste ende. Men at give et par hints med undervejs, er der intet til hinder for. Der kan være ganske særlige omstændigheder, der gør sige gældende ved forskellige konfigurationer. F.eks. at et GFX og et bundkort ikke funker sammen, med en specifik RAM-klods. Hvis man ikke selv har oplevet det, er det svært at google sig frem til.

"Vi er ikke en børnehave."

Nej, men vi er heller ikke en ingeniør-højskole (langt fra!).

Selvfølgelig kan man da godt smide en bemærking hvis en stakkel er ved at blive tørret for 1000,- men igen: Hvor tit sker det?

Min grænse går godt nok lavere end 1000,-, men hvis du har råd til at smide en tusse ud af vinduet, så kontakt mig venligst for en adresse - så kan du bare sende dem herhen i stedet.
Seriøst - der er ikke nogen grund til at betale overpris, blot fordi ikke lige har den reelle brugtpris på et GFX i hovedet...

"Tja, hvis man ikke er sikker på at éns hardware passer sammen, så lad være med at købe."
Bavl! (undskyld udtrykket).
I enhver henseende er det et mål, at både køber og sælger er så velinformerede som overhovedet muligt - det giver også mindre bøvl bagefter, og vi slipper for tråde af slagsen: "bruger XX er en svindler", selvom det måske ikke er tilfældet, og køberen blot har været misinformeret.

"Igen, der må være en "nedre grænse" for "hjælpsomheden". Køb/salg er på eget ansvar!"

Enig, der må være en nedre grænse. Du mener bare den skal være alt for høj...

CreepyShit

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2004 01:45:37
Svar/Indlæg:
346/9
Jeg vil mene at lidt almidelig høflighed og så ellers at undlade kommentarer der ødelægger folks salgs tråde ville være på sin plads, synes til tider der går HOL i salgstrådene fordi tilfældige tåber synes de lige skal sige at de synes det er noget crap folk sælger osv.
Hvor svært er det at holde sin kæft hvis ikke man skal byde ?
Det eneste jeg selv kan finde på at skrive i en salgstråd hvis ikke jeg vil byde er hvis det er et produkt jeg kender og synes om...så giver jeg da gerne lige en anbefaling....hvilket jeg er ret sikker på de fleste sælgere ikke har noget imod ;)

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 09:09:40
Svar/Indlæg:
342/54
Der er jo forskel på om du skriver:

"Du skal være opmærksom på at de BKH567 ram der sælges skal have 4050 volt for at køre 1200 Mhz"

Eller

"De ram SuXoR for psykosindsygt, du skal aldrig røre det pis"

Det øverste er fakta(Såen nogenlunde da) det nederste er spild af tråd.

Selvfølgelig er det da i orden at skrive noget hvis man mener man har noget forhuftigt at tilføje, men alm. takt. og tone er vel stadig gældende.

En ubegrundet sviner af et produkt er bare en våd vaskeklud i hovedet på sælger, som jo også er OC.dk'er

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 09:34:49
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg ved at moderatorer og skribenter er meget efter køb/salg forummet, så problemet er forhåbentligt ikke så stort som det bliver gjort til?

Jeg syntes absolut ikke man skal have lov til at "kritisere" et produkt som er ved at blive solgt!
Gør i også det når en er ved at købe et fjernsyn i Fona som i syntes sux?

Det KUNNE jo også bare være at i har været uheldige med det produkt? Så er det jo synd at sælger ikke kan få solgt, fordi der er en som lige et øjeblik vil lege HW-Skytsengel.

Nej nej nej, glem det der, glem den tråd her...
IMO så kører det fint som det gør 8)

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2004 11:26:01
Svar/Indlæg:
217/32
Jeg vil til dels give B@NG ret, men synes også at der mangler en smule respekt for sælger en gang i mellem...

Det som |Ash har lavet er godt, man kan ligeså godt bruge det, da det vil hjælpe på salget af sit HW...

-René

elsner

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2004 11:26:05
Svar/Indlæg:
184/24
hmmmm..

jeg kan ikke se hvad der er så svært at forstå her....

en salgstråd er til at sælge en vare i. er man ikke interesseret, så kan man lade være med at skrive/byde i tråden. man sætter jo ikke noget til salg for at debatere om hvor vidt det er noget lort, eller man har sat det i til en for høj pris.

hvis man vil debatere om dårlig eller dyrt hardware, kan man jo selv starte sådan en tråd. jeg havde selv sat noget til salg herinde, man det droppede jeg meget hurtigt, for dem der hendvendte sig, skrev kun at det var for dyrt,"som om at folk herinde ikke ved hvad Hardware koster".. blev der skrevet.

er enig med tråd #0
dem der sælger skal ha lov til at sælge uden at sku forstyrres af bedrevidende personer!
og er prisen for høj, så finder sælger nok selv ud af det, ved at varen ikke bliver solgt.
vi sætter jo ikke ting til salg fordi vi keder os, og ikke har andet at lave end at besvare useriøse henvendelser.

det var lidt galle fra en med samme oplevleser.

min tidligere salgstråd, hvor nogen vidst har slettet sig selv igen efter dårlig opførsel...
http://www.overclocking.dk/for...

når det er sagt, vil jeg sige at jeg synes at det her er et kanon forum.Det er fedt at man kan få hjælp til sine evt, pc problemer. har da selv nydt godt af det som "grøn" .

mvh René.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 13:18:22
Svar/Indlæg:
1262/95
Hvis man selv er lidt usikker på, hvorvidt man ved noget om det, så begynder man nok ikke at udbrede det i en salgstråd.

Det sker temmelig tit at en eller anden får lukket et eller andet ud som overhovedet ikke har enten nogen relevans eller er direkte forkert. Det er sørgelig og er i de fleste tilfælde kun med til at skabe forvirring.

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 18:05:58
Svar/Indlæg:
687/9
Syntes nu det største nævneværdige irritationsmoment befinder sig i trådenes manglende informationer.. Siger ikke at det er alle tråde der mangler vigtig information, men gang på gang sker det at de første 5-10 comments omhandler spørgsmål der burde stå i #0 ved oprettelse...

Konklusion: Jeg syntes Ass(h|) har fat i noget af det rigtige med de såkaldte "guidelines", og håber da det på en måde kunne implementeres som et step i oprettelsen af en tråd i køb/salg forum.

Se venligst bort fra stave/trykfejl osv, var ret så tidligt oppe inat :l

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 18:11:37
Svar/Indlæg:
2694/107
(det skal så siges at nAlen har hjulpet en del på de "retningslinier/skabelon")

/Ash

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 19:21:24
Svar/Indlæg:
2502/221
Synes i det hele tage tonelejet herinde har ændret sig DRASTISK det sidste års tid :(

dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2004 21:12:01
Svar/Indlæg:
378/106
kunne man ikke lave sådan en formular til salgs tråde (hvis man vil have det) så man bare skal udfylde nogle felter som eks det #2 skriver... tit tror jeg at folk ikke lige tænker over små tingene.. eks. med eller uden porto osv.

jeg synes det er HELT ok at folk kommenter i trådene..hvis der bliver spurgt om noget, og man kender svaret/selv har oplevet det.. eller fakta som #8 skriver..

FARMER

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2004 21:37:05
Svar/Indlæg:
67/1
Alle: I kan starte med at læse denne tråd: http://www.overclocking.dk/for...

Samme emne, og min og mange andres meninger bliver gjort til kende.
Ikke for at ødelægge noget for |Ash, men kig lige post #32 og kig hvad farmand her har foreslået :p

Er i bund og grund ret enig med #4, og meget uenig med #6.