20 pol. til 24 pol. MB-PS adapter eller stik

Case-modding d.  28. november. 2004, skrevet af Sstv
Vist: 475 gange.

Sstv
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2004 02:20:07
Svar/Indlæg:
50/1
Jeg mangler nu kun at få det nye BTX standard 24 pol. power stik til motherboard'et til min nye maskine.

Skulle der være nogen her der ved, hvor man kan købe 20 pol. til 24 pol. MB-PS adapter eller stik til samme.
Brinck vil nok have dem i fremtiden, -siger de derinde.

Der bliver helt sikkert også brug for adapter kabel til de nye PCI-E grafikkort.

Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 12:38:20
Svar/Indlæg:
1268/80
Jeg har set den hos shg.dk
http://www.shg.dk/link.asp?got...



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 12:44:56
Svar/Indlæg:
1268/80
hmm den er først på lager 13-12 :(

multimediaworld har også sådan en adapter:
http://www.multimediaworld.dk/...



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 14:00:40
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis det er fordi du har købt en i915 eller 925 platform kan du sagtens "nøjes" med 20pins atx stik.
selvom bundkorts stikket er 24pins.



Sstv
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2004 14:42:17
Svar/Indlæg:
50/1
Tak skal I have for link'ne, det løser problemet.

Devastator > Det er rigtig nok. Der er de nødvendige spændinger i 20 pol. stikket, -og ja, det bliver med i925XE chipsættet (1. uge af december). Resten af min nye comp. er i hus.

Jeg er den heldige vinner af NQ4100 500w PS på messen, jeg har da ikke spor lyst i at investere i en ny ...... :e

MEN, -gruset i maskinen kommer når du skal understøtte den nødvendige strøm. Derfor er det klart hvorfor 20 pol. er udvidet til 24 pol., og det er efter min mening særdeles klogt.
OG, vil jeg tillægge -det gælder både AMD og Intel .....
ELLERS, bør man læse lidt fra Hr. Ohm's lov ;)

mvh. Steen



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 18:15:39
Svar/Indlæg:
1581/5
#4 men der kommer forskellen på teori og praksis så ind.
Der er ingen ekstra mhz at vinde, øget oc potentiale, ved at køre med 24pins stik.
Det eneste det kræver for at køre lige så godt med 20 pins er at p4 strøm stikker (4pins) er på.

Det er korrekt at der vil være mindre strøm i hver leder, hvis man har en "rigtig" 24pins strømforsyning, men med en adapter vil der ingen forskel være, da du stadig har samme ledningsmodstand.

og med p4 stikket til at levere ekstra 12v+ spænding, er der "nok" :)



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
28-11-2004 19:14:34
Svar/Indlæg:
4295/306
Er idéen med det nye 24 pin stik ikke bare at man "slipper" for at sætte 4 pins stikket i (det man skal sætte i P4 bundkort)?

...og at man med en gammel PSU blot kan sætte 20 pin stikket i og så tilføje 4 pin "P4" stikket og så er alt fjong?

Jeg har sikkert misforstået og please correct me if I'm wrong



Sstv
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2004 22:49:48
Svar/Indlæg:
50/1
I den nye artikkel om 950 watt PSU'n er der glimrende skrevet om nødvendigheden af ampere understøttelse for de nyeste CPU's.
Generelt kan jeg kun overraskes over så mange overklokkeres valg af PSU, idet de strømme der går i nyere CPU'er (især Intel) er lette at beregne. Jeg så fornylig her en glimrende PSU forklaring/test for valg af PSU.
Intel har trykket meget på at få BTX standarden genemført i de senere år.
Min personlige mening er dog, at Intel mere ser på kabinet airflow end PSU (bestemt rigtig vigtig også, især ved luftkøling).
Forståeligt har de angivet en grænse på 38 grader kab. temp. med de 110 watt de ny Prescott forbruger, hvor de jo nok tænker på deres egen box køler.
Never or les, jeg finder, som sagt, at den nye 24 pol. forsyning klog.

Devastator > Jeg glæder mig til mit nye ASUS P5AD2-E motherboard, der netop benytter 24 pol. BTX stik. Det bliver spændende at se, om de udnytter de ekstra 3,3 og 12 volt der er i dette snit. Som det er idag, kan jeg kun gætte, at en producent som ASUS da har udnyttet disse BTX spændinger til at styrke CPU og PCI ifølge standarden, -men igen, det vil vise sig.
Lige tilsidst, du har ret, det hjælper ikke rigtigt at benytte en adapter alene, hvis du ikke samtidig øger m2 på de berørte ledere..... -og det gør jeg.

KleitusIV > Det er ikke korrekt at P4 stikket kan afhjælpe mangelen af det 24 pol. stik. I P4 stikket er der kun 12 volt.

mvh. Steen




red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-11-2004 23:16:50
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg er meget sikker på, at 24pin først og fremmest er til for, at understøtte den mængde strøm et PCI-e-slot kan levere.
Hvert stik kan levere 75w, selv et 1xPCIe kan teorestisk gøre det!!
Har man fire stk. kan der teoretisk presses 300w igennem dem.
Tror aldrig det bliver nødvendigt, men for at helgardere sig overfor test-sider der "bare" bliver nød til at prøve det af. Har man nok valgt at give bundkortet mulighed for at jonglere med lidt ekstra ledninger!!
Jeg tror det er derfor, men der er helt sikkert også andre grunde!!
Mon ikke også at chipsættet efterhånden sluger en del strøm!



Fumlestar
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 23:50:44
Svar/Indlæg:
104/3
Kan du ikke bare stikket der er til P4, som de 4 sidste stik, har jeg læst et sted



#10
Sstv
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2004 00:57:05
Svar/Indlæg:
50/1
red_martians > Din antagelse er fejlagtig, dette er ikke meningen med BTX standarden (PCI-E var kun en tanke på daværende tidspunkt). PCI-E x1, til x16 har hver deres spec. med hensyn til effekt.

Men, -det er rigtig, at PCI-E x16 tillader en temmelig stor effekt. Det er da også let at få den tanke, at netop herfor ser vi pludselig BTX PS snittet indført med dets ekstra 3,3 og 12 volt.

Alle de forskellige slot har dog en fastlagt specifikation, der ikke må overskrides. Har et produkt behov for yderligere, må det tilføres via separat strømstik fra PSU, og det vil vi helt sikkert komme til at se på PCI-E kort.
Det vil foreksempel være helt umuligt at køre et SLI setup uden en særdeles kraftig PSU.

BTX standard:
http://www.intel.com/cd/channe...

PCI-E standard:
http://www.pcisig.com/develope...

mvh. Steen



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
29-11-2004 11:05:45
Svar/Indlæg:
4295/306
Al den her snak om ekstra volt forstår jeg intet af når vi så samtidig snakker om en adapter til 20 pin stikket.

At du tager et 20 pin stik og sætter nogle fordelere på der gør det til 24 pin kommer der sq da ikke ekstra volt ud af ledningerne af!! Udgangspunktet er stadig et 20 pin stik!

Det er jo ikke sådan at 20 pin stikket pludselig bliver i stand til at levere mere strøm fordi man sætter en fordeler på der gør det til et 24 pin stik.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
29-11-2004 13:35:02
Svar/Indlæg:
7881/1165
#10:
Som sagt.... det var kun en antagelse :)
Jeg anede det ikke :D