Har SMART indflydelse på ens oc?

Overclocking d.  28. november. 2004, skrevet af Micker
Vist: 368 gange.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
28-11-2004 22:03:27
Svar/Indlæg:
1012/98
Hey. Jeg så for et stykke tid siden at der var en der havde problemer med at clocke sin P4. Der kom et svar om at han skulle slå SMART fra i biosen, altså det der harddisk halløj. Så ville han nå højere fsb.

Er det rigtigt at smart har indflydelse på ens oc?
Så vidt jeg har forstået har SMART kun den egenskab at kunne fortælle hvad fejlen er hvis ens hdd fejler. Så burde man vel godt at kunne slå det fra..?

Jeg har prøvet at søge på det, men har ikke kunne finde ud af om det er rigtigt at man kan nå højere fsb uden SMART.

Nogen der kan bekræfte noget??

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 22:06:40
Svar/Indlæg:
1548/24
Jeg har aldrig kunne oc højere hvis jeg disablet SMART... og selv om jeg kunne nå et par MHz mere ville jeg ikke gøre det, da jeg sys det er rart med den info man får med SMART...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 22:53:18
Svar/Indlæg:
1503/128
Newbie>> Og Chaintech, som du omtaler som et tredierangsbundkort, er så lige pt. blandt de førende når det gælder kvalitetsbundkort til overclockere ;)

Angående ECS gi'r jeg dig ret!

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 23:03:58
Svar/Indlæg:
6052/189
#2:

hvad mener du med "tjekker" ? SMART gør fx også at du kan se temperaturen inde i din harddisk..

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2004 23:12:35
Svar/Indlæg:
3943/44
Smart tjekker om harddisken laver fejl (dvs. også ide laver fejl og det er hele tiden ikke kun ved boot!) så hvis man oc'er så meget at ens IDE controller ikke kan følge med så er det rigtigt!, at man kan OC mere ved at slå smart fra, men vil på det stærkeste fra råde at man gør det, for man mister sikkerhed, (og sikkert også ydelse) på sine harddiske!

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2004 08:56:53
Svar/Indlæg:
1548/24
#6 jeg har ejet Chaintech været på deres hp og fundet bios til et 2 år gammelt mobo... jeg har aldrig haft nogle problemer med dem...

#5 Diverse 3.parts programmer kan også udnytte smart og det er først her det bliver attraktivt... Men hvis ens IDE controller fucker up kan man ikke bruge ocet til noget, smart eller ej, ens data bliver stadigvæk corrupted og det hjælper ikke at slå smart fra......

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2004 09:02:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det gør langt fra Chaintech til et "tredierangs"-bundkort ;)

- Og jeg har ejet flere forsk. Chaintech-bundkort... :D 8)

-> #0

Jeg ville ikke tage det op til overvejelse. S.M.A.R.T. er virkelig "smart", og jeg ville ikke (med min harddiskhistorie) ikke slå det fra. Det er et nyttigt værktøj.

Hvad det kan bruges til, ud over at tjekke harddisken, ved jeg ikke. Om det afgør at man kan aflæse temperaturer osv. skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved, at det er rart når S.M.A.R.T. er sat til.

Det har om end ikke reddet mig, så reddet mine stakkels data.

Lad det være sat til, og glem alt om de ekstra MHz :)

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
29-11-2004 11:14:43
Svar/Indlæg:
4295/306
Det var i min tråd det blev nævnt:

http://www.overclocking.dk/for...

Han skrev at han fik corrupted data hvis SMART var slået til under overclock!

Jeg har dog aldrig oplevet corrupted data under overclock, og jeg testede ikke om det ville hjælpe mit overclock hvis jeg disablede det...

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2004 11:48:08
Svar/Indlæg:
342/54
Smart er vel bare en lille chip der registere forskellige parametre på HD.

Fx. søgetid eller andet. Hver parameter har så et interval der anses som alm. drift overskrides intervallet bonges der ud. Den gemmer kun de ekstreme målinger, dvs. den til enhver tid dårligste måling.

Sig hvis jeg er helt forkert på den. Kan ikke se hvordan det har indflydelse på OC

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
29-11-2004 11:52:49
Svar/Indlæg:
461/64
Bare kald mig sinke gutter, men hvordan udnytter man smart, altså ser temp. osv??
Sry for OT :l

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
29-11-2004 12:17:24
Svar/Indlæg:
4295/306
Du kan se temp i MBM

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
29-11-2004 12:31:39
Svar/Indlæg:
1369/75
#1 & #8

Det handler så ikke kun om "et par mhz". Når jeg har smart enabled på mit MSI neo, kan jeg ikke køre mere end 210 FSB. Når det er disabled kan jeg køre over 250 FSB. Så for mit vedkommende kan det GODT betale sig at slå det fra!

Det lyder sikkert mærkeligt i nogens ører, men jeg har nok prøvet det 10 gange, da der gik over et halvt år inden, jeg fandt ud af det var smart, der var skyld i mit ringe overclock. Lige så snart jeg bootede windows med 211FSB kom der mega mange fejl på min IBM 60 GB IDE, med monster tab af data til følge..

Abildhauge

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2004 12:37:41
Svar/Indlæg:
342/54
#11 du enabler det i bios og så kan du bruge forskellige overvågningssoftware til at aflæse fra.
Temp. kan du nu se uanset om SMART er slået til eller fra.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2004 13:39:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Godt så. Men er du villig tli at sætte dét over styr, at du evt. kunne redde (for mit vedkommende) værdifulde data. So be it. Men jeg slår det ikke fra, og med mine (dårlige) erfaringer på dét område, vil jeg også fraråde andre at gøre det.

Min meninh mht. MSI når vi snakker om overclock, skal nok ikke ytres her. Men jeg har ikke set det store i MSI. Har haft et par af deres "high end" og vil ikke sidestille det med tilsvarende produkter fra ASUS, Abit eller Gigabyte.

Der findes mange bedre alternativer end MSI når det gælder overclocking. MSI har gode features osv., ja. Men de(t) er ikke de(t) store inden for overclocking. - Ikke hvad jeg har oplevet, i hvert fald...

At du vinder lidt ved at slå S.M.A.R.T. er kun heldigt for dig. Indtil den dag du sidder med vigtige data på en harddisk, som "pludselig" går ned, uden varsel.

Som sagt: Det er et personligt valg. Men jeg vedholder - grundet min vigtighed af intakte data - at et overclock ikke er dét værd.

- Og langt fra hvis der er tale om et 24/7 overclock. Er det ikke det, og skal du bare <i>peake</i> så er det "i orden med mig", men ud over det, så vil(le) jeg fraråde det på det groveste... :l

;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2004 13:42:20
Svar/Indlæg:
3943/44
SMART viser om HD laver fejl, hvis man ikke kan oc med SMART slået til er det fordi ens ide controller failer! Så lad hver med at slå det fra!

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
30-11-2004 09:18:09
Svar/Indlæg:
1369/75
Min IDE controller failer ikke en skid, så det er noget vrøvl. Har ingen problemer, så længe jeg ikke slår smart til.

Det er i orden du kritiserer MSI, vi har jo alle delte meninger. Jeg syntes bare det kører rigtig godt, også ved overclock. Ja self er der lige det med smart som skal disables. Men altså smart har sku alligevel aldrig reddet en skid for mig. Tværtimod som jeg har sagt tidligere, så har jeg mistet meget data, ved at have det enabled..
Smart kan jo ikke redde en skid fra en harddisk som er stået af alligevel..