Generelle spørgsmål om ting...

Overclocking d.  30. november. 2004, skrevet af System
Vist: 259 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
30-11-2004 15:09:07
Svar/Indlæg:
0/11005
først starter jeg lige med at spørge om såen en ATI radeon 9800 pro 128mb ka overclokes, dernæst spørger jeg hvad overclocking helt præcist går ud på (er helt ny inden for emnet) og til sidst spørger jeg så om det overhovedet ka betale sig.... :l

hope to get help :s

-------------------------------------------------------------------
Life is like a shitty adventure game... but the graphic is FUCKING nice!
Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2004 15:25:29
Svar/Indlæg:
6052/189
Ja du kan godt overclocke dit 9800pro.

Overclocking gælder om få sin hardware til at køre hurtigere end standard. Man tvinger den over standard-hastigheden.

På dit grafikkort, er der 2 ting du kan overclocke. Selve kernen på grafikortet ( gpu, vpu. Man kan også kalde den for grafikkortets cpu ). Dernæst rammene.

Om det kan betale sig er lidt forskelligt. Man kan måske kun clocke en smule, fordi ens grafikkort's køler ik er speciel god, måske fordi ens kabinet er for varmt ( airflow kommer ind i dette billede ).

Hvis man har kølingen og airflow'et i orden, så kan man måske clocke grafikkortet meget, og så kan man mange gange tydeligt mærke forskel i spil, som måske ikke kørte så godt, inden du clockede dit grafikkort.

Airflow og køling er det vigtigste når vi snakker overclocking ( hvis vi holder os til normal køling ). Airflow, er groft betegnet frisk ( kold ) luft IND i kabinettet, og det brugte ( varme ) luft UD af kabinettet. Dette gøres ved et par blæsere i kabinettet ( gerne mange :D )

Dette gør at temperaturen på alle de varme dele i computeren sænkes. Og når disse sænkes kan man overclocke mere ( også groft betegnet ).

Hvis man så kombinerer en god grafikkort-køler, og godt airflow, så er man både sikret et køligt system ( dvs længere levetid ), og et hurtigere system ( overclocked ).

Men når man overclocker, så nedsætter man levealderen på ens hardware, så den med ekstra levealder bliver vel til normal levealder.

Håber det dækker det..

MvH