Hej,
Du er fornuftig når du bekymrer dig om temperaturen i kabinettet.
Når du skriver at du syntes den bliver for varm, da prøv at forestil dig en varm sommerdag !
Jeg gætter, at du nu har en stue temp. på omkring 22 grader.
Læg dertil de 10 grader mere det kan blive en varm sommerdag, -og du vil være på den .....
Gad vide om din temp. føles varm allerede ved idle?
Du er nød til at kende din temperaturer, idle/full load.
De luftkølede PC's jeg har bygget, har jeg kun været tilfrede med, hvis kabinettet invendigt var under omgivelses temp + 10 grader.
Tro ikke det er let med en Prescott !!!
Din Prescott er en PRB0 der trækker 80 watt (ikke OC), læg dertil dine andre varmekilder. Harddiske kan varme temmeligt meget, afhængigt af fabrikat og type, og din køling, og tillæg dit motherboard, der også varmer en del. Du vil da få den afsatte effekt i kabinettet. Dette burde nu skabe stof til eftertanke.
Det er selvfølgeligt langt lettere at måle kabinet temp. med et termometer.
Denne varme SKAL ud af kabinettet.
For nu at fuldende billedet, skal du vide, at Intel angiver en MAX. temperatur på 38 grader i kabinettet.
Sid ikke dette krav overhørigt.
Hvordan du køler dit kabinet er og bliver et valg. Jeg tror ikke du vil høre to sige det samme. MEN, -husk at varm luft stiger op. Naturligt vil en 120 mm i toppen af kabinettet være det rigtige.
Varm luft har ikke spor lyst til at blive flyttet vandret !
Du skal også vide, at det at flytte luft støjer !!!!!
Det er IKKE ventilatoren der laver støjen, det er luftenstrømmen selv der laver støjen.
Det er helt almindeligt idag kun at kunne købe ubrulige kabinet fan efter det moderne "Low noise" på 80 mm, som næsten ingen luft flytter.
Du bør IKKE bruge en sådan her (eller flere)!
Et råd her, du skal udskifte en stor luftmængde, ikke skabe et tryk, derfor vælg så stor en Fan diameter som muligt, da ventilator hastigheden derved falder markant. -Og da luftflowet er afhængigt af arealet har du dermed en naturlig "Low Noise" -der virker. Brug ikke 80 mm Low Noise Fan til dette (min. 4watt, helst 6watt). Det er fint at benytte en 80 mm til at lufte dine harddiske, men husk at gøre det.
Det er herfor vi er mange der benytter vandkøling. Især når man benytter de nyere CPU's, -så er det stabilitets problem da væk.
Men harddiske, chipsæt og ikke at forglemme de strømforsygninger på motherboardet, kan heller ikke lide høje temperaturer.
Lad mig til sidst citere en OC joke:
Iagttagelse ved almen elektronik;
-i særdeleshed når man ved overclock'ning endelig har fået ordentlig gang i dyret.
Inden i al elektronik findes der røg.....
- Og hvis (når) røgen slipper ud fungerer elektronikken ikke længere......
Konklution:
Al elektronik må derfor være afhængig af indesluttet røg for at kunne fungere......
mvh. Steen